نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

1 - 30 قیامت ظرف تجسم اعمال (تکویر/14)

يكشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۲۵ ب.ظ
81:14
۹۵/۰۴/۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

n30

نظرات  (۶)

#اهمیت آیه :
بعد از 13 آیه بسیار بیم دهنده (ترسناک) از اوصاف قیامت به ناگاه میگوید:

"علمت نفس ما احضرت "

در آن زمان است که هر فردی حقیقت اعمالی را که در دنیا انجام داده ، خواهد دانست و آن را حاضر خواهد یافت ، همچنانکه در جای دیگر می فرماید:(یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضرا و ما عملت من سوء(40) روزی که هر نفسی آنچه را که از خیر و شر کرده ، حاضر می یابد)

خود عمل با تمام جزئیاتش حاضر میشود .
فردی که فکر میکرده او که تو گرما روزه نگرفته و زکات نداد زرنگ است  و دیگران ابله  حقیقت همه اون اعمال براش حاضر میشود .
متوجه میشه کی زرنگ بوده و کی ابله .... 

#اهمیت عمل

چگونگی عمل خیلی مهم است ، نمازی که میخونیم اون دنیا با ما حاضر و همراه میشود، چه بهتر که همراه نیکویی برای خود انتخاب کنیم

پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم ) به یکى از کسانى که تقاضاى موعظه کرده بود، فرمود : 

.َ.... إِنَّهُ لَا بُدَّ لَکَ‏ یَا قَیْسُ‏ مِنْ‏ قَرِینٍ‏ یُدْفَنُ مَعَکَ وَ هُوَ حَیٌّ وَ تُدْفَنُ مَعَهُ وَ أَنْتَ مَیِّتٌ فَإِنْ کَانَ کَرِیماً أَکْرَمَکَ وَ إِنْ کَانَ لَئِیماً أَسْلَمَکَ ثُمَّ لَا یُحْشَرُ إِلَّا مَعَکَ وَ لَا تُبْعَثُ إِلَّا مَعَهُ وَ لَا تُسْأَلُ إِلَّا عَنْهُ فَلَا تَجْعَلْهُ إِلَّا صَالِحاً فَإِنَّهُ إِنْ أَصْلَحَ آنَسْتَ بِهِ وَ إِنْ فَسَدَ لَا تَسْتَوْحِشُ إِلَّا مِنْهُ وَ هُوَ فِعْلُک‏

اى قیس ! ناگزیر، همنشینى دارى که پس از مرگ ، همراه تو دفن مى شود، در حالى که او زنده است و با او دفن میشوى در حالى که تو مردهاى ، اگر او نیک و گرامى باشد، تو را گرامى مى دارد و هر گاه او پست باشد تو را تسلیم حوادث مى کند، سپس او با کسى جز تو محشور نمى شود و تو هم با کسى جز او به صحنه رستاخیز نمى آئى ، از تو درباره غیر آن سؤ الى نمى شود، بنابراین ، سعى کن آن را به صورت شایسته انجام دهى ، زیرا اگر آن ، شایسته باشد، با او انس میگیرى و گر نه از هیچ کس جز او وحشت ندارى و آن ((عمل )) تو است

۱۵ تیر ۹۵ ، ۰۷:۳۲ سلمان علی زاده
معنای تجسم اعمال[ویرایش]

تجسم اعمال، متضمن این معناست که ثواب و عقاب اعمال خوب یا بد انسانها چیزی جدا از آن اعمال نیست و به بیان دقیق‌تر، اعمال انسانها و عواقب آن‌ها با یکدیگر رابطه تکوینی دارند و معذِّب خارجی در کار نیست؛ مثلاً اگر در برابر گناهی آتش دوزخ وعده داده شده، آن آتش چیزی جدا از آن فعل گناه نیست، بلکه حقیقت آن است که تمثل پیدا کرده است. 

۱۵ تیر ۹۵ ، ۰۷:۴۱ سلمان علی زاده
در حدیث است که هر کسی وقتی که این کتاب را به او نشان می دهند و اعمال خودش را می بیند آنچنان برایش مجسم می شود که گویی همین ساعت عمل کرده. کاری را که انسان همین ساعت عمل کرده جزئیاتش یادش هست، اگر دو ساعت بگذرد، روز دیگر، ماه دیگر، سال دیگر جزئیاتش را فراموش می کند. آنجا انسان تمام اعمالش را از کوچک و بزرگ، از اول تا آخر عمر به چشمش می بیند؛ مثل این است که همین الآن این کار از او صادر شده است. به او می گویند: «اقرأ کتابک» کتاب خودت را الآن بخوان، احتیاج به کس دیگر نیست که او بیاید برای تو بخواند، هر کسی خودش قاری کتاب خودش است. «کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا؛ خودت کافی هستی که امروز به حساب خود برسی» (اسراء/14). این یک دفتر نیست که ماشین حساب و کامپیوتر یا یک محاسب خیلی دقیق بخواهد و بگویند دفترها را ببینیم، اعمال خوبمان چقدر است اعمال بدمان چقدر، بیاییم نسبتها را حساب کنیم، یکی بگوید من که حساب بلد نیستم چگونه اینها را حساب کنم؛ نه، هر کسی خودش کافی است، به سرعت می تواند به حساب اعمال خودش در آنجا برسد.
۱۵ تیر ۹۵ ، ۰۷:۴۲ سلمان علی زاده
در حدیث است که: «انما هی اعمالکم ردت الیکم»؛ یعنی این عذاب ها همان اعمال و کردارهای شماست که به سوی شما برگردانیده شده است.

۱۵ تیر ۹۵ ، ۰۷:۴۳ سلمان علی زاده

مجازات آخرت تجسم یافتن عمل است؛ نعیم و عذاب آنجا همین اعمال نیک و بد است که وقتی پرده کنار رود، تجسم و تمثل پیدا می کند.

تلاوت قرآن صورتی زیبا می شود و در کنار انسان قرار می گیرد.

غیبت و رنجانیدن مردم به صورت خورش سگان جهنم در می آید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی