نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

4 - 26 تقوی تنها عامل کرامت (حجرات/ 13)

شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۳:۱۵ ب.ظ
49:13
۹۵/۰۴/۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

n26

نظرات  (۱۰)

۱۱ تیر ۹۵ ، ۱۸:۵۰ امیرحسین صفاریان
#نکته

دراین آیه به سه اصل مهم اشاره شده است: اصل مساوات، اصل آشنایى جوامع اسلامى با یکدیگر و اصل اینکه تقوى ملاک برترى است. البتّه در آیات دیگر قرآن، ملاک‏هاى برترى دیگرى از قبیل علم، سابقه، امانت، توانایى و هجرت نیز به چشم مى‏خورد.


۱۱ تیر ۹۵ ، ۱۸:۵۴ امیرحسین صفاریان
#حدیث
وَ قَالَ ص‏ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ رَبَّکُمْ وَاحِدٌ وَ إِنَّ أَبَاکُمْ وَاحِدٌ کُلُّکُمْ لِآدَمَ وَ آدَمُ مِنْ تُرَابٍ- إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ‏ وَ لَیْسَ لِعَرَبِیٍ‏ عَلَى‏ أَعْجَمِیٍ‏ فَضْلٌ إِلَّا بِالتَّقْوَى‏
۱۱ تیر ۹۵ ، ۱۸:۵۷ امیرحسین صفاریان
#حدیث
َ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ع قَالَ کَانَ یَقُولُ‏ إِنَّ أَحَبَّکُمْ‏ إِلَى‏ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ أَحْسَنُکُمْ عَمَلا

۱۱ تیر ۹۵ ، ۱۹:۰۲ امیرحسین صفاریان
#نکته

مکه فتح شد، بلال رفت پشت بام و شروع کرد به اذان گفتن و همه از غصه این که بلال سیاه پوست اذان مى‏گوید، سیاه شده بودند. آیه نازل شد: اگرچه سیاه و برده و فقیر است اما «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ‏» (حجرات/ 13) پیامبر فرمود: اگر برده خوبى پیدا کردید به او دختر بدهید آن وقت گفتند: دختر آزاد را بدهیم به جوان برده؟ و پیامبر فرمود: بله و خود پیامبر هم یکى از بستگانش را به ازدواج برده درآورد. اسامه برده زاده بود ولى فرمود: تو باید فرمانده لشکر باشى و همه پیرمردها در لشکر تو باشند.

بلال چند پست داشت: 1- خزانه بیت المال دست او بود 2- مؤذن هم بود 3- محافظ پیامبر هم بود.

عمار استاندارکوفه شد و سلمان فارسى استاندار مدائن. روزى خلیفه دوم به سلمان گفت: بگو پدرت که بوده است؟ خوب پدر سلمان هم ایرانى و آتش پرست و مجوسى بوده است. سلمان هم گفت: من آدم گمراهى بوده‏ام و الان هدایت‏ شده‏ ام. تو به پدر من چه کار دارى؟


۱۱ تیر ۹۵ ، ۱۹:۱۲ امیرحسین صفاریان
#بیانات
این جناح‌ها و خطوط و احزاب هم از نظر بنده اعتباری ندارند. بعضی خودشان که کشمکش می‌کنند هیچ، سعی می‌کنند که رهبری و دستگاههای نظام را هم وانمود کنند که در دعواهای جناحی و خطّیِ این‌ها واردند! این مطلب درست نیست. بنده حزب و شخصیت نمی‌شناسم؛ بنده این را می‌شناسم که کسی که می‌آید به مجلس، باید با تقوا باشد. اوّلین شرط تقواست: «انّ اکرمکم عنداللَّه اتقاکم».
۱۱ تیر ۹۵ ، ۱۹:۱۳ امیرحسین صفاریان
#بیانات
البته دشمن هم بیکار نمی‌ماند و از ابزارهای قدیمی تفرقه‌انگیز استفاده میکند؛ از قومیتها، مذهب و طایفه‌گری استفاده میکند و موضوعاتی را که اسلام تأکید کرده که عمده نشوند، آنها را عمده میکند. اسلام تأکید کرده است که قومیتها، ملاک تشخص و هویت نیستند؛ «انّ اکرمکم عنداللَّه اتقاکم». اسلام تأکید کرده است که برادران مسلمان باید با هم برادرانه رفتار کنند؛ نگفته است برادرانی که سنیاند یا شیعه‌اند یا فلان مذهب دیگر را دارند، بلکه گفته است که مسلمانان «انّما المؤمنون اخوة» هستند. هر کسی به این کتاب و به این قرآن و به این دین و به این قبله اعتقاد دارد، مؤمن است؛ اینها با هم برادرند؛ اسلام این را به ما گفته است.
۱۱ تیر ۹۵ ، ۱۹:۱۶ امیرحسین صفاریان
#حدیث
قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ ص‏ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ الْعَرَبِیَّةَ لَیْسَتْ بِأَبٍ وَ جَدٍّ- وَ إِنَّمَا هُوَ لِسَانٌ نَاطِقٌ- فَمَنْ تَکَلَّمَ بِهِ فَهُوَ عَرَبِیٌّ- أَلَا إِنَّکُمْ وُلْدُ آدَمَ وَ آدَمُ مِنْ تُرَابٍ- وَ اللَّهِ لَعَبْدٌ حَبَشِیٌّ حِینَ أَطَاعَ اللَّهَ- خَیْرٌ مِنْ سَیِّدٍ قُرَشِیٍّ عَصَى اللَّهَ- وَ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُم‏

۱۱ تیر ۹۵ ، ۱۹:۱۹ امیرحسین صفاریان
#حدیث
قَالَ سَمِعْتُ أَبِی یَرْوِی عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: کَانَ سَلْمَانُ جَالِساً مَعَ نَفَرٍ مِنْ قُرَیْشٍ فِی الْمَسْجِدِ فَأَقْبَلُوا یَنْتَسِبُونَ وَ یَرْفَعُونَ فِی أَنْسَابِهِمْ حَتَّى بَلَغُوا سَلْمَانَ فَقَالَ لَهُ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ أَخْبِرْنِی مَنْ أَنْتَ وَ مَنْ أَبُوکَ وَ مَا أَصْلُکَ فَقَالَ أَنَا سَلْمَانُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ کُنْتُ ضَالًّا فَهَدَانِی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِمُحَمَّدٍ ص وَ کُنْتُ عَائِلًا فَأَغْنَانِی اللَّهُ بِمُحَمَّدٍ ص وَ کُنْتُ مَمْلُوکاً فَأَعْتَقَنِی اللَّهُ بِمُحَمَّدٍ ص هَذَا نَسَبِی وَ هَذَا حَسَبِی قَالَ فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ سَلْمَانُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ یُکَلِّمُهُمْ فَقَالَ لَهُ سَلْمَانُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا لَقِیتُ مِنْ هَؤُلَاءِ جَلَسْتُ مَعَهُمْ فَأَخَذُوا یَنْتَسِبُونَ وَ یَرْفَعُونَ فِی أَنْسَابِهِمْ حَتَّى إِذَا بَلَغُوا إِلَیَّ قَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ مَنْ أَنْتَ وَ مَا أَصْلُکَ وَ مَا حَسَبُکَ فَقَالَ النَّبِیُّ ص فَمَا قُلْتَ لَهُ یَا سَلْمَانُ قَالَ قُلْتُ لَهُ أَنَا سَلْمَانُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ کُنْتُ ضَالًّا فَهَدَانِی اللَّهُ عَزَّ ذِکْرُهُ بِمُحَمَّدٍ ص وَ کُنْتُ عَائِلًا فَأَغْنَانِی اللَّهُ عَزَّ ذِکْرُهُ بِمُحَمَّدٍ ص وَ کُنْتُ مَمْلُوکاً فَأَعْتَقَنِی اللَّهُ عَزَّ ذِکْرُهُ بِمُحَمَّدٍ ص هَذَا نَسَبِی وَ هَذَا حَسَبِی- فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا مَعْشَرَ قُرَیْشٍ إِنَّ حَسَبَ الرَّجُلِ دِینُهُ‏ «2» وَ مُرُوءَتَهُ خُلُقُهُ وَ أَصْلَهُ عَقْلُهُ‏ «3» وَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ‏ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ‏ «4» ثُمَّ قَالَ النَّبِیُ‏
ص لِسَلْمَانَ لَیْسَ لِأَحَدٍ مِنْ هَؤُلَاءِ عَلَیْکَ فَضْلٌ إِلَّا بِتَقْوَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِنْ کَانَ التَّقْوَى لَکَ عَلَیْهِمْ فَأَنْتَ أَفْضَلُ.
۱۱ تیر ۹۵ ، ۱۹:۲۱ امیرحسین صفاریان
#بیانات
صهیونیسم خطری برای کل بشریت است. امروز دولتهای غربی هم دستخوش تصرفات صهیونیستها هستند؛ آنها هم دارند چوب این مراکز ثروت و قدرت را میخورند؛ ملتهای منطقه هم که معلوم است، چه کشیدند از دست صهیونیستها. این ترورها کار آنهاست، این اختلافات ملتها کار آنهاست، به وسیله‌ی ابزارهای گوناگون آنهاست؛ باید بهوش باشیم. این خطر را که خطر اصلی منطقه است، پنهان میکنند، مخفی میکنند و واقعیت‌سازی میکنند؛ بدروغ خطرهائی را که وجود ندارد، عمده میکنند و بین مسلمانها اختلاف می‌اندازند. باید حواسمان جمع باشد. عرب و عجم، شیعه و سنی، مذاهب مختلف، رنگ پوستها نباید بین ما اختلاف ایجاد کند؛ «و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا». این شعبه شعبه شدن، این قبیله قبیله شدن، این نژاد نژاد شدن، مایه‌ی اختلاف نیست؛ «انّ اکرمکم عنداللّه اتقیکم».(۱) محور، چیز دیگر است؛ معیار، چیز دیگر است. مسابقه بیفتد میان ملتهای مسلمان در عمل به اسلام، در ایجاد برادری، در تلاش برای ملتها، در سرپیچی کردن از اراده‌ی قدرتهای بزرگ و در رأس آنها آمریکا. ملتهای مسلمان باید ببینند هر جا که سیاست آمریکائی و سیاست صهیونیستی دارد ایجاد اختلاف میکند، بدانند که این اختلاف مضر است؛ فریب نخورند.
۱۱ تیر ۹۵ ، ۱۹:۲۷ امیرحسین صفاریان
#پیشنهاد
به این نکته توجه داده شود که ملاک و معیار انتخاب در انتخابات نیز باید تقوا باشد. این که خدا میفرماید اکرمکم عندالله این نتیجه را در بر داردکه اکرمکم عند الناس نیز باید اتقاکم باشد.
به عبارت دیگر ما باید به جایی برسیم که تقوا سالاری داشته باشیم!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی