نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

47:1
47:2
۹۵/۰۴/۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

n26

نظرات  (۷)

#شکست تلاش کافران در لسان آقا
دنیائی هم که در مقابل ایران صف‌آرائی میکند و دندان نشان میدهد و پنجه‌ی خونین حواله میکند و بداخلاقی میکند و در همه‌ی جاهائی که دستش برسد، میخواهد یک اشکالی ایجاد کند، دنیای استکباری است؛ دنیای تحت‌تأثیر و در مشت نظام سرمایه‌داریِ ظالم و ستمگر است. این را نمیتواند تحمل کند، چون این از قاعده‌ی آنها خارج است؛ لذا با او دشمنی میکند، که می‌بینید دشمنی‌ها را در این سی سال. آنچه که کم نبوده و همه دیده‌اند و چشمشان پر است، دشمنی‌ها و عنادها و خباثتهای دشمنان ماست. آنها نتوانستند کاری بکنند، بعد از این هم مطمئن باشید هیچ کاری نمیتوانند بکنند.
پشتگرمی ما به الطاف الهی است، به توفیقات الهی است. پشتگرمی ما به همان ایمانی است که در دلهای شما و دلهای یکایک ملت ایران رسوخ پیدا کرده است و ریشه‌دار است. وقتی این پشتگرمی وجود دارد و انسان تلاش خود و نیروی خود را هم به عرصه‌ی عمل می‌آورد، میشود «انّ الّذین امنوا و عملوا الصّالحات»؛(۱) آن ایمانتان، این هم عمل صالح. اینکه در قرآن به مؤمنِ دارای عمل صالح، این همه وعده‌ی نیک داده شده است - پیروزی در دنیا، فلاح و نجاح در عالم معنویت و عالم آخرت، تقرب به خدای متعال، سربلندی و عزت و فیروزمندی در دنیا و آخرت - اینها دیگر نتائج همان ایمان و عمل صالح است.۱۳۸۹/۰۲/۰۸
۱۲ تیر ۹۵ ، ۰۰:۳۱ حسین منیب
وعده نیک قرآن به مؤمن دارای عمل صالح
قرآن

۱ ) سوره مبارکه البقرة آیه ۲۷۷
إِنَّ الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ وَأَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ لَهُم أَجرُهُم عِندَ رَبِّهِم وَلا خَوفٌ عَلَیهِم وَلا هُم یَحزَنونَ
ترجمه:
کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند و نماز را برپا داشتند و زکات را پرداختند، اجرشان نزد پروردگارشان است؛ و نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین می‌شوند.
۱ ) سوره مبارکه لقمان آیه ۸
إِنَّ الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ لَهُم جَنّاتُ النَّعیمِ
ترجمه:
(ولی) کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌اند، باغهای پرنعمت بهشت از آن آنهاست؛
۱ ) سوره مبارکه فصلت آیه ۸
إِنَّ الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ لَهُم أَجرٌ غَیرُ مَمنونٍ
ترجمه:
امّا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادند، پاداشی دائمی دارند!
۱ ) سوره مبارکه البینة آیه ۷
إِنَّ الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولٰئِکَ هُم خَیرُ البَرِیَّةِ
ترجمه:
(امّا) کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، بهترین مخلوقات (خدا) یند!
۱ ) سوره مبارکه مریم آیه ۹۶
إِنَّ الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیَجعَلُ لَهُمُ الرَّحمٰنُ وُدًّا
ترجمه:
مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار می‌دهد!
۱ ) سوره مبارکه الکهف آیه ۳۰
إِنَّ الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ إِنّا لا نُضیعُ أَجرَ مَن أَحسَنَ عَمَلًا
ترجمه:
مسلّماً کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، ما پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهیم کرد!
۱ ) سوره مبارکه الکهف آیه ۱۰۷
إِنَّ الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ کانَت لَهُم جَنّاتُ الفِردَوسِ نُزُلًا
ترجمه:
امّا کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، باغهای بهشت برین محل پذیرایی آنان خواهد بود.
۱ ) سوره مبارکه البروج آیه ۱۱
إِنَّ الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ لَهُم جَنّاتٌ تَجری مِن تَحتِهَا الأَنهارُ ۚ ذٰلِکَ الفَوزُ الکَبیرُ
ترجمه:
و برای کسانی که ایمان آوردند و اعمال شایسته انجام دادند، باغهایی از بهشت است که نهرها زیر درختانش جاری است؛ و این نجات و پیروزی بزرگ است!
۱ ) سوره مبارکه هود آیه ۲۳
إِنَّ الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ وَأَخبَتوا إِلىٰ رَبِّهِم أُولٰئِکَ أَصحابُ الجَنَّةِ ۖ هُم فیها خالِدونَ
ترجمه:
کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند و در برابر پروردگارشان خضوع و خشوع کردند، آنها اهل بهشتند؛ و جاودانه در آن خواهند ماند!
۱ ) سوره مبارکه محمد آیه ۲
وَالَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ وَآمَنوا بِما نُزِّلَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَهُوَ الحَقُّ مِن رَبِّهِم ۙ کَفَّرَ عَنهُم سَیِّئَاتِهِم وَأَصلَحَ بالَهُم
ترجمه:
و کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند و به آنچه بر محمد (ص) نازل شده -و همه حقّ است و از سوی پروردگارشان- نیز ایمان آوردند، خداوند گناهانشان را می‌بخشد و کارشان را اصلاح می‌کند!
۱ ) سوره مبارکه العنکبوت آیه ۵۸
وَالَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ لَنُبَوِّئَنَّهُم مِنَ الجَنَّةِ غُرَفًا تَجری مِن تَحتِهَا الأَنهارُ خالِدینَ فیها ۚ نِعمَ أَجرُ العامِلینَ
ترجمه:
و کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادند، آنان را در غرفه‌هایی از بهشت جای می‌دهیم که نهرها در زیر آن جاری است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ چه خوب است پاداش عمل‌کنندگان!
۱ ) سوره مبارکه یونس آیه ۹
إِنَّ الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ یَهدیهِم رَبُّهُم بِإیمانِهِم ۖ تَجری مِن تَحتِهِمُ الأَنهارُ فی جَنّاتِ النَّعیمِ
ترجمه:
(ولی) کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، پروردگارشان آنها را در پرتو ایمانشان هدایت می‌کند؛ از زیر (قصرهای) آنها در باغهای بهشت، نهرها جاری است.
#حل شدن مشکلات مؤمنین در سایه ایمان و عمل صالح و ایمان واقعی به آنچه که بر محمد ص نازل شده است

رهبر انقلاب خلاصه این سه خصلت بالا را در کلمه تقوا خلاصه کردند و حل اکثر مشکلات جامعه را منوط به تقوا دانستند.

پایه همه خیرات در جامعه، تقواست. تقوای فردی؛ یعنی هر کس بین خود و خدا سعی کند از جاده صلاح و حق تخطّی نکند و پا را کج نگذارد. تقوای سیاسی؛ یعنی هر کس که در کار سیاست است، سعی کند با مسائل سیاسی صادقانه و دردمندانه و از روی دلسوزی برخورد کند. سیاست به معنای پشت هم اندازی و فریب و دروغ گفتن به افکار عمومی مردم، مطلوب اسلام نیست. سیاست یعنی اداره درستِ جامعه؛ این جزو دین است. تقوای سیاسی، یعنی انسان در میدان سیاست، صادقانه عمل کند. تقوای اقتصادی؛ یعنی اگر هر کس برای گذران زندگی و ضمناً آباد کردن محیط خود مجبور است تلاش اقتصادی داشته باشد، راه درست را انتخاب کند. غصب کردن، حرام‌خوری، دست‌اندازی به مال دیگران - بخصوص به اموال عمومی - از دستاورد عمومی مردم به نفع جیب خود استفاده کردن و احیاناً زرنگیهایی که علی‌الظّاهر در چارچوب قانون هم میگنجد، اما خود انسان میداند که باطن آن چقدر فاسد و تباه است، اینها خلاف تقوای اقتصادی است. تقوای اجتماعی؛ یعنی برخورد با مردم در محیطهای مختلف - چه محیط کسب، چه محیط معاشرت، چه محیط خانواده، چه محیط مدرسه و دانشگاه، چه محیط اداری - همراه با انصاف و خدا ترسی و امانت و صداقت باشد. اگر این نمونه‌ها در جامعه تحقّق پیدا کند و عملی شود، اکثرمشکلات مادّی و معنوی مردم برطرف خواهد شد. تقوا و پرهیزکاری، یعنی گستره وسیع عملهای خوب، اقدامهای خوب، فعلهای خوب و تَرکهای خوب.
۱۲ تیر ۹۵ ، ۰۰:۴۴ امیرحسین صفاریان
#نکته

اعمال کفّار همه تباه است. «أَضَلَ‏ أَعْمالَهُمْ‏» این تباهى اعمال کفّار با چند تعبیر در قرآن کریم آمده است:

- «کَرَمادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یَوْمٍ عاصِفٍ» «2»، اعمال کافران چون خاکسترى است که در روزى طوفانى، بادى سخت بر آن بوزد.

- «فَحَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ» «3» اعمال کفّار محو مى‏شود.

- «کَسَرابٍ بِقِیعَةٍ» «4» اعمال کفّار همچون سرابى است که تشنگان، آن را آب مى‏پندارند.


#چگونگی رفع مشکلات مؤمنین - حتی پس از شکست ظاهری

اگر یک ملتی به وعده های خدا در قرآن از جمله این وعده ایمان داشته باشند در مسیرشان هرگز سست نمیشوند ، وعده نهایی خداوند حل مشکلات مؤمنین است.  " ... اصلح بالهم"
اما ممکن است در کوتاه مدت به امتحان هایی دچار بشوند از جمله تحریم، جنگ، تهدید، تعدی و "حتی شکست ظاهری" دچار شوند.... ولی نهایتا خداوند وعده حل مشکلات مؤمنین  را داده است.

حضرت علی ع در خطبه 88 نهج البلاغه زیبا میگوید که رفع مشکلات مؤمنین و شکسته بندی استخوان های خرد شده یک ملت همواره با آزمایش و ابتلای در تنگنا و سختی بودن آن ها خواهد بود

ٍ وَ لَمْ‏ یَجْبُرْ عَظْمَ‏ أَحَدٍ مِنَ‏ الْأُمَمِ‏ إِلَّا بَعْدَ أَزْلٍ وَ بَلَاءٍ وَ فِی دُونِ مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ عَتْبٍ وَ مَا اسْتَدْبَرْتُمْ مِنْ خَطْبٍ مُعْتَبَر

خداوند شکست هیچ امتی را جبران نکرد مگر آنکه نخست مدتی آنان را در تنگنا  و سختی قرار داد، برای شما مردم در دشواری ها و مشقت هایی که پیش رو دارید و در حوادثی که پشت سر گذاشته اید ، عبرت ها وجود دارد.

۱۲ تیر ۹۵ ، ۰۱:۰۵ حسین منیب
# "کلا نمد هولاء و هولاء" جای خود دارد ؟
در سرانجام منظور است ؟
#نکته
این آیه به وضوح راه  برون رفته از مشکلات یک را بیان میکند اگر ما حل شدن این مشکلات را و مشکلاتی از قبیل "آب خوردن و محیط زیست و ... " را منوط به رفع تحریم ها یا دوستی با شیطان بدانیم این خلاف صریح قرآنیست.
این صحبت با مکتب امام و متکب رهبر قرآنی ما تفاوت جدی دارد.




پینوشت : صحبت رئیس جمهور - خرداد پارسال
وی در این مراسم صریحا مطرح کرد که: "ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست."

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی