نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

3 - 25 بی ارزشی دنیا (زخرف/ 33 - 35)

شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۳:۰۷ ب.ظ
43:33
43:34
43:35
۹۵/۰۴/۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

n25

نظرات  (۴)

#حدیثی بسیار زیبا

 فِی وَصِیَّةِ النَّبِیِّ ص لِعَلِیٍّ ع قَالَ:

 یَا عَلِیُّ إِنَّ الدُّنْیَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ الْکَافِرِ یَا عَلِیُّ أَوْحَى‏ اللَّهُ إِلَى الدُّنْیَا اخْدُمِی مَنْ خَدَمَنِی وَ أَتْعِبِی مَنْ خَدَمَکِ یَا عَلِیُّ إِنَّ الدُّنْیَا لَوْ عَدَلَتْ عِنْدَ اللَّهِ جَنَاحَ بَعُوضَةٍ لَمَا سَقَى الْکَافِرَ مِنْهَا شَرْبَةً مِنْ مَاءٍ یَا عَلِیُّ مَا أَحَدٌ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ إِلَّا وَ هُوَ یَتَمَنَّى یَوْمَ الْقِیَامَةِ- أَنَّهُ لَمْ یُعْطَ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا قُوتاً.

یا على دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است.

یا على خداوند متعال بدنیا وحى کرد که هر کس مرا خدمت کند خدمتگزاریش کن و هر که ترا خدمت کند به گرفتارى و رنجش افکن.

یا على اگر دنیا به قدر بال پشه‏ اى نزد خدا ارزش داشت خداوند به کافرى شربتى از آب گوارا نمى‏داد.

یا على: همه اولین و آخرین در قیامت آرزو مى‏کنند که کاش در دنیا بیش از مقدار قوت نمی‏داشتند.(کنایه از اینکه در فقر به سر میبردند و در دنیا مالک چیزی نبودند )

#از دست رفتنی بودن طلا و نقره و زخارف دنیا با توجه به معنی 
" ذهب" به معنى" طلا" و" فضه" به معنى" نقره" است. بعضى از دانشمندان لغت (طبق نقل طبرسى در مجمع البیان) در باره این دو لغت تعبیر جالبى کرده ‏اند و گفته‏اند: اینکه به" طلا"" ذهب" گفته مى‏شود براى آن است که به زودى از دست مى‏رود و بقایى ندارد (ماده" ذهاب" در لغت به معنى رفتن است) و اینکه به" نقره"" فضه" گفته مى‏شود به خاطر آن است که به زودى پراکنده و متفرق مى‏گردد (" انفضاض" در لغت به معنى پراکندگى است) و براى پى بردن به چگونگى حال اینگونه ثروتها همین نامگذارى آنها کافى است!

زخرف به معنای زینت است ( اصولا چیزی را زینت میدهند که باطن زیبایی ندارد) زخرف القول سخنى است باطل که ظاهر آن صدق و راست مینماید(تیکه آخرش از قاموس)

#بی ارزش بودن دنیا نزد خدا در لسان امیر المؤمنین

امیر مؤمنان على ع نیز در" خطبه قاصعه" سخن را در این زمینه به اوج رسانده مى‏فرماید:
" موسى بن عمران با برادرش وارد بر فرعون شدند در حالى که لباسهاى پشمین در دست داشتند و در دست هر کدام عصاى (چوپانى) بود، با او شرط کردند که اگر تسلیم فرمان خدا شود حکومت و ملکش باقى مى‏ماند، و عزت و قدرتش دوام خواهد یافت، اما او گفت: آیا از این دو تعجب نمى‏کنید که با من شرط مى‏کنند که بقاى ملک و دوام عزتم بستگى به خواسته آنها دارد، در حالى که فقیر و بیچارگى از سر و وضعشان مى‏بارد! (اگر راست مى‏گویند) پس چرا دستبندهایى از طلا به آنها داده نشده است"؟
" این سخن را فرعون به خاطر بزرگ شمردن طلا، و جمع‏آورى آن، و تحقیر پشمینه ‏پوشى گفت".

ِ وَ لَوْ أَرَادَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِأَنْبِیَائِهِ حَیْثُ بَعَثَهُمْ أَنْ یَفْتَحَ لَهُمْ کُنُوزَ الذِّهْبَانِ‏ 2578 وَ مَعَادِنَ الْعِقْیَانِ‏ 2579 وَ مَغَارِسَ الْجِنَانِ وَ أَنْ یَحْشُرَ مَعَهُمْ طُیُورَ السَّمَاءِ وَ وُحُوشَ الْأَرَضِینَ لَفَعَلَ وَ لَوْ فَعَلَ لَسَقَطَ الْبَلَاءُ 2580 وَ بَطَلَ الْجَزَاءُ ...

" اگر خدا مى‏خواست به هنگام بعثت پیامبرانش درهاى گنجها و معادن طلا و باغهاى سبز و خرم را به روى آنان بگشاید مى‏گشود، و اگر اراده مى‏کرد پرندگان آسمان و حیوانات وحشى زمین را همراه آنان گسیل مى‏داشت، ولى اگر این کار را مى‏کرد آزمایش مردم از میان مى‏رفت و پاداش و جزا بى‏اثر مى‏شد"!.
و در قسمت دیگرى از همین خطبه مى‏فرماید:
#

أَ لَا تَرَوْنَ أَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ اخْتَبَرَ الْأَوَّلِینَ مِنْ لَدُنْ آدَمَ ص إِلَى الْآخِرِینَ مِنْ هَذَا الْعَالَمِ بِأَحْجَارٍ لَا تَضُرُّ وَ لَا تَنْفَعُ وَ لَا تُبْصِرُ وَ لَا تَسْمَعُ فَجَعَلَهَا بَیْتَهُ الْحَرَامَ الَّذِی جَعَلَهُ [اللَّهُ‏] لِلنَّاسِ قِیَاماً ثُمَ‏

وَضَعَهُ بِأَوْعَرِ بِقَاعِ الْأَرْضِ حَجَراً وَ أَقَلِّ نَتَائِقِ‏ 2582 الدُّنْیَا مَدَراً 2583 وَ أَضْیَقِ بُطُونِ الْأَوْدِیَةِ قُطْراً بَیْنَ جِبَالٍ خَشِنَةٍ وَ رِمَالٍ دَمِثَةٍ 2584 وَ عُیُونٍ وَشِلَةٍ 2585 وَ قُرًى مُنْقَطِعَةٍ لَا یَزْکُو بِهَا خُفٌّ وَ لَا حَافِرٌ وَ لَا ظِلْف‏ ثُمَّ أَمَرَ آدَمَ ع وَ وَلَدَهُ أَنْ یَثْنُوا أَعْطَافَهُم‏

" مگر نمى‏بینید خداوند انسانها را، از زمان آدم تا آخر جهان، با سنگهایى که نه زیانى مى‏رساند و نه سودى، نه مى‏بیند و نه مى‏شنود، آزمایش نموده، این سنگها را خانه مقدس خود (کعبه) قرار داده، و آن را موجب پایدارى و قوام مردم ساخته است، آن را (کعبه) در پر سنگلاخ‏ترین مکانها، و بى‏گیاه‏ترین نقاط روى زمین، در تنگناى دره‏هایى مستقر ساخته، در میان کوه‏هاى خشن، شنهاى متراکم، چشمه‏هاى کم آب، آبادیهاى جدا و پر فاصله که هیچ مرکبى به راحتى در آن زندگى نمى‏کند، و سپس آدم و فرزندانش را فرمان داد که به آن سو توجه کنند و آن را مرکز تجمع خود سازند ...".

 وَ لَوْ أَرَادَ سُبْحَانَهُ أَنْ یَضَعَ بَیْتَهُ الْحَرَامَ وَ مَشَاعِرَهُ الْعِظَامَ بَیْنَ جَنَّاتٍ وَ أَنْهَارٍ وَ سَهْلٍ وَ قَرَارٍ 2601 جَمَ‏ 2602 الْأَشْجَارِ دَانِیَ الثِّمَارِ مُلْتَفَّ الْبُنَى‏ 2603 مُتَّصِلَ الْقُرَى بَیْنَ بُرَّةٍ 2604 سَمْرَاءَ وَ رَوْضَةٍ خَضْرَاءَ وَ أَرْیَافٍ‏ 2605 مُحْدِقَةٍ وَ عِرَاصٍ‏ 2606 مُغْدِقَةٍ 2607 وَ [زُرُوعٍ‏] رِیَاضٍ نَاضِرَةٍ وَ طُرُقٍ عَامِرَةٍ لَکَانَ قَدْ صَغُرَ قَدْرُ الْجَزَاءِ عَلَى حَسَبِ ضَعْفِ الْبَلَاءِ 

" اگر خدا مى‏خواست خانه مقدسش و محل انجام مناسک حج را در میان باغها و نهرها و زمینهاى هموار و پر درخت و آباد که داراى خانه‏ها و کاخهاى بسیار و آبادیهاى به هم پیوسته، در میان گندم‏زارها و باغهاى پر گل و گیاه، در میان بستانهاى زیبا و سرسبز و پرآب، در وسط باغستانى بهجت‏زا با جاده‏هاى راحت و آباد، قرار دهد، توانایى داشت، ولى در این حالت آزمایش و امتحان ساده‏تر بود و پاداش و جزا نیز کمتر (و مردم به ارزشهاى فریبنده ظاهرى مشغول مى‏شدند و از ارزشهاى واقعى الهى غافل مى‏گشتند) «1».

به هر حال اساس انقلاب اسلامى انقلاب ارزشهاست، و اگر مسلمانان امروز در شرائطى سخت و ناگوار تحت فشار دشمنان بیرحم و خونخوار قرار گرفته‏اند به خاطر همین است که آن ارزشهاى اصیل را رها ساخته، بار دیگر ارزشهاى جاهلى در میان آنان رونق گرفته است، مقیاس شخصیت مال و مقام دنیا شده، و علم و تقوا و فضیلت را به فراموشى سپرده‏اند، در زرق و برق مادى فرو رفته، و از اسلام بیگانه شده‏اند، و تا چنین است باید کفار این خطاى بزرگ را بپردازند،
#سختی زندگی دنیا و بی ارزشی آن در نگاه شهدا

در احوال شهدای فراوانی این جمله نقل شده است که وقتی از ایشان میپرسیدند چرا انقدر شب ها بیدارید و کم میخوابید میگفتند به زودی وقت برای خوابیدن پیدا خواهیم کرد ( کنایه از شهادت )

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی