نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

5- 24 بهترین سخن سخن کیست؟ (فصلت/33)

شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۳:۰۲ ب.ظ
41:33
۹۵/۰۴/۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

n24

نظرات  (۷)

#بیانی از استاد جواد آملی
«أحسن الأقوال» را از «أحسن القائلین», از «أحسن العاملین», از «أحسن العادلین» باید شنید: ﴿وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّهِ﴾، یک؛ 

﴿وَ عَمِلَ صالِحاً﴾، دو و حرف و منطقش این باشد: ﴿وَ قالَ إِنَّنی‏ مِنَ الْمُسْلِمینَ﴾ به صورت جمله اسمیه با تأکید «انّ»، من مسلمانم؛ یعنی من منقاد و من مطیع هستم, حرف این می‌شود «أحسن الاقوال». بخش سوم این است که حالا این کیست؟ آن‌که ﴿دَعا إِلَی اللَّهِ﴾ است ﴿وَ عَمِلَ صالِحاً﴾ است, ﴿وَ قالَ إِنَّنی‏ مِنَ الْمُسْلِمینَ﴾ است.


اگر یک هنرمند در فیلم نقش یک معصوم یا حتی یک پیغمبر را هم بازی کند ولی در مقام عمل مسلمان نیست این فرد قطعا دارای احسن اقوال نیست
با اینکه دعا الی الله میکند ولی بال عمل صالح رو ندارد.

از طرفی اگر یک مسئول یا مبلغ به سوی خدا دعوت بکند ، و در سیره و عملش هم این جریان بروز داشته باشد و اعتقاد درونی به اسلام داشته باشد این فرد احسن اقوال دارد .

#گام اول در تبلیغ واقعى

النبی «ص»: یَا أَبَا ذَرٍّ، مَثَلُ الَّذِی یَدْعُو بِغَیْرِ عَمَلٍ، کَمَثَلِ الَّذِی یَرْمِی بِغَیْرِ وَتَر

پیامبر «ص»: اى ابا ذر! مثل کسى که بى‏عمل دعوت کند، همچون مثل کسى است که با کمان بى‏زه تیراندازى کند.

 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ، قَالَ: کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ؛ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَع‏

امام صادق «ع»: مردمان را تبلیغ کنید، اما نه با گفتار بلکه با کردار، تا ببینند که شما خود اهل پرهیزپیشگى و کوشش و نماز و عبادت و صدق و کار نیکید.

ِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ الْعَالِمَ إِذَا لَمْ یَعْمَلْ بِعِلْمِهِ زَلَّتْ مَوْعِظَتُهُ عَنِ الْقُلُوبِ کَمَا یَزِلُّ الْمَطَرُ عَنِ الصَّفَا.
امام صادق «ع»: عالم که به علم خود کار نکند، پند او چنان از روى قلبها مى‏لغزد و فرو می‏افتد که دانه باران از تخته سنگ هموار صاف.
#نتیجه احسن اقوال
آِیت الله جوادی آملی:
أحسن الأقوال» را شما بگویید؛ این «أحسن الأقوال» طوری است که شما را به «أحسن الحال» منتهی می‌کند

خودم:
احسن حال رو باید در خود گوینده ببینیم تا بفهمیم اقوالش قول حسن است، و تبعیت از او لازم.
نباید یک فوتبالیست ، هنرمند ،  که قول به اسلام ندارد .... الگو بشوند .

الگو باید کسی باشد که دعوت به خدا داشته باشد و در مقام عمل هم درست ظاهر شده باشد.
اگر هنرمندی دعوتی به خدا داشت در کنار سایر شروط این فرد میتواند در میان قشر هنرمندان و دیگر افراد الگو باشد .

یا مهندسی که با علمش در کنار سایر شروط تلاش میکند قدمی برای دعوت به اسلام بردارد این فرد ظرفیت دارد در صنف خودش الگو باشد .
#داستان روایی از دعوت همراه به عملی که چگونه در دل تأثیر میگذارد

 کسانی که به قصد قتل و ترور آمده بودند با بغض پیغمبر آمده بودند تبدیل شدند به نیروی فدایی کادر علاقه مند پیغمبر یکی از این‌ها شیبة بن عثمان است که پدرش برادرش را در احد کشته بودند می‌گفت شمشیر برداشتم به قصد ترور پیغمبر آمدم در حنین اتفاقا یک جایی هم فرصت کردم حضرت را بزنم یک مرتبه به من نگاه کرد دست مبارکش را بلند کرد فرمود خدایا شیطان را از او دور بکن قلبش را پاکیزه بکن می‌گوید تمام آن بغض رفت یک مرتبه تبدیل شد به محبت اکرمه پسر ابوجهل از مخالفین سر سخت پیغمبر خداست از آن کسانی است که پیغمبر محدور الدم اعلام کرد مثل سلمان رشدی که محدور الدم اعلام شد او یک وقتی پشیمان شد بلند شد آمد پیش پیغمبر خیلی هم خجالت می‌کشید وقتی وارد شد رسول خدا او را در آغوش گرفت فرمود مَرحَبَا بِالرَّاکِبِ المُهَاجِر درود بر کسی که از گناه هجرت کرده او شد یک نیرو.

(از سایت سمت خدا - از صبحت های دکتر رفیعی )
۱۰ تیر ۹۵ ، ۱۰:۰۲ سلمان علی زاده

تفسیر العیاشی ؛ ج‏1 ؛ ص212

179 عن مسعدة بن صدقة عن أبی عبد الله ع‏ فی قول الله تبارک و تعالى «اصْبِرُوا» یقول: عن المعاصی «وَ صابِرُوا» على الفرائض، «وَ اتَّقُوا اللَّهَ‏» یقول:

آمروا بالمعروف و انهوا عن المنکر، ثم قال: و أی منکر أنکر من ظلم الأمة لنا و قتلهم إیانا «وَ رابِطُوا» یقول فی سبیل الله- و نحن السبیل فیما بین الله و خلقه، و نحن الرباط الأدنى، فمن جاهد عنا فقد جاهد عن النبی ص و ما جاء به من عند الله «لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ‏» یقول: لعل الجنة توجب لکم إن فعلتم ذلک، و نظیرها من قول الله «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً- وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ‏» و لو کانت هذه الآیة فی المؤمنین- کما فسرها المفسرون لفاز القدریة و أهل البدع معهم‏ «3».

________________________________________
عیاشى، محمد بن مسعود، تفسیر العیّاشی، 2جلد، المطبعة العلمیة - تهران، چاپ: اول، 1380 ق.


۱۰ تیر ۹۵ ، ۱۰:۰۵ سلمان علی زاده

الأمالی( للصدوق) ؛ النص ؛ ص31

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَمِّی مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی الْقَاسِمِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْکُوفِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ ثَابِتِ بْنِ أَبِی صَفِیَّةَ عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَعَاشِرَ النَّاسِ مَنْ أَحْسَنُ‏ مِنَ اللَّهِ قِیلًا وَ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِیثاً مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ رَبَّکُمْ جَلَّ جَلَالُهُ أَمَرَنِی أَنْ أُقِیمَ لَکُمْ عَلِیّاً عَلَماً وَ إِمَاماً وَ خَلِیفَةً وَ وَصِیّاً وَ أَنْ أَتَّخِذَهُ أَخاً وَ وَزِیراً مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ عَلِیّاً بَابُ الْهُدَى بَعْدِی وَ الدَّاعِی إِلَى رَبِّی وَ هُوَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ‏ ...- وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ‏ مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ عَلِیّاً مِنِّی وُلْدُهُ وُلْدِی وَ هُوَ زَوْجُ حَبِیبَتِی أَمْرُهُ أَمْرِی وَ نَهْیُهُ نَهْیِی مَعَاشِرَ النَّاسِ عَلَیْکُمْ بِطَاعَتِهِ وَ اجْتِنَابِ مَعْصِیَتِهِ فَإِنَّ طَاعَتَهُ طَاعَتِی وَ مَعْصِیَتَهُ مَعْصِیَتِی‏...

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على، الأمالی (للصدوق)، 1جلد، کتابچى - تهران، چاپ: ششم، 1376ش.


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی