نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

5 - 23 اهمیت علم (زمر /9)

شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۵۷ ب.ظ
39:9
۹۵/۰۴/۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

n23

نظرات  (۳۰)

۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۵:۵۲ سلمان علی زاده

مقام معظم رهبری:

«علم، یک نوع معرفت است و برای جامعه بشری، یک ضرورت محسوب می‌شود. اگر علم نباشد، انسان در تاریکی قرار خواهد گرفت و نخواهد توانست اشیای پیرامون خود را بشناسد و از آنها بهره‌برداری کند».

۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۵:۵۳ سلمان علی زاده

حضرت آقا دام ظله:

حضرت می فرمایند: «سبیل ابلج المنهاج انورالسّراج»؛ ایمان، راهی است که مسیر آن کاملاً روشن است. ایمان، فروزنده ترین چراغ است. مراد از ایمان در این عبارت امیرالمؤمنین (علیه الصّلاةوالسّلام)، ایمان دینی است؛ یعنی ایمان به خدا و روز جزا و پیغمبر، و همین ایمانی که ادیان مردم را به آن فرا می خوانند. البته اهمیت مطلق ایمان معلوم است؛ چون ایمان پایه ی عمل و حرکت انسان است. تا انسان به چیزی دلسپرده و گرویده نباشد، در راه آن حرکت نمی کند. ایمان با علم فرق دارد. انسان گاهی به حقیقتی عالم است، اما گرویده ی به آن نیست. یعنی در ایمان، فقط دانا بودن و عالم به صدق بودن کافی نیست؛ چیزی اضافه ی بر این علم لازم است.

البته ایمان بدون علم هم ممکن نیست - ایمان با شک و تردید معنا ندارد - اما علم به تنهایی هم برای ایمان کافی نیست؛ کما این که می بینید قرآن درباره ی موسی و قضایای فرعون می فرماید: «و جحدوا بها واستیقنتها انفسهم ظلما و علوّا»؛ یعنی وقتی موسی دعوت خودش را مطرح کرد، ملأ فرعونی فهمیدند او راست می گوید و حقیقت است؛ اما بعد از آن که موسی این معجزه ی عجیب را نشان داد و بعد از آن که ساحران و جادوگران - که تصور می شد کار موسی هم از قبیل کار آنهاست - خودشان اعتراف کردند این از نوع کار آنها نیست و با وجود تهدید فرعون سجده کردند و به موسی ایمان آوردند و مرگ را پذیرا شدند، برای آنها روشن شد که موسی حقیقت می گوید؛ اما در عین حال این حقیقت را انکار کردند؛ «جحدوا بها واستیقنتها انفسهم». یقین داشتند که موسی راست می گوید، اما در عین حال انکار کردند. چرا؟ زیرا «ظلما و علّوا»؛ به خاطر این که استکبار و هواهای نفسانی شان و ظلمی که می خواستند بکنند، نمی گذاشت تسلیم شوند.

۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۵:۵۷ سلمان علی زاده

حضرت آقا دام ظله

جوانان عزیز! ببینید اهمیت کار علمی چقدر است؛ اهمیتش درجه یک است.

اگر ما برای یک کشور، عزّت و آبرو و رفاه و اقتدار جهانی و پیشرفتهای علمی بخواهیم، باید از طریق علم وارد شویم.

من نمی گویم برای سعادت یک جامعه، علم کافی است. می بینیم که در دنیا کشور‏هایی هستند که علم هم دارند، اما واقعاً سعادتمند نیستند و در مشکلات فراوانی دست و پا می زنند.

 قطعاً علم، نه فقط یک شرط لازم، بلکه یک شرط لازمِ بسیار مهمّ است و باید در کشور پیش برود. بنابراین، اهمیت علم معلوم است. اگر امروز کشوری از لحاظ علمی پیشرفت نکرد، نه اقتصادش پیشرفت خواهد کرد، نه اقتدار جهانی اش پیشرفت خواهد کرد و نه زندگی مردم پیش خواهد رفت. بالاخره علم باید در کشور پیش برود؛ به خصوص که ما عقب ماندگی داریم و باید تلاش شود.
اقتداری که ما می توانیم در داخل به ‏وجود بیاوریم، با بمب اتمی و سلاح هسته ‏ای و تقویت نیروی نظامی نیست. البته تقویت نیروی نظامی در حدّ متعارف لازم است؛ اما آنچه می تواند ما را در مقابل تهاجم همه‏ جانبه ی دشمنان در سطوح مختلف حفظ کند، همین فهرستی است که عرض کردم:

 تقویت ایمان،

تقویت علم،

تقویت فناوری،

تسلط بر فنون روز،

پیشاهنگ شدن در تولید علم،

شکوفایی استعداد‏های آحاد ملت و جوانان در رشته ‏های مختلف ـ چه علوم انسانی، چه علوم طبیعی، چه انواع گوناگون علوم تجربی ـ

همبستگی ملی و تقویت همدلی در میان مردم؛

اینهاست که می تواند یک ملت را تقویت کند؛ می تواند هم دنیای خودشان را آباد کند، هم آنها را از آسیب دشمنان محفوظ نگه دارد. اینها وسیله‏ ای است برای حفظ و صیانت؛ ما باید اینها را دنبال کنیم و خود را متعهد به انجام آن بدانیم.

۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۶:۰۱ سلمان علی زاده
در خصوص آینده‌ی علمی کشور نیز ایشان در سال ۱۳۸۵ و طی چند سخنرانی اعلام کردند: «من از جامعه‌ی علمی کشور توقع می‌کنم که شما پنجاه سال دیگر در رتبه‌ی اول علمی دنیا قرار داشته باشید.» یعنی چشم‌اندازی که ایشان ترسیم فرموده‌اند، جایگاه اول در دنیا است؛ البته در طول پنجاه سال که می‌شود سال ۱۴۳۵. بارها هم گفته‌اند که این توقع زیادی نیست، چون ما استعدادهای بسیار خوبی در کشور داریم و حق کشور ما همین است. همچنین در چشم‌انداز بیست ساله‌ی کشور نیز جایگاه اول علمی در منطقه را کشورمان برای هدف‌گیری کرده‌اند.
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۶:۰۲ سلمان علی زاده

منظور رهبر انقلاب در بحث میانبر علمی این است که ما نباید فقط با دنباله‌روی از علوم دیگران، به پیشرفت نائل آییم، بلکه می‌توانیم مسیرهای جدیدی را باز کنیم و پیشاهنگ حوزه‌های جدید علم باشیم.

تحقق این امر این‌گونه امکان‌پذیر است که دانشمندان ما با توکل بر خدا و خودباوری، اجازه ندهند کلیشه‌های متداول علمی، خلاقیت آنها را محدود سازد.

۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۶:۰۴ سلمان علی زاده

علم حقیقی

علم حقیقی همان علم حضوری و بی واسطه است که عالم و علم و معلوم درآن یکی هستند و جدایی میان آن را متصور نیست. چنین کشف و آگاهی همه سطوح و لایه های چیز را در برمی گیرد و فراتر از تصویر ذهنی از سطح ظاهری و مادی در همه سطوح، با حقیقت آن چیز یکی می شود.

البته علم شهودی خود دارای مراتبی است که مرتبه حق الیقین آن تنها برای انسان های اندکی به دست می آید و بیشتر کسانی که از علم شهودی بهره مند می باشند در مرتبه عین الیقین قراردارند.

از علم شهودی به علم لدنی (کهف، آیه ۶۵ و نیز مفاتیح الغیب یا تفسیر کبیر، فخر رازی، ج ۲۱، ص ۱۲۷) و علم رشدی (کهف، آیه ۶۶) یاد می شود. چنین علمی به انسان این امکان را می دهد تا فراتر از ظاهر و بیرون از ماده یک چیز به باطن و حقیقت آن چیز بنگرد و آگاهی یابد. تفاوت های رفتاری اهل مکاشفه و شهود با اهل علم حصولی از اینجا سرچشمه می گیرد؛ زیرا از نظر عالمان حصولی، رفتارهای عالمان شهودی و حضوری، رفتارهای بیرون از عقل و خرد است و همین مساله موجب می شود تا حضرت موسی (ع) با همه مراتب و مقامات بلند، نتواند رفتارهای عالم ربانی دارای علم لدنی و شهودی را تحمل کند و بر آن صبر نماید و زبان به اعتراض نگشاید. این درحالی است که برای عالم ربانی و عالم شاهد، این رفتارها بسیار منطقی و عقلانی است و رفتارهای عالم حصولی رفتارهای ضد عقلانی به شمار می آید.

۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۶:۱۸ سلمان علی زاده

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث اظهار داشت:

 علمی که حجاب دل است، انسان را از خودبینی نجات نمی دهد و من انسان به واسطه آن علم بزرگتر می‌شود، به همین دلیل شأن خود را بالاتر می‌داند.

 

آیت الله ری شهری بیان کرد: اگر انسان، من خود را کوچک کند و من تبدیل به خدا شود، بسیاری از کارها برای انسان آسان می‌شود.

 

وی تصریح کرد: اگر علم در مسیر نور قرار نگیرد، علم حقیقی نیست و این علم برای انسان مشکل زا می‌شود.

 

رئیس موسسه دارالحدیث گفت: ممکن است این سوال پیش آید که انسان از کجا می‌فهمد که به آن علم نور رسیده است یا نه و حجاب‌ها کنار رفته اند یا نه؟ که پیامبر گرامی اسلام به این سوال پاسخ داده است.

 

آیت الله ری شهری بیان داشت: خداوند نورانیتی در دل انسان‌های باایمان قرار می‌دهد که ظرفیت روحی انسان زیاد می‌شود و انسان به قدری ظرفیت پیدا می‌کند که شرح صدر پیدا می‌کند.

 

وی عنوان کرد: کسی که به نور برسد، وقتی در مقابل خدا قرار می‌گیرد، هر چه دارد از خدا می‌داند و شرح صدر چنین ظرفیتی به انسان می‌دهد.

 

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث اظهار کرد: علامت این که دل انسان نورانی می‌شود، این است که دل انسان از دنیا کنده می‌شود، در حالی که اگر کاری برای خدا صورت نگیرد، این کار موجب حجاب دل می‌شود.

 

آیت الله ری شهری یادآور شد: ما در دعا می‌خوانیم که «خدایا دل من را از هر چه که توشه راه تو نیست و برای روز دیدار تو سودمند نیست، فرقی نمی کند که حلال باشد یا حرام، دل مرا از آن رها کن»، بنابراین مهم ترین اثر یک کار، دل کندن از غیر خداوند است.

 

وی در پایان با بیان این که تا زمانی که دل دارای حجاب باشد، نورانیت به روح انسان وارد نمی شود، گفت: در ماه مبارک رمضان باید به خدا التماس کنیم که پست، مقام، فرزند، خانواده، کتاب، علم و هر چه غیرخدا هست، ما را فریب ندهد و این مسائل برای ما حجاب به وجود نیاورد.

۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۲۲ امیرحسین صفاریان
#حدیث
وَ خَرَجَ ص فَإِذَا فِی الْمَسْجِدِ مَجْلِسَانِ مَجْلِسٌ یَتَفَقَّهُونَ وَ مَجْلِسٌ یَدْعُونَ اللَّهَ وَ یَسْأَلُونَهُ فَقَالَ کِلَا الْمَجْلِسَیْنِ إِلَى خَیْرٍ أَمَّا هَؤُلَاءِ فَیَدْعُونَ اللَّهَ وَ أَمَّا هَؤُلَاءِ فَیَتَعَلَّمُونَ وَ یُفَقِّهُونَ الْجَاهِلَ هَؤُلَاءِ أَفْضَلُ بِالتَّعْلِیمِ‏ أُرْسِلْتُ‏ ثُمَّ قَعَدَ مَعَهُمْ.
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۲۲ امیرحسین صفاریان
#حدیث
 أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ: أَعْلَمُ النَّاسِ مَنْ جَمَعَ عِلْمَ النَّاسِ إِلَى عِلْمِهِ وَ أَکْثَرُ النَّاسِ قِیمَةً أَکْثَرُهُمْ عِلْماً وَ أَقَلُّ النَّاسِ قِیمَةً أَقَلُّهُمْ عِلْماً.
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۲۳ امیرحسین صفاریان
#حدیث
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ سَلَکَ طَرِیقاً یَطْلُبُ فِیهِ عِلْماً سَلَکَ اللَّهُ بِهِ طَرِیقاً إِلَى الْجَنَّةِ وَ إِنَّ الْمَلَائِکَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا بِهِ وَ إِنَّهُ لَیَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ الْعِلْمِ مَنْ فِی السَّمَاءِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ حَتَّى الْحُوتُ فِی الْبَحْرِ وَ فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ کَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَیْلَةَ الْبَدْرِ وَ إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاءِ إِنَّ الْأَنْبِیَاءَ لَمْ یُوَرِّثُوا دِینَاراً وَ لَا دِرْهَماً وَ لَکِنْ وَرَّثُوا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ.
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۲۴ امیرحسین صفاریان
#حدیث
ٍ عَنِ ابْنِ نُبَاتَةَ قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع‏ تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ فَإِنَّ تَعَلُّمَهُ حَسَنَةٌ وَ مُدَارَسَتَهُ تَسْبِیحٌ وَ الْبَحْثَ عَنْهُ جِهَادٌ وَ تَعْلِیمَهُ لِمَنْ لَا یَعْلَمُهُ صَدَقَةٌ وَ هُوَ أَنِیسٌ فِی الْوَحْشَةِ وَ صَاحِبٌ فِی الْوَحْدَةِ وَ سِلَاحٌ عَلَى الْأَعْدَاءِ وَ زَیْنُ الْأَخِلَّاءِ یَرْفَعُ اللَّهُ بِهِ أَقْوَاماً یَجْعَلُهُمْ فِی الْخَیْرِ أَئِمَّةً یُقْتَدَى بِهِمْ تُرْمَقُ أَعْمَالُهُمْ وَ تُقْتَبَسُ آثَارُهُمْ- تَرْغَبُ الْمَلَائِکَةُ فِی خُلَّتِهِمْ یَمْسَحُونَهُمْ بِأَجْنِحَتِهِمْ فِی صَلَاتِهِمْ لِأَنَّ الْعِلْمَ حَیَاةُ الْقُلُوبِ وَ نُورُ الْأَبْصَارِ مِنَ الْعَمَى وَ قُوَّةُ الْأَبْدَانِ مِنَ الضَّعْفِ وَ یُنْزِلُ اللَّهُ حَامِلَهُ مَنَازِلَ الْأَبْرَارِ وَ یَمْنَحُهُ مُجَالَسَةَ الْأَخْیَارِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ بِالْعِلْمِ یُطَاعُ اللَّهُ وَ یُعْبَدُ وَ بِالْعِلْمِ یُعْرَفُ اللَّهُ وَ یُوَحَّدُ وَ بِالْعِلْمِ تُوصَلُ الْأَرْحَامُ وَ بِهِ یُعْرَفُ الْحَلَالُ وَ الْحَرَامُ وَ الْعِلْمُ إِمَامُ الْعَقْلِ وَ الْعَقْلُ تَابِعُهُ یُلْهِمُهُ اللَّهُ السُّعَدَاءَ وَ یَحْرِمُهُ الْأَشْقِیَاءَ.
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۲۵ امیرحسین صفاریان
#حدیث
 عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ فَضْلُ الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ فَضْلِ الْعِبَادَةِ وَ أَفْضَلُ دِینِکُمُ الْوَرَعُ.
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۲۷ امیرحسین صفاریان
#حدیث
ِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ‏ أَنَّهُ ع کَانَ إِذَا جَاءَهُ طَالِبُ عِلْمٍ قَالَ مَرْحَباً بِوَصِیَّةِ رَسُولِ اللَّهِ ص ثُمَّ یَقُولُ إِنَّ طَالِبَ الْعِلْمِ إِذَا خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ لَمْ یَضَعْ رِجْلَهُ عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یَابِسٍ مِنَ الْأَرْضِ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ إِلَى الْأَرَضِینَ السَّابِعَةِ.
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۲۸ امیرحسین صفاریان
#حدیث
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: کَانَ فِیمَا وَعَظَ لُقْمَانُ ابْنَهُ أَنَّهُ قَالَ لَهُ یَا بُنَیَّ اجْعَلْ فِی أَیَّامِکَ وَ لَیَالِیکَ وَ سَاعَاتِکَ نَصِیباً لَکَ فِی طَلَبِ الْعِلْمِ فَإِنَّکَ لَنْ تَجِدَ لَهُ تَضْیِیعاً مِثْلَ تَرْکِهِ.
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۲۸ امیرحسین صفاریان
#حدیث
َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‏ مَنْ خَرَجَ مِنْ بَیْتِهِ یَطْلُبُ عِلْماً شَیَّعَهُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ یَسْتَغْفِرُونَ لَهُ.
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۲۹ امیرحسین صفاریان
#حدیث

قال علی (ع) العلم أصل کل خیر


۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۳۱ امیرحسین صفاریان
#حدیث

امام صادق (ع) لکل شی‏ء طریق و طریق الجنة العلم‏


۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۳۱ امیرحسین صفاریان
#حدیث

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (ع) قَالَ‏ إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ جَمَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ النَّاسَ فِی صَعِیدٍ وَاحِدٍ وَ وُضِعَتِ الْمَوَازِینُ فَتُوزَنُ دِمَاءُ الشُّهَدَاءِ مَعَ مِدَادِ الْعُلَمَاءِ فَیُرَجَّحُ مِدَادُ الْعُلَمَاءِ عَلَی دِمَاءِ الشُّهَدَاء


۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۴۰ امیرحسین صفاریان
#امام خمینی
ما امیدواریم که بشر به رشدى برسد که مسلسلها را به قلم تبدیل کند. آن قدرى که قلم و بیان به خدمت بشر بوده است مسلسلها نبوده‏اند. مسلسلها غالباً در خدمت ابرقدرتها بوده‏اند و براى تباهى بشر بوده‏اند
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۴۲ امیرحسین صفاریان
#امام خمینی
تمام گرفتاریهایى که ما در این طول مدت تاریخ داشتیم بهره‏بردارى از جهالت مردم بوده است. جهالت مردم را آلت دست قرار دادند و بر خلاف مصالح خودشان تجهیز کردند. اگر علم داشتند؛ علم جهتدار داشتند، ممکن نبود که مخرّبین بتوانند آنها را به یک جهتى که بر خلاف آن مسیرى است که مسیر خود ملت است تجهیز کنند. علم و سواد است با آن جهتى که باید به او توجه کرد، که مى‏تواند ملت را از همه گرفتاریها نجات بدهد. و نمى‏توانند کسانى که مى‏خواهند این نهضت را، این نهضت اسلامى را به خلل برسانند، و نمى‏توانند ببینند که اسلام در این مملکت پیاده دارد مى‏شود. این علم است که مى‏تواند جلوى این فسادها را بگیرد. اگر ملت ما علم را، آن علم جهتدار را یاد بگیرند، تربیت بشوند، در مقابل علم، در پهلوىِ علم هم تربیت باشد؛ تربیت دینى، تربیت الهى، تربیت انسانى و هم علم، اگر این دو حربه در دست شما باشد، کسى نمى‏تواند به شما تعدّى کند، کسى نمى‏تواند استبداد را برگرداند. و اگر این علم نباشد مردم را توجیه مى‏کنند به جایى که باز هم آن مسائل سابق برگردد، و آن استبداد سابق و آن وابستگیهاى سابق‏
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۴۵ امیرحسین صفاریان
#شعر
آنرا که علم و دانش و تقوی مسلم است
هر جا قدم زند، قدمش خیر مقدم است

کس را بمال نیست برایش کمال و فخر
از هر مقام و مرتبه ئی، علم، اعظم است

جاهل اگرچه یافت تقدم مؤخر است
عالم اگرچه گشت مؤخر مقدم است



۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۴۵ امیرحسین صفاریان
#حدیث
َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّینِ‏ فَإِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِم‏

۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۴۶ امیرحسین صفاریان
#شعر
دانش چو گوهری است که عمرش بود بها
 باید گران خرید که ارزان نمی شود
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۵۰ امیرحسین صفاریان
#نکته
ابوابی که در کتاب شریف کافی در باب اهمیت علم و دانش است:
بَابُ فَرْضِ الْعِلْمِ وَ وُجُوبِ طَلَبِهِ وَ الْحَثِّ عَلَیْه‏
بَابُ صِفَةِ الْعِلْمِ وَ فَضْلِهِ وَ فَضْلِ الْعُلَمَاء

۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۵۱ امیرحسین صفاریان
#حدیث
عَمَّنْ حَدَّثَهُ قَالَ سَمِعْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ یَقُولُ‏ أَیُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ کَمَالَ الدِّینِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَیْکُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَکُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَیْنَکُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَیَفِی لَکُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ‏ «2» فَاطْلُبُوهُ.
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۵۲ امیرحسین صفاریان
#حدیث
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَوَدِدْتُ أَنَّ أَصْحَابِی ضُرِبَتْ رُءُوسُهُمْ بِالسِّیَاطِ «5» حَتَّى یَتَفَقَّهُوا.
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۵۴ امیرحسین صفاریان
#بیانات
مسأله‌ی علم در کشور خیلی مهم است. با مطالعه‌ی دقیق و همه‌جانبه، انسان به چند سرفصل معدود میرسد، که یکی از آنها علم است. ما برای آینده به علم احتیاج داریم. نهضت نرم‌افزاری و تولید علم و اندیشه و فکر که مطرح شد، باید جدی گرفته شود. خوشبختانه زمینه‌ها کاملاً آماده و استقبال هم خیلی خوب است. مردم را نسبت به مقوله‌ی علم، امنیت، پرورش نخبگان، اقتدار ملی، کار و ابتکارِ گره‌گشا و پیشبرنده و مقولاتی از این قبیل حساس کنید.
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۵۵ امیرحسین صفاریان
#بیانات
امروز انسان وقتی به راه‌های مختلف برای پیشرفت کشور نگاه میکند، میبیند همه منتهی میشود به علم. لعنت خدا بر کسانیکه در طول ده‌ها سال کشور را از پیشرفت علمی باز داشتند. وقتی پیشرفت علمی وجود داشته باشد، پیشرفت فناوری را هم با خودش میآورد، و پیشرفت فناوری هم کشور را رونق میدهد و در جامعه نشاط به‌وجود میآورد. اگر علم نباشد، هیچ‌چیز نیست؛ و اگر فناوری هم باشد، فناورىِ عاریه‌یی و دروغی و وام‌گرفته‌ی از دیگران است؛ مثل صنعت‌های مونتاژی که وجود دارد. علم را باید رویانید. به‌نظر من رسانه میتواند در نهضت تولید علم و فکر و نظریه و اندیشه در زمینه‌های مختلف - چه در زمینه‌ی فنی و چه در زمینه‌ی انسانی و غیره - نقش ایفا کند. شما میتوانید خط تولید علم و فکر و نظریه را برنامه‌ریزیشده دنبال کنید؛ به بحثهای منطقی و مفید دامن بزنید؛ کرسیهای نوآوری را تلویزیونی کنید و چهره‌های علمىِ نوآورِ خوب را مطرح نمایید.
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۸:۵۶ امیرحسین صفاریان
#بیانات
علم مهم‌ترین ابزار پیشرفت و اقتدار ملّی است؛ این را باید مسلّم گرفت؛ واقعاً همین‌جور است. علم برای یک ملّت مهم‌ترین ابزار آبرو و پیشرفت و اقتدار است. دانشگاه هم مهم‌ترین تربیت‌کننده‌ی مدیران آینده‌ی کشور است. خب، از این چه چیزی مهم‌تر؟ شما دارید مدیران آینده‌ی کشور را تربیت میکنید. اگر خوب تربیت کردید -که ان‌شاءالله همین‌جور است- آینده‌ی کشور، خوب اداره خواهد شد؛ اگر نتوانستیم خوب اداره کنیم، کوتاهی کردیم، طبعاً آینده‌ی کشور، تحت تأثیر همین کوتاهی‌ها قرار خواهد گرفت؛ یعنی اهمّیّت دانشگاه این است.
۰۸ تیر ۹۵ ، ۱۹:۰۲ امیرحسین صفاریان
#پیشنهاد
به این نکته توجه داده شود که اولا مطلوبیت مال خود علم است و نه هیچ چیز دیگر (مثلا برای کسب ثروت و...) ثانیا این اهمیت در سند چشم انداز جمهوری اسلامی هم دیده شده است و ثالثا علم اگر در مسیر درست و معنوی به کار گرفته شود با فضیلت و در غیر اینصورت اهمیتی ندارد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی