نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

17-1 حسابرسی خداوند دقیق و عادلانه است(انبیاء/47)

چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۵۴ ق.ظ

21:47

۹۵/۰۳/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین منیب

n17

نظرات  (۶)

#نقلی از علامه
مرحوم علامه طباطبایی گاهی در بین کلاس درس کلام خود را قطع میکردند و میفرمودند آقایان "ابد در پیش داریم"
این ابدیت نشان از این است که شاید کوچکترین افعال ما تا ابدیت با ما خواهد بود.

مؤمن از این "حسابرسی دقیق" خوشحال خواهد بود
همواره دادگاه عدل الهی برای انسان های پاک سبب رسیدنشان به حقشان خواهد بود - 

مجاهد ثمره زحمتی را که میکشد میبیند 
و این موضوع به او برای جهادش انگیزه میدهد.
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ إِبْرَاهِیمَ الْهَمَذَانِیِّ یَرْفَعُهُ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْلِهِ تَعَالَى- وَ نَضَعُ الْمَوازِینَ الْقِسْطَ
 لِیَوْمِ الْقِیامَةِ
 قَالَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَوْصِیَاءُ ع.

وقتی میزان اولیای الهی و حضرت علی ع باشند این بدین معنی است که هرچه ما سیره و رفتارمان به آنها نزدیک تر ترازوی اعمالمان سنگینتر

ذره ای(به قدر خردلی ) تخلف از روش آنها دور شدن و سبک شدن وزن اعمال را به همراه خواهد داشت
#روایت عجیب - مخصوصا تیکه دومش که بنده ذره ای در قلبش ایمان باشه جهنم نمیره :

ِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ طَلْحَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ عَبْدٌ فِی قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ کِبْرٍ وَ لَا یَدْخُلُ النَّارَ عَبْدٌ فِی قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ* مِنْ إِیمَانٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَ الرَّجُلَ لَیَلْبَسُ الثَّوْبَ وَ یَرْکَبُ الدَّابَّةَ فَیَکَادُ یَعْرِفُ مِنْ نَفْسِهِ الْکِبْرَ قَالَ لَیْسَ ذَلِکَ بِکِبْرٍ إِنَّمَا الْکِبْرُ إِنْکَارُ الْحَقِّ وَ الْإِیمَانُ إِقْرَارٌ بِالْحَقِّ.

عبد اللَّه بن طلحه گوید: امام صادق علیه السّلام روایت کرد که پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله فرمود: هرگز به بهشت وارد نخواهد شد شخصى که به اندازه خردلى (اسپندان) از خود نمائى در دل داشته باشد، و به جهنّم نرود شخصى که به اندازه وزن خردلى ایمان در قلبش باشد. عرض کردم: فدایت گردم: گاهى انسان لباسى بتن مى‏کند، بر مرکب سوار مى‏شود و با خود احساس بزرگى مى‏کند. آیا مى‏فرمائید این از جهت فخر فروشى است؟ فرمود: نه، اینها خودنمائى نیست بلکه «کبر» منکر شدن حقّ، و ایمان، اعتراف به حقّ است.


ای کاش این بنده خدا میپرسید ذره ای از ایمان یعنی چی ؟
#روایت زیبا ولی با ارتباط کم - قسمت بولد شده رو بخوانید

قال اللَّه تعالى: وَ إِنْ کانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنا بِها وَ کَفى‏ بِنا حاسِبِینَ.

و قال بعض الائمة: حاسبوا أنفسکم قبل أن تحاسبوا، و زنوا أعمالکم (بمیزان- الحیاء) قبل أن توزنوا. و قال أبو ذر رحمه اللَّه: ذکر الجنة موت و ذکر النار موت، فوا عجبا لنفس تحیى (فیا عجبا لمن یحیى) بعد موتین. و روى أن یحیى بن ذکریا على نبینا و علیه السلام کان یفکر فی طول اللیل فی أمر الجنة و النار، فیسهر لیلته و لا یأخذه النوم، ثم یقول عند الصباح: اللهم أین المفر و أین المستقر! اللهم الا الیک (اللهم الیک).


خداوند متعال در سوره انبیاء آیة 47- مى‏فرماید: و اگر باشد به اندازه دانه ارزنى مى‏آوریم آن را در مقام حساب و باز خواست، و کافى هستیم ما براى حساب و از جهت حساب. و یکى از أئمه دین (ع) فرموده است: حساب کنید با نفسهاى خودتان و پیوسته محاسبه داشته باشید پیش از آنکه از شما باز خواست حساب کنند! و اعمال خودتان را به میزان حیا بسنجید پیش از آنکه در مورد سنجش و وزن قرار بگیرید. و فرموده است ابو ذر (رح): یاد بهشت و توجه به آن که در حقیقت حالت بهشتى پیدا کردن است، مرتبه‏اى باشد از مرگ. و همچنین توجه و یاد کردن دوزخ و با چشم قلب به دوزخ نگریستن و حالت دوزخى پیدا کردن نیز مرتبه‏اى است از مرگ. پس جاى عجب است که انسان در میان این دو حالت مرگ، زندگى ظاهرى خود را ادامه داده و زنده است. و روایت شده است از حالات حضرت یحیى بن زکریا علیه السلام که: پیوسته در امتداد شب‏ها در پیرامون بهشت و دوزخ تفکر مى‏کرد، و تا صبح بیدار بوده و نمى‏خوابید، و سپس که بامداد مى‏شد مى‏گفت: پروردگارا
کجا است محل فرار کردن و کجا است جاى برقرار شدن و اقامت نمودن؟
خداوندا جایى ندارم مگر به سوى تو.
#شعر از فیض کاشانی

هشدار که هر ذره حسابست در اینجا

دیوان حسابست و کتابست در اینجا

حشرست و نشورست و صراطست و قیامت

میزان ثوابست و عقابست در اینجا

فردوس برین است یکی را و یکی را

انکال و جحیمست و عذابست در اینچا

#موازین اعمال کیستند ؟

همانطور که اشاره شد : میزان(وسیله سنجش ) هر چیز باید تناسب داشته باشد با آنچه که وزن میشود 

میزان انسان باید انسان کامل باشد تا اعمال انسان به اعمال او عرضه شود
در یکی از زیارتنامه های امیرالمؤمنین میخوانیم :
السَّلَامُ عَلَى یَعْسُوبِ الدِّینِ وَ الْإِیمَانِ وَ کَلِمَةِ الرَّحْمَنِ السَّلَامُ عَلَى مِیزَانِ الْأَعْمَالِ وَ مُقَلِّبِ الْأَحْوَالِ وَ سَیْفِ ذِی الْجَلَال‏ .... 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی