نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

16-2 قیامت روز حسرت است (مریم/39)

چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۴۶ ق.ظ

19:39

۹۵/۰۳/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین منیب

n16

نظرات  (۱۵)

۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۵:۱۷ سلمان علی زاده

فَإِنَّهُ حَدَّثَنِی أَبِی عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِی وَلَّادٍ الْحَنَّاطِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ سُئِلَ عَنْ قَوْلِهِ «وَ أَنْذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَةِ» قَالَ:

یُنَادِی مُنَادٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ- وَ ذَلِکَ بَعْدَ مَا صَارَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِی الْجَنَّةِ وَ أَهْلُ النَّارِ فِی النَّارِ یَا أَهْلَ الْجَنَّةِ وَ یَا أَهْلَ النَّارِ هَلْ تَعْرِفُونَ الْمَوْتَ فِی صُورَةٍ مِنَ الصُّوَرِ- فَیَقُولُونَ لَا فَیُؤْتَى بِالْمَوْتِ فِی صُورَةِ کَبْشٍ أَمْلَحَ- فَیُوقَفُ بَیْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ ثُمَّ یُنَادَوْنَ جَمِیعاً أَشْرِفُوا وَ انْظُرُوا إِلَى الْمَوْتِ- فَیُشْرِفُونَ ثُمَّ یَأْمُرُ اللَّهُ بِهِ فَیُذْبَحُ- ثُمَّ یُقَالُ یَا أَهْلَ الْجَنَّةِ خُلُودٌ فَلَا مَوْتَ أَبَداً- یَا أَهْلَ النَّارِ خُلُودٌ فَلَا مَوْتَ أَبَد

۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۵:۱۹ سلمان علی زاده
معانی الأخبار ؛ النص ؛ 156
1- أَبِی رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَصْبَهَانِیِّ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ دَاوُدَ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیَاثٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: یَوْمَ التَّلاقِ یَوْمُ یَلْتَقِی أَهْلُ السَّمَاءِ وَ أَهْلُ الْأَرْضِ وَ یَوْمَ التَّنادِ یَوْمُ یُنَادِی أَهْلُ النَّارِ أَهْلَ الْجَنَّةِ- أَنْ أَفِیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ وَ یَوْمُ التَّغابُنِ یَوْمُ یَغْبِنُ أَهْلُ الْجَنَّةِ أَهْلَ النَّارِ وَ یَوْمَ الْحَسْرَةِ
 یَوْمُ یُؤْتَى بِالْمَوْتِ فَیُذْبَحُ.
۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۵:۲۲ سلمان علی زاده
جمله شب می رسد از حق خطاب
خیز غنیمت شمر ای بی‌نوا
ور نه پس مرگ تو حسرت خوری
چونک شود جان تو از تن جدا
۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۵:۲۴ سلمان علی زاده

در آیات الهی به برخی از حسرت هایی که افراد با آنها در دنیا و یا آخرت دست و پنجه نرم می کنند اشاره شده است که از جمله آنها:

1) حسرت داشتن همنشین خوب در دنیا:
(اى واى، کاش فلانى را دوست [خود] نگرفته بودم.) (الفرقان: 28)

2)حسرت پیروی از پیامبر اکرم:
و روزى است که ستمکار دست هاى خود را مى ‏گَزد [و] مى ‏گوید: «اى کاش با پیامبر راهى برمى ‏گرفتم.( الفرقان : 27)

3)حسرت کافران در پیروزی بر مومنان که هرگز به آن دست پیدا نمی کنند:
(بى‏گمان، کسانى که کفر ورزیدند، اموال خود را خرج مى‏ کنند تا [مردم را] از راه خدا بازدارند. پس به زودى [همه‏] آن را خرج مى‏ کنند، و آنگاه حسرتى بر آنان خواهد گشت؛ سپس مغلوب مى‏ شوند. و کسانى که کفر ورزیدند، به سوى دوزخ گرد آورده خواهند شد.)( الأنفال : 36)

4)حسرت کوتاهی از انجام دستورات خداوند:
(تا آنکه [مبادا] کسى بگوید: «دریغا بر آنچه در حضور خدا کوتاهى ورزیدم؛ بى‏تردید من از ریشخند کنندگان بودم.)( الزمر: 56)

به همین جهت است که خداوند متعال در آیه 39 از سوره مریم به همه مردم  نسبت به روز حسرت هشدار داده است و فرموده است:

(و آنان را از روز حسرت بیم ده، آنگاه که داورى انجام گیرد، و حال آنکه آنها [اکنون‏] در غفلتند و سرِ ایمان آوردن ندارند.) (مریم : 39)

اما در این میان و با وجود اینکه افراد فراوانی در قیامت غرق در حسرت و اندوه نسبت به گذشته خودشان هستند، حسرت عده ای زبانزد عام و خاص است، حسرتی که سراسر وجود آنان را فرا گرفته است و با حسرت های دیگر به هیچ وجه قابل مقایسه نخواهد بود که از جمله این افراد دو گروه هستند که به آنها اشاره می شود:

1)کسی که آخرت خود را برای دنیای دیگران بفروشد:
رسول الله صلی الله علیه و آله: پشیمان تر از همه مردم در روز قیامت، مردى است که آخرت خود را به دنیاى دیگرى فروخته است. (کنز العمال، ج 3، ص 510)

2)کسی از عدالت بگوید و خود عدالت را رعایت نکند:
امام صادق علیه السلام: پشیمان ترین شخص در روز قیامت، کسى است که براى مردم از عدالت سخن بگوید، اما خودش به دیگران عدالت روا ندارد. (وسائل الشیعه، ج1، ص 295)

3)کسی که مالی را به ناروا فراهم کرده است:
امام علی علیه السلام فرمود: روز قیامت بزرگترین افسوس،ُ افسوس مردی است که مالی را به ناروا گردآورده به دوزخ رود و آن مال را برای کسی به ارث گذارد که در طاعت خداوند سبحان خرجش نموده به بهشت رود. (نهج البلاغه حکمت 429)

به امید اینکه سبک و برنامه زندگی خود را به شیوه ای مدیریت کنیم که هیچ گاه گرفتار حسرت و اندوه در زندگی نشویم و همیشه سربلند و پیروز باشیم.

۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۵:۲۸ سلمان علی زاده

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: «شَرُّ النَّدامَةِ یَومَ القِیامَة» 

چه کسانى حسرت مى‏خورند؟

1- خوبان. روز قیامت حسرت سراسر وجود انسان را فرامى‏گیرد، حتّى خوبان نیز حسرت مى‏خورند که اى کاش در دنیا، اعمال نیک بهتر و بیشترى انجام مى‏دادند.ان اهل الجنة لا یتحسرون علی شیء فاتهم من الدنیا کتحسرهم علی ساعة مرت بغیر ذکر الله

2- پیروان طاغوت. قرآن مى‏فرماید: «یَا حَسْرَتى‏ عَلى مَا فَرَّطْتُ فِى جَنبِ اللّهِ»  انسان در آن روز مى‏گوید: دریغا از آنچه در حقّ خدا کوتاهى کردم.

طبق بعضى روایات حسرت در این آیه مربوط به کسانى است که رهبران آسمانى و اوصیاى پیامبر علیهم السلام را رها کرده و به‏دنبال رهبران فاسق رفتند.

3- منکران رسالت. رسول خدا صلى الله علیه و آله به ابوذر فرمود: روز قیامت کسانى که مقام رسالت مرا قبول نکردند، در حال کورى و کرى و در تاریکى‏هاى قیامت حاضر مى‏شوند و مى‏گویند: واى بر ما به خاطر کوتاهى‏هایى که در حقّ خداوند مرتکب شدیم!

4- گویندگان بى‏عمل. امام باقر علیه السلام فرمود: بیشترین حسرت در قیامت از کسانى است که در کلام وبیان خود از عدالت دم زدند، ولى به آن عمل نکردند.

5- افراد تندرو و افراطى نیز به هنگام قیامت حسرت‏ها دارند. « غررالحکم، «ندم»»

6- جاهلان. گروه دیگرى که در قیامت حسرت مى‏خورند کسانى هستند که توانایى‏ تحصیل علم را داشته‏اند، ولى به دنبال فراگیرى آن نرفته‏اند. « نهج‏الفصاحه، حدیث 305»

7- عالم بى‏عمل. کسانى که مردم به خاطر حرف‏شنوى آنان اهل‏بهشت شدند، ولى خودشان به خاطر نداشتن عمل اهل دوزخند. « نهج‏الفصاحه، حدیث 305»

8- اهل همنشینى و مجالست‏هاى بیهوده. در حدیث مى‏خوانیم: هرگاه گروهى در جلسه‏اى گرد هم بنشینند و به جاى یاد خدا به حرف‏هاى بیهوده سرگرم شوند، روز قیامت این مجلس براى آنان وسیله حسرت خواهد بود. «وسائل‏الشیعه، ج 4، ص 1180»

9- گناهکاران. در دعا مى‏خوانیم: «أعُوذُ بِکَ مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِى تُورِثُ النَّدَمَ» « سفینةالبحار، «ندم»»

10- ریاست‏طلبان. آنان که براى ریاست دنیا دست و پا و حرص مى‏زنند، روز قیامت گرفتار حسرتى بزرگ خواهند شد. « معجم احادیث نبوى، ج 6، ص 391»

11- کسانى که در دنیا توسط دوستان نااهل دچار انحراف شده‏اند، در روز قیامت غرق در حسرتند و فریاد مى‏زنند: «یَا وَیْلَتى‏ لَیْتَنِى لَم اتَّخِذْ فُلاناً خَلِیلًا» واى بر من اى کاش فلانى را براى خودم به عنوان دوست قرار نمى‏دادم، و از شدت ناراحتى دو دست خود را در دهان گذارده و به دندان مى‏گیرد و مى‏گوید: دوست بد مرا از راه خدا دور و منحرف کرد و اى کاش (به جاى دوستى با فلانى،) با رسول خدا راهى پیدا مى‏کردم. «6»

12- ثروت‏اندوزان. از جمله افرادى که در قیامت بسیار حسرت مى‏خورند، کسانى هستند که در طول عمر خود اموالى را چه بسا از راه نامشروع بدست آوردند، ولى مهلت بهره‏گیرى از آن را نداشته و از دنیا رفته‏اند و آن اموال به دست کسانى رسیده است که آنان در راه خدا خرج کرده‏اند و بدین وسیله صاحب مال به جهنّم رفته،ولى وارث نیکوکار به بهشت مى‏رود. « غررالحکم، «خسر»»

امام صادق علیه السلام درباره آیه‏ «وَیَریهمُ اللّهُ اعمالَهُم حَسَراتٍ» «2» فرمود: آیه درمورد کسى است که در زمان حیات خود، به جمع اموال و ثروت‏اندوزى پرداخته و به محرومان کمک نکرده است، پس از مرگ او اگر وارثان در راه خیر و مسیر الهى صرف کنند، تلاش از صاحب مال ولى پاداش براى وارث است، و اگر در راه گناه صرف کنند، باز او با بجاگذاردن این اموال در دست وارث، گناهکار را یارى کرده- در گناهش نیز شریک است- و سبب ندامت و حسرتش مى‏گردد. « تفسیرصافى، ج 1، ص 157»

13- آدم‏کشى، رهاکردن بستگان، نداشتن وصیّت، بى‏اعتنایى به حقوق مردم و نپرداختن زکات، هر کدام وسیله حسرت در قیامت خواهد بود.

۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۵:۳۰ سلمان علی زاده
آیات‏
 1 - بیم دادن از روز حسرت
 «و انذرهم یوم الحسرة اذ قضى الامر و هم فى غفلة و هم لا یؤمنون» مریم، 39
 آنان را از روز حسرت بترسان در آن هنگام که همه چیز پایان مى‏یابد و آنها در غفلتند و ایمان نمى‏آورند .
 
 2 - قیامت روز حسرت براى مسخره کنندگان
 «یا حسرة على العباد ما یأتیهم من رسول الّا کانوا به یستهزؤن» یس، 30
 افسوس بر این بندگان که هیچ پیامبرى براى هدایت آنان نیامده مگر اینکه او را استهزاء مى‏کردند .
 
 3 - قیامت روز حسرت براى کافران
 «و انّه لحسرة على الکافرین» حاقه، 50
 و آن (روز قیامت) مایه حسرت کافران است .
 
 4 - قیامت روز حسرت بر اعمال گذشته تبهکاران
 «قال الذین اتّبعوا لو انّ لنا کرة فنتبرّأ منهم کما تبرّءوا منّا کذلک یریهم اللَّه اعمالهم حسرات علیهم و ما هم بخارجین من النّار» بقره 167
در این هنگام پیروان مى‏گویند کاش بار دیگر برمى‏گشتیم تا از آنها بیزارى جوییم آنچنانکه آنان امروز از ما بیزارى جستند آرى خداوند اینچنین اعمال آنها را بصورت حسرت زایى به آنان نشان مى‏دهد و هرگز از آتش دوزخ خارج نخواهند شد .
 
 5 - قیامت روز حسرت بر کوتاهى نسبت به اعمال
 «ان تقول نفس یا حسرتا على ما فرّطت فى جنب اللَّه و ان کنت لمن الساخرین» زمر 56
 این دستورات براى آن است که مبادا کسى روز قیامت بگوید افسوس بر من از کوتاهى‏هایى که در اطاعت فرمان خدا کردم و از مسخره کنندگان بودم .
 
۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۵:۳۱ سلمان علی زاده
روایات‏
 1 - کسب مال حرام‏
 قال على‏علیه السلام : «انّ اعظم الحسرات یوم القیامة حسرة رجل کسب مالاً فى غیر طاعة اللَّه فورّثه رجلاً فانفقه فى طاعة اللَّه سبحانه فدخل به الجنة و دخل الاول به النار».
 به راستى که در روز قیامت بزرگترین حسرت براى مردمى است که مال و دارایى خود را در غیر طاعت خدا به دست آورده و مردى دیگر آن را به ارث برده است و در طاعت خدا انفاق کرده و به خاطر آن داخل بهشت شده و مرد نخستین به سبب همان مال وارد دوزخ شده است . (نور الثقلین / 1 / 152)
 
 2 - غفلت از عمر گرانبها
 قال على‏علیه السلام : «فیالها حسرة على ذى غفلة ان یکون عمره علیه حجّة».
 پس حسرت و ندامت و بى‏خبرى بر فردى سزا است که در (قیامت) عمرش بر او حجت و دلیل باشد.
 (بحار / 91 / 337 ؛ نهج‏البلاغه / خطبه 64)
 
 3 - عدم یاد خداوند و امامان در مجالس‏
 قال الصادق‏علیه السلام : «ما اجتمع قوم فى مجلس لم یذکروا اللَّه و لم یذکرونا الاّ کان ذلک المجلس حسرة علیهم یوم القیامة».
 هیچ گروهى در مجلسى گرد هم جمع نمى‏شوند که خداوند و ما امامان را یاد نمى‏کنند مگر آنکه آن مجلس براى آنها در قیامت عامل حسرت مى‏شود . (بحار / 75 / 468)
 
 4 - تعریف از عدالت و مخالفت در عمل‏
 عن الباقرعلیه السلام «انّ اشدّ الناس حسرة یوم القیامة الذین وصفوا العدل ثم خالفوه».
 به راستى که در روز قیامت کسانى بیش از همه مردم در حسرت و اندوه به سر مى‏برند که از عدالت ستایش مى‏کردند و در عمل مخالفت مى‏ورزیدند. (صافى / 1 / 430؛ بحار / 2 / 28)
 
 5 - مخالفت با نصیحت عالم دلسوز
 قال على‏علیه السلام : «... فانّ معصیة الناصح الشفیق العالم المجرّب تورث الحسرة و تعقّب الندامة».
 به راستى که نتیجه نافرمانى پندآموز و نصیحت گر مهربان که به همه چیز دانا و با تجربه و آزموده است حسرت و اندوه و در پى آن پشیمانى است . (بحار / 33 / 322)
 
 6 - فروختن آخرت‏
 قال رسول اللَّه‏صلى الله علیه وآله وسلم : «ان اشدّ النّاس ندامة یوم القیامة رجل باع آخرته بدنیا غیره».
 و در روز قیامت پشیمان‏ترین مردم کسى است که آخرتش را به دنیاى دیگران فروخته باشد. (بحار / 27 / 186)
 اشاره‏
 پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم فرمودند: شدیدترین مردم از جهت پشیمانى و حسرت شخصى است که فردى را به سوى خدا دعوت کند و او بر اثر اطاعت الهى به بهشت برود و دعوت کننده به خاطر پیروى از هواى نفس و آرزوى طولانى به جهنم وارد شود. (کافى 2 / 227)
۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۶:۰۳ امیرحسین صفاریان
#حدیث
قَالَ الصَّادِقُ (ع) فی معنی قوله جل و عز" کَذلِکَ یُرِیهِمُ اللّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَراتٍ عَلَیْهِمْ" (بقره/ 167):" الرجل یکسب مالا فیحرم أن یعمل فیه خیرا فیموت فیرثه غیره فیعمل فیه عملا صالحا فیری الرجل ما کسب حسنات فی میزان غیره‏

۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۶:۰۵ امیرحسین صفاریان
#نکته
امام سجاد ع در صحیفه مبارکه سجادیه میفرماید:

وَ نَعُوذُ بِکَ مِنَ الْحَسْرَهِ‏ الْعُظْمَى‏

۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۶:۰۶ امیرحسین صفاریان
#شعر
هر چه کردم به عمرهای دراز
زان همه حسرت است در دستم
۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۶:۱۱ امیرحسین صفاریان
#داستان
روزی یکی از انبیاء به یک مکان غار مانندی رسید که باید از آن میگذشت و از طرفی آن مکان تاریک تاریک بود. قبل از ورود به غار به همراهانش گفت داخل غار که شدیم چیزهایی به زیر پاهایتان هست. هر که هرچقدر از آن بردارد بعدا حسرت میخورد. وارد غار شدند و عده ای هیچ برنداشنتد. عده ای تنها یک مشت  و عده ای بار اسب خود را پر از آن اشیاء کردند. پس از اینکه بیرون آمدند و دیدند آنچه برداشتند طلا است همگی حسرت خوردند که چرا بیشتر بر نداشتند؟ کاری به درستی یا نادرستی این داستان ندارم اما حسرت روز قیامت هم همینگونه است که همه حسرت میخورند که ای کاش کمی بیشتر عمل صالح انجام میدادم.
۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۶:۱۵ امیرحسین صفاریان
#بیانات
اگر از این ساعات استفاده نکردیم، از این فرصت استفاده نکردیم، روزی برای ما مایه‌ی حسرت خواهد شد؛ «و انذرهم یوم الحسرة اذ قضی الأمر و هم فی غفلة و هم لا یؤمنون».(۱) در میانه‌ی غفلت و ناباوری، این فرصتها از دست میرود و در آن روزی که هر ساعت ما، هر دقیقه‌ی ما، هر حرکت ما، هر کلمه‌ی حرف ما حسابی دارد و محاسبه‌ای پای آن هست، این غفلت مایه‌ی حسرت خواهد شد. آنگاه وقت هم دیگر گذشته است؛ «اذ قضی الأمر». کار از کار گذشته است؛ آن روزی که ما متوجه بشویم، ملتفت بشویم.

مرحوم آقای میرزا جواد آقای ملکی (رضوان اللّه‌ علیه) در کتاب شریف «مراقبات»شان یک جمله‌ای به مناسبت ساعت لیلةالقدر دارند، که من یادداشت کردم. البته این مربوط به همیشه است، اما ایشان به این مناسبت فرموده‌اند. «فاعلم یقینا انّک ان غفلت عن مثل هذه الکرامة و ضیّعتها باهمالک»،؛ اگر غفلت کنیم، این فرصتها را تضییع کنیم، از دست بدهیم، بعد: «و رأیت یوم القیامة ما نال منها المجتهدون». وقتی روز قیامت میشود و اعمال انسانها را حاضر میکنند و صورت ملکوتی اعمال ما در آنجا حضور مییابد، شما نگاه میکنید، میبینید همین عملی که میتوانستید انجام بدهید و ندادید، این کلمه‌ی حرفی که میشد بزنید که در آن خیر مردمی بود و نزدید، این قدمی که میشد بردارید که کسان مستحقی از آن منتفع میشدند و برنداشتید، این کار کوچک، به وسیله‌ی کسانی انجام شده است؛ عده‌ای تلاش کردند، جد و جهد کردند و چه ثواب عظیمی خدای متعال آن روز به آنها میدهد. ما در آن روز از آن ثواب محرومیم. وقتی انسان مشاهده میکند دیگری که این عمل را انجام داد، این کار خیر را انجام داد، این قدم را برداشت، این عمل عبادی را انجام داد، به چه دستاورد عظیمی در آن روزی که همه محتاجند، دست پیدا کرده است، ایشان میفرمایند: «ابتلیت بحسرة یوم الحسرة»؛ اینجاست که انسان دچار حسرت میشود؛ چه حسرتی! که ای کاش این کار را من انجام داده بودم، این قدم را برمی‌داشتم، این حرف را زده بودم، این کار را یا این حرف را ترک میکردم. بعد ایشان میفرمایند که حسرتِ «یوم الحسرة» مثل حسرتهای معمولی نیست. انسان در دنیا هم گاهی اگر یک کاری را بکند، دستاوردی خواهد داشت؛ نمیکند، بعد دچار حسرت و ندامت میشود. اما این کجا و آن کجا؟ ایشان میفرمایند: «الّتی تصغر عندها نار الجحیم و العذاب الألیم»؛ این حسرت آنقدر سخت است، آنقدر دردآور است که در مقابل آن، آتش جهنم کوچک است. به تعبیری، حسرت مثل سرب گداخته در درون انسان سرازیر میشود. «فتنادی فی ذلک الیوم مع الخاسرین النّادمین یا حسرتی علی ما فرّطت فی جنب اللّه‌»، بعد «و لا ینفعک النّدم»؛ آن روز دیگر پشیمانی هم فایده‌ای ندارد.
۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۶:۱۶ امیرحسین صفاریان
#بیانات
انسان به قیامت نگاه کند و ببیند خدای متعال به بعضی از بندگانش - همین افرادی که با آنها معاشریم و آنها را در کوچه و محله میبینیم؛ به همکار اداری، به دوست دوران تحصیل، یا به یک رفیق بگو بشنو - برای برخی کارها و مجاهداتی که در این دنیا داشته‌اند، مقامات عالی میدهد؛ آنها را به بهشت می‌برد؛ از عذاب دورشان میدارد و از عقبات قیامت، نجاتشان میدهد، و ما به‌خاطر تنبلی؛ به‌خاطر نرسیدن به خود و به‌خاطر یک لحظه غفلت، از همه‌ی آنها محروم مانده‌ایم! آن وقت است که حسرت گریبان انسان را میگیرد: «وانذرهم‌یوم‌الحسرةاذ قضیالامر(72).» کار هم دیگر از کار گذشته است و حسرت هم فایده‌ای ندارد. این، هلاکت معنوی است.
۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۶:۱۹ امیرحسین صفاریان
#بیانات
انسان تا جوان است این را نمیفهمد؛ چون همه چیز را پیش روی خود میبیند و فکر میکند که به این لذّات خواهد رسید. اما وقتی از جوانی عبور کرد و به آن طرف سراشیبی رسید، پشت سر را که نگاه میکند، میبیند با از دست رفتن عمر، همه چیز از دست رفته است. حسرتِ بالاتر، در لحظاتِ آخر عمر است: حس میکند همه این زحمات هیچ شد، پوچ شد و از دست رفت. آن لحظه‌های لذّت، آن نعمت، آن مکنت، همه از دست رفت. این، عیب بزرگِ این‌گونه زندگی کردن است. یعنی زندگی به مجموعه‌ای از حسرتها تبدیل میشود. البته حسرت بزرگ، در قیامت است. خدای متعال میفرماید: «و انذرهم یوم‌الحسرة.(1)» آنها را از روز حسرت بیم بده، که نگاه میکنند و زندگی را از دست رفته میبینند.
۰۱ تیر ۹۵ ، ۱۶:۲۳ امیرحسین صفاریان
#شعر
         عشرت کنیم ورنه به حسرت کشندمان 
           روزى که رخت جان به جهان دگر کشیم‏

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی