نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

16:4316:116

۹۵/۰۳/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین منیب

n14

نظرات  (۱۰)

# مصداق

معنای اهل ذکر، وسیع است و شامل تمام کسانی که علم و آگاهی بیشتری دارند می‌شود. این آیه ارشاد به یکی از اصول عقلایی و احکام عام عقلی است. و آن عبارت از وجوب رجوع جاهل به عالم در هر فن و رشته است، و به همین جهت روشن است که این دستور یک دستور تعبدی نبوده و امر آن هم، امر مولوی نیست.


طباطبایی، المیزان، ج۱۲، ص۲۵۹.

# روایت

روایات متعددی از جمله روایتی از امام رضا(ع) در تفسیر «فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْر» وارد شده است که آن حضرت فرمود:

"مائیم اهل ذکر و مائیم پرسش‏ شوندگان. راوی می‌گوید عرض کردم: شما پرسش‏ شونده و ما پرسش‏ کننده‏ ایم؟ فرمود: آری‏. (کلینی، کافی، ج۱، ص۲۱۰.)

در روایت دیگری امام صادق(ع) در تفسیر آیه فرمود:

"ذکر، قرآن است، و اهل بیت پیامبر(ص) اهل ذکرند، و از آنها باید سؤال کرد."(کلینی، کافی، ج۱، ص۲۱۱.)
رآن که کتاب هدایت است و راه های تعالی و کمال را به بشر نشان می دهد ، اهمیت مسئلۀ پرسش و پاسخ را به صورت مستقیم و غیر مستقیم مطرح نموده است . در جایی سؤال فرشتگان را دربارۀ خلقت انسان از پیش گاه الهی و پاسخ پروردگار را ذکر کرده است .1 و در جایی دیگر پرسش های موسی(علیه السلام) را از « خضر » بیان نموده و پاسخ های اسرار آمیز « خضر » را ذکر می کند و نشان می دهد که چگونه ممکن است راز بعضی از مسائل برای شخصیت بزرگی چون « موسی » پوشیده باشد و معلمی آگاه و آشنای به اسرار پنهان ؛ مانند « خضر » بتواند پاسخ گوی آن باشد .2 در دو جای قرآن دستور می دهد که از آگاهان بپرسید : « فاسألوا اهل الذکر إن کنتم لا تعلمون ؛3 اگر نمی دانید از آگاهان بپرسید .» فاسألو به صورت امر آمده است و دلالت بر این دارد که در مسائل شرعی و دینی سؤال واجب می شود
# اهمیت پرسیدن در اسلام
سؤال و جواب در روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است مرحوم کلینی (ره) در کتاب « اصول کافی » بابی را به روایات « پرسش از عالم » اختصاص داده که چند روایت را ذکر می کنیم : یکی از اصحاب امام صادق (علیه السلام) می گوید : « سألته عن مجدور اصابته جنابه فغسّلوه فمات قال : قتلوه الاّ سألوا فانّ دواء العیّ السؤال ؛ از حضرت پرسیدم ، مردی مبتلا به آبله بود . او را غسل دادند و بر اثر آن مُرد . فرمود : او را کشتند ! چرا مسئله را نپرسیدند ؟ هرآینه داروی نفهمی و ندانی پرسیدن است .» در سخن دیگر فرمود : « إنما یهلک الناس لأنّهم لا یسألون ؛ چون (عده ای ) از مردم از پرسیدن خود داری می کنند به هلاکت می افتند .» و دربارۀ اهمیت سؤال و دین شناسی فرمود : « لا یسمع الناس حتّی یسألوا و یتفقهوا و یعرفوا امامهم و یسعهم أن یأخذوا بما یقول ... ؛ مردم در فراخی و گشایش نیستند تا این که بپرسند و بفهمند و امام خویش را بشناسند و مطابق گفتۀ او عمل کنند .» و در سخن دیگر : امام صادق (علیه السلام) از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل کرده که فرمود : « افّ لرجل لا یفرّغ نفسه فی کل جمعه لأمر دینه فیتعاهده و یسأل عن دینه ؛ اف بر کسی که خود را هر روز جمعه برای دینش آماده نکند تابا آن تجدید پیمان نموده و از [ مسائل ] دینش سؤال کند .
# الان مرکز پاسخگویی به سوالات بلطف انقلاب اسلامی برپاست به طور رایگان برای شهر و روستا کافی است تلفن که در هر خانه ای هست را بردارید و سوال بپرسید مشکلات روحی و روانی و اعتقادی و خانوادگی و ... خود را مطرح کنند تا توسط محققان پاسخ داده شود و گره هایی که در ذهن و فکر آنان پیدا شده گشوده شود

تلفن تماس: 096400



# روایت مهم برای اهمییت رجوع به مراجع مخصص و با تقوا

الإمام الصادق علیه السلام ـ فی رِسالةٍ إلى أصحابِهِ ـ : أیَّتُهَا العِصابَةُ المَرحومَةُ المُفلِحَةُ ، إنَّ اللّه َ أتَمَّ لَکُم ما آتاکُم مِنَ الخَیرِ ، واعلَموا أنَّهُ لَیسَ مِن عِلمِ اللّه ِ ولا مِن أمرِهِ أن یَأخُذَ أحَدٌ مِن خَلقِ اللّه ِ فی دینِهِ بِهَوىً ولا رَأیٍ ولا مَقاییسَ ، قَد أنزَلَ اللّه ُ القُرآنَ ، وجَعَلَ فیهِ تِبیانَ کُلِّ شَیءٍ ، وجَعَلَ لِلقُرآنِ ولِتَعَلُّمِ القُرآنِ أهلاً ، لا یَسَعُ أهلَ عِلمِ القُرآنِ الَّذینَ آتاهُمُ اللّه ُ عِلمَهُ أن یَأخُذوا فیهِ بِهَوًى ولا رَأیٍ ولا مَقاییسَ ، أغناهُمُ اللّه ُ عَن ذلِکَ بِما آتاهُم مِن عِلمِهِ، وخَصَّهُم بِهِ، ووَضَعَهُ عِندَهُم ، کَرامَةً مِنَ اللّه ِ أکرَمَهُم بِها ، وهُم أهلُ الذِّکرِ الَّذینَ أمَرَ اللّه ُ هذِهِ الاُمَّةَ بِسُؤالِهِم .

امام صادق علیه السلام ـ در نامه اى به اصحابش ـ : اى گروه رحمت شده رستگار! همانا خداوند با خیرى که به شما بخشیده نعمتش را بر شما کامل گردانیده است. بدانید که اگر کسى از خلق خدا در دین او به دلخواه و رأى و قیاس عمل کند نه به علم الهى رسیده است و نه به امر او. خداوند قرآن را فرو فرستاده است و در آن بیان هر چیز را نهاده است. خداوند براى قرآن و آموختن آن اهلى را قرار داده است و اهل آگاهى از قرآن را که خداوند علم آن را بدیشان بخشیده، نرسد که به دلخواه و بر اساس رأى و قیاس در آن عمل کنند. خداوند با دادن علم خود بدیشان آنها را از این کار بى نیاز ساخته است و آن را ویژه ایشان کرده و آن علم را نزد ایشان نهاده و این کرامتى است که خداوند با آن ایشان را ارجمند داشته است. اینها همان اهل ذکرى هستند که خداوند به این امّت دستور داده از ایشان سؤال کنند.


# اثبات عقلی لزوم تقلید

علم دارای رشته‌‌های متعدّدی است و ممکن است یک فرد در عین حال که در یک رشته مهارت فوق العاده‌‌ای دارد، از رشته دیگر اطّلاعی نداشته باشد، در نتیجه باید به حکم عقل در رشته‌‌ای که تخصّص ندارد به متخصّص و کارشناس همان رشته مراجعه کند و از گفته او پیروی کند. مثلاً شخصی که در علوم فضایی متخصّص است، هنگامی که مریض می‌‌شود، از آنجا که با بیماری‌‌ها و روش معالجه آنها آشنا نیست، به ناچار باید به پزشک متخصّص مراجعه کند، این پزشک است که دستور می‌‌دهد که چند عدد از فلان قرص را باید بخورد و فلان آمپول را تزریق کند، چرا که متخصّص علوم فضایی، پیروی از گفته پزشک را بر خود لازم می‌‌داند و به طور کلّی، هر کاری را که بخواهیم انجام دهیم و راه و روش آن را ندانسته باشیم، به خبره همان کار مراجعه می‌‌کنیم و راه و چاره آن را از متخصّص همان حرفه می‌‌پرسیم و هر فن و صنعتی را که بخواهیم یاد بگیریم، به شاگردی استادی می‌‌شتابیم که در آن فن و صنعت، بصیر و توانمند است. شیوه چگونگی آشنایی با احکام شرعی و شناخت حلال و حرام الهی نیز به همین شکل است بدین منظور، باید به فقیه که متخصّص و کارشناس احکام دین است، مراجعه نمود.

ب. مدرک و منبع احکام الهی به طور عمده، قرآن کریم و احادیثی که از پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله) و ائمه معصومین(علیهم‌السلام) روایت شده (که ثقلین نامیده می‌شوند) مى‌باشد.

ج. فهمیدن و بدست آوردن مطالب و معارفی که در قرآن مجید و روایات اهل بیت(علیهم‌السلام) آمده است، کار آسانی نیست و احتیاج به تخصّص و مهارت دارد و تا یک فرد در ادبیات عرب و علوم مختلف اسلامی از قبیل تفسیر قرآن، درایه و حدیث شناسی، رجال و شناخت راویان احادیث، اصول فقه، شناخت آراء و نظرات فقهای اسلام و...، تخصّص و مهارت نداشته و به اصطلاح با توفیق الهی به درجه اجتهاد و فقاهت نرسیده باشد، هرگز نمی‌‌تواند احکام خداوند متعال را از منابع خود استخراج کند، شما کتاب کوچک و کم حجمی به نام رساله و توضیح المسائل را می‌‌بینید و شاید ندانید که این رساله محصول عمر یک فقیه است که با توجّه به تخصّص خود و با زحمت‌‌های طاقت فرسا، آن را از منابع دینی استنباط کرده و در دسترس مردم گذاشته است.

با توجّه به آنچه بیان شد، لزوم مراجعه به فقهاء و عالمانی که راه اجتهاد و فقاهت را با وسعت و گستردگی خاصی که دارد پیموده، واضح شده و مسأله تقلید از مجتهد به حکم عقل و منطق، ثابت می‌گردد و معلوم می‌شود که تقلید به معنای پیروی کورکورانه (که اسلام با تمام قوا با آن مبارزه کرده و قرآن مجید آن را یکی از ناپسند‌‌ترین صفات انسانی معرّفی می‌‌کند) نمی‌‌باشد، بلکه تقلید به معنای مراجعه فرد غیر متخصّص در مسائل دینی، به متخصّص در دین است و می‌توان حدیث ذیل که از امام عسکری (علیه‌السلام) نقل شده را مؤیّد این مطلب دانست: «... فَأمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ، صائِناً لِنَفْسِهِ، حافِظاً لِدیٖنِهِ، مُخٰالِفاً عَلیٰ هَواهُ، مُطیٖعاً لأمْرِ مَوْلاهُ فَلِلْعَوٰامِ اَنْ یُقَلِّدُوْهُ...».[۱۹]

 «... و امّا هر کس از فقهاء که 1. دارای صیانت نفس باشد (مالک نفس خود و نگهبان آن باشد تا بتواند خویشتن را در مقابل هر‌ گونه انحراف و کج روی از صراط‌ مستقیم و مسیر بندگی خداوند متعال، مصون و ایمن نگاه بدارد) 2. حافظ و نگهبان دین الهی باشد. 3. با هواهای نفسانی خود مخالفت کند. 4. مطیع فرمان خداوند متعال و مولای خویش باشد، بر مسلمانان است که از او تقلید کنند...»

اکنون با توجّه به آنچه که ذکر گردید، روشن می‌‌شود که اظهار نظر در مسائل دینی و احکام شرعی بر کسانی که به رتبه اجتهاد نرسیده‌‌اند و با أدلّه احکام، آشنایی ندارند جایز نیست و بر مؤمنین و مؤمنات واجب است در تمام احکام دینی و مسائل شرعی به مراجع بزرگوار تقلید و اسلام‌ شناسان مورد اعتماد، مراجعه نمایند.



# از شبکه های اجتماعی اگر برای سرگرمی استفاده می کنیم مسئول هم هستیم زیرا جواب شبهات آماده است چرا رجوع نمکنید جوانان :


غیر از کانال ها و شبکه های اجتماعی، مخاطبان از چه راههایی می توانند با این مرکز در ارتباط بوده و سوالات و شبهات خود را بپرسند؟

راه های ارتباطی مخاطبان با ما می تواند از طریق تماس تلفنی و یا از طریق سایت این مرکز باشد که امکان ارتباط صوتی نیز از طریق سایت در حال فراهم شدن است. در  شبکه های اجتماعی هم کانال هایی راه اندازی می شود که از این طریق سوال ها و پاسخ ها با کاربران تبادل شود.


افراد می توانند از سراسر کشور با شماره تماس 09650 به صورت رایگان در زمینه احکام، اعتقادات و مشاوره با این مرکز در ارتباط باشند. سایت این مرکز نیز به آدرس 09650 دات نت در اختیار همه کاربران قرار دارد و به زودی نیز کانال اختصاصی این مرکز در شبکه های اجتماعی راه اندازی می شود.


# شبانه روزی آماده پاسخ به سوالات هستیم برای دور ترین و نزدیک ترین ها همین نوجون ها

پاسخ گویی به سوالات شرعی به صورت تلفنی

از آن جا که برای بسیاری از زائران و مجاوران امکان مراجعه حضوری به دفاتر پاسخ گویی به سوالات شرعی میسر نیست . اداره پاسخ گویی با فراهم آوردن در تسهیلات ویژه ، قسمت پاسخ گویی به سوالات شرعی به صورت تلفنی را راه اندازی نموده است که با این شیوه خواهران و برادران می توانند سوالات شرعی خود را از طریق تلفن مطرح و پاسخ لازم را مطابق فتوای مرجع تقلیدشان دریافت نمایند .

در حال حاضر،علاوه بر دفاتر پاسخ گویی حضوری که قبلاً ذکر شده ، سه نفر در قسمت برادران و دو نفر در قسمت خواهران در تمام ساعات شبانه روز پاسخ گوی سوالات شرعی به صورت تلفنی می باشند .

 

پاسخ گویی به سوالات شرعی به صورت تلفنی

تلفن تماس :2003333 -0511 (ده خط ) به صورت شبانه روزی

تلفن بخش خواهران (علاوه بر شماره تلفن فوق ) 2240601


# بیان زیبا از حضرت آیت الله جوادی آملی :
انسان طبق بیان نورانی امام جواد(سلام الله علیه) از ائمه دیگر هم رسیده است ولی این روایت فعلاً از وجود مبارک امام جواد نقل می‌شود فرمود: «مَن أصغیٰ إلی ناطقٍ فقد عَبَدَ» هر کس گوش بدهد به حرف گوینده‌ای دارد او را عبادت می‌کند یک وقت است گوش می‌دهد تا بعداً بررسی کند این به منزله سمع است این هنوز در گوشه ذهن بایگانی می‌کند نه بپذیرد, اما اگر کسی گوش فرادهد مثل اینکه درباره قرآن آمده است ﴿وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا﴾ در برابر قرآن فقط گوش باشید اگر کسی حرف دیگری را این طور گوش می‌دهد و متأثّر می‌شود «مَن أصغیٰ إلی ناطقٍ فقد عَبَدَ فإن کان الناطق یَنطق عن الله فقد عَبد الله و إن کان الناطق ینطق عن ابلیس فقد عبد ابلیس» این بیان نورانی امام جواد(سلام الله علیه) است که از ائمه دیگر(علیهم السلام) هم رسیده است. بنابراین جوانها و نوجوانها, عزیزان دانش‌آموز اگر بخواهند چیزی را نگاه کنند ماهواره‌ای را نگاه کنند, اینترنتی, روزنامه‌ای, مجلّه‌ای بعد از اینکه صاحب‌نظر شدند مجازند (یک) بعد از اینکه قدرت تحقیق و تشخیص داشتند رواست و قبل از آن بپرسند که ما این نعمت گوش را به چه کسی بدهیم این نعمت چشم را به چه کسی بدهیم این‌چنین نیست که انسان با مردن بپوسد انسان با مردن از پوست به در می‌آید و به جهان ابد سفر می‌کند و همه مسموعات و مبصرات ما دامنگیر ما خواهد شد. بنابراین بهترین راه همین است که در اوایل امر تابع قرآن و عترت باشیم بعد وقتی در رشته‌های گوناگون قدرت اظهارنظر پیدا کردیم آنها را نگاه کنیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی