# روایت
روایات متعددی از جمله روایتی از امام رضا(ع) در تفسیر «فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْر» وارد شده است که آن حضرت فرمود:
"مائیم اهل ذکر و مائیم پرسش شوندگان. راوی میگوید عرض کردم: شما پرسش شونده و ما پرسش کننده ایم؟ فرمود: آری. (کلینی، کافی، ج۱، ص۲۱۰.)در روایت دیگری امام صادق(ع) در تفسیر آیه فرمود:
"ذکر، قرآن است، و اهل بیت پیامبر(ص) اهل ذکرند، و از آنها باید سؤال کرد."(کلینی، کافی، ج۱، ص۲۱۱.)تلفن تماس: 096400
الإمام الصادق علیه السلام ـ فی رِسالةٍ إلى أصحابِهِ ـ : أیَّتُهَا العِصابَةُ المَرحومَةُ المُفلِحَةُ ، إنَّ اللّه َ أتَمَّ لَکُم ما آتاکُم مِنَ الخَیرِ ، واعلَموا أنَّهُ لَیسَ مِن عِلمِ اللّه ِ ولا مِن أمرِهِ أن یَأخُذَ أحَدٌ مِن خَلقِ اللّه ِ فی دینِهِ بِهَوىً ولا رَأیٍ ولا مَقاییسَ ، قَد أنزَلَ اللّه ُ القُرآنَ ، وجَعَلَ فیهِ تِبیانَ کُلِّ شَیءٍ ، وجَعَلَ لِلقُرآنِ ولِتَعَلُّمِ القُرآنِ أهلاً ، لا یَسَعُ أهلَ عِلمِ القُرآنِ الَّذینَ آتاهُمُ اللّه ُ عِلمَهُ أن یَأخُذوا فیهِ بِهَوًى ولا رَأیٍ ولا مَقاییسَ ، أغناهُمُ اللّه ُ عَن ذلِکَ بِما آتاهُم مِن عِلمِهِ، وخَصَّهُم بِهِ، ووَضَعَهُ عِندَهُم ، کَرامَةً مِنَ اللّه ِ أکرَمَهُم بِها ، وهُم أهلُ الذِّکرِ الَّذینَ أمَرَ اللّه ُ هذِهِ الاُمَّةَ بِسُؤالِهِم .
امام صادق علیه السلام ـ در نامه اى به اصحابش ـ : اى گروه رحمت شده رستگار! همانا خداوند با خیرى که به شما بخشیده نعمتش را بر شما کامل گردانیده است. بدانید که اگر کسى از خلق خدا در دین او به دلخواه و رأى و قیاس عمل کند نه به علم الهى رسیده است و نه به امر او. خداوند قرآن را فرو فرستاده است و در آن بیان هر چیز را نهاده است. خداوند براى قرآن و آموختن آن اهلى را قرار داده است و اهل آگاهى از قرآن را که خداوند علم آن را بدیشان بخشیده، نرسد که به دلخواه و بر اساس رأى و قیاس در آن عمل کنند. خداوند با دادن علم خود بدیشان آنها را از این کار بى نیاز ساخته است و آن را ویژه ایشان کرده و آن علم را نزد ایشان نهاده و این کرامتى است که خداوند با آن ایشان را ارجمند داشته است. اینها همان اهل ذکرى هستند که خداوند به این امّت دستور داده از ایشان سؤال کنند.
ب. مدرک و منبع احکام الهی به طور عمده، قرآن کریم و احادیثی که از پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله) و ائمه معصومین(علیهمالسلام) روایت شده (که ثقلین نامیده میشوند) مىباشد.
ج. فهمیدن و بدست آوردن مطالب و معارفی که در قرآن مجید و روایات اهل بیت(علیهمالسلام) آمده است، کار آسانی نیست و احتیاج به تخصّص و مهارت دارد و تا یک فرد در ادبیات عرب و علوم مختلف اسلامی از قبیل تفسیر قرآن، درایه و حدیث شناسی، رجال و شناخت راویان احادیث، اصول فقه، شناخت آراء و نظرات فقهای اسلام و...، تخصّص و مهارت نداشته و به اصطلاح با توفیق الهی به درجه اجتهاد و فقاهت نرسیده باشد، هرگز نمیتواند احکام خداوند متعال را از منابع خود استخراج کند، شما کتاب کوچک و کم حجمی به نام رساله و توضیح المسائل را میبینید و شاید ندانید که این رساله محصول عمر یک فقیه است که با توجّه به تخصّص خود و با زحمتهای طاقت فرسا، آن را از منابع دینی استنباط کرده و در دسترس مردم گذاشته است.
با توجّه به آنچه بیان شد، لزوم مراجعه به فقهاء و عالمانی که راه اجتهاد و فقاهت را با وسعت و گستردگی خاصی که دارد پیموده، واضح شده و مسأله تقلید از مجتهد به حکم عقل و منطق، ثابت میگردد و معلوم میشود که تقلید به معنای پیروی کورکورانه (که اسلام با تمام قوا با آن مبارزه کرده و قرآن مجید آن را یکی از ناپسندترین صفات انسانی معرّفی میکند) نمیباشد، بلکه تقلید به معنای مراجعه فرد غیر متخصّص در مسائل دینی، به متخصّص در دین است و میتوان حدیث ذیل که از امام عسکری (علیهالسلام) نقل شده را مؤیّد این مطلب دانست: «... فَأمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ، صائِناً لِنَفْسِهِ، حافِظاً لِدیٖنِهِ، مُخٰالِفاً عَلیٰ هَواهُ، مُطیٖعاً لأمْرِ مَوْلاهُ فَلِلْعَوٰامِ اَنْ یُقَلِّدُوْهُ...».[۱۹]
«... و امّا هر کس از فقهاء که 1. دارای صیانت نفس باشد (مالک نفس خود و نگهبان آن باشد تا بتواند خویشتن را در مقابل هر گونه انحراف و کج روی از صراط مستقیم و مسیر بندگی خداوند متعال، مصون و ایمن نگاه بدارد) 2. حافظ و نگهبان دین الهی باشد. 3. با هواهای نفسانی خود مخالفت کند. 4. مطیع فرمان خداوند متعال و مولای خویش باشد، بر مسلمانان است که از او تقلید کنند...»
اکنون با توجّه به آنچه که ذکر گردید، روشن میشود که اظهار نظر در مسائل دینی و احکام شرعی بر کسانی که به رتبه اجتهاد نرسیدهاند و با أدلّه احکام، آشنایی ندارند جایز نیست و بر مؤمنین و مؤمنات واجب است در تمام احکام دینی و مسائل شرعی به مراجع بزرگوار تقلید و اسلام شناسان مورد اعتماد، مراجعه نمایند.
غیر از کانال ها و شبکه های اجتماعی، مخاطبان از چه راههایی می توانند با این مرکز در ارتباط بوده و سوالات و شبهات خود را بپرسند؟
راه های ارتباطی مخاطبان با ما می تواند از طریق تماس تلفنی و
یا از طریق سایت این مرکز باشد که امکان ارتباط صوتی نیز از طریق سایت در
حال فراهم شدن است. در شبکه های اجتماعی هم کانال هایی راه اندازی می شود
که از این طریق سوال ها و پاسخ ها با کاربران تبادل شود.
افراد می توانند از سراسر کشور با شماره تماس 09650 به صورت رایگان در زمینه احکام، اعتقادات و مشاوره با این مرکز در ارتباط باشند. سایت این مرکز نیز به آدرس 09650 دات نت در اختیار همه کاربران قرار دارد و به زودی نیز کانال اختصاصی این مرکز در شبکه های اجتماعی راه اندازی می شود.
پاسخ گویی به سوالات شرعی به صورت تلفنی
از آن جا که برای بسیاری از زائران و مجاوران امکان مراجعه حضوری به دفاتر پاسخ گویی به سوالات شرعی میسر نیست . اداره پاسخ گویی با فراهم آوردن در تسهیلات ویژه ، قسمت پاسخ گویی به سوالات شرعی به صورت تلفنی را راه اندازی نموده است که با این شیوه خواهران و برادران می توانند سوالات شرعی خود را از طریق تلفن مطرح و پاسخ لازم را مطابق فتوای مرجع تقلیدشان دریافت نمایند .
در حال حاضر،علاوه بر دفاتر پاسخ گویی حضوری که قبلاً ذکر شده ، سه نفر در قسمت برادران و دو نفر در قسمت خواهران در تمام ساعات شبانه روز پاسخ گوی سوالات شرعی به صورت تلفنی می باشند .
پاسخ گویی به سوالات شرعی به صورت تلفنی
تلفن تماس :2003333 -0511 (ده خط ) به صورت شبانه روزی
تلفن بخش خواهران (علاوه بر شماره تلفن فوق ) 2240601
معنای اهل ذکر، وسیع است و شامل تمام کسانی که علم و آگاهی بیشتری دارند میشود. این آیه ارشاد به یکی از اصول عقلایی و احکام عام عقلی است. و آن عبارت از وجوب رجوع جاهل به عالم در هر فن و رشته است، و به همین جهت روشن است که این دستور یک دستور تعبدی نبوده و امر آن هم، امر مولوی نیست.
طباطبایی، المیزان، ج۱۲، ص۲۵۹.