جز خداوند و ایمان به او، همه چیز فانى است، «کلّ شىء هالک الا وجهه» «4» و چیزى که فانى است نمىتواند براى همیشه ثمر دهد، ولى هر کارى که رنگ خدایى دارد ابدى است، «ما عندکم ینفد و ما عنداللَّه باق» «5» آرى، رنگ خدایى ثابت است و سایر رنگها از بین مىروند. «و من احسن مناللَّه صبغة» «6»
همان گونه که از دادن پول به بانک ناراحت نیستید، چون محفوظ است؛ از کار برای خدا هم ناراحت نباشید، چون ما عِنْدَ اللّهِ باقٍ نحل/ 96.
کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ (26)
وَ یَبْقى وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ (27)
هر چه بر گرده زمین است نابود مىشود (26).
تنها ذات پروردگارت باقى مىماند، چون او داراى صفات جلال و جمال است (27).
پس دیگر کدامیک از نعمتهاى پروردگارتان را تکذیب مىکنید؟ (28).
هر آنچه بر روی زمین است فانی میشود
ابن عباس گوید: مردى از شهر حضرموت که نام وى عبدان الاشرع بوده، نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله آمد و گفت: یا رسول اللّه امرؤ القیس کندى در مجاورت زمین من داراى زمینى است و مقدارى از زمین مرا داخل در زمین خودش کرده است و مردم هم میدانند که من راست مى گویم.
پیامبر امرؤ القیس را احضار کرد و جریان تظلم عبدان را به وى فرمود، امرؤ القیس منکر ادعاى آن مرد گردید. پیامبر بامرؤ القیس دستور داد که سوگند یاد نماید از این که عبدان دروغ مى گوید.
عبدان گفت: یا رسول اللّه امرؤ القیس مردى فاسق و فاجر است و از سوگند دروغ امتناعى ندارد. پیامبر به عبدان فرمود اگر شاهدى براى ادعاى خود ندارى باید به سوگند یاد کردن امرؤ القیس اکتفا کنى، امرؤ القیس خواست سوگند یاد کند این دو آیه نازل گردید پیامبر دو آیه را بر آنها قرائت فرمود.
امرؤ القیس بعد از شنیدن آیات به خود آمد و گفت: یا رسول اللّه آنچه که در نزد من است از بین خواهد رفت و فانى خواهد گردید و آن مرد راست مى گوید. بلى من مقدارى از زمین او را تصرف کرده ام ولى نمیدانم مقدار واقعى آن چقدر است و اگر میخواهد زمین مرا به اندازه زمین خودش که غصب گردیده، ببرد. راضى خواهم بود و نیز اگر غرامتى از ثمره آن هم بخواهد میتواند بردارد. سپس درباره او آیه 97 «مَنْ عَمِلَ صالِحاً» نازل گردید.[۱]
روزى در خانه پیامبر صلى الله علیه و آله گوسفندى ذبح شد، پیامبر فرمودند: گوشت آن را بین نیازمندان تقسیم کنید. ساعتى بعد یکى از همسران پیامبر گفت: یا رسول اللّه! فقط گردن گوسفند براى ما باقى مانده است. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: چنین نیست، بلکه همه آن براى ما مانده، به جز گردنش!