نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

16:3016:3116:32

۹۵/۰۳/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین منیب

n14

نظرات  (۵)

۳۰ خرداد ۹۵ ، ۱۰:۰۷ سلمان علی زاده

شاید یکی از مواردی که در زندگی ما به عنوان یک مسلمان کمتر بدان توجه می شود تلاوت قرآن به عنوان کتاب دینی ما و تعمق در آیات آن است. به همین دلیل است که کمتر این کتاب آسمانی در زندگی ما جا دارد. در حالی که خداوند حکیم در این مورد می فرماید: ای مردم، از سوی پروردگارتان موعظه و اندرزی برای شما آمد، کلامی و قرآنی که مایه شفای بیماری دل ها و روان ها است و چیزی که مایه هدایت و راهنمایی است و رحمت برای مومنان است.

ای پیامبر به مردم بگو به فضل پروردگار و به رحمت بی پایان او و این کتاب بزرگ آسمانی که جامع همه نعمت ها است باید خشنود بشوند نه به ثروت اندوزی و پست و مقام دنیا و فزونی قوم و قبیله. (سوره یونس آیات 58-57)

گذشته از بحث اساسی تر تعمق در قرآن در خود خواندان و تلاوت این کتاب الهی، فضائل، آثار و فواید دنیایی و آخرتی فراوانی وجود دارد؛ باروری ایمان،

تخفیف گناهان،

درمان بیماری های روحی و روانی،

 عمر با برکت،

 استجابت دعا،

 صفای خانه،

رفع غم و اندوه،

پیمودن درجات کمال و ترقی

 از جمله پاداش های تلاوت قرآن است.

کفاره گناهان

انسان در زندگی گاه دچار گناه و لغزش های کوچک و بزرگ می شود که برخی از آنان کفاره دارد، تلاوت قرآن کفاره گناهان است. قرآن بخوان که خواندن قرآن کفاره گناهان، سپر آتش و امان از عذاب الهی است. (وسایل الشیعه، ج4، ص 839)

بارور شدن ایمان

امیرالمومنین (ع) فرموده: تلاوت قرآن، مایه باروری ایمان است (غررالحکم و دررالکلم ص 263)؛ یکی از راه های موثر در رشد و باروری ایمان در هر فرد قرائت قرآن است.

گفتگو با خداوند

برای انسان مومن و با ایمان چه چیزی می تواند زیباتر از سخن گفتن با خداوند باشد و چه واسطه ای و همکلامی بهتر، که آن قرائت قرآن است. پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: هر که دوست دارد با خدایش سخن بگوید قرآن بخواند. (کنزالعمال، ج 21 ص510، ح 2257)

منور شدن منازل

خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کند؛ خانه ای که زیاد در آن قرآن تلاوت شود خیر و برکتش فزونی یابد به اهلش فراخی رسد و نورش به اهل آسمان روشنایی دهد؛ بدان سان که ستاره های آسمان به اهل زمین، روشنایی دهند (اصول کافی، ج 2، ص 610)

چه بسیار افرادی هستند که در زندگی خود نورانیت آشکاری با تلاوت قرآن احساس کرده اند و روزی و برکت خود را مدیون قرآن هستند.

زدودن زنگار از قلب

پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: قلوب شما همانند آهن، زنگار می گیرد. پرسیدند جلا دهنده آن چیست؟ فرمود: تلاوت قرآن (کنز العمال، ج 2، ص 241، ح 3924). قلب انسان در مراحل مختلف زندگی دچار زنگارهایی می شود و اگر برای جلا دادن آن اندیشه ای نداشته باشیم هلاکت حتی به سراغ مان می آید که یکی از بهترین این راه ها برای پاک کردن زنگارها قرائت قرآن است.

قرار گرفتن در شعاع نور نبوت

کسی که قرآن بخواند شعاع نور نبوت او را فرا می گیرد با این تفاوت که به او وحی نمی شود. (اصول کافی، ج 2، ص 610)

انسان هایی که قلب پاک و رستگاری دارند و خود را از هر گونه گناه و آلودی دور می دارند در هنگام قرائت قرآن پاداش های فراوانی نصیب شان می شود.

قدرت عظیم

قرآن قدرت و نیروی عظیمی است برای کسی که آن را دوست بدارد و بنا و ساختمان محکمی است که پایه های آن منهدم نمی گردد و قرآن قدرتی است که پیروان و یارانش شکست ناپذیرند و دریایی است که اعماقش را نمی توان درک نمود.

قرآن تنها سنگر و پناهگاه

رسول خدا(ص) فرمود: زمانی که فتنه ها به پا خاست به طوری که نتوانستید اسلام ناب و خالص را تشخیص دهید، (مانند شب تاریکی که نمی توان راه را تشخیص داد) بر شما لازم است که به قرآن مراجعه کنید. (بحارالانوار، ج 92، ص17)

۳۰ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۱۰ سلمان علی زاده
پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند«قرآن سفره گسترده الهی است و  هر چقدر می توانید از این قرآن بهره بگیرید»، اظهارکرد: از همین جهت همه ما باید تلاش کنیم تا برداشت و دانسته‌های خود را از این کتاب الهی افزایش دهیم.
وی افزود: پیامبر (ص) می فرماید تا جایی که می‌توانید قرآن بخوانید، امام رضا(ع) نیز هر سه روز یک‌بار قرآن را ختم می‌کردند، از این رو آثار و برکات زیادی در قرائت قرآن نهفته است.
استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان بیان کرد: قرآن تاثیر در وجود و روح و خانواده ما می‌گذارد ، اما مهم‌ترین شرط تحقق این مسئله قرائت قرآن با تدبر و تفکر است؛ فصاحت و تجوید نیز تاثیر زیادی در اثر بخشی قرآن دارد.
طباطبائی تصریح کرد: وظیفه اصلی ما این است که اول قرآن را خوب یاد بگیریم و بخوانیم، روایتی از پیامبر اکرم(ص) است که می‌فرمایند «قبر انسان روزی ۵ بار به انسان تذکر می‌دهد من خانه تنهایی تو هستم به فکر من باش، من خانه فقر تو هستم به فکر من باش، من خانه تاریکی تو هستم به فکر من باش، به فکر فرش خانه خود و به فکر مار و عقرب‌ها باش» و بعد در پاسخ به این سوال فرمودند فکر تاریکی قبر را چطور جبران کنیم؟ فرمودند «با نماز شب، چون قبذ را روشن می‌کند، و در ادامه فرمودند فقر قبر را با ذکر«لا الله الا الله» تامین کنیم و تنهایی این قبر را با تلاوت قرآن و اگر می‌خواهیم در قبر تنها نباشیم و یک نفر انیس و مونس ما باشد تلاوت قرآن داشته باشید.
وی در ادامه افزود: پیامبر(ص) فرمودند اگر می‌خواهید فرش این خانه را تامین کنید به وسیله عمل صالح و کار خیر و اگر می‌خواهید مار و عقرب‌ها را از خودتان دور کنید به وسیله صدقات این کار را انجام دهید.
۳۰ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۱۲ سلمان علی زاده
ایشان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ترویج سبک زندگی اسلامی، ایرانی خاطر نشان کرد: رجوع به قرآن مشکل ما را درهمه زمینه ها بر طرف می‌کند و خاطر نشان کرد: همه با پیروی از سبک زندگی قرآنی و اسلامی می توانیم به یک زندگی آرامش بخش دست یابیم.
۳۰ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۱۵ سلمان علی زاده
قرائت و تلاوت تمام سوره های قرآن آثار دنیوی و اخروی بی شماری دارد و برای هر کدام از سوره های قرآن فضائل زیادی بیان شده است . البته به این نکته باید توجه داشت که قرآن برنامه ی زندگی و کتاب عمل است و تلاوت آن سرآغازی است برای تفکر و ایمان و وسیله ای است برای عمل کردن به محتوای قرآن و همه پاداشهای عظیم نیکو کاران نیز از همین جا و با همین شرایط تحقق می یابد.


نکته دیگری که قابل تذکر است این است که ما نباید به خواندن قرآن به عنوان یک کار تجاری نگاه کنیم و دنبال این باشیم که کدام سوره از همه ثواب بیشتری دارد و تنها با خواندن همیشگی آن سوره از برکت سوره های دیگر محروم بمانیم. قرآن مجموعه ای است که باید همه ی آن در کنار هم باشد و انسان با بهره گیری از همه ی آن است که می تواند به خودسازی بپردازد.

۳۰ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۲۴ سلمان علی زاده
در این‌جا به چند مورد از تأثیرها و اشاره‌های قرآن به ابعاد مثبت شخصیت و رفتار انسان می‌پردازیم‌:
1. درمان دردهای درونی‌:خداوند در قرآن می‌فرماید:"یَـََّأَیُّهَا النَّاس‌ُ قَدْ جَآءَتْکُم مَّوْعِظَة‌ٌ مِّن رَّبِّکُم‌ْ وَشِفَآءٌ لِّمَا فِی الصُّدُور؛(یونس‌،57) ای مردم‌!اندرزی از سوی پروردگارتان برای شما آمده است‌؛ و درمانی برای آن‌چه در سینه‌ها است ]درمانی برای دل‌های شما[ در آیة دیگر می‌فرماید:"وَ نُنَزِّل‌ُ مِن‌َ الْقُرْءَان‌ِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَ رَحْمَة‌ٌ لِّلْمُؤْمِنِین‌؛(اسرأ،82) و از قرآن‌، آن‌چه شفا و رحمت است برای مؤمنان نازل کردیم‌."
2. شخصیت قرآنی در گرو دانستن و فهمیدن‌:قرآن کریم انسان را به تفکّر در جهانی که او را احاطه کرده است ترغیب‌، و او را به شناخت کلیه رمز جهان هستی رهنمون می‌کند. قرآن‌، انسان را با حل‌ّ مهمترین مسئلة جهان هستی‌، یعنی فهم سازمان حتی‌، شناخت مبدأ و معاد آشنا می‌کند:"الَّذِین‌َ یَذْکُرُون‌َ اللَّه‌َ قِیَـَمًا وَقُعُودًا وَعَلَی‌َ جُنُوبِهِم‌ْ وَیَتَفَکَّرُون‌َ فِی خَلْق‌ِ السَّمَـَوَ َت‌ِ وَالاْ ؟َرْض‌؛(آل‌عمران‌،191) آنان که خدا را در حال ایستاده و نشسته و آن گاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمان‌ها و زمین می‌اندیشند".
3. پرهیز از تقلید کورکورانه و ترغیب به استقلال فکری‌:"قَالُواْ یَـَصَـَـلِح‌ُ قَدْ کُنت‌َ فِینَا مَرْجُوًّا قَبْل‌َ هَـَذَآ أَتَنْهَغ‌نَآ أَن نَّعْبُدَ مَا یَعْبُدُ ءَابَآؤُنَا؛(هود،62) گفت‌:ای صالح‌!به راستی تو پیش از این‌، در میان ما مایة امید بودی‌، آیا ما را از پرستش آن چه پدران ما می‌پرستیدند باز می‌داری‌؟"
4. مسئولیت‌پذیری‌:شخصیتی که تحت تأثیر تربیت‌های قرآنی قرار گرفته‌، شخصیتی مسئولیت‌پذیر است‌؛ نه تنها در مقابل کج‌روی‌، انحراف‌، جهالت و فساد سکوت نکرده در آن حل نمی‌شود، بلکه در برابر حرکت جامعه و خانواده و نزدیکان خویش نیز، خود را مسئول می‌داند و برای هدایت دیگران‌، خود را به زحمت می‌اندازد:"یَـََّأَیُّهَا الَّذِین‌َ ءَامَنُواْ قُوَّاْ أَنفُسَکُم‌ْ وَ أَهْلِیکُم‌ْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاس‌ُ وَ الْحِجَارَة‌؛(تحریم‌،6) ای کسانی که ایمان آورده‌اید!خودتان و کسان خود را از آتشی که سوخت آن مردم و سنگ‌ها هستند حفظ کنید."؛ "لَعَلَّکَ بَـَخِع‌ٌ نَّفْسَکَ أَلآ یَکُونُواْ مُؤْمِنِین‌َ ؛(شعرأ،3) شاید تو از ]اندوه‌[ این که ]مشرکان‌[ ایمان نمی‌آورند، جان خود را تباه سازی‌."
5. استواری و پایداری‌:خداوند در داستان حضرت موسی‌غ وقتی از راه‌یابی جادوگران به حق سخن می‌گوید، که سبب ایمان آن‌ها شد، از پایداری آنان یاد می‌کند:"قَالُوَّاْ إِنَّآ إِلَی‌َ رَبِّنَا مُنقَلِبُون # وَمَا تَنقِم‌ُ مِنَّآ إِلآَّ أَن‌ْ ءَامَنَّا بِ ؟‹َایَـَت‌ِ رَبِّنَا لَمَّا جَآءَتْنَا رَبَّنَآ أَفْرِغ‌ْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِین‌َ ؛(اعراف‌،125ـ126) ]جادوگران فرعون که با دیدن اعجاز حضرت موسی‌غ ایمان آورده بودند، در مقابل تهدید او[ گفتند:ما به سوی پروردگارمان باز خواهیم گشت و تو ما را به کیفر نمی‌رسانی‌، جز برای این که ما به ]معجزات و[ آیات پروردگارمان ـ وقتی برای ما آمد ـ ایمان آورده‌ایم‌، پروردگارا!بر ما شکیبایی فرو ریز و ما را مسلمان بمیران‌."
6. روحیه برابری و برادری‌:"انسان قرآنی‌" از حیات اجتماعی‌، خود را عضوی از پیکر جامعه می‌داند و دیگر انسان‌ها را خواهران و برادران خود می‌داند:"إِنَّمَا الْمُؤْمِنُون‌َ إِخْوَة‌ٌ؛(حجرات‌،10) همانا مؤمنان برادران یک دیگر می‌باشند."
7. ایثار و فداکاری‌:"وَ یُؤْثِرُون‌َ عَلَی‌ََّ أَنفُسِهِم‌ْ وَلَوْ کَان‌َ بِهِم‌ْ خَصَاصَة‌؛(حشر،9) و آن‌ها را بر خود مقدم می‌دارند، هر چند خودشان بسیار نیازمند باشند."
8. ترغیب به بندگی خدا و رهایی از بندگی دیگران‌:"یَـََّأَیُّهَا النَّاس‌ُ اعْبُدُواْ رَبَّکُم‌ُ الَّذِی خَلَقَکُم‌؛(بقره‌،21) ای مردم‌!پروردگار خود را عبادت کنید، آن کس که شما را آفرید."؛ "إِن کُل‌ُّ مَن فِی السَّمَـَوَ َت‌ِ وَ الاْ ؟َرْض‌ِ إِلآ َّ ءَاتِی الرَّحْمَـَن‌ِ عَبْدًا ؛(مریم‌،93) تمام کسانی که در آسمان‌ها و زمین هستند، بندة اویند."؛ "أَن لآ تَعْبُدُواْ الشَّیْطَـَن‌َ إِنَّه‌ُو لَکُم‌ْ عَدُوُّ مُّبِین‌ٌ ؛(یس‌،60) شیطان را نپرستید، که او برای شما دشمن آشکاری است‌."
9. اعتقاد به مبدأ و معاد:"إِنَّا لِلَّه‌ِ وَ إِنَّـآ إِلَیْه‌ِ رَ َجِعُون‌َ ؛(بقره‌،156) ما از آن خداییم و به سوی او باز می‌گردیم‌."
10. قرآن‌، سبب هدایت فرد و جامعه است‌;
ذَ َلِکَ الْـکِتَـَب‌ُ لاَ رَیْب‌َ فِیه‌ِ هُدًی لِّلْمُتَّقِین‌;(بقره‌،2) هیچ شکی در این کتاب نیست‌، قرآن هدایت برای پرهیزگاران است‌."
11. قرآن‌، انسان را از غفلت خارج می‌کند و به مقام توجه و تذکر می‌رساند;
"وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْءَان‌َ لِلذِّکْرِ فَهَل‌ْ مِن مَّدَّکِرٍ;(قمر،17) ما قرآن را برای متذکر شدن آسان ساختیم‌; آیا متذکر شونده‌ای هست‌؟"
12. قرآن شفا همه بیماری‌های فکری‌، اخلاقی و حتی جسمی است‌;
"وَ نُنَزِّل‌ُ مِن‌َ الْقُرْءَان‌ِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَ رَحْمَة‌ٌ لِّلْمُؤْمِنِین‌َ وَ لاَ یَزِیدُ الظَّـَـلِمِین‌َ إِلآ خَسَارًا;(اسرأ،82) قرآن را نازل می‌کنیم که شفا و رحمت برای مؤمنان است‌..."
امام علی‌می‌فرماید: "از این کتاب بزرگ آسمانی برای بیماری‌های خود شفا بخواهید و برای حل مشکلاتتان از آن یاری بطلبید; چرا که در این کتاب درمان بزرگ‌ترین دردهاست‌: درد کفر و نفاق و گمراهی و ضلالت‌."(مستدرک الوسائل‌، محدث نوری‌، ج‌، ص‌، مؤسسه آل البیت‌.)
و در جای دیگر می‌فرماید: "کتاب خدا را محکم بگیرید، زیرا رشته‌ای بسیار مستحکم است و نوری آشکار است‌، دارویی شفا بخش و پربرکت است و آب حیاتی است که عطش تشنگان حق را فرو می‌نشاند; هر کس به آن تمسک جوید او را حفظ می‌کند، و آن کسی که به دامنش چنگ زند نجاتش می‌بخشد"(بحار الانوار، علامه مجلسی‌، ج‌، ص‌، مؤسسه الوفأ.)
13. قرآن نجات دهندة از فتنه‌ها، شفاعت کننده انسان‌ها و راهنمایی به بهشت است‌.
پیامبر اکرم‌می‌فرماید: "هر گاه فتنه‌ها چون شب تار شما را احاطه نمود به قرآن روی آورید چرا که شفاعتش پذیرفته و گزارشش از اعمال بندگان تصدیق می‌شود. هر که قرآن را پیشوای خویش قرار دهد، او را به بهشت رهبری نماید و هر که آن را پشت سر اندازد به دوزخش کشاند، راهنمایی است که انسان را به بهترین راه‌ها، راهنمایی می‌کند."(اصول کافی‌، کلینی‌، ج‌، ص 598، دارالکتب الاسلامیه‌.)
14. قرآن‌، سبب آرامش درونی است زیرا یکی از نام‌های قرآن‌، ذکر است‌
"ذَ َلِکَ نَتْلُوه‌ُ عَلَیْکَ مِن‌َ الاْ َیَـَت‌ِ وَالذِّکْرِ الْحَکِیم‌;(آل‌عمران‌،58) و یادآوری حکیمانه است‌." و خداوند می‌فرماید:
"الَّذِین‌َ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئـِن‌ُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللَّه‌ِ أَلاَ بِذِکْرِ اللَّه‌ِ تَطْمَئـِن‌ُّ الْقُلُوب‌;(رعد،28) آگاه باشید با یاد خدا قلب‌ها آرامش می‌یابد. و... .
بی شک‌، تربیت و تزکیه انسان‌ها، برخورداری از جامعه‌ای ایده آل و سعادت جاودانة همگان در گرو شناخت قرآن‌، انس با آن‌، کسب معارف والای آن‌، عمل به احکام و دستورات این کتاب الهی است‌.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی