نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

16:2416:2516:2616:2716:28

۹۵/۰۳/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین منیب

n14

نظرات  (۱۰)

# امام رضا ع و جاودانگی قرآن

ثامن‌الحجج(ع) پیوسته با قرآن مأنوس بود، آن را به دقت می‌خواند و در آیات آن تدبر می‌کرد و می‌اندیشید که درباره چه چیز و در چه وقت نازل شده است. گفتار، ‌پاسخ و مثال‌های آن حضرت(ع) همه برگرفته از قرآن کریم بود.

تحریف ناپذیری قرآن

امام رضا  ع در روایتی می‌فرمایند: «...لا یخلق من الأزمنه و لایغث علی الألسنه لأنه لم یجعل لزمان دون زمان بل جعل دلیل البرهان و حجه علی کل انسان لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه تنزیل من حکیم حمید» (ابن بابویه، 1378ق، ج2، ص 130)
حضرت می‌فرمایند: قرآن در زمان‌ها کهنه نمی‌شود و بر زبان‌ها ترک نمی‌گردد، زیرا قرآن برای زمان خاصی نیست بلکه دلیل روشن و حجتی بر همه انسان‌هاست. کتابی که از پیش روی آن و از پشت سرش باطل به سویش نمی‌آید. وحی‌نامه‌ای است از حکیمی ستوده.

آیت‌الله جوادی آملی از مراجع گرانقدر عالم تشیع معتقد است از این حدیث نورانی می‌توان صیانت قرآن کریم از تحریف را استنباط کرد. ایشان در کتاب «قرآن حکیم از منظر امام رضا(ع)» می‌نویسد: اگر به سبب عدم مقتضاى جاودانگى، زوال قرآن شدنى باشد؛ یعنى مشکلات زندگى انسان را نتواند برطرف کند و نیز پاسخگوى شبهات علمى نبوده، از هدایت انسان به مقاصد الهى ناتوان باشد یا به جهت وجود مانع از دوم و پایدارى، دچار دسیسه و تحریف و تغییر گردد؛ قرآن ریسمان و دستگیره‌اى ناپایدار است و تمسک به آن ناروا و ناممکن!


# روایات

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «خداوند در قرآن هرچیزی را بیان کرده است؛ به خدا سوگند چیزی که نیاز مردم بوده است کم نگذارد تا کسی نگوید: «اگر فلان مطلب درست بود در قرآن نازل می‌شد»؛ آگاه باشید همه نیازمندی‎های بشر را خدا در آن نازل کرده است.6

در روایت دیگری از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده است: «در این (قرآن) اخبار شما و اخبار گذشته‌ها و اخبار آینده‌ها و اخبار آسمان و زمین است و اگر کسی علمش را می‌داند شما را به آنچه در قرآن است، خبر دهد تعجب خواهید کرد.»7

امام خمینی(ره) درباره جامعیت قرآن می‌فرماید: «قرآن مخزن همه علوم است.»,8 البته نباید این مطلب را از نظر دور داشت که اسلام دارای دو نوع احکام و مقررات است:

1. احکام و مقررات ثابت که بر اساس آفرینش انسان و مشخصات ویژه او استوار است مانند یک قسمت از مقرراتی که عبودیت و خضوع انسان را نسبت به پروردگارش مجسم می‌کند و یا کلیات مقرراتی که با اصول زندگی انسان اعم از غذا، مسکن، ازدواج و... مربوط است و با دلایل یاد شده ثابت شد که انسان برای همیشه به اجرای آنها نیازمند است.

2. مقررات و احکامی که جنبه موقتی یا محلی و یا جنبه دیگری داشته و قابل تغییر است و به حسب مصالح مختلف زمان‌ها و مکان‌ها اختلاف پیدا می‌کند که به عنوان آثار «ولایت عامه» مطرح است و به نظر نبی اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ و جانشینان و منصوبین از طرف ایشان ـ علیهم السّلام ـ و علمای دین وابسته است.
#نهج البلاغه

ثمَّ أنزَلَ علیهِ الکتابَ نوراً لاتُطفَأُ مَصابیحُهُ وَسِراجاً لایَخبُو تَوَقُّدهُ وَبَحراً لایُدرَکُ قَعرُهُ وَمِنهاجاً لا یُضِلُّ نَهجُهُ وَشُعاعاً لایُظِلمُ ضَوؤُهُ وَفُرقاناً لایُخمَدُ بُرهانُهُ وَتِبیاناً لاتُهدَمُ أرکانُهُ وَشِفاءً لاتُخشَی أسقامُهُ وَعِزّاً لاتُهزَمُ أنصارُهُ وَحقّاً لا تُخذَلُ أعوانُهُ»۲ تمام فرازهای فوق الذکر با «لا» شروع می‌شود که قسمت‌هایی از آن اشاره به زوال‌ناپذیری و بلکه جاودانگی قرآن دارد و فرازهایی از این دست بسیار است. بعد از این‌که امام علی (علیه السلام) دسته ای از وصف‌‌های ایجابی را یادآور می‌شود که «فَهُو مَعدِنُ الإیمانِ وَبُحبوحَتُهُ وَیَنابیعُ العلمِ وبُحورُهُ»۳ مجدداً می‌فرماید: «وَبَحرٌ لایَنزِفُهُ المُستَنزِفونَ وَعیونٌ لا یُنْضِبُهَا الماتحونَ وَمناهِلُ لایَغیضُهَا الواردونَ

ترجمه :

پس خداوند فرو فرستاد بر رسول خود قرآن را. نوری که چراغ‌های آن فرو نمی‌رود و چراغی که افروختگیش کاهش نپذیرد و دریایی که ژرفای آن کس نداند و راهی که پیمودنش رهرو را به گمراهی نکشاند و پرتوی که فروغ آن تیرگی نگیرد و فرقانی که نور و برهانش خاموش نشود و تبیانی که ارکانش ویرانی نپذیرد و بهبودی که در آن بیم بیماری نباشد و ارجمندی ای که یارانش را شکست و ناپایداری نباشد و حقی که یاورانش را زیان و خواری نباشد.
# نهج البلاغه

امام هر گونه پایان‌پذیری برای قرآن را به صورت سلبی نفی می‌کند، بنا بر این یکی از محورهایی که امام علی (علیه السلام) در قرآن کریم و نهج البلاغه به آن تأکید دارد این است که به سراغ قرآن بروید و از قرآن استفاده کنید. از چه چیزی می‌ترسید، می‌ترسید که در پرتو دانش‌های شما حقایق قرآن به پایان برسد؟ می‌فرماید هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد چرا که قرآن کلام خداست. خدا مطلق است، قرآن تجلی علم الهی است. مگر امکان دارد که قرآن از این نظر به پایان برسد. بعضی از سخنان امام علی (علیه السلام) اشاره به محتوای حقایقی دارند که قرآن برای بشر آورده و این حقایق ناظر بر سه حوزه می‌تواند باشد.

۱. حقایق مربوط به تاریخ گذشتگان؛

۲. حقایق مربوط به اوضاع کنونی؛

۳. حقایق مربوط به آینده.

امام در حکمت ۳۱۳ خطاب به حارث اعور ـ یکی از ده نفری که امام علی (علیه السلام) با ایشان به عنوان صحابی خاص ارتباط ویژه‌ای داشت ـ می‌فرماید: «وَفی القرآنِ نَبَأُ ما قَبلَکُم وَخَبَرُ ما بَعدَکُم وَحُکمُ ما بَینَکُم»۲ و در خطبه هجده می‌‌فرماید «وَفیهِ تبیانٌ لِکُلِّ شیءٍ»۳ که این عبارت از آیات قرآن اقتباس شده است.

همچنین در خطبه‌ شماره یک می‌فرماید «إنَّ القرآنَ ظاهرُهُ أنیقٌ وَباطنُهُ عَمیقٌ لاتَفنَی عَجائِبُهُ ولاتَنقَضِی غَرائِبُهُ»۴ هرگز عجایب قرآن فناپذیر نیست و هرگز شگفتی‌‌های آن به پایان نخواهد رسید.


# نهج البلاغه : قرآن محور امروز جامعه

گرچه قرآن کریم کتابی است که برای اصلاح رذایل اخلاقی در انسان و آراستن وی به فضایل اخلاقی نازل شده است، اما این همه خاصیت قرآن نیست. قرآن کتابی است که برای هدایت اجتماعی مسلمانان در جامعه نقش مهمی را ایفا می‌کند. قرآن به مثابه قانون اساسی برای اداره جامعه‌ اسلامی است. در جامعه اسلامی انسان‌ها به قوانینی نیاز دارند که بتواند اختلاف آن‌ها را رفع کند. بین آن‌ها داوری کند. خصومت‌های آنان را تبدیل به صلح کند. امام علی (علیه السلام) در خطبه ۷۵۶ و ۱۲۵ نهج ‎البلاغه۷ قرآن را به عنوان محوری برای حل خصومت‌ها و رفع اختلافات معرفی کرده و در خطبه ۱۸۲،۸ نقش قرآن را در امور قضایی مورد تأکید قرار داده است. در نامه

# وصیت امام علی ع در مورد قرآن

مام علی (علیه السلام) خطاب به حارث بن عبد الله همدانی می‌فرماید: «تَمَسَّک بِحَبلِ القرآنِ وَٱنتَصِحهُ وَأحِلَّ حَلالَهُ وَحَرِّم حَرامَهُ؛۱ به ریسمان قرآن چنگ بزن و نصیحت قرآن را بپذیر. حلال قرآن را حلال بشمار و حرام آن را نیز حرام بشمار.» در خطبه ۱۸۳ امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: «فَالقرآنُ آمِرٌ زاجِرٌ»۲. آمر به معنای امر کننده است. در سرتاسر قرآن امرهایی وجود دارد که باید به آن‌ها عمل کرد. به عنوان مثال می‌فرماید: ﴿وَأَقِیمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّکاةَ.﴾۳. با علم به این‌که قرآن کریم سرشار از اوامر الهی است این پرسش مطرح می‌شود که این اوامر برای کیست؟ به هر حال مخاطبان باید به قرآن عمل کنند، پس از این جهت قرآن آمر است و ضمناً قرآن زاجر است. زجر به معنای نهی. یعنی باید قرآن را از زاویه اوامر و نواهی مورد مطالعه قرار دهیم. اوامرش را نصب العین خود قرار داده و از نواهی آن اجتناب کنیم. «وَصامِتٌ ناطِقٌ»۴ قرآن، به ظاهر خاموش است اما در باطن، ناطق است و مملو از امر، نهی و ارشاد. امام علی (علیه السلام) در بسیاری از موارد قرآن را از این منظر وصف می‌کند و می‌فرماید: «حُجّةُ اللهِ عَلی خَلقِهِ؛۵ قرآن حجت خدا در بین مردمش است.» همان حجتی که خداوند بر مبنای آن از مردم پیمان گرفته و جا‌ن‌‌های آدمیان را در رهین این پیمان‌ها قرار داده‌ است. سخن را با ذکر قطعه‌ای از وصیت‌نامه امام علی (علیه السلام) خطاب به امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) که در نامه ۴۷ مستتر است به پایان می‌رسانیم. «اللهَ اللهَ فِی القُرآنِ لایَسبِقَنَّکَم بِالعَمَلِ بِهِ غَیرُکُم»۶. اللهَ اللهَ یعنی أذَکِّرُکُم اللهَ. خدا را به یاد شما می‌آورم در باره قرآن که مبادا غیر شما ـ غیر مسلمانان ـ در عمل به قرآن بر شما پیشی بگیرند. این هشدار امام علی (علیه السلام) به همه مسلمانان و در واقع یادآور لزوم تمسک به قرآن و عمل به آن است.
# امام خمینی

قرآن از دیدگاه امام کتاب جامع و پاسخگوی نیاز بشر در تمام تاریخ است: «قرآن مجید و سنت شامل همه دستورات و احکامی است که بشر برای سعادت و کمال خود احتیاج دارد. در کافی فصلی است که به عنوان «تمام احتیاجات مردم در کتاب و سنت بیان شده است» و کتاب یعنی قرآن تبیان کل شئ است. روشنگر همه چیز وهمه امور است3».

«انبیا، هم همه چیزهایی [را] که مربوط به روح و مربوط به مقامات عقلیه و مربوط به مراکز فیضیه است، برای ما بیان کرده اند و قرآن هم بیان کرده است و اهلش می دانند، و هم آن چیزهایی که وظایف شخصیه است و دخیل در ترقیات انسان و تکامل انسان است در سنت و در کتاب بیان شده است، و هم آن چیزهایی که مربوط به اجتماع است و امور سیاسی است و امور اجتماعی است و راجع به تنظیم و تربیت اجتماع است، بیان فرموده است4».


مام بزرگ ترین عامل عقب ماندگی کشورهای اسلامی را مهجور کردن قرآن و عمل نکردن به فرامین آن می داند:

«دوری دول اسلامی از قرآن کریم، ملت اسلام را به این وضع سیاه کشورهای نکبت بار مواجه ساخته و سرنوشت ملتهای مسلمان و اسلامی را دستخوش سیاست سازشکارانه استعمار چپ و راست قرار داده است7».

«اسلام همه چیز برای مسلمین آورده است، همه چیز. قرآن در آن همه چیز است، لکن مع الاسف ما استفاده از آن نکرده ایم و مسلمین مهجورش کردند؛ یعنی استفاده ای که باید بکنند نکردند. باید مردم را توجه داد، گرایش داد به اسلام و قرآن8».

ایشان بزرگ ترین خیانت رژیم پهلوی را در کنار زدن قرآن از جامعه و فراموش کردن معارف ناب آن می دانست و در بیشتر بیانات و اطلاعیه های خود قرآن را محور امور و تنها راه نجات ملت می دانست و انقلاب اسلامی ایران را نشئت گرفته از قرآن و برای اجرای قوانین و فرامین قرآن می دانست. ایشان در این باب فرمودند:

«شما دیدید که جمعیت 35 میلیونی که در مقابل یک ملیارد چیزی نیست و با نداشتن هیچ ابزار جنگی در دست، به واسطه قدرت ایمان و به اتکای قرآن و اسلام، بر این قدرت شیطانی که پشت سر او قدرتهای بزرگ تر شیطانی بود، غلبه کرد و دست آنها را از مخازن ایران قطع کرد10».

و در جای دیگری می فرماید: «در پناه قرآن بود که اسلام در نیم قرن بر همه امپراتوریهای در آن وقت غلبه کرد و ما، مادامی که در پناه قرآن هستیم، بر دشمنان غلبه خواهیم کرد11».

## دو فیش بالا از امام امت است که عالی است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی