نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

13-4 علت عربی بودن قرآن (ابراهیم/4)

چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۳۳ ق.ظ

14:4

۹۵/۰۳/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین منیب

n13

نظرات  (۶)

۲۹ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۰۰ سلمان علی زاده
علامه طباطبایی با توجه به آیه 44 سوره فصلت که می‌فرماید:

"وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِیًّا لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آیَاتُهُ أَأَعْجَمِیٌّ وَعَرَبِیٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِینَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاء "

اگر این کتاب را قرآنی غیر عربی برگردانیده بودیم قطعا می گفتند: "چرا آیات آن روشن بیان نشده است؟ کتابی غیر عربی و عرب زبان؟ بگو این کتاب برای کسانی که ایمان آورده اند رهنمود و درمانی است."

چنین می گوید: اثر و خاصیت قرآن به خاطر عربی بودن واژه های آن نیست بلکه این مردم هستند که به فراخور حال خود از آن بهره می برند.

۲۹ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۰۲ سلمان علی زاده

قرآن کریم خود علت نزولش را به زبان عربی در آیه 4 سوره ابراهیم چنین بیان می کند: "وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ " ما هیچ پیامبری را جز به زبان قومش نفرستادیم.

همانطور که می بینیم قرآن علت را عرب بودن پیامبر اسلام (صلی الله و علیه وآله وسلم) معرفی می کند، بنابراین اگر پیامبر اسلام از میان قوم دیگر به پیامبری مبعوث می شدند ، قطعاً زبان آن قوم انتخاب می شد.

پس اگر قرآن به زبان عربی نازل شده ، برای آن است که در خور تعقل پیامبر و قومش باشد و اگر قرآن در مرحله وحی باقی می ماند یا به الفاظ دیگری غیر از زبان عربی نازل می شد ، فهم آن فقط مختص پیامبر بود که این خلاف فلسفه نزول قرآن برای مردم است چرا که قرآن خود را هادی و نور و مبین و.... معرفی می کند پس اگر قرار بود فهمیده نشود بعثت پیامبر عبث می بود زیرا قرآن برای تعقل و تفکر و هدایت نازل شده است دلیل سخن ما نیز آیه 2 سوره ی یوسف است.

" إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لَّعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ؛ ما آن را قرآنی عربی نازل کردیم باشد که بیندیشید

۲۹ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۰۶ سلمان علی زاده
عربی بودن قرآن امری طبیعی بوده است؛ چرا که پیامبر از میان قومی مبعوث به رسالت گشت که زبانشان عربی بود.

این امر منافاتی با رسالت جهانی و دعوت همگانی او که برای همه عصرها و نسل هاست و هدایتگری کتابش که « هدی للناس » است ، ندارد. هشدار به مردم مکه که در سوره شوری آمده است تنها از این جهت است که پیامبر در مراحل اولیه حرکت جهانی خود مأمور به هدایت یستگان، نزدیکان و مردم منطقه خویش است معقول نیست که پیامبری به هدایت مأمور گردد آنگاه کتابی را که مردم با زبان آن بیگانه اند به آنان عرضه کند.

در مورد زبان عربی به این واقعیت نیز باید توجه داشت که زبان شناسان عقیده دارند که زبان عربی از دامنه و گستره ای بسیار وسیع برخودار است و از این جهت بر سایر زبان ها تفوق و برتری دارد. به عنوان مثال افعال در زبان عربی به جای شش صیغه چهار ده صیغه دارند، تمامی اسم ها مؤنث و مذکر دارند و افعال و ضمایر و صفت ها هم مطابق آنها می باشند. فراوانی مفردات و اشتقاق کلمات، دستور زبان و فصاحت و بلاغت آن نیز، این زبان را از دیگر زبان ها ممتاز می سازد. بدون تردید خداوند برای آخرین کتاب آسمانی خود، که تا ابد زنده و پاینده خواهد بود، بهترین زبان را انتخاب می کند و برای دفع هر گونه ابهامی همه جا انتخاب آن را به خود نسبت داده و از آن به «عربی مبین» یاد می کند.

۲۹ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۱۰ سلمان علی زاده
ویژگی های منحصر به فردی که تنها در این زبان وجود دارد موجب شده است تا زبان عربی کامل ترین یا یکی از کامل ترین و غنی ترین زبان ها باشد و شاید یکی از حکمت هایی که باعث شده است (علاوه بر حکمت های دیگر) تا خداوند آیات و کلمات نورانی خود را در قالب این زبان بر بشریت نازل کند وجود همین ویژگی های منحصر به فرد است که ما در این جا به بعضی از آنها اشاره می کنیم :

۱- از وسیع ترین زبان ها در لغت و اصطلاح است.

2- در تعبیر متنوع است و برای یک معنا یا معانی نزدیک به هم تعبیرات متفاوتی دارد.

3- دارای نظام زبانی استواری است.

4- از قابلیت اعراب برخوردار است. این ویژگی که در زبان های دیگر نیست عبارت است از تغییر حالت آخر کلمه که مطابق آن حالت، نقش کلمه در جمله تعیین می شود و بدین وسیله خواننده و گوینده هردو از خطای در گفتار مصون می مانند.

5- دارای مناسبت حروف با معانی است. این بحث از سوی برخی از گذشتگان و متأخرین از لغویین مطرح شده است که تناسب خاصی بین یک سری الفاظ با معانی خود وجود دارد؛ مثلا ابن فارس گفته[1]: تمام کلمات سه حرفی که با (ق)و (ط) شروع می شوند به معنای قطع می باشند؛ مثل (قطع و قطف و قطل و قطم و...) از این موارد در زبان عربی فراوان است.

6- اشتقاق: یعنی تولید کلمات متعدد و دستیابی به  معانی متعدد از اصل یک کلمه (مصدر) .

7- خصایص دیگری نظیر دقت و ظرافت در معنا، کثرت مترادفات و معانی فراوان با لفظ واحد ، الفاظ کثیر برای معنای واحد و... .

۲۹ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۴۸ امیرحسین صفاریان
#نکته

مراد از «لسان قوم» در این آیه، تنها لغت و زبانِ مردم نیست، زیرا گاهى ممکن است گوینده‏اى با زبان مردم سخن بگوید ولى مردم حرف او را درست نفهمند، بلکه مراد آسان و قابل فهم گفتن است، به گونه‏اى که مردم پیام الهى را بفهمند، چنانکه در آیات دیگر مى‏فرماید: «یَسَّرْناهُ بِلِسانِکَ» «1» ما قرآن را به زبان تو آسان کردیم. حضرت موسى نیز از خداوند مى‏خواهد که گره از زبانش گشوده شود تا مردم کلامش را بفهمند. «وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی» «2»

u
#علل عربی بودن زبان قرآن به صورت خلاصه
      1. حضرت رسول خودشون عرب زبان بودن - و خداوند هر رسولی را به لسان قومش مبعوث میکند - آیه 4 سوره ابراهیم
      2. زبان عربی با توجه به ساختارهای صرفی و نحوی آن امکان تدبر و تفکر را به سهولت فراهم میکند
      3. کلمات زبان عربی بسیار متعدد هستند گاهی برای یک حیوان خاص مثلا شتر برای هر فعل و حرکتی از آن یا سنین مختلف آن برای هرکدام کلمه جداگانه ای وضع میشود
      4. زبان عربی بوسیله قرآن فضیلت پیدا کرد و ارتقا یافت و بعد از بعثت بود که زبان شناسان عرب بخاطر عربی بودن قرآن و کلام معصومین ساختارهای زبان عربی را کشف کرده و ارتقا بخشیدند
      5. قوم عرب مردمی بلیغ و فصیح بودن و از افتخاراتشان زبان فاخر و اشعار زیبایشان است و برترین مردمشان و محبوب ترینشان بعضا شعراء و یا حفاظ اشعار بودن - اما همین مردم وقتی با قرآن روبرو میشدند انگشت به دهان و حیرت زده میشدند
      6. در روایات متعددی هست فرد کافر و مشرک در اولین ثانیه های مواجه با قرآن به سرعت پاسخ میدهد اشهد ان لا اله الا الله و اشهد انک رسوله
      7. جریان ایمان اهل مدینه با شنیدن سه آیه 151 و 152 و 153 سوره انعام شروع شد، اسعد بن زراره ، ذکوان بن عبد قیس، بعد از شنیدن این آیات مسلمان میشوند و درخواست مبلغ برای مدینه میکنند حضرت رسول هم  مصعب بن عمیر را راهی میکنند و راه برای تشکیل حکومت نبوی در مدینه هموار میشود
      8. اعراب و کفار به همدیگر میگفتند این مرد ساحر است هرکه با او صحبت میکند و اون سخنان پروردگارش را میگوید گمراه میشود از همین رو در گوشهایشان پنبه میگذاشتند که صدای آیات قرآن را نشوند و این است اعجاز قرآن
      9. اگر به زبان غیر عربی بود اولین بهانه مشرکین این بود که چرا رسالت تو که برای مردمان عرب است با زبان اعجمی انجام میشود سوره فصلت آیه 44
      10. احادیث
        1. عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِلِسانٍ عَرَبِیٍّ مُبِینٍ- قَالَ یُبَیِّنُ الْأَلْسُنَ وَ لَا تُبَیِّنُهُ الْأَلْسُنُ.
      1. سؤالی پیش می آید آیا مخاطب اصلی دین اسلام مردم عرب زبان بوده اند ؟ با اینکه مدعی هستیم "هدی للناس" و "هدی للعالمین" ؟ در پاسخ باید گفت داستان‏هاى زیر دلالت مى‏کنند بر اینکه رسولان اقوامى که اهل زبان خود نبوده ‏اند را نیز دعوت مى‏کردند، مثلا ابراهیم خلیل با اینکه خود،" سریانى" زبان بود عرب حجاز را به عمل حج دعوت نمود، و موسى با اینکه" عبرى" بود، فرعون و قوم او را که" قبطى" بودند به ایمان به خدا دعوت فرمود، و پیغمبر بزرگوار اسلام هم یهود عبرى زبان و نصارى رومى زبان و غیر ایشان را دعوت فرمود، و هر که از ایشان که ایمان مى‏آورد ایمانش را مى‏پذیرفت، همچنین دعوت نوح، که از قرآن کریم، عمومیت دعوت او استفاده مى‏شود، و همچنین دیگران. المیزان ج 12 ص 119

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی