نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

13-1 یأس از رحمت الهی نشانه کفر است(یوسف/87)

چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۲۹ ق.ظ

12:87

۹۵/۰۳/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین منیب

n13

نظرات  (۱۳)

۲۸ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۰۷ امیرحسین صفاریان
#شعر
نومید مشو زچاره جستن                    
کزدانه شگفت نیست رُستن

کاری که نه زو امید داری               
باشد سبب امیدواری

در نومیدی بسی امید است             
 پایان شب سیه سپید است
۲۸ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۰۹ امیرحسین صفاریان
#نکته

به تعبیر راغب، «رَوْح» و «روح» به معناى جان است، ولى «رَوح» درموارد فَرَج و رحمت به کار مى‏رود، گویا با گشایش گره و مشکل، جان تازه‏اى در انسان دمیده مى‏شود.


۲۸ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۱۲ امیرحسین صفاریان
#حدیث
از گناهان کبیره شمرده شده است:
َ بَعْدَهُ الْیَأْسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ- إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکافِرُونَ‏

۲۸ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۱۴ امیرحسین صفاریان
#حدیث
<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->

ُ

ُ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ‏ إِنَّ مِنَ الْکَبَائِرِ عُقُوقَ الْوَالِدَیْنِ وَ الْیَأْسَ مِنْ رَوْحِ‏ اللَّهِ‏ وَ الْأَمْنَ لِمَکْرِ اللَّهِ وَ قَدْ رُوِیَ أَنَّ أَکْبَرَ الْکَبَائِرِ الشِّرْکُ بِاللَّهِ.
۲۸ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۱۹ امیرحسین صفاریان
#نکته

قرآن برای قدرت خدا نمونه‏هائی بیان می‏کند تا ما هرگز مأیوس نشویم:

1- آتش نمی‏سوزاند

2- کارد نمی‏برد

3- زن نازا می‏زاید

4- تار عنکبوت سپر می‏شود

5- پرنده ابابیل با فیلهای دشمن در می‏افتد

6- موسی در دامن فرعون بزرگ می‏شود

7- مکتب نرفته قرآن می‏آورد

8- گاهی عصا آب را می‏خشکاند

9- گاهی عصا آب در می‏آورد

10- سه هزار فرشته به یاری می‏فرستد

11- پیراهن چشم پدر را شفا می‏دهد

12- 309 سال پس از خوابیدن بیدار می‏کند

13- باغ میوه را خاکستر می‏کند

14- پرنده‏های در هم خورده شده را به حال اوّل برمی‏گرداند.

15- کودک در گهواره سخن می‏گوید.

16- مریم بدون شوهر می‏زاید.

17- درخت خشک به مریم خرما می‏دهد.

18- بدون مقدّمه برای مریم مائده آسمانی می‏آید.

19- یوسف را از بردگی به عزّت می‏رساند.

20- پستانها را بر موسی حرام می‏کند.


۲۸ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۲۰ امیرحسین صفاریان
#حدیث

قَالَ الصَّادِقُ (ع): إِنَّ هَذَا الامْرَ لا یَأْتِیکُمْ إِلا بَعْدَ إِیَاسٍ وَ لا وَ اللَّهِ حَتَّی تُمَیَّزُوا وَ لا وَ اللَّهِ حَتَّی تُمَحَّصُوا وَ لا وَ اللَّهِ حَتَّی یَشْقَی مَنْ یَشْقَی وَ یَسْعَدَ مَنْ یَسْعَد


۲۸ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۲۱ امیرحسین صفاریان
#حدیث

قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع): کُنْ لِمَا لا تَرْجُو أَرْجَی مِنْکَ لِمَا تَرْجُو فَإِنَّ مُوسَی بْنَ عِمْرَانَ (ع) خَرَجَ یَقْتَبِسُ لاهْلِهِ نَاراً فَکَلَّمَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏وَ رَجَعَ نَبِیّاً مُرْسَلا وَ خَرَجَتْ مَلِکَةُ سَبَإٍ فَأَسْلَمَتْ مَعَ سُلَیْمَانَ (ع) وَ خَرَجَتْ سَحَرَةُ فِرْعَوْنَ یَطْلُبُونَ الْعِزَّ لِفِرْعَوْنَ فَرَجَعُوا مُومِنِین‏


۲۸ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۲۴ امیرحسین صفاریان
#نکته
یاس فتنه است. در صحیفه سجادیه آمده است که: ولا تفتنّی بالقنوط
۲۸ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۲۶ امیرحسین صفاریان
#بیانات
وّلین همّت آنها مأیوس کردن ملت ایران است. من به همه ملت ایران و به شما مردم عزیز ورامین عرض می‌کنم: هر کس ملت را با رفتار و کردار خود به سمت ناامیدی بکشاند، به دشمن کمک کرده است؛ هر کس می‌خواهد باشد. برخلاف آنچه دشمن تبلیغ می‌کند، نیروی او یک نیروی غیر قابل علاج و مقاوم نیست. آنها این‌طور تبلیغ می‌کنند که نیروی امریکا نیرویی است که در مقابل آن نمی‌شود مقاومت کرد؛ دلیلشان هم این است که افغانستان نتوانست مقاومت کند، عراق هم نتوانست. نمی‌گویند در کجا چه کسانی خیانت کردند؛ نمی‌گویند در این کشورها چه رژیمهایی حاکم بودند؛ نمی‌گویند در این کشورها مردم چگونه از حکّامِ خودکامه و دیکتاتور و بی‌اعتبار خود متنفّر بودند؛ نمی‌گویند ملت ایران نشان داده است که در دفاع از حیثیّت و شرف و اسلام و نظام اسلامیِ پُرشکوه خود چگونه فداکاری می‌کند. اینها را دیگر فراموش می‌کنند؛ فقط مردم را می‌ترسانند.
۲۸ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۳۱ امیرحسین صفاریان
#بیانات
شاخص دوّم، همّت بلند برای رسیدن به آرمانها، صرفِ‌نظر نکردن از آرمانها و منصرف نشدن از هدفهای بزرگ [است‌]. نقطه‌ی مقابل آن، تنبلی و محافظه‌کاری و ناامیدی است. بعضی سعی میکنند جامعه را و جوانهای ما را دچار ناامیدی کنند، بگویند «آقا فایده‌ای ندارد، نمیشود، نمیرسیم؛ چه‌جوری ممکن است با این‌همه مخالفت، با این‌همه دشمنی»؛ این نقطه‌ی مقابل آن شاخص دوّم است. شاخص دوّم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و آرمانهای بلند؛ تسلیم نشویم در مقابل فشارها. البتّه شما وقتی‌که در یک راهی میروید که دشمنی بر سر آن راه هست، برای شما مانع ایجاد میکند؛ [امّا] این مانع بایستی مانع نشود از رفتن شما، از ادامه‌ی حرکت شما؛ تسلیم فشارها نشویم، رضایت به وضع موجود ندهیم، که اگر رضایت به وضع موجود دادیم نتیجه‌اش عقب‌گرد است. بنده بارها تکرار کرده‌ام؛ جوانها باید به سمت پیشرفت حرکت کنند؛ به سمت تحوّل مثبت حرکت کنند؛ اینکه ما به همان چیزی که داریم قانع بشویم -فرض کنید ما در زمینه‌ی علمی به یک پیشرفتهایی رسیده‌ایم که البتّه مورد قبول همه‌ی دنیا است؛ قبول دارند که ما پیشرفت کرده‌ایم- اگر به همین اندازه قانع شدیم، عقب خواهیم ماند؛ عقب خواهیم رفت؛ نه، راه پیشرفت تمام‌شدنی نیست؛ باید رفت تا رسید به آرمانهای بلند.
۲۹ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۰۰ امیرحسین صفاریان
#امام خمینی (حنود عقل و جهل)
بدان که چون عقل به نور فطرت و صفاى طینت خود، دریافت به ذوقِ معنوىِ عرفانى که حق تعالى- جلّ و علا- کامل مطلق است و در ذات و صفات و اسماء و فعل او تحدید و تقیید- که از نقایص امکانى است- راه ندارد، و جلوه رحمت آن ذات مقدّس محدود به هیچ حد و مقیّد به هیچ قیدى نیست؛ لازمه این معرفت، رجاء واثق و امید کامل به حق و رحمت اوست. و چون فطرتْ او را دعوت به کامل مطلق و رحمت واسعه على الاطلاق کند، او را به رجاء کامل و
   امیدوارى رساند؛ چنانچه اگر فطرت از نورانیت اصلیه خود محتجب شد، از حق و کمالات ذاتیّه و صفاتیّه و سعه رحمت آن ذات مقدس محجوب شود. و این احتجاب گاهى به جائى رسد که از رحمت حق مأیوس شود. و این یأس و قنوط در واقع رجوع کند به تحدید در رحمت، که لازمه آن تحدید در اسماء و صفات، بلکه تحدید در ذات است- تَعَالَى اللّهُ عَمّا یَقُولُ الظّالِمُونَ عُلُوّاً کَبِیْراً.
پس معلوم شد که رجا از فطریّات است، و قنوط بر خلاف فطرت مخموره و از احتجاب است. و نیز مبدأ حصول رجاء حسن ظنّ به خداى تعالى‏، و مبدأ قنوطِ از رحمت سوء ظنّ به ذات مقدّس است. گرچه مبدأ حصول حسن ظنّ و سوء ظنّ، علم به سعه رحمت و ایمان به کمال اسمائى و صفاتى و فعلى است، و جهل به آن است. و برگشت این دو، [به‏] معرفتِ ذات و جهل به آن است.
۲۹ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۰۳ امیرحسین صفاریان
#امام خمینی
 از این جهت باید صاحبان کارخانه‏ها توجه به این داشته باشند که با
کارگرها نظیر سابق عمل نکنند. با اینها برادر و دوست باشند، و تا آن حدودى که آنها مى‏خواهند- کارگرها همچو نیست که خیلى بلندپرواز باشند؛ اینها یک زندگى مى‏خواهند- آقایان کارى بکنند که یک زندگى براى اینها حاصل بشود؛ و جلوگیرى بشود از یک انفجارى که قابل کنترل نیست. عرض کردم «انفجار»، اگر یأس از حکومت اسلامى باشد و انفجار پیدا بشود، هیچ چیز نمى‏تواند جلویش را بگیرد؛ به خلاف آنجایى که انفجار حاصل بشود و پناه به اسلام بخواهند بیاورند. آن قابل کنترل است. اما اگر یک مملکتى اسلامى شد و باز بساط، همان بساط سابق باشد که لفظْ لفظِ اسلامى، عملْ عملِ طاغوتى باشد و خداى نخواسته انفجار حاصل بشود، با این همه تحریکاتى که مى‏بینید الآن هست، توطئه‏هایى که الآن هست، اگر انفجار بشود، انفجار بر ضد اسلام است. یک همچو انفجارى، انفجارى است که از باطن یک مملکتى که مدّعى اسلامى است پیدا شده و مأیوس از اسلام شده‏اند، مأیوس از برنامه‏هاى اسلام شده‏اند؛ یک همچو انفجارى را هیچ کس نمى‏تواند جلویش را بگیرد.
۲۹ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۰۴ امیرحسین صفاریان
#امام خمینی
یکى از جنود ابلیس «یأس» است. در امورى که انسان باید با امید و طُمَأنینه «1» و تصمیم عمل بکند شیاطین ایجاد یأس مى‏کنند و با این ایجاد یأس جوانهاى ما را در آن مسائلى که باید با تصمیم جدّى پیش ببرند گاهى سست مى‏کنند. من آن قدرى که یاد دارم، از اول نهضت تا حالا که اینجا نشستم، چه آن وقت که در حبس بودم، و چه آن وقت که در تبعید به ترکیه بودم، و چه آن وقت که در عراق بودم، و چه آن وقت که به پاریس آمدم، و چه آن وقت که شاه با آن طَمْطَراق‏ها «2» و قدرتها بود، و چه آن وقت که او «3» رفت و بختیار شروع کرد، من هیچ وقت مأیوس از مسائل نبودم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی