نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

10:32

۹۵/۰۳/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین منیب

n11

نظرات  (۳)

۲۷ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۵۵ سلمان علی زاده
ً
 فَنَحْنُ أَهْلُ بَیْتٍ عَصَمَنَا اللَّهُ مِنْ أَنْ نَکُونَ فَتَّانِینَ أَوْ کَذَّابِینَ أَوْ سَاحِرِینَ أَوْ زَیَّافِینَ فَمَنْ کَانَ فِیهِ شَیْ‏ءٌ مِنْ هَذِهِ الْخِصَالِ فَلَیْسَ مِنَّا وَ لَا نَحْنُ مِنْهُ إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ طَهَّرَنَا اللَّهُ مِنْ کُلِّ نَجَسٍ نَحْنُ الصَّادِقُونَ إِذَا نَطَقْنَا وَ الْعَالِمُونَ إِذَا سُئِلْنَا أَعْطَانَا اللَّهُ عَشْرَ خِصَالٍ لَمْ تَکُنْ‏
                        تفسیر فرات الکوفی، ص: 179
لِأَحَدٍ قَبْلَنَا وَ لَا تَکُونُ لِأَحَدٍ بَعْدَنَا الْحِلْمَ وَ الْعِلْمَ وَ اللُّبَّ وَ النُّبُوَّةَ [الْفُتُوَّةَ] وَ الشَّجَاعَةَ [وَ السَّخَاوَةَ] وَ الصَّبْرَ [وَ الصِّدْقَ‏] وَ الْعَفَافَ وَ الطَّهَارَةَ فَنَحْنُ کَلِمَةُ التَّقْوَى وَ سَبِیلُ الْهُدَى وَ الْمَثَلُ الْأَعْلَى وَ الْحُجَّةُ الْعُظْمَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحَقُّ الَّذِی أَقَرَّ اللَّهُ بِهِ فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلالُ فَأَنَّى تُصْرَفُون‏
۲۷ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۰۱ سلمان علی زاده
اعتدال میانه روی است، اما میانه گیری بین حق و باطل نیست، اعتدال عین حق است، اعتدال در این است که حق به نفع افراط مصادره نشود، اعتدال مقابله با تندروی است، اما کندروی نیست. سرعت و شور داشتن در تعارض با اعتدال نیست اما با شتابزدگی در تعارض است، رفت و برگشت پرهزینه در تقابل با اعتدال است، اعتدال خمودی نیست، شور است، شوری مبتنی بر شعور، اعتدال آرامش است، اما اعتدال سکون‌آفرین نیست، حتما باید جامعه با اعتدال احساس آرامش کند، اما نه آرامش بر سکون.
۲۷ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۱۰ سلمان علی زاده
میان حق و باطل راه رفتن، اعتدال نیست، گفت: ما بین حق و باطل هیچ چیزی نداریم مگر اینکه باطل باشد، یعنی میانه‌روی در چارچوب حق تعریف می‌شود نه در میان حق با باطل.

وی با اشاره به ماجرای کربلا، گفت: کسان زیادی بودند که در کربلا از امام حسین(ع) حمایت نکردند و حتی سکوت کردند، ما این دسته را باطل می‌دانیم نه میانه‌رو و معتدل؛ کسانی که از امام حسین(ع) حمایت کرده و در کربلا حضور یافتند و حتی به مقام شهادت رسیدند، رفتارشان بر اساس اعتدال بود.

* اعتدال مکتبی جدا از اسلام نیست که بازتعریف شود

موسوی‌نژاد در ادامه درخصوص خواستگاه عدالت در نظام سیاسی اسلام، توضیح داد: اعتدال گرایی یک مکتب جدا از مکاتب اسلامی نیست که عده‌ای بخواهند آنرا دوباره تعریف و تفسیر کنند؛ اعتدال منشا دینی روشنی دارد که باید بر اساس آن عمل کرد تا اعتدال به معنای واقعی آن ظهور و بروز پیدا کند.

وی با بیان اینکه لازم است مراجع تقلید و اساتید حوزه های علمیه و اندیشمندان اسلامی، راه و روش اعتدال را تبیین کنند تا عده‌ای از آن به غلط تفسیر نکنند، گفت: اعتدال حتی در احکام اسلامی باید رعایت شود، مثلا فردی که شبانه روز عبادت می‌کند و از کارهای روزمره خود باز می‌مانند، رفتارش افراط است چرا که عبادت تنها به نماز و روزه نیست خدمت به خلق خدا و انجام اعمال روزمره نیز عبادت است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی