وی با اشاره به ماجرای کربلا، گفت: کسان زیادی بودند که در کربلا از امام حسین(ع) حمایت نکردند و حتی سکوت کردند، ما این دسته را باطل میدانیم نه میانهرو و معتدل؛ کسانی که از امام حسین(ع) حمایت کرده و در کربلا حضور یافتند و حتی به مقام شهادت رسیدند، رفتارشان بر اساس اعتدال بود.
* اعتدال مکتبی جدا از اسلام نیست که بازتعریف شود
موسوینژاد در ادامه درخصوص خواستگاه عدالت در نظام سیاسی اسلام، توضیح داد: اعتدال گرایی یک مکتب جدا از مکاتب اسلامی نیست که عدهای بخواهند آنرا دوباره تعریف و تفسیر کنند؛ اعتدال منشا دینی روشنی دارد که باید بر اساس آن عمل کرد تا اعتدال به معنای واقعی آن ظهور و بروز پیدا کند.
وی با بیان اینکه لازم است مراجع تقلید و اساتید حوزه های علمیه و اندیشمندان اسلامی، راه و روش اعتدال را تبیین کنند تا عدهای از آن به غلط تفسیر نکنند، گفت: اعتدال حتی در احکام اسلامی باید رعایت شود، مثلا فردی که شبانه روز عبادت میکند و از کارهای روزمره خود باز میمانند، رفتارش افراط است چرا که عبادت تنها به نماز و روزه نیست خدمت به خلق خدا و انجام اعمال روزمره نیز عبادت است.
فَنَحْنُ أَهْلُ بَیْتٍ عَصَمَنَا اللَّهُ مِنْ أَنْ نَکُونَ فَتَّانِینَ أَوْ کَذَّابِینَ أَوْ سَاحِرِینَ أَوْ زَیَّافِینَ فَمَنْ کَانَ فِیهِ شَیْءٌ مِنْ هَذِهِ الْخِصَالِ فَلَیْسَ مِنَّا وَ لَا نَحْنُ مِنْهُ إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ طَهَّرَنَا اللَّهُ مِنْ کُلِّ نَجَسٍ نَحْنُ الصَّادِقُونَ إِذَا نَطَقْنَا وَ الْعَالِمُونَ إِذَا سُئِلْنَا أَعْطَانَا اللَّهُ عَشْرَ خِصَالٍ لَمْ تَکُنْ
تفسیر فرات الکوفی، ص: 179
لِأَحَدٍ قَبْلَنَا وَ لَا تَکُونُ لِأَحَدٍ بَعْدَنَا الْحِلْمَ وَ الْعِلْمَ وَ اللُّبَّ وَ النُّبُوَّةَ [الْفُتُوَّةَ] وَ الشَّجَاعَةَ [وَ السَّخَاوَةَ] وَ الصَّبْرَ [وَ الصِّدْقَ] وَ الْعَفَافَ وَ الطَّهَارَةَ فَنَحْنُ کَلِمَةُ التَّقْوَى وَ سَبِیلُ الْهُدَى وَ الْمَثَلُ الْأَعْلَى وَ الْحُجَّةُ الْعُظْمَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحَقُّ الَّذِی أَقَرَّ اللَّهُ بِهِ فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلالُ فَأَنَّى تُصْرَفُون