نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

9: 105

۹۵/۰۳/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین منیب

n11

نظرات  (۸)

۲۷ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۱۴ سلمان علی زاده

محمد بن مسلم قال‏: هل یعرض على النبى علیه و اله السلام قال ما فیه شک قوله عز و جل‏ فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏ قال للّه شهداء فى ارضه.

۲۷ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۱۵ سلمان علی زاده

حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ شُعَیْبٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِی قَوْلِهِ‏ وَ قُلِ اعْمَلُوا- فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏ الْمُؤْمِنُونَ هَاهُنَا الْأَئِمَّةُ الطَّاهِرُونَ ص‏

وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الصَّفَّارِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ إِنَّ أَعْمَالَ الْعِبَادِ تُعْرَضُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص کُلَّ صَبَاحٍ- أَبْرَارِهَا وَ فُجَّارِهَا فَاحْذَرُوا- فَلْیَسْتَحْیِ أَحَدُکُمْ أَنْ یَعْرِضَ عَلَى نَبِیِّهِ الْعَمَلَ الْقَبِیحَ‏

، وَ عَنْهُ ص قَالَ‏ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ یَمُوتُ أَوْ کَافِرٍ یُوضَعُ فِی قَبْرِهِ- حَتَّى یُعْرَضَ عَمَلُهُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ عَلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع وَ هَلُمَّ جَرّاً إِلَى آخِرِ مَنْ فَرَضَ اللَّهُ طَاعَتَهُ فَذَلِکَ قَوْلُهُ «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏»

۲۷ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۱۸ سلمان علی زاده

2- حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَیْدٍ عَنْ یَحْیَى الْحَلَبِیِّ عَنْ أُدَیْمِ بْنِ الْحُرِّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ خُنَیْسٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى‏ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏ قَالَ هُوَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الْأَئِمَّةُ تُعْرَضُ عَلَیْهِمْ أَعْمَالُ الْعِبَادِ کُلَّ خَمِیسٍ.


۲۷ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۲۶ سلمان علی زاده

شخصی به نام موسی بن سیار می‌گوید من با امام رضا علیه السلام وارد طوس شدیم اولین باری بود که حضرت آمده بود در تشییع جنازه‌ای شرکت کردیم من دیدم حضرت خیلی ملاتفت می‌کند به آن متوفا خودش کنار جنازه است او را بلند کرده خلاصه این که وقتی جنازه کنار قبر قرار گرفت و می‌خواستند او را وارد قبر بکنند حضرت دست‌اش را بر سینه‌ی آن شخص متوفا گذاشت و فرمود بشارت باد بر تو بهشت ولیکن نترس به هر حال وقتی که تمام شد و برگشتیم از حضرت پرسیدم که کار شما خیلی عجیب بود مگر می‌شناختید این شخص را اولین باری بود که ما چنین جایی آمدیم حضرت فرمودند که مگر نمی‌دانی که بر ما ائمه اعمال شیعیان‌مان عرضه می‌شود اگر تقصیر و کوتاهی دیدیم در یکی از آن‌ها از خدا می‌خواهیم که بگذرد و اگر دیدیم کار خوبی انجام داده می‌گوییم خدا پاداشش را بدهد ما از این دست روایات که خوب و بد اعمال عرضه می‌شود بر اهل بیت زیاد داریم .

این روایت است امام صادق علیه السلام به یکی از اصحاب‌شان فرمود که پیغمبر را مبادا ناراحت بکنید بنده‌ی خدا یکه خورد ما کجا پیغمبر کجا گفت چطور؟ ما چطور پیغمبر را ناراحت می‌کنیم امام صادق علیه السلام فرمود أَمَا تَعْلَمُونَ أَنَّ أَعْمَالَکُمْ تُعْرَضُ عَلَیْهِ آیا نمی‌دانید اعمال‌تان عرضه به پیغمبر داده می‌شود  فَإِذَا رَأَى فِیهَا مَعْصِیَةً سَاءَهُ ذَلِکَ وقتی که معصیت خدا را در اعمال شما ببیند، این پیغمبر را ناراحت می‌کند پیغمبر را ناراحت نکنید و او را خوشحال بکنید وقتی که در رابطه با ملائکه این است که ملائکه اعمال ما را ناظر‌اند حتی نیات ما را نیات خوب یا بد ما را خبر دارند که از امام کاظم علیه السلام سوال شد که ملائکه از نیت‌های ما هم آگاه اند؟ امام کاظم علیه السلام فرمودند آیا بوی چاه فاضلاب و بوی عطر یکسان است؟ راوی گفت نه امام کاظم علیه السلام فرمود که وقتی که شخصی نیت گناه بکند نفس او برای ملائکه مثل یک بوی متعفن و گندی است که از این می‌فهمند که این نیت نیت گناه و معصیت است و وقتی نیت عمل صالحی بکند بوی خوشی بوی عطری به مشام‌شان می‌رسد .

وقتی ملائکه از نیات آگاه‌اند اولیاء الهی معصومین انسان‌های کامل که ملائکه خادمین آن‌ها هستند این‌ها قطعا آگاه هستند کسی که از دنیا می‌رود کسی که برتر از دنیا است و سعه‌ی وجودی پیدا کرده روح‌اش بر بام دنیا رفته کاملا اشراف و احاطه دارد بر دنیا محدودیت‌های زمانی و مکانی برداشته می‌شود و اشرافی و احاطه‌ای بر همه‌ی بندگان خدا دارد به خصوص خلیفة الله که واسطه‌ی فیض است و تمام موجودات عالم وجود را اشراف دارد بعضی از بندگان خدا آورده‌اند که خیلی رتبه‌شان پایین‌تر از معصومین است اصلا قابل مقایسه نبوده اما اشراف‌هایی داشتند .

۲۷ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۲۸ سلمان علی زاده
 بى شک توجّه و ایمان به این حقیقت اثر عمیقى در پاکسازى اعمال ، نیّات و افکار انسان دارد. چرا که اگر انسان یقین کند کسى مراقب اوست، وضع خود را چنان قرار مى دهد که مورد ایراد نباشد. همچنین اگر به یقین برسد که پیامبر و امامان (علیهم السلام) ، مخصوصاً امام زمان (علیه السلام) ، از اعمال و افکار او آگاهند ، بر مراقبت از اعمال خویش مى افزاید و بیش از مواظبتى که در مورد مراقبت افراد عادى ، نسبت به اعمال خویش دارد ، در مورد مراقبت این پاکان عالم وجود ، پیدا خواهد کرد. و در نتیجه خطایى از او سر نمى زند و مرتکب گناهى نمى گردد.
۲۷ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۰۹ امیرحسین صفاریان
#نکته

این آیه که بیان کننده‏ى آگاهى خدا وپیامبر ومؤمنان از عملکرد ماست، همان عقیده‏ى شیعه را مبنى بر «عرضه‏ى اعمال» بر اولیاى خدا بیان مى‏کند. این عرضه، روزانه یا هر هفته و هر ماه انجام مى‏گیرد و اگر اعمال ما خوب باشد، اولیاى خدا از ما شاد مى‏شوند و اگر بد باشد، نگران و اندوهگین مى‏گردند. ایمان به این عرضه‏ى عمل، در ایجاد تقوا و حیا مؤثّر است. امام صادق علیه السلام فرمود: اى مردم! با گناهِ خود، رسول خدا را ناراحت نکنید


۲۷ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۱۰ امیرحسین صفاریان
#نکته
انسان وقتى بداند، چنین جریانى در کار است بیشتر رعایت و مراقبت مى‏نماید تا با ترک گناه قلب آن عزیزان را خشنود سازد مثل اینکه کارکنان مؤسسه‏اى بدانند همه روزه یا هر هفته یکروز همه کارهاى نیک و بد آنها را به مقامات بالا گزارش مى‏دهند، در این صورت مى‏کوشند که با کارهاى نیک خود موجب خرسندى مقامات گردند

۲۷ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۱۱ امیرحسین صفاریان
#نکته

در کتاب شریف کافی بابی داریم تحت عنوان:

عرض الاعمال على النبى و الائمه‏

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی