نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

9-5 باور به امدادهای غیبی (انفال 11 و 12)

جمعه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۴۸ ب.ظ

8:118:12

۹۵/۰۳/۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
استاد ابوالقاسم

n9

نظرات  (۱۳)

۲۴ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۱۵ امیرحسین صفاریان
#نکته

در آیه‏ى 124 سوره‏ى آل‏عمران، از سه هزار فرشته‏ى یارى کننده یاد شده‏ «بِثَلاثَةِ آلافٍ» و در آیه‏ى بعد، سخن از پنج هزار فرشته‏ى‏

نشاندار است. این اختلاف رقم‏ها شاید به میزان مقاومت آنان بوده است. یعنى هر چه مقاومت مسلمانان بیشتر مى‏شد، امداد غیبى‏ خداوند نیز بیشتر مى‏شد

۲۴ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۲۶ امیرحسین صفاریان
#نکته

لشکر قریش با ساز و برگ جنگى فراوان و آذوقه‏ى کافى و حتّى زنان خواننده براى تقویت روحیّه‏ى جنگ‏جویان، وارد منطقه‏ى بدر شدند و ابتدا چاه‏هاى آب را در اختیار گرفتند؛ ولى مسلمانان دچار تزلزل بودند. پیامبر که مى‏دید یارانش ممکن است شب را به آرامى نخوابند و فردا با جسم و روحى خسته در برابر دشمن قرار گیرند، بشارت داد که فرشتگان الهى به یارى آنان خواهند آمد و آنها را دلدارى داد به طورى که شب را به آرامى خوابیدند. از طرف دیگر علاوه بر کمبود آب براى تطهیر و رفع تشنگى، مشکل اساسى منطقه‏ى بدر، وجود شن‏هاى نرم و روان بود که پا در آن فرو مى‏رفت، در آن شب باران بارید و مسلمانان دلگرم شدند و زمین زیر پایشان سفت شد.

f
۲۴ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۳۰ امیرحسین صفاریان
#نکته

هر کمک ناپیدا و پیش‏بینى نشده‏اى را مى‏توان امداد غیبى دانست؛ مثلًا:

گاهى نزول فرشتگان، امداد غیبى است.

گاهى الهاماتى که به دل مى‏شود، امداد غیبى است.

گاهى امداد غیبى از طریق جمادات حاصل مى‏شود؛ مثل شنهاى صحراى طبس براى سرنگونى هلى‏کوپترهاى دشمن.

گاهى توسط حیوانات؛ خداوند پرندگانى رابطور دسته جمعى مثل ابابیل آماده مى‏کند و گاهى بطور فردى مثل کلاغى که چیزى را زیر خاک کرد تا دفن مرده را به قابیل بیاموزد یا عنکبوتى که ورودى غار را پوشاند تا مشرکان بر پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله‏

دست نیابند یا مثل شتر حضرت صالح علیه السلام.

گاهى امداد از طریق افراد است، مثل شاهدى که به پاکدامنى حضرت یوسف علیه السلام شهادت داد.

گاهى امداد از طریق کودکى همچون حضرت عیسى است که در گهواره، نبوت خود و پاکدامنى مادرش را ثابت کرد.

گاهى امداد از طریق گیاهان است، مثل درخت خشکى که براى مریم رحمهم الله رطب و خرماى تازه آورد.

گاهى امداد غیبى از طریق تصرفى است که در نگاه‏هاى انسان است، مثلًا در جنگ بدر خداوند دو تصرف در چشمان کفار کرد. در مرحله اول، کفار مکه مسلمانان را کم دیدند: «یقللکم فى أعینهم» «1» تا آنجا که گفتند: بردگان ما این چند نفر را از پاى درمى‏آورند و نیازى به خود ما نیست. این گونه خداوند دید آنها را عوض کرد؛ ولى همین که جنگ شروع شد، در وسط جنگ، تصرف دوم صورت گرفت و آنها مسلمانان را دوبرابر خود دیدند وحشت کرده و جنگ را باختند: «یرونهم مثلیهم» «2» در این ماجرا یک گروه در یک عملیات با یک نگاه، دو دید متضاد پیدا مى‏کنند، نگاهى که مسلمانان را کم مى‏پندارد و به آنها حمله مى‏کند و نگاهى که مسلمانان را زیاد مى‏بیند و خود را مى‏بازد.

نمونه دیگر عصاى حضرت موسى علیه السلام است. در یک مرحله دریا را خشک مى‏کند: «فاضرب بعصاک البحر» «3» و در مرحله دیگر از سنگ سفت و خشک دوازده چشمه بیرون مى‏آورد:

«اضرب بعصاک الحجر فانبجست منه اثنتا عشرة عینا» «1» یک موسى و یک دست و یک عصا ولى دو أثر متضاد.
?
۲۴ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۴۲ امیرحسین صفاریان
#نکته
حاج آقا قرائتی
اینکه امام فرمود: خرمشهر را خدا آزاد کرد همین است و امدادهاى غیبى هست. وجود انقلاب، شما اگر زمان شاه مى‏نوشتى، یا همین الآن هم به دنیا بگوییم که آقا شهرى داریم که 165 موشک در آن افتاد و مردم روانى نشدند. مى‏گویند که محال است. یکى از این موشکهایى که زمان جنگ در دزفول افتاد. در هر دانشکده روانشناسى بیفتد، اساتید دانشگاه روانشناسى، روانى مى‏شوند مگر مى‏شود که 165 موشک بیفتد ولى مردم روانى نشوند. دزفول را بروید و ببینید که آیا مردم دزفول روانى هستند؟ یا مؤمن هستند؟ یا مثلًا شما بگویید که یک نفر را داریم که مى‏خواهد در قبر برود، با خودکارش بنویسد که من با دلى آرام و نفسى مطمئن مى‏میرم. الآن رئیس جمهور آمریکا حاضر هست که بنویسد من با دلى آرام مى‏میرم؟ اصلًا چه کسى مى‏تواند که این را بنویسد؟ وقتى امام در هواپیما مى‏نشیند که به تهران بیاید از او مى‏پرسند که چه احساسى دارید؟ مى‏گوید: هیچ. با اینکه پیش بینى مى‏کنند که هواپیما سرنگون بشود. قدرت هنوز دست بختیار و شاه و آمریکا بود. این دل آرام از کجاست؟ این نفس مطمئنه از کجاست؟ این امدادهاى غیبى است که انسان دلش آرام مى‏گیرد. تهران بمباران مى‏شد. به دکتر قلب مى‏گفتند که یک نوار از قلب امام بگیرید که الآن که تهران بمباران مى‏شود، ... امام فرمود اول از خود این آقا بگیرید. من دلم آرام است.

۲۴ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۴۶ امیرحسین صفاریان
#بیانات
من حالا عیب ندارد این را بگویم: یک وقتی در مقابل دو لشگر و نیم عراقی در غرب اهواز ما فقط یک تیپ داشتیم، آن هم یک تیپی که استعدادش به قدر یک گردان هم نبود! عراقیها از ترس این تیپ جلو نمی‌آمدند، عراقیها تا بیست کیلومتری اهواز تقریباً آمدند، چرا جلوتر نیامدند؟ از چی می‌ترسیدند؟ از یک تیپی که آن‌جا توی زمین فرو رفته بود و سنگر کنده بود و مستقر شده بود. این تیپ را وقتی ما می‌رفتیم می‌دیدیم، واقعاً دلمان می‌سوخت که نیروهای ما چه‌قدر کم‌اند. یک تیپ ضعیفی بود که اولش استعداد آن در حد یک گردان بود. و حالا اگر بگویم که این تیپ چند تا تانک داشت؛ واقعاً هر شنونده‌ای تعجب خواهد کرد. یک تیپ بی‌استعداد ضعیف از لحاظ تجهیزات و از لحاظ نفرات، عمدتاً از لحاظ تجهیزات زرهی، این تیپ، دو تا لشگر را جلوی خودش معطل کرده بود. به فاصله‌ی دو، سه کیلومتری همین تیپ، دُبّ حردان معروف که مدتها اسمش سرِزبانها بود و لابد شنیدید، که بعد هم ما آن را گرفتیم، یعنی نیروهای اسلام گرفتند دبّ حردان را. آن دبّ حردان معروف مرکز نیروهای عراقی بود، دو لشگر و نیم نیروی عراقی آن‌جا گسترش یافته بود و نیروهای ما این‌قدر بود.
اینها از ترس همان یک تیپ، جلو نمی‌آمدند. ببینید در چشم آنها ما زیاد می‌شویم. در عوض بچه‌های ما، یک تیمهای کوچکِ مثلاً پنجاه نفری، شصت نفری تشکیل می‌دادند از نیروهای داوطلب یا سپاه یا مخلوطی از داوطلب، سپاه، گاهی هم ارتشیها، و اینها می‌رفتند، نفوذ می‌کردند در داخل دشمن، در دل دریای دشمن، واقعاً دریایی از دشمن بود، نفوذ می‌کردند، ضربه می‌زدند، چند تا تانک می‌زدند و برمی‌گشتند.
این ناشی از این بود که دشمن را کم، کوچک و ضعیف می‌شمردند و جرأت می‌کردند بروند طرفشان. این یک امداد غیبی است دیگر، که من این را خودم مشاهده کردم. یعنی این کم دیدن آنها [یعنی عراقیها] و زیاد نمودن ما به آنها یک لطف الهی بود. البته این لطف را من ناشی از توجهات نیروهای ما می‌دانم.
۲۴ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۵۱ امیرحسین صفاریان
#بیانات
ما در جبهه‌های جنگ هم جوان‌های خودمان را میدیدیم که به مدد غیبی و به توجه و نظر لطف ولیعصر (ارواحنافداه) اعتقاد داشتند و از همان اعتقاد و از همان قوت قلب هم استفاده میکردند و توانایی مضاعف پیدا میکردند و پیش میرفتند. البته اعتقاد به کمک غیبی اگر معنایش این است که انسان بیکار بماند، درها را ببندد و منتظر باشد که از غیب کمک بشود، بداند که از غیب هم کمکی نخواهد شد؛ «و ما جعله اللَّه الّا بشری لکم و لتطمئنّ قلوبکم به». کمک غیبی در میدان جنگ، در میدان چالش‌های سیاسی و در ایستادگی ملت‌هاست که به سراغ انسان می‌آید. اگر بایستید، کمک غیبی هم هست.

۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۵۵ امیرحسین صفاریان
#پیشنهاد
به کودتاها و بلاهایی که قرار بود سر جمهوری اسلامی بیاید و خداوند کمک رساند و این ها خنثی شد اشاره شود. ازجمله: واقعه طبس، کودتای نوژه، فتنه 88 و ...
۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۲ امیرحسین صفاریان
#نکته
 پرسش: چگونه ایمان به غیب‏ را در خود شکوفا کنیم؟
پاسخ: قرآن داستان‏هاى بسیارى را نقل مى‏کند که خداوند در لحظه‏هاى حساس، امدادى غیبى خود را در آخرین لحظه‏ها (دقیقه‏ى 90) سرازیر مى‏کند. به چند نمونه اشاره مى‏کنیم.
1. لحظه‏اى که مریم علیها السلام مورد آماج تهمت‏ها و نگاههاى تحقیرآمیز مردم قرار گرفت، نوزاد در گهواره به سخن آمد وهرگونه تهمت را از مادر خود دور کرد.
2. آنگاه که زلیخا همه درها را محکم بست و تقاضاى نامشروع خود را از حضرت یوسف علیه السلام مطرح کرد، یوسف به سوى در بسته فرار کرد، در باز شد و پس از آن شاهدى از دربار به پاکى یوسف گواهى داد.
3. آنگاه که ابراهیم را در آتش انداختند، آتش به اراده‏ى خدا، به سردى گرایید و گلستان شد.
4. آنگاه که سپاه ابرهه و فیل سوران براى تخریب کعبه، وارد مکه شدند، پرندگان ابابیل پیدا شده، آنها را نابود کردند.
5. آنگاه که هاجر (همسر ابراهیم) از پیدا کردن آب براى نوزاد خود مأیوس شد، آب از زمین زیر پاى نوزادش جوشید.
6. به هنگام هجرت به مدینه که پیامبراکرم در غارتور مخفى شد و دشمنان در پى او به نزدیک آن غار آمدند، تار عنکبوت محافظ ایشان گشت.
بنابراین، راه شکوفایى ایمان به غیب، تفکّر در نمونه‏هاى امدادهاى غیبى الهى است که حتى ممکن است، بارها و بارها در زندگى خود و اطرافیانمان اتفاق افتاده باشد و ما از آن غافل بوده باشیم.

۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۹ امیرحسین صفاریان
#حدیث
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أُعْطِیتُ خَمْساً لَمْ یُعْطَهَا أَحَدٌ قَبْلِی جُعِلَتْ لِیَ الْأَرْضُ مَسْجِداً وَ طَهُوراً وَ نُصِرْتُ‏ بِالرُّعْبِ‏ وَ أُحِلَّ لِیَ الْمَغْنَمُ وَ أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْکَلِمِ وَ أُعْطِیتُ الشَّفَاعَةَ.
۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۴۶ امیرحسین صفاریان
#حدیث
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ أَتى‏ أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ‏ قَالَ هُوَ أَمْرُنَا أَمْرُ اللَّهِ لَا یُسْتَعْجَلُ بِهِ یُؤَیِّدُهُ ثَلَاثَةُ أَجْنَادٍ الْمَلَائِکَةُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الرُّعْبُ وَ خُرُوجُهُ ع کَخُرُوجِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ تَعَالَى‏ کَما أَخْرَجَکَ رَبُّکَ مِنْ بَیْتِکَ بِالْحَقِ‏.
۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۴۷ امیرحسین صفاریان
#حدیث
ٍ عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ‏ التَّاسِعُ مِنْهُمْ قَائِمُ أَهْلِ بَیْتِی وَ مَهْدِیُّ أُمَّتِی أَشْبَهُ النَّاسِ بِی فِی شَمَائِلِهِ وَ أَقْوَالِهِ وَ أَفْعَالِهِ لَیَظْهَرُ بَعْدَ غَیْبَةٍ طَوِیلَةٍ وَ حَیْرَةٍ مُضِلَّةٍ فَیُعْلِی أَمْرَ اللَّهِ وَ یُظْهِرُ دِینَ اللَّهِ وَ یُؤَیَّدُ بِنَصْرِ اللَّهِ وَ یُنْصَرُ بِمَلَائِکَةِ اللَّهِ فَیَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً.
۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۴۹ امیرحسین صفاریان
#حدیث
ِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ الْبَاقِرَ ع یَقُولُ‏ الْقَائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ‏ مُؤَیَّدٌ بِالنَّصْرِ تُطْوَى لَهُ الْأَرْضُ وَ تَظْهَرُ لَهُ الْکُنُوز....

۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۵۱ امیرحسین صفاریان
#نکته
روایات بسیاری وارد شده است در جهت اینکه امام زمان ارواحنا له الفداء پس از ظهورشان امدادهای غیبی میشوند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی