نهی از منکر در صورت احتمال تأثیر واجب است لکن گاهى بیان حقایق و وظائف الهى بدون احتمال تاثیر نیز واجب مىشود و آن در موردى است که اگر حکم خدا گفته نشود و از گناه انتقاد نگردد کم کم بدست فراموشى سپرده مىشود و بدعتها جان مىگیرند و سکوت دلیل بر رضایت و موافقت محسوب مىشود، در این گونه موارد لازم است حکم پروردگار آشکارا همه جا گفته شود هر چند اثرى در گنهکاران نگذارد.
مورد دوم از تفاسیر المیزان و نمونه و روایات :
طبق این آیه از میان سه گروه ( 1- گناهکاران، 2- ساکتینی که گناه کار نبودند و حتی از گناه هم ناراضی بودند ، 3- نهی کنندگان از گناه ) فقط و فقط گروه سوم نجات یافتند.
استفاده روز : صِرف انزجار از گناه کفایت نمیکند، امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه جاری کنیم
که قوم ذکر شده در این آیات با کلاه شرعی ( پهن کردن قلاب در روز شنبه یا ایجاد حوضچه و بستن راه برگشت ) اقدام به گرفتن ماهی و در نتیجه عصیان پروردگار میکردند.
احتمال دوم : به صورت علنی اقدام به این عصیان میکردن.
احتمال سوم : ابتدا حیل شرعی(کلاه شرعی) بکار گرفتن بعد از عادی شدن گناه اقدام به فسق علنی کردن
حضرت امیر المؤمنین ع در این رابطه میفرمایند:
روزى فرا مىرسد که مردم به وسیله اموالشان آزمایش مىشوند، بر خدا منت مىگذارند که دیندارند، و در عین حال در انتظار رحمت اویند و از مجازات او خود را در امان مىبینند
در ادامه میفرمایند :
یستحلون حرامه بالشبهات الکاذبة و الاهواء الساهیة فیستحلون الخمر بالنبیذ و السحت بالهدیة و الربا بالبیع
:" حرام خدا را با شبهات دروغین و خیالات واهى حلال مىشمرند، شراب را تحت عنوان نبیذ و رشوه را به عنوان هدیه (و حق و حساب) و ربا را به نام بیع، براى خود حلال مىپندارند" (نهج البلاغه آخر خطبه 156).
اینجا خوب است موضوع بانک ها اشاره شود :
مدیران دولتی و بانک ها دقت کنند که مبادا با کلاه شرعی و حیل شرعی جامعه را ناخواسته به دامن عذاب الهی دچار کنند ، مردم هم بایستی از بانک ها مطالبه شفافیت در امور مالی را داشته باشند تا خدای نکرده با ربا به جنگ با خدا نرویم .
آیه شریفه دلالت مىکند بر یک سنت عمومى الهى- نه اینکه این روش تنها اختصاص به بنى اسرائیل داشته باشد- و آن سنت این است که جلوگیرى نکردن از ستم ستمگران و موعظه نکردن ایشان در صورت امکان، و قطع نکردن رابطه با ایشان در صورت عدم امکان موعظه، شرکت در ظلم است،
موضوع آمریکا :
اولا بایستی از ظلم و ستم آمریکا انزجار درونی داشته باشیم
و با این ظالم قطع رابطه کنیم
ایشان را مثل امام راحل موعظه کنیم ( موعظه امام به گورباچف و آمریکا )
در صورت امکان با دست و زبان خود این ظالم مطلق و یا ایادی اش همچون اسرائیل را تنبیه کنیم .
#بیانات مر به معروف و نهی از منکر که در واقع به
نوعی زیربنای همهی حرکات اجتماعی اسلام است که «بِها تُقامُ
الفَرائِض»؛(۵) امربهمعروف یعنی همهی مؤمنان در هر نقطهای از عالم که
هستند، موظّفند جامعه را بهسمت نیکی، بهسمت معروف، بهسمت همهی کارهای
نیکو حرکت دهند؛ و نهی از منکر یعنی همه را از بدیها، از پستیها، از
پلشتیها دور بدارند. هرکدام از این چهار شاخص بهنحوی ترجمان ساخت و
هندسهی نظام اسلامی است.
خداوند متعال چهار شاخص را در این آیهی
شریفه(سوره حج آیه ۴۱) برای آن مؤمنانی که قدرت در اختیار آنها قرار میگیرد
و از زیر سلطهی قدرتمندان جائر خارج میشوند، معیّن کرده و وعده کرده است
که «اِنَّ اللهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر»؛ خدای متعال قادر است که یک چنین
ملّتی را نصرت کند و یقیناً هم نصرت خواهد کرد. از این چهار شرط، یکی نماز
است، یکی زکات است، یکی امر به معروف است و دیگری نهی از منکر.
#پیشنهاد با توجه به تاکیدات بسیاری که در روایات شده و تطبیق زمانی که امر به معروف و نهی از منکر تعطیل میشود به زمان ما، پیشنهاد میشود به احیای این واجب فراموش شده چه از جانب مسوولین و چه از جانب مردم تاکید زیادی شود، و ضمن تشویق و ترغیب و تفهیم مردم به این اصل مهم دینی، به این نکته پرداخته شود که نهی از منکر تنها به بی حجابی و نماز نخواندن و... منحصر نمیشود بلکه منکرات بزرگتری نیز هستند که باید از آنها نهی نمود. و اکثرا هم منکرات اجتماعی هستند مانند سرپیچی از امر ولی و ...
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.