نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

9-4 نهی از منکر عامل نجات (اعراف 165)

جمعه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۴۵ ب.ظ

7:165

۹۵/۰۳/۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
استاد ابوالقاسم

n9

نظرات  (۱۱)

#تفسیر نمونه و المیزان
ذیل این آیه و آیه قبلیش

نهی از منکر در صورت احتمال تأثیر واجب است لکن گاهى بیان حقایق و وظائف الهى بدون احتمال تاثیر نیز واجب مى‏شود و آن در موردى است که اگر حکم خدا گفته نشود و از گناه انتقاد نگردد کم کم بدست فراموشى سپرده مى‏شود و بدعتها جان مى‏گیرند و سکوت دلیل بر رضایت و موافقت محسوب مى‏شود، در این گونه موارد لازم است حکم پروردگار آشکارا همه جا گفته شود هر چند اثرى در گنهکاران نگذارد.

مورد دوم از تفاسیر المیزان و نمونه و روایات : 
طبق این آیه از میان سه گروه ( 1- گناهکاران، 2- ساکتینی که گناه کار نبودند و حتی از گناه هم ناراضی بودند ، 3- نهی کنندگان از گناه ) فقط و فقط گروه سوم نجات یافتند.

استفاده روز : صِرف انزجار از گناه کفایت نمیکند، امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه جاری کنیم 
#نکته - در مورد حیله و کلاه شرعی وسرانجامش

در تفاسیر دو احتمال وجود دارد 
که قوم ذکر شده در این آیات با کلاه شرعی ( پهن کردن قلاب در روز شنبه یا ایجاد حوضچه و بستن راه برگشت ) اقدام به گرفتن ماهی و در نتیجه عصیان پروردگار میکردند.
احتمال دوم : به صورت علنی اقدام به این عصیان میکردن.
احتمال سوم : ابتدا حیل شرعی(کلاه شرعی) بکار گرفتن بعد از عادی شدن گناه اقدام به فسق علنی کردن

حضرت امیر المؤمنین ع در این رابطه میفرمایند:

روزى فرا مى‏رسد که مردم به وسیله اموالشان آزمایش مى‏شوند، بر خدا منت مى‏گذارند که دیندارند، و در عین حال در انتظار رحمت اویند و از مجازات او خود را در امان مى‏بینند
در ادامه میفرمایند :
یستحلون حرامه بالشبهات الکاذبة و الاهواء الساهیة فیستحلون الخمر بالنبیذ و السحت بالهدیة و الربا بالبیع
:" حرام خدا را با شبهات دروغین و خیالات واهى حلال مى‏شمرند، شراب را تحت عنوان نبیذ و رشوه را به عنوان هدیه (و حق و حساب) و ربا را به نام بیع، براى خود حلال مى‏پندارند" (نهج البلاغه آخر خطبه 156).

اینجا خوب است موضوع بانک ها اشاره شود :

مدیران دولتی و بانک ها دقت کنند که مبادا با کلاه شرعی و حیل شرعی جامعه را ناخواسته به دامن عذاب الهی دچار کنند ، مردم هم بایستی از بانک ها مطالبه شفافیت در امور مالی را داشته باشند تا خدای نکرده با ربا به جنگ با خدا نرویم .
#تفسیر شریف المیزان - موضوع آمریکا
در قسمتی از این آیه میفرماید :
.... اخذنا الذین ظلموا ... 
آیه شریفه دلالت مى‏کند بر یک سنت عمومى الهى- نه اینکه این روش تنها اختصاص به بنى اسرائیل داشته باشد- و آن سنت این است که جلوگیرى نکردن از ستم ستمگران و موعظه نکردن ایشان در صورت امکان، و قطع نکردن رابطه با ایشان در صورت عدم امکان موعظه، شرکت در ظلم است،

موضوع آمریکا :

اولا بایستی از ظلم و ستم آمریکا انزجار درونی داشته باشیم 
و با این ظالم قطع رابطه کنیم 
ایشان را مثل امام راحل موعظه کنیم ( موعظه امام به گورباچف و آمریکا )
در صورت امکان با دست و زبان خود این ظالم مطلق و یا ایادی اش همچون اسرائیل را تنبیه کنیم .
وگرنه عذاب الهی در انتظار ساکتین نیز هست 
# احکام جاش خالیه بعضی وقتا ملت اصلا نمی دونند واجبه منکر زیاده همشو نمی تونم بگم کلا  پس نمی گم
۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۲۶ امیرحسین صفاریان
#بیانات
مر به معروف و نهی از منکر که در واقع به نوعی زیربنای همه‌ی حرکات اجتماعی اسلام است که «بِها تُقامُ الفَرائِض»؛(۵) امربه‌معروف یعنی همه‌ی مؤمنان در هر نقطه‌ای از عالم که هستند، موظّفند جامعه را به‌سمت نیکی، به‌سمت معروف، به‌سمت همه‌ی کارهای نیکو حرکت دهند؛ و نهی از منکر یعنی همه را از بدی‌ها، از پستی‌ها، از پلشتی‌ها دور بدارند. هرکدام از این چهار شاخص به‌نحوی ترجمان ساخت و هندسه‌ی نظام اسلامی است.
۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۲۷ امیرحسین صفاریان
#بیانات

خداوند متعال چهار شاخص را در این آیه‌ی شریفه(سوره حج آیه ۴۱) برای آن مؤمنانی که قدرت در اختیار آنها قرار میگیرد و از زیر سلطه‌ی قدرتمندان جائر خارج میشوند، معیّن کرده و وعده کرده است که «اِنَّ اللهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر»؛ خدای متعال قادر است که یک چنین ملّتی را نصرت کند و یقیناً هم نصرت خواهد کرد. از این چهار شرط، یکی نماز است، یکی زکات است، یکی امر به معروف است و دیگری نهی از منکر.
۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۳۸ امیرحسین صفاریان
#حدیث
ِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ وَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: وَیْلٌ لِقَوْمٍ‏ لَا یَدِینُونَ اللَّهَ بِالْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ.
۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۳۹ امیرحسین صفاریان
#حدیث
ِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بَعَثَ مَلَکَیْنِ إِلَى أَهْلِ مَدِینَةٍ لِیَقْلِبَاهَا عَلَى أَهْلِهَا فَلَمَّا انْتَهَیَا إِلَى الْمَدِینَةِ وَجَدَا رَجُلًا یَدْعُو اللَّهَ وَ یَتَضَرَّعُ فَقَالَ أَحَدُ الْمَلَکَیْنِ لِصَاحِبِهِ أَ مَا تَرَى هَذَا الدَّاعِیَ فَقَالَ قَدْ رَأَیْتُهُ وَ لَکِنْ أَمْضِی لِمَا أَمَرَ بِهِ رَبِّی فَقَالَ لَا وَ لَکِنْ لَا أُحْدِثُ شَیْئاً حَتَّى أُرَاجِعَ رَبِّی فَعَادَ إِلَى اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فَقَالَ یَا رَبِّ إِنِّی انْتَهَیْتُ إِلَى الْمَدِینَةِ فَوَجَدْتُ عَبْدَکَ فُلَاناً یَدْعُوکَ وَ یَتَضَرَّعُ إِلَیْکَ فَقَالَ امْضِ بِمَا أَمَرْتُکَ بِهِ فَإِنَّ ذَا رَجُلٌ لَمْ یَتَمَعَّرْ وَجْهُهُ غَیْظاً لِی قَطُّ «2».
۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۳۹ امیرحسین صفاریان
#حدیث
َ قَالَ النَّبِیُّ ص‏ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِیفَ الَّذِی لَا دِینَ لَهُ فَقِیلَ لَهُ وَ مَا الْمُؤْمِنُ الَّذِی لَا دِینَ لَهُ قَالَ الَّذِی لَا یَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ.

۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۳۹ امیرحسین صفاریان
#حدیث
قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع یَقُولُ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَقُولُ‏ إِذَا أُمَّتِی تَوَاکَلَتِ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ «2» فَلْیَأْذَنُوا بِوِقَاعٍ مِنَ اللَّهِ تَعَالَى.
۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۴۳ امیرحسین صفاریان
#پیشنهاد
با توجه به تاکیدات بسیاری که در روایات شده و تطبیق زمانی که امر به معروف و نهی از منکر تعطیل میشود به زمان ما، پیشنهاد میشود به احیای این واجب فراموش شده چه از جانب مسوولین و چه از جانب مردم تاکید زیادی شود، و ضمن تشویق و ترغیب و تفهیم مردم به این اصل مهم دینی، به این نکته پرداخته شود که نهی از منکر تنها به بی حجابی و نماز نخواندن و... منحصر نمیشود بلکه منکرات بزرگتری نیز هستند که باید از آنها نهی نمود. و اکثرا هم منکرات اجتماعی هستند مانند سرپیچی از امر ولی و ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی