نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

7:89

۹۵/۰۳/۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
استاد ابوالقاسم

n9

نظرات  (۸)

۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۵۶ سلمان علی زاده

وَ رَوَى حَرِیزٌ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ‏ فِی قُنُوتِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ تَقُولُ قَبْلَ دُعَائِکَ لِنَفْسِکَ- اللَّهُمَّ تَمَّ نُورُکَ فَهَدَیْتَ فَلَکَ الْحَمْدُ رَبَّنَا وَ عَظُمَ حِلْمُکَ فَعَفَوْتَ فَلَکَ الْحَمْدُ رَبَّنَا وَ بَسَطْتَ یَدَکَ فَأَعْطَیْتَ فَلَکَ الْحَمْدُ رَبَّنَا وَجْهُکَ أَکْرَمُ الْوُجُوهِ وَ جَاهُکَ أَکْرَمُ الْجَاهِ وَ جِهَتُکَ خَیْرُ الْجِهَاتِ وَ عَطِیَّتُکَ أَفْضَلُ الْعَطِیَّاتِ وَ أَهْنَؤُهَا تُطَاعُ رَبَّنَا فَتُشْکَرُ وَ تُعْصَى رَبَّنَا فَتَغْفِرُ لِمَنْ شِئْتَ فَلَکَ الْحَمْدُ تُجِیبُ الْمُضْطَرَّ وَ تَکْشِفُ الضُّرَّ وَ تُنَجِّی مِنَ الْکَرْبِ الْعَظِیمِ وَ تَقْبَلُ التَّوْبَةَ وَ تَشْفِی السَّقِیمَ‏ «267» وَ تَعْفُو عَنِ الذَّنْبِ‏ «268» لَا یَجْزِی أَحَدٌ بِآلَائِکَ وَ لَا یَبْلُغُ نَعْمَاءَکَ قَوْلُ قَائِلٍ اللَّهُمَّ إِلَیْکَ رُفِعَتِ الْأَصْوَاتُ وَ نُقِلَتِ الْأَقْدَامُ وَ مُدَّتِ الْأَعْنَاقُ وَ رُفِعَتِ الْأَیْدِی وَ دُعِیَتْ بِالْأَلْسُنِ وَ تُقُرِّبَ‏ «269» إِلَیْکَ بِالْأَعْمَالِ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَ ارْحَمْنَا وَ افْتَحْ بَیْنَنا وَ بَیْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَیْرُ الْفاتِحِینَ‏ اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ‏ «270» فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَةَ وَلِیِّنَا وَ شِدَّةَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ وَ کَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا فَافْرَجْ‏ «271» ذَلِکَ یَا رَبِّ عَنَّا بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ وَ نَصْرٍ مِنْکَ تُعِزُّهُ وَ إِمَامِ عَدْلٍ تُظْهِرُهُ إِلَهَ الْحَقِّ آمِینَ ثُمَّ تَقُولُ سَبْعِینَ مَرَّةً أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْه‏

۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۰۱ سلمان علی زاده
امام خمینی (ره) از جایگاه والا و برجسته¬ای در سطح جهان و ملل مسلمان برخوردار می باشد، چرا که ایشان تنها کسی بود که توانست عزت اسلامی را به مسلمانان برگردانده و جوانه امید را در دل مسلمانان زنده و توده های مسلمان را به پیروزی امیدوار سازد.
وی ضمن اعتقاد به اینکه امام خمینی(ره) به مسلمانان آموخت که می توان با توکل بر خدا و ایمان به پیروزی، بر حکومتهای جا‏‏بر و وابسته به استکبار فائق آمد، اذعان داشت: امام برای ملتهای مسلمان به الگوی مقاومت و اسوه ی حسنه تبدیل شده، چنانچه امروزه آزادی خواهان با الهام گیری از این الگو، انقلابهای خود را به پیروزی رسانده و می‏رسانند.
این نویسنده و پژوهشگر افغانستانی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران، چه عوامل و زمینه هایی را مؤثر می دانید، گفت:عوامل متعددی از جمله اسلام خواهی، آزادی خواهی و استقلال طلبی،نقش موثری در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) داشته است.
۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۰۸ سلمان علی زاده
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درک دلایل این پیروزی در ۳۴ سال گذشته و حفظ لوازم آن در ادامه‌ی مبارزه را بسیار بااهمیت ارزیابی و تأکید کردند: هنگامی که یک ملت مصمم و باعزم و اراده در مقابل حریفی که نسبت به او توانایی‌های ظاهری علمی، رسانه‌ای و مالی کمتری دارد، مقاومت و به خدا توکل می‌کند و از جان و مال و آبرو نیز دریغ نمی‌کند، قطعاً در سخت‌ترین و بزرگ‌ترین مبارزه‌ها پیروز خواهد شد.
ایشان چالش ملت ایران با آمریکا را ادامه‌دار و در عین حال موجب آبدیده‌تر شدن ملت دانستند و افزودند: در این چالش، همواره باید مراقب طرف مقابل بود و لحظه‌ای از او غفلت نکرد، زیرا اگر دچار راحت‌طلبی و غفلت شویم، شکست می‌خوریم.
رهبر انقلاب اسلامی یکی از ضروریات این مبارزه‌ی بزرگ را ایستادگی و توکل بر خدا برشمردند و خاطرنشان کردند: از جمله لوازم این مبارزه، تلاش و حرکت همه‌جانبه برای پیشرفت کشور در عرصه‌های علمی، سازندگی، اداری و تجاری است که زمینه‌ساز شکوفایی و پیروزی می‌شود.
۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۱۳ سلمان علی زاده

توحید افعالی در سیره حضرت امام خمینی(ره) به روشنی موج می‌زد، ایشان از عمق وجود این را باور داشتند که فاعل حقیقی جز خداوند در عالم وجود ندارد و فقط اوست که شایسته استعانت و استمداد است.

یکی از اقسام توحید، توحید افعالی است به این معنا که هیچ فاعل مستقلی جز خداوند نیست و همه قدرت‌ها و فاعلیت‌ها نیازمند و وابسته به اوست. (1)

این اعتقاد در صورت گذر از زبان ، و رسوخ حقیقی در دل انسان می‌تواند آثار معنوی بسیاری در زندگی بشریت به همراه داشته باشد. به گفته بزرگان علم اخلاق یکی از ثمرات و میوه های توحید افعالی توکل است. (2)

قرآن کریم همواره یکی از اوصاف مومنان را تکیه بر خداوند دانسته و آنها را محبوب خداوند معرفی می‌نماید:

« وَ عَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُون‏» (3)

«توکل کنندگان باید بر خدا تکیه کنند».

«فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلین‏» (4)

«پس بر خدا توکل کن، به درستی که خداوند توکل کنندگان را دوست دارد».

و خداوند وعده داده است به خوبی به این اعتماد و اتکاء پاسخ دهد:

«وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُه‏» (5)

و هر کس بر خداوند توکل نماید، (خداوند) او را کفایت می‌کند.

البته این توکل قلبی مراتبی دارد، علی بن سوید از امام کاظم(ع) در مورد آیه فوق سوال می‌کند، و حضرت می‌فرمایند:

«التَّوَکُّلُ عَلَى اللَّهِ دَرَجَاتٌ مِنْهَا أَنْ تَتَوَکَّلَ عَلَى اللَّهِ فِی أُمُورِکَ کُلِّهَا فَمَا فَعَلَ بِکَ کُنْتَ عَنْهُ رَاضِیاً تَعْلَمُ أَنَّهُ لَا یَأْلُوکَ خَیْراً وَ فَضْلًا وَ تَعْلَمُ أَنَّ الْحُکْمَ فِی ذَلِکَ لَهُ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ بِتَفْوِیضِ ذَلِکَ إِلَیْهِ وَ ثِقْ بِهِ فِیهَا وَ فِی غَیْرِهَا» (6)

«توکل به خدا درجاتی دارد، اول این که در همه امور به خداوند اتکاء نمایی، پس به فعل الهی راضی باشی و بدانی که نسبت به تو جز با خیر و فضل رفتار نمی‌نماید و بدانی حکم در امور مختص اوست پس امور را به او واگذاری و اعتماد کنی به او در سایر امور».

توکل یکی از ارکان ایمان و ثمرات توحید افعالی است و انسان با خودسازی و تفکر می‌تواند به مراتب بالاتری از توحید افعالی دست پیدا کند، همان‌طور که امیرالمومنین(ع) نیز در روایتی به این مراتب اشاره فرموده‌اند:

« الْإِیمَانُ لَهُ أَرْکَانٌ أَرْبَعَةٌ التَّوَکُّلُ‏ عَلَى اللَّهِ وَ تَفْوِیضُ الْأَمْرِ إِلَى اللَّهِ وَ الرِّضَا بِقَضَاءِ اللَّهِ وَ التَّسْلِیمُ لِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.» (7)

ایمان دارای چهار رکن است: توکل بر خدا، و واگذاری امور به او، و رضایت به قضای الهی، و تسلیم بودن در برابر تقدیر او.

 

امام خمینی(ره) شخصیتی بودند که اعتقاد عمیق به توحید افعالی در سیره ایشان به خوبی مشهود بود، ایشان با تمام وجود افتقار خویش به خداوند و بی‌نیازی از غیر او را در خود جمع نموده بودند. امام(ره) به خاطر ایمان و اعتماد قوی به خداوند از هیچ قدرتی غیر از او نمی‌هراسید، همانطور که در روایتی امام صادق(ع) این وصف را نشان از حد توکل و یقین دانسته‌اند:

 

«أَلَّا تَخَافَ مَعَ اللَّهِ شَیْئاً» (8)

 

«(حد نهایی توکل یقین است که) به همراه خدا از هیچ چیز نترسی»

 

در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، هنگامی که فرماندار نظامی اعلام نمود از ساعت 4 بعدازظهر هر کس از منزل بیرون بیاید، هدف گلوله قرار خواهد گرفت، امام فرمودند: «بر همه لازم است که در ساعت تعیین شده (4 بعدازظهر) در خیابان باشند و استقامت نمایند». یاران امام احتمال حمله به جایگاه ایشان را می‌دادند. لذا در پشت مدرسه علوی خانه‌ای برایشان در نظر گرفتند و از ایشان خواستند به آن‏جا بروند؛ ولی حضرت امام(ره) با تکیه بر پشتوانه‌ الهی و توکل به خدا با شجاعت تمام فرمودند: «من از اتاق بیرون نمی‌روم. شماها اگر می‏ترسید، بروید» (9)

 

امام(ره) در سخنان خویش می‌فرمودند:

 

«اگر ما یک روز اتکای خودمان را از خدا برداشتیم و روی نفت گذاشتیم یا روی سلاح گذاشتیم، بدانید که آن روز روزی است که ما رو به شکست خواهیم رفت.(10)

 

البته این اعتماد و توکل به خدا فقط در زندگی سیاسی امام(ره) ریان نداشت، بلکه در سیره فردی و خانوادگی ایشان نیز به روشنی به چشم می‌خورد، ایشان با تمام وجود باور داشتند که خداوند رزق اهل علم را تضمین نموده است و بدون دغدغه امور مادی به مباحث علمی و تدریس می‌پرداختند.

۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۲۵ سلمان علی زاده

این انقلاب حتی در شروع خود صد در صد مردمی بود . نه یک گروه چریکی مسلح ، نه یک حزب فعال سیاسی - نظامی ، نه گروهی از افسران انقلابی ، و آزادی خواه و نه هیچ یک از دیگر انواع رایج و معمولی که تحولات انقلابی کشورها را پدید می آورند ، در انقلاب ما وجود و حضور وفعالیت نداشتند. فقط مردم بودند و مردم (آن هم کاملا بی سلاح ) که در تهران و همه جای دیگر ، چنان فضا و خیابان ها را و محیط زندگی شهری را از وجود و حضور خود شعارهای انقلابی خود پر کردنند که دیگر جایی برای هیئت حاکم و حکومت اش باقی نماندو آنان مجبور شدند یکی یکی و دسته جمعی از کاخ ها و مراکز اقتدار خود و سپس از کشور خارج شوند. : شاه ، نخست وزیر ، بزرگان ارتش ، وزراء و دیگر سرجنبانان ، هر کدام که توانستند از مردم گریختند.

این پس از آن بود که در مدتی بیش از یک سال آنان با استفاده از همه ی توانایی خود - سیاسی ، نظامی ، پلیسی - کوشیده بودند مردم را متفرق سازند و به خانه ها یا مراکز کارشان برگردانند و در این مدت هزاران نفر از مردم ، جلوی چشم دیگران ، در خیابان ، در مسجد ، در دانشگاه ، در محیط کار کشته شده بودند ،  اما حضور مردم روز به روز بیشتر شده بود . در آخرین ماه ها ، خشونت دستگاه بیشتر و متقابلا حضور مردم هم  بیشتر شد. رژیم که زیر فشار خشم مردم دست از جان شسته ، قادر به مقاومت نبود ، مجبور شد بزرگترین امتیاز خود را بدهد. شاه رفت و بعد از آن عقب نشینی    هایش پی درپی و سریع شد . رهبر بزرگ انقلاب که کلمه به کلمه ی سخنان اش به تک تک ملت  روح و آگاهی و درس می داد ، به اتکاء خداوند متعال که همه ی قدرت ها در ید قدرت اوست ، و با اعتماد به همین اراده ی عظیم و خدشه ناپذیر مردم ، دولت انقلاب را تشکیل داد. دولت ستمشاهی خود به خود و بی آن که راه دیگری داشته باشد ، مسند را رها کرد و گریخت . آخرین سنگرها، پادگانهای خالی از سرباز و افسر بود، آنها هم گریخته بودند، و بسیاری به صف مردم پیوسته.

۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۱۹ امیرحسین صفاریان
#شعر
جز یاد او امید بریدیم زهرچه بود        
جز روی او کناره گرفتم زهر که هست
۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۱۹ امیرحسین صفاریان
#تمثیل
شما بچّه تان را هر اندازه زحمتش بکشید هر اندازه لباسهایش را تر و تمیز بکنید. هر اندازه که شستشو کنید، پاک کنید، پاکیزه کنید، یک کبوتر سفید را که نگاهش می کنید. از بچّه شما خیلی نظیف تر است. نه حمام دارد، نه وسائل بهداشتی، نه خانه مرتب و منظّم. امّا شما از سر تا پای او یک لکه نمی بینید. اینچنین خودش را تمیز، پاک و نظیف می کند. اما شما خودتان را نگاه کنید، دو روز یا حتّی یک روز شانه نکنید، سرتان یک جوری می شود، دم بدم باید، یا شانه دستتان باشد، یا حواستان جمع باشد در حالیکه آنچنان هم مو ندارید. اما اگر به سر تا پایش پر از مو است، هیچ شانه و وسیله هم ندارد، گاهی یک گربه را می بینید هیچ کس هم تمیزش نمی کند، از سر تا پایش یک موی کثیف، یک لکه، یا یک ذره گرد خاک، نیست. حیوانات وحشی به مراتب، از این حیوانات اهلی هم تمیزترند. شما مثلاً قرقاول را نگاه کنید، پرهایش منظم، مرتب، از سر تا پایش یک دانه پری که نامرتب باشد، اصلاً نمی بینید، مرغابی را نگاه می کنی، تمیز، پاک، نظیف، خوب او شغلش این است که توی آب برود. خدا یک جوری پرش را درست کرده که وقتی از آب در می آید، خود به خود خشک است. شما یک گنجشک را بیندازید توی آب، باید سه ساعت لای حوله بگذارید و گرمش بکنید، تا این پرهایش خشک شود. ببینید خدا مسائل مرغابی را در خودش گذاشته، که آب در درونش نفوذ نکند. این لجن می خورد ولی اینقدر تمیز است. نوکش را تا آخر منقار می کند وسط لجنها و کرم را در می آورد و می خورد، خوراکش همین کرم کثیف و آلوده است. اما پرش چقدر نظیف و تمیز است. انسان حظ می کند وقتی نگاه به یک مرغابی می کند. نگاه به راه رفتنش، نگاه به شنا کردنش، نگاه به وقارش، خوب چون اینها خود را به خدا سپرده اند، خدا هم اینها را در دستش گرفته و به این خوبی آنها را ساخته است. ما اگر خودمان را به دست خدا بدهیم، کمتر از یک مرغابی نیستی.   
۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۲۰ امیرحسین صفاریان
#شعر
مرد چو در راه توکّل بود
خار مغیلان به رَهَش گُل بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی