نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

جزء 9 (امید بخشی)

يكشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۰۸:۴۰ ب.ظ

سوره مبارکه اعراف - 129   

 

قَالُوا أُوذِینَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِیَنَا وَمِنْ بَعْدِ مَا جِئْتَنَا قَالَ عَسَى رَبُّکُمْ أَنْ یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ وَیَسْتَخْلِفَکُمْ فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ ﴿۱۲۹﴾

 

 

۹۹/۱۲/۱۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j9

نظرات  (۱۶)

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۱۸:۳۰ محمدمهدی کرمعلی

#آیات_مرتبط

1) امید بخشی حضرت صالح به قوم خود

 ولقد ارسلنا الی ثمود اخاهم صــلحا.. قال یـقوم لم تستعجلون بالسیئة قبل الحسنة لولا تستغفرون الله لعلکم ترحمون(نمل46)

 

2)امید دادن حضرت به برادران خویش مبنی بر آمرزش آنان از سوی خداوند

 قال لاتثریب علیکم الیوم یغفر الله لکم وهو ارحم الرحمین(یوسف92)

 

3)امیدواری خداوند به گشایش و برطرف شدن مشکلات

لینفق ذو سعة من سعته ومن قدر علیه رزقه فلینفق مما ءاتـیه الله لایکلف الله نفسا الا ما ءاتـیها سیجعل الله بعد عسر یسرا(طلاق7)

 

4)امید دادن خداوند به مومنان در نبرد

یـایها الذین ءامنوا اذا لقیتم فئة فاثبتوا واذکروا الله کثیرا لعلکم تفلحون(انفال45)

 

5)امید بخشی پیامبر و مومنان به نصرت الهی از جانب خداوند

 ‌ام حسبتم ان تدخلوا الجنة ولما یاتکم مثل الذین خلوا من قبلکم مستهم الباساء والضراء وزلزلوا حتی یقول الرسول والذین ءامنوا معه متی نصر الله الا ان نصر الله قریب(بقره214)

 

6)امید بخشی به مهاجران مجاهد

ان الذین ءامنوا و الذین هاجروا و جـهدوا فی سبیل الله اولـئک یرجون رحمت الله و الله غفور رحیم(بقره218)

 

7)امید دادن به تائبان

یـایها الذین ءامنوا توبوا الی الله توبة نصوحا عسی ربکم ان یکفر عنکم سیـاتکم ویدخلکم جنت تجری من تحتها الانهـر(تحریم8)

 

8)امید دادن به گنهکاران توسط پیامبر

واذا جآءک الذین یؤمنون بـایـتنا فقل سلـم علیکم کتب ربکم علی نفسه الرحمة انه من عمل منکم سوءا بجهــلة ثم تاب من بعده واصلح فانه غفور رحیم(انعام54)

 

9)امید دادن حضرت یعقوب به پسرانش

 یـبنی اذهبوا فتحسسوا من یوسف واخیه ولاتایـسوا من روح الله انه لایایـس من روح الله الا القوم الکـفرون(یوسف879

 

10)امید دادن حضرت موسی به قوم خود..سیاق آیه بر این دلالت می کند که در آن شب کاروان حضرت موسی راه را گم کرده بوده و حضرت موسی به آنها امید می دهد

فلما قضی موسی الاجل وسار باهله ءانس من جانب الطور نارا قال لاهله امکثوا انی ءانست نارا لعلی ءاتیکم منها بخبر او جذوة من النار لعلکم تصطـلون(قصص 29)

 

 

11)امید بخشی پیامبر نسبت به مکذبین

فان کذبوک فقل ربکم ذورحمة وسعة...(انعام174)

 

12)امید خداوند به پیروزی

 فقـتل فی سبیل الله لاتکلف الا نفسک وحرض المؤمنین عسی الله ان یکف باس الذین کفروا والله اشد باسا واشد تنکیلا(نساء84)

 

13)امید بخشی خداوند به جبههها

ولاتهنوا فی ابتغآء القوم ان تکونوا تالمون فانهم یالمون کما تالمون وترجون من الله ما لایرجون وکان الله علیما حکیما(نساء104)

 

14)امید پیروزی برای مومنان

فعسی الله ان یاتی بالفتح او امر من عنده فیصبحوا علی مآ اسروا فی انفسهم نـدمین(مائده52)

 

15)امیدبخشی خداوند به بنی اسرائیل

(امید است بعد از بعث دشمنان در بار دوم خداوند به شما رحم کند)

عسی ربکم ان یرحمکم و ان عدتم عدنا و جعلنا جهنم للکافرین حصیرا.

 

16)امید بخشی خداوند به پیامبر

لسوف یعطیک ربک فترضی(ضحی آیه5)

 

17)امید به پذیرش توبه

وءاخرون اعترفوا بذنوبهم خلطوا عملا صــلحا وءاخر سیئا عسی الله ان یتوب علیهم...(توبه 109)

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۲۰:۲۲ محمدمهدی کرمعلی

#نکات تفسیری

<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} --><!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->

بنى‏اسرائیل توقّع داشتند پس از قیام موسى علیه السلام کارها یک شبه درست شود و کشور مصر، با همه‏ى امکانات در اختیار آنان قرار گیرد و فرعونیان نابود شوند. از این رو مدّعى بودند که قیام حضرت موسى برایشان رفاه نیاورده است، امّا در پاسخ آنان مى‏فرماید: پیروزى، نیاز به شرایطى همچون صبر، تلاش وتوکّل دارد که با فراهم شدن آنها، یارى الهى فرامى‏رسد.

رهبر باید انتقادها را بشنود و پیام امیدبخش بدهد. «عَسى‏ رَبُّکُمْ»

 

<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->

 

تفسیر نور، ج‏3، ص: 149


۲۲ اسفند ۹۹ ، ۲۱:۱۱ محمدمهدی کرمعلی

ألعالم‏ کلّ‏ العالم‏ من لم یمنع الرّجاء لرحمة اللّه و لم یؤمنهم مکر اللّه.

غرر الحکم و دررالکلم 99

 

قَال َامیرالمومنین  ع‏ الْفَقِیهُ‏ کُلُ‏ الْفَقِیهِ‏ الَّذِی لَا یُقَنِّطُ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ لَا یُؤْمِنُهُمْ مِنْ مَکْرِ اللَّهِ وَ لَا یُؤْیِسُهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ لَا یُرَخِّصُ لَهَا فِی مَعَاصِی اللَّهِ.

بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏75، ص: 94

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۲۱:۲۷ محمدمهدی کرمعلی

#امام و آقا

 

من... با ناامید شدن بشدّت مخالفم...؛ در مقابل مشکلات اگر بنا بود ناامید بشویم، آن نسلهای قبل از شما اصلاً حرکتشان متوقّف میشد و ما امروز باز در همان دوران طاغوت و انجماد و عقب‌ماندگیِ وابستگی و فساد بودیم. ناامید نباید شد؛ هیچ چیزی برای شمای جوان موجب ناامیدی نباید بشود. این کشور هم همان کشوری است که از یک وضع بشدّت تأسّف‌بار به اینجا رسیده که شمای جوان... میتوانید نخبه بشوید، میتوانید به قول خودتان برچسب نخبگی به خودتان بزنید!... کشور به اینجا رسیده؛ این را قدر بدانید. و ناامیدی سمّ است؛ این را بدانید. هیچ بهانه‌ای مجوّز ناامیدی نمیشود۱۳۹۸/۰۵/۱۶

بیانات در دیدار مدال‌آوران المپیادهای علمی و اعضای تیم ملی والیبال جوانان

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۲۱:۲۹ محمدمهدی کرمعلی

#امام و آقا

در مسائل دنیایی دچار نومیدی نشویم


در آن دوگانه‌ی امیدواری و نومیدی [از دوگانه‌های مواجهه با حوادث]، دچار نومیدی هم نباید بشویم: لا تَایئَسوا مِن رَوحِ اللهِ اِنَّه لا یَایئَسُ مِن رَوحِ اللهِ اِلَّا القَومُ الکافِرون -که در سوره‌ی یوسف است- این مربوط به مسائل دنیایی است؛ «لا تَایئَسوا مِن رَوحِ الله» مربوط به مسائل معنوی نیست، مربوط به پیدا کردن یوسف است: یا بَنِیَّ اذهَبوا فَتَحَسَّسوا مِن یوسُفَ وَ اَخیهِ وَ لا تَایئَسوا مِن رَوحِ الله‌؛(۱) «لا تَایئَسوا مِن رَوحِ الله» در پیدا کردن یوسف، که یک امر دنیایی است. پس بنابراین، این «لا تَایئَسوا مِن رَوحِ الله» یک امر کلّی است در امور دنیایی. البتّه در امور اخروی هم همین جور است امّا آیه در مورد امور دنیایی است. لا تَایئَسوا! چرا انسان مأیوس باشد؟ نخیر، ما امیدواریم که بتوانیم بینی این قدرتهای مستکبر را به خاک بمالیم و رغم اَنفشان کنیم؛ میتوانیم این کار را [بکنیم]، امیدواریم؛ [اگر] تلاش کنیم، همّت کنیم، بخواهیم، به خدا توکّل کنیم، از خدا بخواهیم، میشود.۱۳۹۷/۱۲/۲۳

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۲۱:۵۹ محمدمهدی کرمعلی

#امام و آقا

معیت الهی با اولیایش


یکی از امیدبخش‌ترین آیاتی که من امروز میخواهم یک مقداری آیات آن را عرض بکنم، آیه‌ی معیّت الهی است؛ «اِنَّ اللهَ مَعَنا»(۱۰)، خدا با ما است. مسئله‌ی خیلی مهمّی است اینکه انسان احساس کند که خدا با او است، خدا در کنار او است، خدا پشت سر او است، خدا مراقب او است؛ این خیلی چیز مهمّی است! چون خدا مرکز قدرت و مرکز عزّت است. وقتی خدا با یک جبهه‌ای باشد، این جبهه قطعاً و بلاشک پیروز است. حالا مثلاً ملاحظه کنید در سخت‌ترین جاها خدای متعال این معیّت را به رخ اولیای خودش کشانده؛ فرض بفرماید آنجایی که حضرت موسیٰ میگوید: وَ لَهُمْ عَلَیَّ ذَنْبٌ فَأَخافُ أَنْ یَقْتُلُونِ، در اوّل قضیّه خداوند میفرماید: قَالَ کَلَّا فَاذْهَبَا بِآیَاتِنَا إِنَّا مَعَکُمْ مُسْتَمِعُونَ؛(۱) من با شما هستم، از چه‌کسی میترسید؟ این در سوره‌ی شعرا بود؛ یا در آیه‌ی دیگر که موسیٰ و هارون میگویند: إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ یَفْرُطَ عَلَیْنَا أَوْ أَنْ یَطْغَى، فرعون این کار را بکند، خداوند میفرماید: قَالَ لَا تَخَافَا إِنَّنِی مَعَکُمَا أَسْمَعُ وَأَرَى؛(۲) ببینید چقدر این خوب است! من با شما هستم، میبینم، می‌شنوم، حواسم جمع است، مواظبتان هستم. یا در سوره‌ی مبارکه‌ی محمّد (صلّی ‌الله ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم) میفرماید: فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَکُمْ وَلَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمَالَکُمْ؛(۳) یعنی این معیّت خدای عزّوجل با مؤمنین، با پیامبران، با همراهان و اصحاب پیامبران، یک چیزی است که خدای متعال مکرّر در قرآن آن را به رخ کشیده. آن‌وقت نتیجه این شده که پیغمبران به این وعده‌ی صادق الهی اعتماد کردند در این آیه‌ی شریفه که «فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَکُونَ * قَالَ کَلَّا إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ»؛(۴) به‌مجرّدی که دیدند که سیاهیِ لشکرِ فرعون از دور پیدا شد و الان است که برسد -جلویشان دریا، پشت سرشان لشکر فرعون- دلها لرزید، [گفتند] «اِنّا لَمُدرَکون»؛ پدرمان درآمد. اینجا حضرت موسیٰ به اعتماد همان وعده‌ی الهی میگوید: کـَلّا؛ چنین نیست؛ اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین. یا پیغمبر اکرم در غار ثور؛ إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ کَفَرُوا ثَانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا؛(۵) به اعتماد همین وعده‌ی الهی، پیغمبر اکرم میگوید «اِنَّ اللهَ مَعَنا»؛ ناراحت نباش، محزون نباش. پس هم خدای متعال این وعده را به طور قطعی داده است، هم اولیای الهی [مانند] حضرت موسیٰ و پیغمبر اکرم این وعده را باور کرده‌اند و قبول کرده‌اند و به آن ترتیب اثر داده‌اند. و این یک حقیقت و یکی از سنّت‌های قطعیِ تاریخ است؛ این یکی از آن سنّت‌هایی است که «لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبدیلا»؛(۶) بلاشک این همیشه هست.۱۳۹۶/۱۲/۲۴

بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۲۱:۵۹ محمدمهدی کرمعلی

#امام و آقا

نهراسیدن جمهوری اسلامی از قدرتهای دنیا


حرف من در این زمینه[مسئله هسته ای] به مسئولین و به مردم این است که این توافق هسته‌ای که اسمش را گذاشته‌اند برجام، نباید تبدیل بشود به یک وسیله‌ای برای فشار هرچند وقت یک‌باری از سوی دشمن به ملّت ایران و به کشور ما؛ یعنی نباید اجازه بدهیم که این را وسیله‌ی فشار کنند. مسئولین به ما گفتند که ما این کار را انجام میدهیم، این اقدام را میکنیم برای اینکه فشارهای تحریم برداشته بشود؛ حالا علاوه بر اینکه آن کاری را که آن‌وقت قول دادند بکنند و بنا بود همان روز اوّل انجام بگیرد و تا هشت و نُه ماه هنوز به‌طور کامل انجام نگرفته و ناقص است -که مسئولین ما این را صریحاً بیان میکنند؛ آنهایی که خودشان دست‌اندرکار بودند این را صریحاً بیان کردند و بیان میکنند- [انجام ندادند]، این را باز وسیله‌ای قرار بدهند برای فشارهای مجدّد به جمهوری اسلامی؛ نه، جمهوری اسلامی با اتّکاء به قدرت الهی و با باور کردن قدرت حضور مردم، از هیچ قدرتی در دنیا هراس ندارد. اگر کسی به تقلید از روحیّه‌های ضعیف بنی‌اسرائیل میگوید که «اِنّا لَمُدرَکون»(۱) -حالا به ما میرسند و پدر ما را در می‌آورند- ما هم به تقلید از حضرت موسی عرض میکنیم که «کَلّا اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین».(۲)۱۳۹۵/۰۹/۰۳

بیانات در دیدار بسیجیان

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۲۲:۰۰ محمدمهدی کرمعلی

#امام و آقا

هدایت ملت ایران به وسیله خداوند در همه زمینه ها


البته من به روشنی می‌بینم که دست قدرت لایزال الهی پشت سر این ملت است و این ملت را هدایت می‌کند: «انّ معی ربی سیهدین».(۱) خداوند در همه‌ی موارد، این ملت را به راه درست هدایت کرده است؛ در نقاط حسّاس، لطف و فضل الهی به کمک این ملت آمده است. باز هم همین‌طور خواهد شد. باز هم این ملت به فضل پروردگار، در این تجربه[انتخابات مجلس خبرگان رهبری] و در همه‌ی تجربه‌های دیگر خواهد توانست با تصمیم‌گیریهای خود، مشت محکمی به دهان دشمن بزند و ان‌شاءاللَّه قلب مقدّس امام زمان را از خود خوشحال و راضی و روح مطهّر امام بزرگوار را خشنود و سرافراز کند.۱۳۷۷/۰۷/۱۵

بیانات در دیدار جمعی از مسئولان جهاد سازندگی

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۲۲:۱۲ محمدمهدی کرمعلی

#امام و آقا

امید و امیدواری


گاهی انسان با یک حادثه‌ای که مواجه میشود، توجّه به توانایی‌های دشمن یا حرکت دشمن موجب میشود که انسان مأیوس بشود؛ حالا ممکن است وارد میدان هم بشود امّا مأیوسانه وارد میشود؛ این یک جور مواجهه است. یک جور مواجهه این است که نه، انسان امیدوارانه وارد میدان بشود؛ اینها با هم فرق میکنند... در آن دوگانه‌ی امیدواری و نومیدی، دچار نومیدی هم نباید بشویم: لا تَایئَسوا مِن رَوحِ اللهِ اِنَّه لا یَایئَسُ مِن رَوحِ اللهِ اِلَّا القَومُ الکافِرون -که در سوره‌ی یوسف است- این مربوط به مسائل دنیایی است؛ «لا تَایئَسوا مِن رَوحِ الله» مربوط به مسائل معنوی نیست، مربوط به پیدا کردن یوسف است: یا بَنِیَّ اذهَبوا فَتَحَسَّسوا مِن یوسُفَ وَ اَخیهِ وَ لا تَایئَسوا مِن رَوحِ الله‌؛ «لا تَایئَسوا مِن رَوحِ الله» در پیدا کردن یوسف، که یک امر دنیایی است. پس بنابراین، این «لا تَایئَسوا مِن رَوحِ الله» یک امر کلّی است در امور دنیایی. البتّه در امور اخروی هم همین جور است امّا آیه در مورد امور دنیایی است. لا تَایئَسوا! چرا انسان مأیوس باشد؟ نخیر، ما امیدواریم که بتوانیم بینی این قدرتهای مستکبر را به خاک بمالیم و رغم اَنفشان کنیم؛ میتوانیم این کار را [بکنیم]، امیدواریم۱۳۹۷/۱۲/۲۳

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۲۲:۱۹ محمدمهدی کرمعلی

#شعر

 

امید بخشی

همت اگر سلسله جنبان شود/مور تواند که سلیمان شود

همت اگر پایه فزایی کند/پشه بی بال همایی کند

همت اگر پای به میدان نهد/گوی فلک در خم چوگان نهد

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۲۲:۲۴ محمدمهدی کرمعلی

#شعر

 

مرا امید وصل تو زنده می دارد/وگرنه هر دمم از هجر توست بیم هلاک

 

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۲۲:۵۶ محمدمهدی کرمعلی

#داستان

 آهنگر ناامید:
 آهنگری سکته مغزی کرده بود و به واسطه آن بخش سمت راست بدنش فلج شده بود. او چون خانه نشین شده بود. دائم گریه می کرد و هر وقت کسی احوالش را می پرسید بلافاصله بغضش می ترکید و زار زار در احوال خود می گریست. سرانجام خانواده مرد دست به دامان دکتر شدند و از او خواستند تا مرد آهنگر را دلداری دهد و با او صحبت کند.


دکتر به خانه مرد رفت و کنار بسترش نشست و احوالش را پرسید. طبق معمول مرد آهنگر شروع به گریه نمود. دکتر بی اعتنا به گریه مرد شروع به نقل داستانی کرد. او گفت: «روزی یکی از فرماندهان شجاع ارتش امپراتور برای جنگ با دشمن به جبهه نبرد رفت و همان روز اول در اثر اصابت شمشیر دست راستش را از دست داد. فرمانده امپراتور را به درمانگاه بردند و زخمش را با آتش سوزاندند تا عفونت نکند. یک ماه بعد او از بستر برخاست و دوباره به جبهه رفت. چند روز بعد در اثر اصابت تیری پای راستش از کار افتاد. اما او تسلیم نشد و سربازانش را مجبور کرد که سوار بر گاری او را به خط مقدم جنگ ببرند و در همان خط اول نبرد با بدن نیمه کاره اش کل عملیات را راهبری کرد تا ارتش را به پیروزی رساند.»

دکتر سپس ساکت شد و دوباره رو به آهنگر کرد و به او گفت: «خوب دوباره از تو می پرسم حالت چطور است!؟»اینبار آهنگر بدون اینکه گریه و زاری کند با لبخند سری تکان داد و گفت: «حق با شماست! من بدنم نیستم! پس خوبم!» و آنگاه به پسرش گفت که گاری را آماده کند چون می خواهد با همان وضع نیمه فلج به مغازه آهنگری اش برود.

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۲۳:۳۵ محمدمهدی کرمعلی

#آیات

امید بخشی نیرو های طالوت در برابر جالوت:

کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة بإذن الله(بقره249)

 

امید بخشی به مومنان

ثم ننجی رسلنا والذین ءامنوا کذلک حقا علینا ننجی المؤمنین(یونس103)

 

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۲۳:۴۵ محمدمهدی کرمعلی

#روایات

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : «الاَملُ رحمهٌ لِاُمَّتی و لَو لا الاَمل ما رَضَعت والِدةٌ وَلَدَها وَ لا غَرَسَ غارسٌ شَجَراً؛ برای پیروان من رحمت است و اگر امید نبود، هیچ مادری کودکش را شیر نمی‌‌داد و هیچ باغبانی نهالی نمی‌‌کاشت». (مجلسی، ج 74، ص175)

۲۲ اسفند ۹۹ ، ۲۳:۴۷ محمدمهدی کرمعلی

#امام

باید یک فکری همه بکنند. آنهایی که اهل فکرند. اهل قلم‌‌اند. آنهایی که صالح‌اند. این صُلَحا باید بنشینند و درصدد این باشند که امید بدهند به این جامعه. این مردم احتیاج به امید دارند. دیگران دارند اینها را ناامید می‌کنند((امام خمینی، ج21، ص82)

 

لازم است علمای اعلام متذکر شوند که با جزئی غفلت و اهمال، اسلام و مملکت اسلامی از دست خواهد رفت؛ و با وحدت کلمه مسلمین خصوصاً علمای اعلام، خطر مرتفع خواهد شد. باید آقایان جدیت کنند در تحصیل وحدت کلمه، و در تذکر به طبقات مسلمین و از خطرهای بزرگی که متوجه اسلام است آنها را آگاه کنند اینجانب مصمم هستم که با تمام قوا از اعمال خلاف اسلامی دستگاه جبار جلوگیری کنم و به خواست خدای متعال پیروزی نهایی با ماست و کَلِمهُ اللهِ هِی العُلیا. (امام خمینی، ج21، ص82)

۲۳ اسفند ۹۹ ، ۰۰:۴۸ محمدمهدی کرمعلی

#نظر شخصی

با ملاحظه در سیره ائمه اطهار و زندگانی انبیا و رسولان الهی متوجه اهمیت مسئله امید بخشی میشویم به طوری که اگر این مسئله نباشد و امت ناامید بشود در برابر دشمن شکست را در پی خواهد داشت

این روحیه امید بخشی در غزوات و جنگ های پیامبر پررنگ تر است به طوری که در شرایطی که سپاه اسلام در اضطراب و نگرانی جنگ احد به سر می برد و حملات کافرین از یک سو و فتنه ها و شبهات اهل کتاب از سوی دیگر آنها را احاطه کرده است تنها با ایمان قوی و قوت قلب و امید است که می توان از این مهلکه جان سالم به در برد و به پیروزی رسید و خداوند در این راستا برای امید بخشی به مومنین ماجرای جنگ بدر را یادآور می شود و می فرماید که ما شما را در جنگ بدر یاری کردیم و اگر تقوا داشته باشد و صبر کنید همان طور شما را در این جنگ یاری می کنیم و یا در شرایطی دیگر به مومنین می فرماید که شما چه کشته شوید و چه بجنگید در هر صورت پیروز هستید و پیروزی واقعی نصیب شماست

و یا مثلا در زمانی که سپاه طالوت کثرت جمعیت سپاه جالوت را مشاهده می کند عده ای این طور می گویند که کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة بإذن الله

این مسئله در بررسی زندگانی حضرت یوسف و موسی و یعقوب و صالح و...از دیگر انبیا نیزمشخص می شود

همچنین در زندگانی ائمه مانند امیر المومنین علیه السلام نیز می بیینم در شرایطی که مردم رغبتی به حنگیدن و جهاد ندارند جه توصیف بالایی از جهاد ارائه می دهند به طوری که اسنانی که این تعابیر را می شنود سراسر غرق در انگیزه و امید می شود . إن الجهاد باب من ابواب الجنه فتحه الله لخاصة اولیائه..

 در نهایت این مسئله امید است که در کنار تقوا یک ملت را بر سرپا نگه می دارد و باعث پیروزی آن بر جهه مقابل می شود

مسئله ی دیگری که قابل تامل است اسن است که با بررسی موارد امید بخشی در قرآن و سیره ائمه معصومین به این می رسیم که همه یا اکثر شرایطی که در آن امید بخشی شده است در مواقعی است که اثر خاصی را مترتب می شود یعنی اگر در آن لحظه امید بخشی انجام نمی شد و مومنین امید خود را به واسطه فشار های زیاد از دست میدادند دچار شکست می شدند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی