جزء 7 (مجازاتهای هدفمند. مثل اطعام مساکین به جای زندان و شلاق)
سوره مبارکه مائده - 89
لَا یُؤَاخِذُکُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِی أَیْمَانِکُمْ وَلَکِنْ یُؤَاخِذُکُمْ بِمَا عَقَّدْتُمُ الْأَیْمَانَ فَکَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاکِینَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِیکُمْ أَوْ کِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِیرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَصِیَامُ ثَلَاثَةِ أَیَّامٍ ذَلِکَ کَفَّارَةُ أَیْمَانِکُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُوا أَیْمَانَکُمْ کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿۸۹﴾
#آیات_مرتبط
1- وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ أَن یَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِیرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَدِیَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ إِلَّا أَن یَصَّدَّقُوا فَإِن کَانَ مِن قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّکُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِیرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَإِن کَانَ مِن قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُم مِّیثَاقٌ فَدِیَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ وَتَحْرِیرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ فَمَن لَّمْ یَجِدْ فَصِیَامُ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْنِ تَوْبَةً مِّنَ اللَّهِ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا ﴿ نساء - 92﴾
نکات:
الف) میان جرمهای خطایی با عمدی تفاوت بسیاری در نوع عقوبت وجود دارد.
ب) نوع مجازات در جرمهای خطایی میتواند بهگونهای باشد که علاوه بر اصلاح فرد، منفعتی نظیر آزاد کردن زندانیان را برای جامعه داشته باشد.
------------------------------------------------------------------------------------
2- یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّیْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ وَمَن قَتَلَهُ مِنکُم مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ یَحْکُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنکُمْ هَدْیًا بَالِغَ الْکَعْبَةِ أَوْ کَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاکِینَ أَوْ عَدْلُ ذَلِکَ صِیَامًا لِّیَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ وَمَنْ عَادَ فَیَنتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ وَاللَّهُ عَزِیزٌ ذُو انتِقَامٍ ﴿ مائده - 95﴾
نکات: صدقه و روزهداری به سبب خصوصیات ممتازی که دارند، میتوانند نقش بسیار موثری را نسبت به زندان ایفا کنند. چنانکه تاکیدات فراوانی در آیات و روایات نسبت به آن دو در خصوص کفاره گناهان آمده است.
-------------------------------------------------------------------------------------
3- وَکَتَبْنَا عَلَیْهِمْ فِیهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَیْنَ بِالْعَیْنِ وَالْأَنفَ بِالْأَنفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ کَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿ مائده - 45﴾
نکات: برای تمامی گناهان نمیتوان کفاره صدقه و روزهداری را تجویز نمود بلکه در برخی از جرمها لازم است که مقابله به مثل صورت بگیرد.
-------------------------------------------------------------------------------------
4- إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ ﴿ حجرات - 10﴾
نکات: نوع مجازات برای مجرمان باید بهگونهای باشد که منجر به اصلاح او بشود. زیرا اصلاح چنین فردی منجر به اصلاح جامعه میشود.
-------------------------------------------------------------------------------------
5- وَالَّذِینَ یُظَاهِرُونَ مِن نِّسَائِهِمْ ثُمَّ یَعُودُونَ لِمَا قَالُوا فَتَحْرِیرُ رَقَبَةٍ مِّن قَبْلِ أَن یَتَمَاسَّا ذَلِکُمْ تُوعَظُونَ بِهِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ ﴿ مجادله - 3﴾ فَمَن لَّمْ یَجِدْ فَصِیَامُ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْنِ مِن قَبْلِ أَن یَتَمَاسَّا فَمَن لَّمْ یَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّینَ مِسْکِینًا ذَلِکَ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ وَلِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ ﴿ مجادله - 4﴾
نکات: در برخی از جرمها لازم است که فرد جهت کیفر گناه خود در ابتدا متحمل سختیهای روزهداری شود و در صورت عدم توان به اطعام مساکین بپردازد. بنابراین در ترتیب میان اطعام و روزهداری میبایست نوع گناه لحاظ شود. چه بسا در برخی موارد لازم است که کفاره اطعام مقدم بر روزهداری شود (نظیر گفتن قسم دروغ) و در برخی مواقع بالعکس.
-------------------------------------------------------------------------------------
6- یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصَاصُ فِی الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنثَى بِالْأُنثَى فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَیْهِ بِإِحْسَانٍ ذَلِکَ تَخْفِیفٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِیمٌ ﴿ بقره - 178﴾ وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاةٌ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ﴿ بقره - 179﴾
نکات: شانیت اجتماعی افراد (نظیر آزاد یا برده بودن و زن یا مرد بودن و غیره) در انتخاب نوع مجازات بسیار موثر است.
-------------------------------------------------------------------------------------
7- الزَّانِیَةُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْکُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِی دِینِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ ﴿ نور - 2﴾
نکات: یکی از تفاوتهای میان تعزیرات با حدودات شرعی در اسلام اینست که میزان شدت و کیفیت تعزیرات توسط حاکم اسلامی قابل تغییر است اما حدود شرعی، احکام ثابتی هستند و قابل تغییر نیستند. در برخی مواقع کیفیت مجازات جرمهایی بزرگ مانند زنا به شکل مشخص تعیین شده است و قابل تغییر نیست. لذا در این موارد بهترین حالت اصلاح فرد همین حدود شرعی تعیین شده است و جایگزینی نظیر اطعام مساکین و روزهداری برایش نیست.
-------------------------------------------------------------------------------------
8- یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَکُونُوا خَیْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَى أَن یَکُنَّ خَیْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَکُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ وَمَن لَّمْ یَتُبْ فَأُولَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿ حجرات - 11﴾
نکات: در هنگام مجازات مجرم میبایست از مسخرهکردن و دادن القاب زشت به او خودداری گردد. چنانکه در قبل بیان شد یکی از اهداف مجازاتها ایسنت که فرد مجرم از حیث روحی نیز اصلاح گردد در حالیکه دادن القاب زشت به او میتواند نتیجه عکس داشته باشد.