16-1. برخی بدون حساب وکتاب به جهنم میروند (کهف/ 103 تا 105)



#روایت، اهل شرک از میزان تخصیص خوردن
کافی از امام سجاد ع: ... اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَهْلَ الشِّرْکِ لَا یُنْصَبُ لَهُمُ الْمَوَازِینُ وَ لَا یُنْشَرُ لَهُمُ الدَّوَاوِینُ وَ إِنَّمَا یُحْشَرُونَ إِلى جَهَنَّمَ زُمَراً وَ إِنَّمَا نَصْبُ الْمَوَازِینِ وَ نَشْرُ الدَّوَاوِینِ لِأَهْلِ الْإِسْلَام ...
#روایت، مشرک بدون حساب وارد آتش میشود
وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحَاسِبُ کُلَّ خَلْقٍ إِلَّا مَنْ أَشْرَکَ بِاللَّهِ فَإِنَّهُ لَا یُحَاسَبُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ.
#تفسیر نور، چرا اعمال اینها وزنی ندارند؟
«حَبط»، در لغت آن است که شکم حیوان به خاطر خوردن گیاه سمّى باد کند و آن را در معرض مرگ قرار دهد که هر کس مىبیند، مىپندارد حیوانى سالم و پرگوشت است، در حالى که در شکم آن باد و خودش مسموم است.
تباه شدن اعمال انسان را نیز از این رو حبط مىگویند که آنان توسط گناهان، مسموم و توخالى و در معرض نابودى قرار گرفتهاند
... کفر به خدا، سبب حبط اعمال مىشود و هر چه که پوک شد، وزنى ندارد. «حبطت، فلا نُقیمُ لهم... وزناً».#روایت، دسته های دیگری که بدون حساب وارد آتش میشوند
منیه المرید
وَ قَالَ ص سِتَّةٌ یَدْخُلُونَ النَّارَ قَبْلَ الْحِسَابِ بِسِتَّةٍ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هُمْ قَالَ
الْأُمَرَاءُ بِالْجَوْرِ وَ
الْعَرَبُ بِالْعَصَبِیَّةِ وَ
الدَّهَاقِینُ بِالْکِبْرِ وَ ((3) الدهاقین جمع الدهقان و هو بالکسر رئیس القریة و من له مال و عقار. شاید ترجمه ملاک ترجمه ی خوبی باشه)
التُّجَّارُ بِالْخِیَانَةِ وَ
أَهْلُ الرُّسْتَاقِ بِالْجَهَالَةِ وَ (روستائیان به سبب جهالت! جهل از هیچ کس پذیرفته نیست)
الْعُلَمَاءُ بِالْحَسَد
(برای اینکه به عرب ها و روستایی ها برنخوره باید یه توضیحی داده بشه مثل اینکه روایت دارد ملاک ها را میگوید و اینکه هر صنفی از چه نقطه ضعفی گزیده میشود، مثل اینکه عالم باید بیشتر نگران حسد باشد و امیر نگران جور نکردن، البته تو کنزالعمال به جای مورد اهل الرستاق و الاغنیاء بالبخل اومده)
#روایت، دسته های دیگری که بدون حساب وارد جهنم میشوند
خصال
َ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ص قَالَ: ثَلَاثَةٌ یُدْخِلُهُمُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِغَیْرِ حِسَابٍ وَ ثَلَاثَةٌ یُدْخِلُهُمُ اللَّهُ النَّارَ بِغَیْرِ حِسَابٍ فَأَمَّا الَّذِینَ یُدْخِلُهُمُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِغَیْرِ حِسَابٍ فَإِمَامٌ عَادِلٌ وَ تَاجِرٌ صَدُوقٌ وَ شَیْخٌ أَفْنَى عُمُرَهُ فِی طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَمَّا الثَّلَاثَةُ الَّذِینَ یُدْخِلُهُمُ اللَّهُ النَّارَ بِغَیْرِ حِسَابٍ فَإِمَامٌ جَائِرٌ وَ تَاجِرٌ کَذُوبٌ وَ شَیْخٌ زَانٍ.
#روایت، اگه کسی شبهه داشت که جای دیگه در قرآن آمده که موازین بر پا میشن(واسه همه غیر از اینا)
التوحید (للصدوق) ؛ ص268
َ أَمَّا قَوْلُهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى- وَ نَضَعُ الْمَوازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئاً فَهُوَ مِیزَانُ الْعَدْلِ یُؤْخَذُ بِهِ الْخَلَائِقُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یَدِینُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى الْخَلْقَ بَعْضَهُمْ مِنْ بَعْضٍ بِالْمَوَازِینِ وَ فِی غَیْرِ هَذَا الْحَدِیثِ الْمَوَازِینُ هُمُ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَوْصِیَاءُ ع[1] وَ أَمَّا قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- فَلا نُقِیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَزْناً فَإِنَّ ذَلِکَ خَاصَّة[2]
[1] ( 1). قوله:« و فی غیر هذا الحدیث» إلى هنا من کلام المصنّف.
[2] ابن بابویه، محمد بن على، التوحید (للصدوق) - ایران ؛ قم، چاپ: اول، 1398ق.