نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

17:36
۹۷/۰۳/۰۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین منیب

j15

نظرات  (۶)

۱۰ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۱۰ محمد هادی انصاریپور
تفسیر نور (محسن قرائتی)

وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا «36»

و از آنچه به آن علم ندارى پیروى مکن، چون گوش و چشم و دل، همه‌ى اینها مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.

نکته ها

ذکر چشم و گوش و دل در آیه، شاید از باب نمونه باشد، زیرا در قیامت علاوه بر خود انسان، از دست و پا و اعضاى دیگر هم سؤال مى‌شود «1» و آنها به سخن آمده، اعتراف مى‌کنند. «2» و ممکن است براى این باشد که انگیزه‌ى پیروى از دیگران از طریق دیدن یا شنیدن و یا اندیشه و درک است.

در طول تاریخ، بسیارى از فتنه‌ها و نزاع‌ها، از قضاوت‌هاى عجولانه یا حرف‌هاى بى‌مدرک ونظریه‌هاى بدون تحقیق و علم، بروز کرده است. عمل به این آیه، فرد و جامعه را در برابر بسیارى از فریب‌ها و خطاها بیمه مى‌کند. چرا که خوش‌بینى بیجا، زودباورى وشایعه‌پذیرى، جامعه را دستخوش ذلّت وتسلیم دشمن مى‌کند.

تقلید کورکورانه، پیروى از عادات وخیالات، تبعیّت از نیاکان، باور کردن پیشگویى‌ها، خواب‌ها، حدس‌ها و گمان‌ها، قضاوت بدون علم، گواهى دادن بدون علم، موضعگیرى، ستایش یا انتقاد بدون علم، تفسیر و تحلیل و نوشتن و فتوا دادن بدون علم، نقل شنیده‌هاى بى‌اساس و شایعات، نسبت دادن چیزى به خدا و دین بدون علم، تصمیم در شرایط هیجانى و بحرانى وبدون دلیل وبرهان، تکیه به سوگندها و اشک‌هاى دروغین دیگران، همه‌ى اینها مصداق‌ «لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» بوده و ممنوع است.

به مقتضاى روایات متواتر و معتبر، پیروى از اصول قطعى شرعى (مانند فتواى مجتهد، یا علمى که به اطمینان‌هاى نزدیک به یقین اطلاق مى‌شود) پیروى از علم است. همچنان که مردم از نسخه‌ى پزشک متخصّص و دلسوز، علم پیدا مى‌کنند، از فتواى مجتهد جامع‌الشرایط و متّقى نیز علم به حکم خدا پیدا مى‌کنند. بنابراین این مرحله از علم کافى است، هر چند علم درجاتى دارد و مراحل عمیق‌تر آن مانند: علم الیقین، حقّ الیقین و عین‌الیقین مى‌باشد.

امامان معصوم علیهم السلام، اصحاب خود را از شنیدن و گفتن هر سخنى باز مى‌داشتند و به آنان توصیه مى‌کردند که دربانِ دل و گوش خود باشید. ودر این امر، به این آیه‌ «لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» استناد مى‌کردند.

چنانکه امام صادق علیه السلام براى متنبّه کردن شخصى که هنگام رفتن به دستشویى، توقّف خود را در آنجا طول مى‌داد تا صداى ساز وآواز همسایه را بشنود، این آیه را تلاوت کرد وفرمود:

گوش از شنیده‌ها، چشم از دیده‌ها ودل از خاطرات مؤاخذه مى‌شود. امام سجاد علیه السلام نیز فرمود: انسان حقّ ندارد هرچه مى‌خواهد بگوید. «1»

پیام ها

1- زندگى باید براساس علم واطلاعات صحیح ومنطق وبصیرت باشد. «لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ»

2- بازار شایعات را داغ نکنیم و با نقل شنیده‌هاى بى‌اساس، آبرو و حقوق افراد را از بین نبریم. لا تَقْفُ‌ ...

3- قرآن بساط ساحران، کاهنان و پیش‌گویان را که مردم ساده‌لوح را دور خود جمع مى‌کنند، بر هم مى‌زند. «لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ»

4- راه شناخت، تنها حس نیست، دل نیز یکى از راههاى شناخت است. «السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ»

5- در قیامت، از باطن و نیّات هم بازخواست مى‌شود. «الْفُؤادَ»

6- ایمان به قیامت وحسابرسى خداوند، عامل پیدایش تقواست. «کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا»

7- بهره‌بردارى صحیح نکردن از جسم و امکانات، مؤاخذه خواهد داشت. «کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا»

۱۰ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۳۲ محمد هادی انصاریپور
#روایات تفسیری

تفسیر عیاشی
74- عن الحسن قال‏ کنت أطیل القعود فی المخرج- لأسمع غناء بعض الجیران- قال: فدخلت على أبی عبد الله فقال لی یا حسن: «إِنَ‏ السَّمْعَ‏ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُ‏ أُولئِکَ‏ کانَ‏ عَنْهُ‏ مَسْؤُلًا» السمع و ما وعى، و البصر و ما رأى، و الفؤاد و ما عقد علیه.
75- عن الحسین بن هارون عن أبی عبد الله‏ فی قول الله: «إِنَ‏ السَّمْعَ‏ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُ‏ أُولئِکَ‏ کانَ‏ عَنْهُ‏ مَسْؤُلًا» قال: یسأل السمع عما یسمع و البصر عما یطرف و الفؤاد عما یعقد علیه.
76- عن أبی جعفر قال‏ کنت عند أبی عبد الله ع فقال له رجل: بأبی أنت و أمی- إنی أدخل کنیفا لی و لی جیران- و عندهم جواری یتغنین و یضربن بالعود، فربما أطلب الجلوس استماعا منی لهن- فقال: لا تفعل، فقال الرجل: و الله ما آتیتهن‏[1] إنما هو سماع أسمعه بإذنی- فقال له: أ ما سمعت الله یقول «إِنَّ السَّمْعَ‏ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا» قال: بلى و الله فکأنی لم أسمع هذه الآیة قط من کتاب الله من عجمی و لا من عربی، لا جرم أنی لا أعود إن شاء الله و إنی أستغفر الله فقال له: قم فاغتسل و صل ما بدا لک، فإنک کنت مقیما على أمر عظیم- ما کان أسوأ حالک لو مت على ذلک، أحمد الله و أسأله التوبة من کل ما یکره، فإنه لا یکره إلا کل القبیح، و القبیح دعه لأهله فإن لکل أهلا
تفسیر نور الثقلین:
206- فی تفسیر على بن إبراهیم و فی روایة أبی الجارود عن أبی جعفر علیه السلام قال: القسطاس المستقیم هو المیزان، له لسان و فیه قوله: وَ لا تَقْفُ‏ ما لَیْسَ‏ لَکَ‏ بِهِ‏ عِلْمٌ‏ قال: لا ترم أحدا بما لیس لک به علم، و قال رسول الله صلى الله علیه و آله: من بهت مؤمنة أقیم فی طینة خبال أو یخرج مما قال.

۱۰ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۳۳ محمد هادی انصاریپور
#بیانات رهبری

پرهیز از قول به غیر علم
در مسئله‌ی اخلاق، این نکته را هم عرض بکنم - این را بعداً میخواستم عرض کنم؛ چون میترسم وقت بگذرد، جلوتر عرض میکنم؛ زیرا جزو اساسی‌ترین مسائل است - پرهیز از قول به غیر علم، از غیبت، از تهمت. من خواهش میکنم شما جوانهای عزیز به این مسئله اهتمام بورزید. همین طور که در زمینه‌های مختلف اهتمام به طهارت عملی دارید - به نماز اهتمام دارید، به روزه اهتمام دارید، به پرهیز از تعرضهای جنسی اهتمام دارید - به این مسئله هم اهتمام داشته باشید. اگر چنانچه ما چیزی را به کسی نسبت بدهیم که در او نیست، خب این میشود تهمت. اگر چنانچه چیزی را بگوئیم که به آن علم نداریم؛ مثلاً یک شایعه است - یک نفری یک حرفی را از قول یکی نقل میکند، ما هم همان را دوباره تکرار میکنیم - خب، این کمک کردن به شایعه است، این شایعه‌پردازی است؛ قول به غیر علم است. قول به غیر علم، خود قولش هم اشکال دارد، عمل کردن به آن امر غیر معلوم و بدون علم هم اشکال دارد؛ «و لا تقف ما لیس لک به علم». «لا تقف»، یعنی چیزی را که علم به آن نداری، دنبال نکن، دنبال نرو. دنبال کردن، هم در زمینه‌ی عمل هست، هم در زمینه‌ی گفتار هست. وقتی شما یک چیزی را گفتید که به آن علم ندارید، این هم اختفاء امری است که انسان به آن علم ندارد. لذا دنبالش میفرماید: «انّ السّمع و البصر و الفؤاد کلّ اولئک کان عنه مسئولا».(۱)۱۳۹۱/۰۵/۱۶
بیانات در دیدار دانشجویان
۱۰ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۴۱ محمد هادی انصاریپور

#پیشنهاد

اینجا بپردازید به وضعیت فضای مجازی و شایعه پراکنی در کشور و اینکه یکی از حربه های دشمن در روزگار امروز جنگ رسانه ای است. با رسانه کاری کرده اند که ملت ما دائما احساس بدبختی و بیچارگی بکند. احساس کند اوضاع همه چیز بد است. همه دروغ گو و دزد شده اند. همه ظالم شده اند. دیگر یک نفر عادل هم در این کشور نیست. اوضاع کشور ما جزء بدترین کشورهای دنیاست و...

در حالی که وقتی انسان به خارج از کشور می رود و وضعیت کشورهای دیگر را بررسی میکند و وضعیت کشور خودمون را با آمار رسمی و علمی مقایسه میکند با خیلی از کشورهای دنیا می بیند بسیاری از این حرفها کار رسانه و فضاسازی رسانه ای است که دشمن انجام میدهد. بسیار دروغ میگوید و ما چون اهل تحقیق نیستیم به راحتی باور میکنیم و به همه چیز بدبدین می شویم و اینگونه دشمن را به مقصود خود می رسانیم.


قَالَ الْحَسَنُ ع بَیْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ أَرْبَعَةُ أَصَابِعَ‏ مَا رَأَیْتَهُ بِعَیْنِکَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیْکَ بَاطِلًا کَثِیراً

<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->
۱۰ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۴۴ محمد هادی انصاریپور
برای مثال هم می شود گفت به روشنی مشخص است که وضعیت عمومی کشور از اول انقلاب تا امروز به مراتب بهتر شده است. چه در مسائل علمی، چه نظامی چه مسائل اقتصادی چه مسائل امنیتی چه نفوذ و اقتدار کشور در سطح بین المللی و...
ولی در عین حال همه ما مشاهده میکنیم در احوال خودمان و دور و بری هایمان که احساس بدبختی و فشار و سختی در ما بیشتر شده است.
بخش مهمی از این احساس، ریشه در کار رسانه ای دشمن دارد که بر روی ساده لوحی و باورپذیری ما بنا شده است.

۱۰ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۴۸ محمد هادی انصاریپور

وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى‏ أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ‏ مِنْهُمْ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطانَ إِلاَّ قَلیلاً (نساء/83)

<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی