نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

4-19. اعتدال (فرقان/67)

سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۲۵ ب.ظ
25:67
۹۶/۰۳/۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j19

نظرات  (۴)

.....المیزان

و القوام بالفتح الواسط العدل، و بالکسر ما یقوم به الشی‏ء و قوله: «بَیْنَ ذلِکَ» متعلق بالقوام، و المعنى: و کان إنفاقهم وسطا عدلا بین ما ذکر من الإسراف و القتر فقوله: «وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً تنصیص على ما یستفاد من قوله «إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا»، فصدر الآیة ینفی طرفی الإفراط و التفریط فی الإنفاق، و ذیلها یثبت الوسط.

.....نمونه

در تفسیر" اسراف" و" اقتار" که نقطه مقابل یکدیگرند مفسران سخنان گوناگونى دارند که روح همه به یک امر بازمى‏گردد و آن اینکه" اسراف" آن است که بیش از حد و در غیر حق و بیجا مصرف گردد، و" اقتار" آن است که کمتر از حق و مقدار لازم بوده باشد.

در یکى از روایات اسلامى تشبیه جالبى براى اسراف و" اقتار" و حد اعتدال شده است و آن اینکه هنگامى که امام صادق ع این آیه را تلاوت فرمود مشتى سنگ‏ریزه از زمین برداشت و محکم در دست گرفت، و فرمود این همان" اقتار" و سخت‏گیرى است، سپس مشت دیگرى برداشت و چنان دست خود را گشود که همه آن به روى زمین ریخت و فرمود این" اسراف" است، بار سوم مشت دیگرى برداشت و کمى دست خود را گشود به گونه‏اى که مقدارى فرو ریخت و مقدارى در دستش بازماند، و فرمود این همان" قوام" است.

.... نور

امام رضا (علیه السلام) مقدار هزینه و انفاق معتدل را همان مقدار معروفى دانستند که در سوره بقره آمده: «عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتاعاً بِالْمَعْرُوفِ» «2» یعنى توانگر در شأن توانمندى خود و تهیدست در حدّ توان خود مطابق عُرف پسندیده و شأن خود بدهد. «3»

امام صادق (علیه السلام) فرمود: بخشش در راه باطل، اسراف است (گرچه کم باشد) و بخل در راه حقّ، اقتار است. «4»

... آیات  مرتبط

إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبى‏ وَ یَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ (90)

فَلِذلِکَ فَادْعُ وَ اسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ وَ قُلْ آمَنْتُ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ کِتابٍ وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ رَبُّنا وَ رَبُّکُمْ لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ أَعْمالُکُمْ لا حُجَّةَ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ یَجْمَعُ بَیْنَنا وَ إِلَیْهِ الْمَصیرُ (15)

... روایت

حکمت446: وَ سُئِلَ ع [أَیُّمَا] أَیُّهُمَا أَفْضَلُ الْعَدْلُ‏ أَوِ الْجُودُ فَقَالَ ع الْعَدْلُ یَضَعُ‏ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا وَ الْجُودُ یُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا وَ الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا

احتجاج طبرسی:.... ٍّ قَالَ عَلِیٌّ ع وَ أَمَّا قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ نَضَعُ الْمَوازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئاً فَهُوَ مِیزَانُ الْعَدْلِ‏ یُؤْخَذُ بِهِ الْخَلَائِقُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یَدِینُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى الْخَلَائِقَ بَعْضَهُمْ مِنْ بَعْضٍ وَ یَجْزِیهِمْ بِأَعْمَالِهِمْ وَ یَقْتَصُّ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِم‏.....

روی عن معاذ أنه قال سألت رسول الله ص عن ذلک فقال من أعطى فی غیر حق فقد أسرف و من منع عن حق فقد قتر

جامع الأخبار قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ عَدْلُ سَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَبْعِینَ سَنَةً قِیَامٍ لَیْلُهَا وَ صِیَامٍ نَهَارُهَا وَ جَوْرُ سَاعَةٍ فِی حُکْمٍ أَشَدُّ وَ أَعْظَمُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ مَعَاصِی سِتِّینَ سَنَةً.   بحار

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِیَّاکُمْ وَ الظُّلْمَ فَإِنَّهُ یُخَرِّبُ قُلُوبَکُمْ. روضة الواعظین

وَ قَالَ أَیْضاً أَحَبُّ النَّاسِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ أَقْرَبُهُمْ مِنَ اللَّهِ مَجْلِساً إِمَامٌ عَادِلٌ إِنَّ أَبْغَضَ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ وَ أَشَدُّهُمْ عَذَاباً إِمَامٌ جَائِرٌ. روضة الواعظین

قَالَ الصَّادِقُ ع‏ مِنَ الْجَوْرِ قَوْلُ الرَّاکِبِ لِلْمَاشِی الطَّرِیقَ الطَّرِیقَ.

الإمام علی «ع»: العدل زینة الایمان.[1]

9 الامام علی «ع»: العدل حیاة الاحکام.[2]

7 الإمام علی «ع»: العدل رأس الإیمان، و جماع الإحسان، و أعلى مراتب الإیمان.[3]

6 الإمام علی «ع»: إنّ العدل میزان اللَّه، الّذی وضعه للخلق، و نصبه لإقامة الحقّ، فلا تخالفه فی میزانه، و لا تعارضه فی سلطانه.[4]

5 الإمام علی «ع»: بالعدل تصلح الرّعیّة.[5]



[1] ( 2).« بحار» 78/ 80.

[2] ( 3).« غرر الحکم»/ 30.

[3] ( 1).« غرر الحکم»/ 39.

[4] ( 3).« غرر الحکم»/ 103.

[5] ( 2).« غرر الحکم»/ 146.

....نکته

مواظب باشیم عدل و اعتدال را شخصی و وابسته به نظر خودمان تعریف نکنیم. میزان عدل و اعتدال شناخت حق است. حق نیز دو گونه شناخته می شود. 1-فطرت پاک انسانی که موارد مشخصی از قبیل صدق، عدم ستمکاری، پاکدامنی و ... را عموما تشخیص می دهد. 2-از طریق خود حق تعالی، شناخت کتاب حق(قرآن) و ولی حق: چه بسا سر سختی نشان دادن در برابر دشمن خروج از اعتدال  و افراطی گری بیان شود در حالیکه حق تعالی آنرا مطابق حق و کوتاهی از آن را خروج از اعتدال معرفی می کند(یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذینَ یَلُونَکُمْ مِنَ الْکُفَّارِ وَ لْیَجِدُوا فیکُمْ غِلْظَةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقینَ (123)،  وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُونَ (9))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی