آیه:فالآیة ما یکون موردا للتوجّه و القصد الى
المقصود و وسیلة للوصول بها الیه. (التحقیق)
به دلیل اینکه شاید ما به ازای
مناسبی در فارسی برای آیه نداشته باشیم: آیه ی چیزی ست که خودش مقصود نیست مقصود
چیز دیگریست مثلا وقتی در جاده ای تابلوی پیچ خطرناک میبینیم ذهن ما از این تابلو
منتقل میشود به مقصودی که در پس نصب این تابلو خوابیده است و آن این است که جلو تر
پیچی خطرناک وجود دارد. کسی در خود تابلو متوقف نمیشود و انرژی و زمان خود را برای
دقت به تابلو نمیگذارد از آن استفاده میکند برای مقصودی که نصب شده. فلذا همه
ی مخلوقات الهی آیه اند.
لذا منقول
است از امیرالمومنین ع:(ما رَاَیْتُ شَیْئاً اِلاّ وَ رَاَیْتُ اللهَ قَبْلَهُ وَ
بَعْدَهُ وَ مَعَهُ)( کلمات مکنونهی فیض(ره))(در جامع الاحادیث پیداش نکردم)
(من
چیزی را ندیدم مگر این که خدا را پیش از او و با او و بعد از او دیدم).
آفرینش همه تنبیه خداوند دلست
دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار(سعدی)خدا
هم همین را میفرماید لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ
کسی که بخواهد متوجه بشود نیازی به
تفکر به آسمان و زمین ندارد، همین که به خودش نگاه بکند میفهمد خودش خودش را
نیافریده و آن کس که همچین چیزی را آفریده حقیقتی از جنس خودش نبوده، قدرتی ما ورا
باید میبوده است برای خلق چنین موجودی!
#داستان نمونه ی شبیه ساز کرات فلکی
به دست انیشتین: شخص کافری وارد کارگاه انیشتین میشود و میبیند که دستگاهی ساخته
که با چرخاندن یک دستگیره کرات با ترتیب خودشان حرکت میکنند. میپرسد این را تو
ساخته ای؟ میگوید نه خودش به وجود آمده. او انکار میکند که نمیشود خودش به وجود
آمده باشد.انیشتین میگوید دستگاه به این کوچکی نمیشود خودش به وجود آمده باشد ولی
جهان به این بزرگی میتواند خودش به وجود آمده باشد؟
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
وَ جَعَلْنَا الَّیْلَ وَ النهََّارَ ءَایَتَینِ فَمَحَوْنَا ءَایَةَ الَّیْلِ وَ جَعَلْنَا ءَایَةَ النهَّارِ مُبْصرَةً لِّتَبْتَغُواْ فَضْلًا مِّن رَّبِّکمْ وَ لِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِینَ وَ الحِسَابَ وَ کلَّ شىْءٍ فَصَّلْنَاهُ تَفْصِیلًا(12)
إِنَّ فی خَلْقِ
1. السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ
2. اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ
3. الْفُلْکِ الَّتی تَجْری فِی الْبَحْرِ بِما یَنْفَعُ النَّاسَ وَ
4. ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماءٍ فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ بَثَّ فیها مِنْ کُلِّ دابَّةٍ وَ
5. تَصْریفِ الرِّیاحِ وَ
6. السَّحابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ
لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ (164)سوره مبارکه بقره
آیه: فالآیة ما یکون موردا للتوجّه و القصد الى المقصود و وسیلة للوصول بها الیه. (التحقیق)
به دلیل اینکه شاید ما به ازای مناسبی در فارسی برای آیه نداشته باشیم: آیه ی چیزی ست که خودش مقصود نیست مقصود چیز دیگریست مثلا وقتی در جاده ای تابلوی پیچ خطرناک میبینیم ذهن ما از این تابلو منتقل میشود به مقصودی که در پس نصب این تابلو خوابیده است و آن این است که جلو تر پیچی خطرناک وجود دارد. کسی در خود تابلو متوقف نمیشود و انرژی و زمان خود را برای دقت به تابلو نمیگذارد از آن استفاده میکند برای مقصودی که نصب شده. فلذا همه ی مخلوقات الهی آیه اند.
لذا منقول است از امیرالمومنین ع:(ما رَاَیْتُ شَیْئاً اِلاّ وَ رَاَیْتُ اللهَ قَبْلَهُ وَ بَعْدَهُ وَ مَعَهُ)( کلمات مکنونهی فیض(ره))(در جامع الاحادیث پیداش نکردم)
(من چیزی را ندیدم مگر این که خدا را پیش از او و با او و بعد از او دیدم).
آفرینش همه تنبیه خداوند دلست
دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار(سعدی)خدا هم همین را میفرماید لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ
کسی که بخواهد متوجه بشود نیازی به تفکر به آسمان و زمین ندارد، همین که به خودش نگاه بکند میفهمد خودش خودش را نیافریده و آن کس که همچین چیزی را آفریده حقیقتی از جنس خودش نبوده، قدرتی ما ورا باید میبوده است برای خلق چنین موجودی!
#داستان نمونه ی شبیه ساز کرات فلکی به دست انیشتین: شخص کافری وارد کارگاه انیشتین میشود و میبیند که دستگاهی ساخته که با چرخاندن یک دستگیره کرات با ترتیب خودشان حرکت میکنند. میپرسد این را تو ساخته ای؟ میگوید نه خودش به وجود آمده. او انکار میکند که نمیشود خودش به وجود آمده باشد.انیشتین میگوید دستگاه به این کوچکی نمیشود خودش به وجود آمده باشد ولی جهان به این بزرگی میتواند خودش به وجود آمده باشد؟