نهج البلاغة (للصبحی صالح) 304 193 و من خطبة له ع یصف فیها المتقین ..... ص : 303
َا أَمَّا اللَّیْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَالِینَ لِأَجْزَاءِ الْقُرْآنِ یُرَتِّلُونَهَا تَرْتِیلًا یُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَ یَسْتَثِیرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِمْ فَإِذَا مَرُّوا بِآیَةٍ فِیهَا تَشْوِیقٌ رَکَنُوا إِلَیْهَا طَمَعاً وَ تَطَلَّعَتْ نُفُوسُهُمْ إِلَیْهَا شَوْقاً وَ ظَنُّوا أَنَّهَا نُصْبَ أَعْیُنِهِمْ وَ إِذَا مَرُّوا بِآیَةٍ فِیهَا تَخْوِیفٌ أَصْغَوْا إِلَیْهَا مَسَامِعَ قُلُوبِهِمْ وَ ظَنُّوا أَنَّ زَفِیرَ جَهَنَّمَ وَ شَهِیقَهَا فِی أُصُولِ آذَانِهِم
نحوه موعظه گرفتن و درمان کردن مرض های قلب با قرآن
تفسیر نور الثقلین ج2 307 [سورة یونس(10): الآیات 47 الى 62] ..... ص : 305
79- فی کتاب الاهلیلجة قال الصادق علیه السلام: و أنزل علیکم کتابا فیه شِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ من أمراض الخواطر و مشتبهات الأمور.تفسیر نور ج3 586
گویا آیه اشاره به مراحل چهارگانهى تربیت و تکامل دارد، یعنى:
الف: مرحلهى موعظه، نسبت به کارهاى ظاهرى. «مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ»
ب: مرحلهى پاکسازى روح از رذایل. «شِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ»
ج: مرحلهى راهیابى به سوى مقصود. «هُدىً»
هر یک از این مراحل به دنبال دیگرى قرار دارد و جالب اینکه تمام آنها در پرتو قرآن انجام مىگیرد.
نهج البلاغة (للصبحی صالح) 252 فضل القرآن ..... ص : 252
فَاسْتَشْفُوهُ مِنْ أَدْوَائِکُمْ وَ اسْتَعِینُوا بِهِ عَلَى لَأْوَائِکُمْ فَإِنَّ فِیهِ شِفَاءً مِنْ أَکْبَرِ الدَّاءِ وَ هُوَ الْکُفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَیُّ وَ الضَّلَالُ
قرآن شفاء دهنده بالاترین مریضی هاست
ما مریضی را همین مریضی های ظاهری می بینیم. بنابراین حتی دنبال درمان هم نیستیم
بالاترین مریضی ها کفر و نفاق است که غربی ها و شرقی ها نه تنها درمان این را ندارند بلکه این مریضی را در عالم پخش می کنند
نهج البلاغة (للصبحی صالح) 219 حال أهل القبور فی القیامة ..... ص : 219
ٍ وَ عَلَیْکُمْ بِکِتَابِ اللَّهِ فَإِنَّهُ الْحَبْلُ الْمَتِینُ وَ النُّورُ الْمُبِینُ وَ الشِّفَاءُ النَّافِعُ وَ الرِّیُّ النَّاقِعُ وَ الْعِصْمَةُ لِلْمُتَمَسِّکِ وَ النَّجَاةُ لِلْمُتَعَلِّقِ لَا یَعْوَجُّ فَیُقَامَ وَ لَا یَزِیغُ فَیُسْتَعْتَبَ وَ لَا تُخْلِقُهُ کَثْرَةُ الرَّدِّ وَ وُلُوجُ السَّمْعِ مَنْ قَالَ بِهِ صَدَقَ وَ مَنْ عَمِلَ بِهِ سَبَقباید دنبال دواء باشیم و دنبال نسخه باشیم و بالاترین نسخه قرآن است.
ولی چون دم دست ما است به آن خیلی توجه نمی کنیم
تصنیف غرر الحکم و درر الکلم 240 تهذیب النفس ..... ص : 239
4863 یَنْبَغِی أَنْ یَتَدَاوَى الْمَرْءُ مِنْ أَدْوَاءِ الدُّنْیَا کَمَا یَتَدَاوَى ذُو الْعِلَّةِ وَ یَحْتَمِی مِنْ شَهَوَاتِهَا وَ لَذَّاتِهَا کَمَا یَحْتَمِی الْمَرِیضُ (445/ 6).
شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم ج6 445 10945 ..... ص : 445
(1) سزاوارست این که مداوا کند مرد از دردهاى دنیا چنانکه مداوا میکند صاحب علّت، و پرهیز کند از شهوتهاى آن و لذّتهاى آن چنانکه پرهیز میکند بیمار، مراد به «دردهاى دنیا» دردهاى دوستى آن و خواهش آنست.امروزه مواجهیم با نهضت ترجمه کتب روانشناسی و اقبال بی سابقه به چنین کتاب هایی برای تربیت فرزند و روابط بین خود و همسر و خانواده و ... سراغ انواع کتاب های روانشناسی که اصلا نسبت به آنها و نویسنده آنها و اینکه برای چه جامعه ای نوشته شده است می رویم در حالی که قرآن در برابر ماست. در صحت انتسابش و در شفاء بخش بودن نسخه هایش در همگانی بودنش در همه زمانی بودنش هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد. نتیجه بسیاری از آن کتاب ها می شود سبک زندگی غربی.
خیلی ساده انگاری است که بگوییم که علوم انسانی مثل ریاضی است و غربی و اسلامی و ... ندارد.
تحف العقول النص 150 خطبة امیرالمومنین ع المعروفة بالدیباج ..... ص : 149
وَ تَعَلَّمُوا کِتَابَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِیثِ وَ أَبْلَغُ الْمَوْعِظَةِ وَ تَفَقَّهُوا فِیهِ فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوبِ وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ وَ أَحْسِنُوا تِلَاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْقَصَصِ- وَ إِذا قُرِئَ عَلَیْکُمْ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ «2» وَ إِذَا هُدِیتُمْ لِعِلْمِهِ فَاعْمَلُوا بِمَا عَلِمْتُمْ مِنْهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون