نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

۹۶/۰۳/۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین منیب

j11

نظرات  (۸)

در آیه 24 سوره یونس ـ که پیرامون آن در جلد اوّل این کتاب مفصّلا بحث شد(1) ـ مى خوانیم:

 

اِنَّما مَثَلُ الحَیاةِ الدُّنْیا کَماء اَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الاَرْضِ مِمّا یَأْکُلُ النّاسُ وَ الاَنْعامُ حَتّى اِذا أخَذَتِ الاَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّیَّنَتْ وَ ظَنَّ اَهْلُها أنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَیْها أَتاها أَمْرُنا لَیْلا اَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصِیداً کَأنْ لَمْ تَغْنَ بِالاَْمْسِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الآیاتِ لِقَوم یَتَفَکَّرُونَ

 

مَثَل زندگى دنیا، همانند آبى است که از آسمان نازل کرده ایم که (از ثمرات آن، رویش) گیاهان (گوناگون) زمین است که مردم و چهارپایان از آن مى خورند; تا زمانى که زمین، زیبا و آراسته مى گردد و آن گاه که اهل آن مطمئن مى شوند که مى توانند از آن بهره مند گردند; (ناگهان) فرمان ما، چه در شب یا در روز، (براى نابودى آن) فرا مى رسد; (سرما یا صاعقه اى را بر آن مسلّط مى سازیم) و آن چنان آن را از بین مى بریم که گویا دیروز هرگز (چنین کشتزارى) نبوده است! این گونه، آیات خود را براى اندیشمندان، شرح مى دهیم!

 

سؤال : آیا مثال در آیه 45 سوره کهف، به جهت یکسانى در نوع تشبیه، تکرار مثال آیه 24 سوره یونس نیست؟

پاسخ : این دو مثال متفاوتند و تکرارى نمى باشند; زیرا در مثال مطرح شده در سوره یونس، سخن از حادثه اى است که ناگهان قبل از پایان عمر طبیعى، تمام گیاهان و درختان با طراوت و سرسبز را نابود نموده و آثار حیات را محو مى نماید; ولى در مثال مورد بحث در آیه 455 سوره کهف سخن از حادثه خاصّى نیست که ناگهان فرا رسد، بلکه خبر از حادثه اى است که به صورت تدریجى در فصل پائیز، آن نشاط و خرّمى و سرسبزى و طراوت را از گیاهان سلب نموده و کم کم اثر حیات و زندگى را از آن گیاهان خشکیده باز مى ستاند;

این سنّت الهى در مورد انسان ها نیز صادق است; زیرا انسانها هم به صورت تدریجى مراحل نوجوانى و جوانى را مى گذرانند و خزان زندگى فرا مى رسد.

در هر حال این زندگى دنیا، گذرا و موّقت است و باید براى جهان باقى و آخرت که دائمى و با ارزش است، توشه اى برگرفت.


1 . مثالهاى زیباى قرآن، جلد اوّل، صفحه 241 به بعد.
ونس : 24 إِنَّما مَثَلُ الْحَیاةِ الدُّنْیا کَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا یَأْکُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّیَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَیْها أَتاها أَمْرُنا لَیْلاً أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصیداً کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ
مثل زندگى دنیا، همانند آبى است که از آسمان نازل کرده‏ایم که در پى آن، گیاهان (گوناگون) زمین- که مردم و چهارپایان از آن مى‏خورند- مى‏روید تا زمانى که زمین، زیبایى خود را یافته و آراسته مى‏گردد، و اهل آن مطمئن مى‏شوند که مى‏توانند از آن بهره‏مند گردند، (ناگهان) فرمان ما، شب‏هنگام یا در روز، (براى نابودى آن) فرامى‏رسد (سرما یا صاعقه‏اى را بر آن مسلّط مى‏سازیم) و آن چنان آن را درو مى‏کنیم که گویى دیروز هرگز (چنین کشتزارى) نبوده است! این گونه، آیات خود را براى گروهى که مى‏اندیشند، شرح مى‏دهیم‏

العنکبوت : 64 وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ
این زندگى دنیا چیزى جز سرگرمى و بازى نیست و زندگى واقعى سراى آخرت است، اگر مى‏دانستند! (64)

الحدید : 20 اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ یَهیجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطاماً وَ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٌ وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ
بدانید زندگى دنیا تنها بازى و سرگرمى و تجمّل پرستى و فخرفروشى در میان شما و افزون طلبى در اموال و فرزندان است، همانند بارانى که محصولش کشاورزان را در شگفتى فرو مى‏برد، سپس خشک مى‏شود بگونه‏اى که آن را زردرنگ مى‏بینى سپس تبدیل به کاه مى‏شود! و در آخرت، عذاب شدید است یا مغفرت و رضاى الهى و (به هر حال) زندگى دنیا چیزى جز متاع فریب نیست‏

الرعد : 26 اللَّهُ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ وَ فَرِحُوا بِالْحَیاةِ الدُّنْیا وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا فِی الْآخِرَةِ إِلاَّ مَتاعٌ
خدا هر که را خواهد فراخ روزى و هر که را خواهد تنگ روزى مى‏گرداند، و (این مردم کافر) به زندگانى و متاع دنیا دلشادند در صورتى که دنیا در قبال آخرت متاعى (موقت و ناقابل) بیش نیست. (26)

در این نگاه زندگی دنیوی چند ویژگی دارد :
1- زودگذر و ناپایدار است
2- محل بازی ، تجمل و خود نمایی و افزون طلبی است
3- متاعش ناچیز است
4- باعث فریب انسانهاست
5- در معرض آسیبهای فراوان است

اما معرفی دوم زندگی دنیا به لحاظ زمینه سازی برای آخرت است :

الملک : 2 الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزیزُ الْغَفُورُ
آن کس که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل مى‏کنید، و او شکست‏ناپذیر و بخشنده است.

الشورى : 36 فَما أُوتیتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَمَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏ لِلَّذینَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ
آنچه به شما عطا شده متاع زودگذر زندگى دنیاست، و آنچه نزد خداست براى کسانى که ایمان آورده و بر پروردگارشان توکّل مى‏کنند بهتر و پایدارتر است.

در این منظر روی دیگر سکه دنیا نمایان می شود :
1- زمینه تلاش برای شناختهای صحیح از خود ، خدا و ... (در بعد معرفت)
2- عرصه گزینش خوبی ها و کردارهای درست (در بعد عمل)
3- سکوی پرش به سوی سعادت جاودان

که می داند که این دوران افلاک    چه مدت دارد و چه بودش احوال(143)

جهان ای سِر ملک جاوید نیست    ز دنیا وفاداری امید نیست

جهان بر آب نهادست و زندگی بر باد    غلام همت آنم که دل بر او ننهاد(144)

توصیف دنیای فانی در قرآن

از دیگر موضوعات مورد اهتمام قرآن برای تفکر، زندگی دنیا و آخرت و مقایسه آن دو با همدیگر است. قرآن می‌فرماید: «کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیات‏ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ * فِی الدُّنْیَا وَالآخِرَة؛2 خداوند آیات خود را برای شما بیان می‌کند تا درباره دنیا و آخرت فکر کنید.» باز قرآن تنها به بیان موضوع اکتفا نکرده، بلکه راه فکر کردن در باره این موضوع را هم به ما نشان می‌دهد. در دو آیه قرآن برای زندگی دنیا مثلی می‌زند و به ما یاد می‌دهد که اگر می‌خواهید در باره حقیقت دنیا فکر کنید به این مثل فکر کنید: إِنَّمَا مَثَلُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا کَمَاء أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاء فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الأَرْضِ مِمَّا یَأْکُلُ النَّاسُ وَالأَنْعَامُ حَتَّىَ إِذَا أَخَذَتِ الأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّیَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَیْهَآ أَتَاهَا أَمْرُنَا لَیْلاً أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِیدًا کَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالأَمْسِ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛3 قرآن در این آیه برای شناساندن حقیقت دنیا به یکی از پدیده‌های عینی دنیا مثل می‌زند، اما آن را به صورت کلی بیان می‌کند نه در قالب داستانی خاص. می‌گوید: ما آبی را از آسمان نازل می‌کنیم که در اثر نزول آن، گیاهان در زمین می‌رویند، و زمین خشک، سبز و خرم می‌شود و زمین به خود زینت می‌گیرد. عده‌ای با دیدن این نعمت‌های فراوان با خود می‌گویند: ما هر وقت نیاری داشته باشیم از این نعمت‌ها استفاده می‌کنیم و دیگر نگرانی نداریم، اما صبح که بیدار می‌شوند می‌بینند سیلی آمده یا صاعقه‌ای نازل شده و همه آن‌ها را از بین برده است. گویا اصلا گیاه یا میوه‌ای وجود نداشته است (أَتَاهَا أَمْرُنَا لَیْلاً أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِیدًا کَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالأَمْسِ). همه حقیقت دنیا این‌گونه است. خدای متعال زینت‌ها و جاذبه‌هایی را در زمین به وجود می‌آورد و کسانی جذب این جاذبه‌ها می‌شوند و به آن‌ها دل بسته، گمان می‌کنند این‌ها برای همیشه باقی است و می‌توانند به وسیله آن‌ها همیشه در خوشی و شادی زندگی کنند، اما غافل‌اند از این‌که امور دنیا این‌گونه نیست و دائما در حال تحول است. انسان به خصوص در ابتدای نوجوانی خود، به دنبال لذت‌هایی است. اگر اسبابی برای او فراهم شود که غرایز او تأمین و وسایل راحتی و خوشی او فراهم شود دیگر غافل می‌شود و گمان می‌کند همیشه همین‌طور خواهد بود، اما بعد حوادثی پیش می‌آید و یک مرتبه همه چیز عوض می‌شود و سرمایه و اموال او همه از بین می‌روند. بر فرض همه این‌ها هم تغییر نکند خود انسان بعد از چند سال می‌میرد و قطعا زندگی دنیا همیشگی نیست.

 در روایتی آمده است:‌ هنگامی‌که خداوند مومنین را در بهشت خویش جای می‌دهد نعمت‌های خویش را بر آن‌ها سرازیر می‌کند؛ نعمت‌هایی که نمی‌توان آن‌ها را حساب کرد. در حالی که اهل بهشت در نعمت‌ها متنعم هستند ناگهان نوری می‌درخشد که از فرط جاذبه آن، همه مدهوش می‌شوند. سؤال می‌کنند: این چه نوری است و ملائکه در جواب می‌گویند: این نوری است که در اثر لبخند حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به روی امیرالمومنین علیه‌السلام در فضا منتشر شده است.13 
این حدیث بسیار جای فکر دارد. آن‌جا عالمی دیگر است که ما نمی‌توانیم به درستی آن را درک کنیم. شاید حقایقی بالاتر از آنچه در این روایت آمده است وجود داشته باشد که عقل ما به آن نمی‌رسد. در برخی روایات آمده است که خداوند خطاب به اهل بهشت می‌فرماید: فَإِنَّ لَکُمْ کُلَّ جُمُعَةٍ زَوْرَة؛14 برای شما در هر جمعه یک تجلی الهی ظاهر می‌شود. اگر از یک لبخند حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها چنین لذتی برای اهل بهشت ایجاد می‌شود پس آنان از تجلی ذات الهی چه حالی پیدا می‌کنند؟! حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بنده‌ای از بندگان خداست و از طفیل یک لبخند او همه بهشتیان متنعم می‌شوند، اما آنچه که حضرت زهرا و حضرت علی علیهماالسلام را مدهوش می‌کند تجلی نور الهی است که برای هر کسی به اندازه مقام و مرتبه‌اش حاصل می‌شود. آیا ارزش دارد که انسان همه این لذت‌ها را رها کند و تنها به دنبال لذت‌های ناچیز و کوتاه دنیا باشد؟! آیا ارزش دارد برای این‌که چند صباحی روی یک صندلی بنشیند آبروی دیگران را بریزد، به دیگران بی‌احترامی کند، حق‌شان را تضییع کند، با نادیده گرفتن فضایل آن‌ها به آن‌ها تهمت و افترا بزند تا آن‌ها را از چشم مردم بیاندازد به این امید که به آن‌ها رأی ندهند؟! ما وقتی می‌توانیم از این اوهام بیرون بیاییم که قدری بیاندیشیم و به پدیده‌های عالم سرسری نگاه نکنیم. بیاندیشیم که برای چه آفریده شده‌، چگونه می‌توانیم به آن هدف برسیم. در این صورت دقت انسان در اعمالش بیشتر شده، عقل او بر غرائزش حاکم می‌شود.
    ۳۰) «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:
    اِنّ اَهلَ الجَنَّةِ لایَندِمونَ عَلی شَیءٍ مِن اُمورِ الدُنیا اِلاّ علی ساعَةٍ مرَّتْ بِهِم فی‌الدّنیا لَمْ یَذکُروا اللَّهَ فیها.
    بهشتیان، (فردا) بر هیچ یک از امور دنیا اظهار ندامت و پشیمانی نمی‌کنند جز آن ساعتی که بر آن‌ها گذشت و خدا را در آن یاد نمی‌کردند. (لئالی‌الاخبار، ج۱، ص ۱۵)
    ۱۱ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:
    إنَّ ماضی یَومِکَ مُنتَقِلٌ و باقیهِ مُتّهمٌ فَاغتَنِمْ وَقتَکَ بِالعَمَلِ!
    دیروز که گذشت و به فردا هم اطمینان نیست، امروزت را با اعمال صالحه غنیمت شمار! (شرح غرر، ج ۲، ص ۵۰۷)

    ۱۲ـ «امام جعفرصادق (علیه‌السلام)»:
    اِنْ اُجِّلتَ فی عُمرِکَ یَومَین فَاجعَل اَحَدَهُما لِأَدَبِکَ لِتَستَعینُ بِهِ علی یَومِ مَوتِک.
    اگر از عمرت فقط دو روز مانده باشد یک روزش را به فرا گرفتن دستورات و معارف الهی اختصاص بده تا تو را به روز مرگت یاری دهد. (روضه(فروع) کافی، ج ۸، ص ۱۵۰)
    ۱ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:
    عُمرُ المَرءِ لاقیمةَ لَه.
    عمر انسان (آنقدر گرانبها است که) به هیچ قیمتی قابل ارزیابی نیست. (اسرارالبلاغه، ص ۸۹)

    ۲ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:
    اِضاعَةُ الفُرصَةِ غُصَّةٌ.
    از دست دادن فرصت‌های خیر، برای انسان مایة غم و اندوه است. (نهج‌البلاغه، کلمة ۱۱۴)

    ۳ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:
    مَنْ فُتِحَ لَهُ بَابُ خَیْرٍ فَلْیَنْتَهِزْهُ فَاِِنَّهُ لایَدْرِی مَتَی یُغْلَقُ عَنْهُ؟
    کسی که یک دری از خیر به رویش باز شد آن را غنیمت بشمارد زیرا نمی‌داند چه وقت به روی او بسته خواهد شد؟ (بحار، ج ۷۷، ص ۱۶۵)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی