9-5.انفال/15 و 16 از رذایل اخلاقی ترس از دشمن


کسانیکه باطنشان را با گناه خراب کردهاند، مقابل دشمن نمیتوانند ایستادگی کنند
رهبر انقلاب: اینکه میبینید بعضی مقابل دشمن طاقت ندارند و نمیتوانند ایستادگی کنند، بخاطر چیزیست که قبلا از آنها سر زده؛ باطنشان را با گناه خراب کردهاند.
لغزش انسان را فاسد میکند. این، علاجش مراقبت از خود و تقواست.(مقام معظم رهبری)
#آیه: اگه کسی الان جلوی دشمن نمی ایستد به دلیل این است که قبلا کار را خراب کرده: إِنَّ الَّذِینَ تَوَلَّوْاْ مِنکُمْ یَوْمَ الْتَقَى الجَمْعَانِ إِنَّمَا اسْتزَلَّهُمُ الشَّیْطَانُ بِبَعْضِ مَا کَسَبُواْ وَ لَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِیمٌ(155)(سوره مبارکه آل عمران)
#توضیح لغوی زحف: زحف به حالت نزدیکی ای میگویند که همراه با یک کندی باشد. گویا در اینجا به معنی اون نزدیک شدن کند دو سپاه به یکدیگر باشد. آن صحنه ای که سیاهی لشگر دشمن هویدا میشود و گام به گام نزدیک به لشگر خودی میشود. در این لحظه : مومن وقتی این صحنه را میبیند، میگوید: هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ مَا زَادَهُمْ إِلَّا إِیمَانًا وَ تَسْلِیمًا(22) و در این زمان چیزی جز ایمان بر او اضافه نمیشود
و عده ای وقت این صحنه را میبینند: فَإِذَا جَاءَ الخَْوْفُ رَأَیْتَهُمْ یَنظُرُونَ إِلَیْکَ تَدُورُ أَعْیُنُهُمْ کاَلَّذِى یُغْشىَ عَلَیْهِ مِنَ الْمَوْت
#روایت: در خطبه ی حضرت امیر ع به مردم کوفه همین ترس رو مورد مذمت قرار میدن : میگن تابستان میگویم به جهاد بیاید میگویید گرم است بگذار گرما برود، زمستان میگویم به جهاد بیاید میگویید سرد است بگذار سرما برود اینها همه بهانه است: ُ کُلُّ هَذَا فِرَاراً مِنَ الْحَرِّ وَ الْقُرِّ فَإِذَا کُنْتُمْ مِنَ الْحَرِّ وَ الْقُرِّ تَفِرُّونَ فَأَنْتُمْ وَ اللَّهِ مِنَ السَّیْفِ أَفَرُّ یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَال(نهج البلاغه)
#روایت: امام رضا علیه السلام فرمود(علل الشرائع): حَرَّمَ اللَّهُ تَعَالَى الْفِرَارَ مِنَ الزَّحْفِ لِمَا فِیهِ
1)مِنَ الْوَهْنِ فِی الدِّینِ موجب وهن دین،
2)وَ الِاسْتِخْفَافِ بِالرُّسُلِ وَ الْأَئِمَّةِ الْعَادِلَة استخفاف رهبر حقّ،
3)در ادامه : جرأت یافتن دشمن بر قتل و اسارت
4)ابطال مذهب است
#توضیح استخفاف رهبر حق: در ادامه ی همان خطبه ی نهج البلاغه حضرت ع میفرمایند شما با این أَفْسَدْتُمْ عَلَیَّ رَأْیِی بِالْعِصْیَانِ وَ الْخِذْلَانِ حَتَّى لَقَدْ قَالَتْ قُرَیْشٌ إِنَّ ابْنَ أَبِی طَالِبٍ رَجُلٌ شُجَاعٌ وَ لَکِنْ لَا عِلْمَ لَهُ بِالْحَرْب. هر چقدر هم که یک رهبر شجاع و مدبر باشد اگر مردم از جهاد و مقاتله بترسند و پا عقب بگذارند او هیچ کاری نخواهد توانست انجام دهد.
#تذکر نرمش قهرمانانه در آیه ی بعد: نرمش قهرمانانه به معنای مانور هنرمندانه برای دست یافتن به مقصود است؛ به معنای این است که سالک راه خدا - در هر نوع سلوکی - به سمت آرمانهای گوناگون و متنوّع اسلامی که حرکت میکند، به هر شکلی و به هر نحوی هست، باید از شیوههای متنوّع استفاده کند برای رسیدن به مقصود. وِ مَن یُوَلِّهِم یَومَئِذٍ دُبُرَهُ اِلّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ اَو مُتَحَیِّزاً اِلی فِئَةٍ فَقَد بآءَ بِغَضَبٍ مِنَ الله؛(۱) هرگونه حرکتی - چه حرکت به جلو، چه حرکت به عقب - مثل میدان رزم نظامی، باید به دنبال رسیدن به اهدافِ ازپیشتعیینشده باشد.(مقام معظم رهبری)
برای ضربه زدن ممکن است کمی عقب نشینی باشد ولی عقب نشینی برای حمله ی پر قدرت نه عقب نشینی از سر ترس.
باید بدانیم که در این دنیا یک راه بیشتر وجود ندارد:جهاد، جهاد، جهاد
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنفُسِکُمْ فىِ سَبِیلِ الله
#اشاره به ترس از دشمن و ایجاد داستان کربلا: اگر هر روز عاشوراست و هر جا کربلا، ما همیشه در این موقعیت قرار داریم که سید الشهدا فرمودند: بَیْنَ السَّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیْهَاتَ لَهُ ذَلِکَ مِنِّی هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة و بدانیم آن چه سید الشهدا را در معرکه ی کربلا قرار داد ترس مردمی بود از لشگر شام! ترس از قطع شدن جیره! ترس از جهاد... . نه که دلشان با سیدالشهدا نباشد، نه دلشان با سیدالشهدا بود ولی ترسشان مانع همراهی شد