نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

9-3.اعراف/204 استماع قرآن مایه رحمت الهی

شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۲۴ ق.ظ
7:204
۹۶/۰۳/۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

j9

نظرات  (۱۲)

قرآن در کلام امام خمینی: 
تصور اینکه قرائت بدون معرفت اثر ندارد وسوسه شیطان است 

فرزندم! با قرآن این بزرگ کتاب معرفت آشنا شو، حتی اگر شده با قرائت آن. و راهی از آن به سوی محبوب باز کن و تصور نکنی که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه شیطان است. آخر، این کتاب از طرف محبوب است برای تو و برای همه کس و نامه محبوب محبوب است اگرچه عاشق و محب مفاد آنرا نداند و با این انگیزه حب محبوب که کمال مطلوب است به سراغت آید و شاید دستت گیرد. 


قرآن‏‌شناسی از دیدگاه امام خمینی(ره)؛ 
هیچ جا بهتر از قرآن نیست. هیچ مکتبی بالاتر از قرآن نیست. این قرآن است که ما را هدایت می کند به مقاصد عالیه که در باطن ذاتمان توجه به او هست و خودمان نمی‌دانیم. (7)

فرق مابین اسلام و آن چیزهایی که از جانب خدا برای تربیت‏‎ ‎‏بشر آمده است با آن چیزهایی که به دست بشر درست شده است،‏‎ ‎‏یک فرق اساسی این است که آنچه بشر درست کرده است یک‏‎ ‎‏جنبۀ ضعیف را ملاحظه کرده است؛ مثلاً قوانینی وضع کرده اند از‏‎ ‎‏برای اینکه حفظ نظم بکنند، حفظ انتظامات بکنند. قوانینی وضع‏‎ ‎‏کرده اند که مال همین معاشرت دنیاست و کیفیت سیاست دنیوی.‏‎ ‎‏ابعاد دیگری که بشر دارد هیچ مورد توجه قواعدی یا قوانینی که‏‎ ‎‏بشر درست کرده است، هیچ متوجه او نیست.‏(36)‏

قرآن‏‌شناسی از دیدگاه امام خمینی(ره)

‏ ‏

قرآن، نسخۀ تربیت بشر 

‏انسان غیرمحدود است و مربی انسان غیرمحدود است و نسخۀ‏‎ ‎‏تربیت انسان که قرآن است، غیرمحدود است؛ نه محدود به عالَم‏‎ ‎‏طبیعت و ماده است، نه محدود به عالَم غیب است، نه محدود به‏‎ ‎‏عالَم تجرد است، همه چیز است.(42)‏

وجود قرآن به خط ائمه(ع) 

‏حتی قرآن به خط حضرت امیر یا به خط حضرت سجاد هم الآن‏‎ ‎‏موجود است در بین ما که همین است؛ غیر از این هیچ چیز نیست،‏‎ ‎‏همین قرآن است، هیچ تغییری نکرده است.(81)‏


قرآن، در بردارندۀ قوانین کلّی 

‏قانونهای کلّی اساسی مانند قانون مالیات و قانون قضا و قانون نظام‏‎ ‎‏و قانون ازدواج و طلاق و قانون میراث و قانون معاملات از قبیل:‏‎ ‎‏تجارت و اجاره و صلح و هبه و مزارعه و شرکت و مانند آنها و‏‎ ‎‏قانون ثبت و قانون مجازات عمومی مانند: حدود و قصاص و قانون‏‎ ‎‏تبلیغات و قانون جلوگیری از منکرات مانند: شرب مسکرات و‏‎ ‎‏قماربازی و ساز و نواز و زنا و لواط و سرقت و خیانت و قتل و‏‎ ‎‏غارت و قانون تطهیر و تنظیف و قانون کلی عبادات مانند: نماز و‏‎ ‎‏روزه و حج و وضو و غسل و امثال آنها، همه در قرآن وارد‏‎ ‎‏است.(31)‏


زوم تکرار برای انسان سازی 

‏کتابهایی که برای انسان سازی آمده است مثل قرآن کریم و کتابهایی‏‎ ‎‏که در اخلاق نوشته می شود، و مقصود، ساختن یک انسان است و‏‎ ‎‏ساختن یک جامعه است، به حسب اهمیت، هر موضوعی در آنها‏‎ ‎‏تکرار شده است. تکرار در قرآن مجید زیاد است و بعضیها خیال‏‎ ‎‏می کنند که این تکرار چرا؟ و حال آنکه لازم است. یکی از‏‎ ‎‏چیزهایی که برای ساختن انسان مفید است تلقین است. انسان‏‎ ‎‏خودش هم اگر بخواهد ساخته بشود، باید آن مسائلی که مربوط به‏‎ ‎‏ساختن خودش است تلقین کند به خودش، تکرار کند. یک مطلبی‏‎ ‎‏که تأثیر در نفس انسان باید بکند، با تلقینات و تکرارها بیشتر در‏‎ ‎‏نفس انسان نقش پیدا می کند.(50)‏

22 / 9 / 59 

 کتاب قران کتاب هدایت را مطالعه می کردم که جملاتی از امام خمینی مشاهده کردم که هیچ گاه اینقدر تکان دهنده نبود در آستانه سالروز وفات امام دوباره مروری کنیم بر دیدگاه های نو امام در باب معارف قرآن

ساندن انسان به اوج کمالات 

‏قرآن کریم که در رأس همۀ مکاتب و تمام کتب است، حتی سایر‏‎ ‎‏کتب الهیه، آمده است که انسان را بسازد، انسان بالقوه را انسان‏‎ ‎‏بالفعل و موجود بالفعل کند. تمام دعوت انبیا هم حسب اختلاف‏‎ ‎‏مراتبشان، تمام دعوتها هم برای همین معناست که انسان را انسان‏‎ ‎‏کند، انسان بالقوه را انسان بالفعل کند و تمام علوم و تمام عبادات و‏‎ ‎‏تمام معارف الهیه و تمام احکام عبادی و همۀ این چیزهایی که‏‎ ‎‏هست، همه اینها برای این معناست که انسان ناقص را انسان کامل‏‎ ‎‏کند. قرآن کتاب انسان سازی است، کتابی است که با این کتاب اگر‏‎ ‎‏کسی توجه به آن بکند تمام مراتبی که از برای انسان است، این‏‎ ‎‏کفایت دارد و همۀ مراتب را به آن نظر دارد.(57)‏

6 / 7 / 56 

قال الصّادق علیه السلام :

مَن قَرَأَالقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ ، اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ .

هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند ، قرآن با گوشت وخونش آمیخته گردد .

                                                                           اصول کافی 2/603

قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

اِنَّ هذِهِ القُلوبَ لَتَصدَاُ کَما یَصدَاُ الحَدیدُ وَ اِنَّ جِلاءَها قِراءَةُ القُرآنِ .

براستی این قلبها زنگار می گیرد، همان طور که آهن زنگار می گیرد، جلای قلب ها قرائت قرآن است .                                                               ارشاد القلوب / 78

قال علی علیه السلام :

ما جالَسَ هذَاالقُرآنَ اَحَدٌ الّا قامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ اَو نُقصانِ؛ زِیادَةٍ فی هُدًی اَو نُفصانِ مِن عَمًی .

هیچ کس با این قرآن همنشین نشد ، مگر آن که چون از نزد آن برخاست با فزونی و کاستی همراه بود؛ فزونی در هدایت، و کاستی ازکوردلی .               نهج البلاغه خطبه 176

 

 

قال علی علیه السلام :

مَنِ اتَّخَذَ قَولَ اللهَ دَلیلًا ، هُدِیَ اِلَی الَّتی هِیَ اَقوَم .

هر کس که سخن خدا را راهنمای خود بگیرد ، به استوارترین راه ها هدایت می شود .

                                                                         نهج البلاغه خطبه 147

 

قال الرّضا علیه السلام :

لا تَطلُبُوا الهُدی فی غَیرِالقُرآنِ فَتَضِلّوا.

هدایت را جز از قرآن مجویید که گمراه خواهید شد .

                                                                         امالی صدوق /438

 

 

در روایاتی که از پیامبر اکرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله نقل شده است حفظ قرآن بسیار مورد توجه واقع شده و برای آن ثواب و فضیلت فراوانی ذکر شده است. آن حضرت در روایتی فرموده اند:«عدد و درجه های بهشت، عدد آیه های قرآن است، و کسی که همدم قرآن است چون وارد بهشت شود به او گفته می شود: بالا برو و بخوان، که برای هر آیه ای درجه ای است، و بدین ترتیب بالاتر از درجه حافظ قرآن درجه ای نیست.»


بحارالانوار، ج 92، ص .22

 



و فرموده اند:  «لایعذب الله قلباً وعی القرآن»

خداوند قلبی را که قرآن را در خود جای داده عذاب نمی‌کند.


امالی شیخ صدوق ج 1 ص 6.

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی