3 -24 قیامت یوم التلاق است (غافر/15 - 16)


َ وَ لَا تَفْضَحْنِی یَوْمَ التَّلاق ....
خداوندا من را در روز دیدار به فضاحت نکش
روز تلاق روزیست که پرده ها می افتد، کسی که با گناه خداوند و اولیای خداوند رو دیدار کند شرمنده است ، نباید انتظار شفاعت داشته باشد ، شفاعت برای کسی است که از گناهانش در دنیا پشیمان شده باشد ، روز بسیار سختی است
عَنِ الْحَسَنِ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ عِظْنِی فَقَالَ تَفَقَّهْ بِالْقُرْآنِ وَ احْذَرْ یَوْمَ التَّلَاقِ یَوْمَ یَلْتَقِی أَهْلُ السَّمَاءِ وَ أَهْلُ الْأَرْض
پیغمبر وقتی از ایشان میخواهند موعظه کنند بر دو موضوع بسیار مهم تأکید میکنند یکی تفقه در قرآن
دوم حذر و ترس از یوم التلاق ....
اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ کَاشِفَ کُلِّ کُرْبَةٍ أَسْأَلُکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ مِنْ أَیَّامِکَ الَّتِی أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِینَ وَدِیعَةً وَ إِلَیْکَ ذَرِیعَةً وَ بِرَحْمَتِکَ الْوَسِیعَةِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ الْمُنْتَجَبِ فِی الْمِیثَاقَ الْقَرِیبِ یَوْمَ التَّلَاقِ فَاتِقِ کُلِّ رَتْقٍ وَ دَاعٍ إِلَى کُلِّ حَقٍّ
الا قم، واغتنم یوم التلاقی
و در بالکاس وارفق بالرفاقی
بده جامی و بشکن توبهٔ من
خلاصم ده ازین زهد نفاقی
مشعشعة اذا اسکرت منها
فلا اضحوا الی یوم التلاقی
دیوان اشعار عراقی
1- أَبِی رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَصْبَهَانِیِّ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ دَاوُدَ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیَاثٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: یَوْمَ التَّلاقِ یَوْمُ یَلْتَقِی أَهْلُ السَّمَاءِ وَ أَهْلُ الْأَرْضِ وَ یَوْمَ التَّنادِ یَوْمُ یُنَادِی أَهْلُ النَّارِ أَهْلَ الْجَنَّةِ- أَنْ أَفِیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ وَ یَوْمُ التَّغابُنِ یَوْمُ یَغْبِنُ أَهْلُ الْجَنَّةِ أَهْلَ النَّارِ وَ یَوْمَ الْحَسْرَةِ یَوْمُ یُؤْتَى بِالْمَوْتِ فَیُذْبَحُ.
البته یه جای دیگه تو تفسیر المیزان نوشته بود :
" لِیُنْذِرَ یَوْمَ التَّلاقِ"- منظور از" یوم التلاق" روز قیامت است. و بدین جهت آن را به این نام نامیده که در آن روز خلایق یکدیگر را ملاقات مىکنند، و یا خالق و مخلوق بهم بر مىخورند، و یا اهل آسمان و زمین با هم تلاقى مىکنند، و یا ظالم و مظلوم به یکدیگر مىرسند، و یا در آن روز هر کسى به عمل خود مىرسد- البته براى هر یک از این وجوه قائلى هست-.
استناد علامه به این که یوم التلاق احتمالا روز ملاقات بندگان با پروردگار است این آیات است :
. یکى دیگر آیه" أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ" است و یکى دیگر آیه" یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلى رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقِیهِ" است. و معناى" لقاء" این است که: در آن روز تمامى سببهایى که در دنیا مردم را به خود مشغول مىکرد از کار مىافتند و در آن روز این حقیقت فاش و روشن مىشود که تنها حق مبین خداست، و در آن روز حقیقت هر کسى نیز براى خدا بروز مىکند" یَوْمَ هُمْ بارِزُونَ لا یَخْفى عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَیْءٌ ..."