نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

33:4
۹۵/۰۴/۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

n21

نظرات  (۸)

#حدیث - با توجه به روز شهادت امیرالمؤمنین خوب است

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلَامُ فِی قَوْلِهِ: (ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ)، قَالَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ السَّلَامُ:

 لَا یَجْتَمِعُ حُبُّنَا وَ حُبُّ عَدُوِّنَا فِی جَوْفِ إِنْسَانٍ، إِنَّ اللَّهَ لَمْ یَجْعَلْ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ، فَیُحِبُّ بِهَذَا وَ یُبْغِضُ بِهَذَا، فَأَمَّا مُحِبُّنَا فَیُخْلِصُ الْحُبَّ لَنَا کَمَا یَخْلُصُ الذَّهَبُ بِالنَّارِ لَا کَدَرَ فِیهِ، فَمَنْ أَرَادَ أَنْ یَعْلَمَ حُبَّنَا فَلْیَمْتَحِنْ قَلْبَهُ، فَإِنْ شَارَکَهُ فِی حُبِّنَا حُبَّ عَدُوِّنَا فَلَیْسَ مِنَّا وَ لَسْنَا مِنْهُ، وَ اللَّهُ عَدُوُّهُمْ وَ جَبْرَئِیلُ وَ مِیکَائِیلُ وَ اللَّهُ عَدُوٌّ لِلْکَافِرِین‏


کسی که محب علی ع باشد نمیتونه محب دشمن علی ع باشد 
کسی که محب جانشین علی ع روی زمین باشد نمیتواند دشمنش را هم دوست داشته باشد .
برخی هستند ادعا شیعه علی ع را دارند ولی آبروی شیعه را میبرند ...
کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لَا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً حَبِّبُونَا إِلَى النَّاسِ وَ لَا تُبَغِّضُونَا إِلَیْهِم‏
مایه زینت ائمه باشیم نه مایه مذمت شدنشان

#تیکه ای ترجمه و شرح اصول کافی(ترجمه مصطفوی) که بنظرم زیبا اومد و کمی هم دردناکه (خلاصه :برخی از ما اعمال اخروی رو هم برای دنیا انجام میدهیم - اگر فقط دنیا باشد ایراد دارد )

دل سلطان و فرمانرواى بدن است و همه اعضاء و جوارح محکوم فرمان او میباشند و در یک دل دو محبت متناقض جمع نشود، چنانچه خداى تعالى فرماید: ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ «خدا در اندرون هیچ کس دو دل قرار نداده» و چون دنیا و آخرت دو مطلوب مخالف و متناقض یک دیگرند، محبت آن دو در یک دل جمع نشود، از این رو کسى که محبت دنیا در دلش جایگزین شده و آخرت را فراموش کرده است، همیشه فکر و خیال و اعضاء و جوارحش متوجه دنیاست و هر عملى که انجام میدهد نتیجه غائى و مقصود حقیقیش دنیاست، اگر چه بدروغ دم از خدا و آخرت زند از این رو در عبادات و طاعاتش هم اعمالى را انتخاب میکند که بدانها وعده بسیارى مال داده شده و بطاعاتى که موجب تقرب و محبت خداست اعتنائى ندارد.


#با توجه به روز شهادت حضرت علی ع - احادیث تعارض دوس داشتن حضرت علی ع و آخرت رو میزارم - و با توجه به کامنت اول
#شعر مرتبط


صاعقه عشق به هر جا فتاد

        نام و نشان سوخته بر باد داد

تفسیر فرات کوفی

- قَالَ حَدَّثَنِی الْحُسَیْنُ بْنُ سَعِیدٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ السُّخْتِ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ الْحُسَیْنِ بْنِ أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ السَّعِیدِ الْأَنْمَاطِیُّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع قَالَ 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا عَلِیُّ کَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یُحِبُّنِی وَ یُبْغِضُکَ یَا عَلِیُّ إِنَّهُ إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نَادَى مُنَادٍ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ أَیْنَ مُحِبُّو عَلِیٍّ وَ مَنْ یُحِبُّهُ أَیْنَ الْمُتَحَابُّونَ فِی اللَّهِ أَیْنَ الْمُتَبَاذِلُونَ فِی اللَّهِ أَیْنَ الْمُؤْثِرُونَ عَلَى [فی‏] أَنْفُسِهِمْ أَیْنَ الَّذِینَ جَفَّتْ أَلْسِنَتُهُمْ مِنَ الْعَطَشِ أَیْنَ الَّذِینَ یُصَلُّونَ بِاللَّیَالِی [فِی اللَّیْلِ‏] وَ النَّاسُ نِیَامٌ أَیْنَ الَّذِینَ یَبْکُونَ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْکُمُ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ أَیْنَ رُفَقَاءُ النَّبِیِّ مُحَمَّدٍ ص ائْمَنُوا وَ قَرُّوا عَیْناً ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُکُمْ تُحْبَرُونَ.

#حدیث تنافی حب حضرت رسول و حب حضرت علی ( انسان دو قلب ندارد )

امالی شیخ صدوق
عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع یَا عَلِیُّ أَنَا مَدِینَةُ الْحِکْمَةِ وَ أَنْتَ بَابُهَا وَ لَنْ تُؤْتَى الْمَدِینَةُ إِلَّا مِنْ قِبَلِ الْبَابِ وَ کَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یُحِبُّنِی وَ یُبْغِضُکَ لِأَنَّکَ مِنِّی وَ أَنَا مِنْکَ لَحْمُکَ مِنْ لَحْمِی وَ دَمُکَ مِنْ دَمِی وَ رُوحُکَ مِنْ رُوحِی وَ سَرِیرَتُکَ سَرِیرَتِی وَ عَلَانِیَتُکَ عَلَانِیَتِی وَ أَنْتَ إِمَامُ أُمَّتِی وَ خَلِیفَتِی عَلَیْهَا بَعْدِی سَعِدَ مَنْ أَطَاعَکَ وَ شَقِیَ مَنْ عَصَاکَ وَ رَبِحَ مَنْ تَوَلَّاکَ وَ خَسِرَ مَنْ عَادَاکَ وَ فَازَ مَنْ لَزِمَکَ وَ هَلَکَ مَنْ فَارَقَکَ مَثَلُکَ وَ مَثَلُ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِکَ بَعْدِی مَثَلُ سَفِینَةِ نُوحٍ مَنْ رَکِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ وَ مَثَلُکُمْ مَثَلُ النُّجُومِ کُلَّمَا غَابَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.


دروغ میگوید او که میگوید من(حضرت رسول ص ) را دوست دارد و تو را دشمن میدارد یا علی .
#دو حدیث در تناقص دنیا و آخرت و اینکه این دو کنار هم نمیتونه باشه...

لا یترک النّاس شیئا من دنیاهم لإصلاح آخرتهم إلّا عوّضهم اللّه سبحانه خیرا منه.

لا یترک النّاس شیئا من دینهم لإصلاح دنیاهم إلّا فتح اللّه علیهم ما هو أضرّ منه.

#نتایج تقدم دنیا یا تقدم آخرت 
قلب حرم خداست ، اگر غیر خدا را در آن جا بدهیم جایی برای حب خدا نمیمونه

وَ عَنِ الصَّادِقِ ع الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلَا تُسْکِنْ حَرَمَ اللَّهِ غَیْرَ اللَّهِ.
#دعا برای پر شدن دل از حب خدا ( در دعای کمیل ) - و خالی شدن از حب غیر

 وَ اجْعَلْ لِسَانِی بِذِکْرِکَ لَهِجاً، وَ قَلْبِی‏ بِحُبِّکَ‏ مُتَیَّماً ..... 

متیم را بی امان هم معنی کرده اند .


#اشعار مرتبط با کامنت اول

سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی 
عشق محمد بس است و آل محمد ص

سعدی

چنان پُر شد فضای سینه از دوست ٭٭٭٭ که نقش خویش گم شد از ضمیرم
حافظ

ما قصر و چار طاق برین عرصه فنا ٭٭٭٭ چون عاد و چون ثمود مُقَرنَس نمی‌کنیم
جز صدر قصر عشق در آن ساعت خلود ٭٭٭٭ چون نوح و چون خلیل مُؤسس نمی‌کنیم
ما را مطار زان سوی قاف است در شکار ٭٭٭٭ ما قصد صید مرده چو کرکس نمی‌کنیم
دیو سیاه غَرچه فریب پلید را ٭٭٭٭ بر جای حور پاک مُعرَسّ نمی‌کنیم
ما آن نهاله را که بَر و میوه‌اش جفاست ٭٭٭٭ در تیره خاک حرص مُغَرسّ نمی‌کنیم
از لذتی که هست نظر را زقدس او ٭٭٭٭ ما خود نظر به جان مقدّس نمی‌کنیم

کلیات شمس

حضوری گر همی‌خواهی از او غایب مشو حافظ

متی ما تلق من تهوی دع الدنیا و اهملها


حافظ

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی