نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

30:39
۹۵/۰۴/۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین صفاریان

n21

نظرات  (۳۱)

۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۳:۲۲ امیرحسین صفاریان
#نکته

آیات مربوط به ربا، بدنبال آیات انفاق آمد، تا دو جهت خیر وشر را که توسط مال و ثروت پدید مى‏آید مطرح کند. انفاق یعنى دادن بلاعوض و ربا یعنى گرفتن بلاعوض. هر آثارخوبى که انفاق دارد، مقابلش آثار سوئى است که ربا در جامعه پدید مى‏آورد. به همین جهت قرآن مى‏فرماید: «یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ یُرْبِی الصَّدَقاتِ» خداوند ثروت بدست آمده از ربا را نابود، ولى صدقات را افزایش مى‏دهد.

 
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۳:۲۲ امیرحسین صفاریان
#المیزان

تهدیدهایى که در قرآن براى اخذ ربا و پذیرش حاکمیّت طاغوت آمده، براى قتل، ظلم، شرب خمر، قمار و زنا نیامده است.


۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۳:۲۳ امیرحسین صفاریان
#حدیث
عَنِ ابْنِ بُکَیْرٍ قَالَ: بَلَغَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ رَجُلٍ أَنَّهُ کَانَ یَأْکُلُ الرِّبَا وَ یُسَمِّیهِ اللِّبَأَ فَقَالَ لَئِنْ أَمْکَنَنِی اللَّهُ مِنْهُ لَأَضْرِبَنَّ عُنُقَهُ‏.
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۳:۲۵ امیرحسین صفاریان
#حدیث
ٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏
سَمِعْتُهُ یَقُولُ‏ الْکَبَائِرُ سَبْعَةٌ مِنْهَا قَتْلُ النَّفْسِ مُتَعَمِّداً وَ الشِّرْکُ‏ بِاللَّهِ الْعَظِیمِ وَ قَذْفُ الْمُحْصَنَةِ وَ أَکْلُ الرِّبَا بَعْدَ الْبَیِّنَةِ وَ الْفِرَارُ مِنَ الزَّحْفِ وَ التَّعَرُّبُ بَعْدَ الْهِجْرَةِ وَ عُقُوقُ الْوَالِدَیْنِ وَ أَکْلُ مَالِ الْیَتِیمِ ظُلْماً قَالَ وَ التَّعَرُّبُ وَ الشِّرْکُ وَاحِدٌ.
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۳:۲۶ امیرحسین صفاریان
#حدیث
عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ ع‏ (أَنَّهُ) أُتِیَ بِآکِلِ الرِّبَا فَاسْتَتَابَهُ فَتَابَ ثُمَّ خَلَّى سَبِیلَهُ ثُمَّ قَالَ یُسْتَتَابُ آکِلُ الرِّبَا کَمَا یُسْتَتَابُ مِنَ الشِّرْکِ‏.
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۳:۲۷ امیرحسین صفاریان
#حدیث

و رسول خدا صلى الله علیه و آله فرموده‏اند: هرگاه خداوند اراده‏ى هلاک قریه‏اى را داشته باشد، رباخوارى در آن قریه ظاهر مى‏شود


۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۳:۲۹ امیرحسین صفاریان
#حدیث

امام صادق علیه السلام علّت تکرار آیات ربا را آماده سازى ثروتمندان براى کار خیر و صدقات مى‏داند و مى‏فرماید: چون از یکسو «ربا» حرام است و از طرف دیگر کنز و انباشتن ثروت به صورت راکد نیز است، پس چاره‏اى براى ثروتمندان جز انفاق و یا کارهاى تولیدى مفید باقى نمى‏ماند.


۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۳:۳۰ امیرحسین صفاریان
#حدیث
ْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ‏ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ عِلَّةِ تَحْرِیمِ الرِّبَا فَقَالَ إِنَّهُ لَوْ کَانَ الرِّبَا حَلَالًا لَتَرَکَ النَّاسُ التِّجَارَاتِ‏ وَ مَا یَحْتَاجُونَ إِلَیْهِ فَحَرَّمَ اللَّهُ الرِّبَا لِتَنْفِرَ النَّاسُ مِنَ الْحَرَامِ إِلَى الْحَلَالِ وَ إِلَى التِّجَارَاتِ‏ مِنَ الْبَیْعِ وَ الشِّرَاءِ فَیَبْقَى ذَلِکَ بَیْنَهُمْ فِی الْقَرْضِ.
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۳:۳۱ امیرحسین صفاریان
#حدیث

من اتّجر بغیر فقه فقد ارتطم فى‏الربا

۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۳:۳۳ امیرحسین صفاریان
#نکته

آثار ربا:

گرفتن پول اضافى، بدون انجام کارى مفید و یا مشارکت در تولید، نوعى ظلم و اجحاف است که موجب پیدایش دشمنى و قساوت مى‏شود.

ربا دهنده به جهت بدهى‏هاى تصاعدى، گاهى ورشکست و مجبور به قبول انواع ذلّت‏ها و اسارت‏ها مى‏شود. «4»

ربا، تعادل جامعه را بهم زده و موجب تقسیم جامعه به دو قطب مستکبر و مستضعف مى‏شود. «5»

با توجّه به این آثار تخریبى، نه تنها در شریعت اسلام، بلکه در تمام ادیان آسمانى ربا تحریم شده است.

امّا برخى به بهانه‏هایى مى‏خواهند ربا را توجیه کنند و به دنبال راه فرار هستند. کلاه شرعى ساختن، همانند حیله یهود براى گرفتن ماهى در روز شنبه که در آیات قبل ماجراى آن بیان شد، نوعى بازى بیش نیست و قرآن از این گونه بازى‏ها انتقاد کرده است.

ربا، آثار تخریبى خود را دارد هرچند که جوامع انسانى آن را در سیستم اقتصادى خودپذیرفته باشند. علّت پیشرفت جوامع غربى، توجّه به علم و صنعت است، نه اینکه رباخوارى موجب ترقّى آنها شده باشد.


۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۳:۳۷ امیرحسین صفاریان
#حدیث
یَا دَاوُدُ، إِنَّ الْحَرَامَ لَایَنْمِی‏، وَ إِنْ نَمى‏ لَایُبَارَکُ‏ لَه‏

۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۳:۵۵ امیرحسین صفاریان
#نکته

در قرآن 32 بار کلمه «زکات‏» و 32 بار واژه «بَرَک‏» آمده، گویا زکات مساوى با برکت‏ است.


۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۳:۵۶ امیرحسین صفاریان
#نکته
در کتاب شریف وسایل الشیعه بابی هست تحت عنوان:
 بَابُ ثُبُوتِ الْقَتْلِ وَ الْکُفْرِ بِاسْتِحْلَالِ الرِّبَا
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۳:۵۸ امیرحسین صفاریان
#حدیث
َ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ سَیُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ «2» فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ مَا مِنْ أَحَدٍ یَمْنَعُ مِنْ زَکَاةِ مَالِهِ شَیْئاً إِلَّا جَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِکَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ثُعْبَاناً مِنْ نَارٍ مُطَوَّقاً فِی عُنُقِهِ یَنْهَشُ مِنْ لَحْمِهِ حَتَّى یَفْرُغَ مِنَ الْحِسَابِ ثُمَّ قَالَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- سَیُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَعْنِی مَا بَخِلُوا بِهِ مِنَ الزَّکَاةِ.
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۳:۵۹ امیرحسین صفاریان
#حدیث
ٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: بَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص فِی الْمَسْجِدِ إِذْ قَالَ قُمْ یَا فُلَانُ قُمْ یَا فُلَانُ قُمْ یَا فُلَانُ حَتَّى أَخْرَجَ خَمْسَةَ نَفَرٍ فَقَالَ اخْرُجُوا مِنْ مَسْجِدِنَا لَا تُصَلُّوا فِیهِ وَ أَنْتُمْ لَا تُزَکُّونَ.
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۰۰ امیرحسین صفاریان
#حدیث
ٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ مَنَعَ قِیرَاطاً مِنَ الزَّکَاةِ فَلَیْسَ بِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُسْلِمٍ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- رَبِّ ارْجِعُونِ. لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ‏ «1»
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۰۰ امیرحسین صفاریان
#حدیث
قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ دَمَانِ فِی الْإِسْلَامِ حَلَالٌ مِنَ اللَّهِ لَا یَقْضِی فِیهِمَا أَحَدٌ حَتَّى یَبْعَثَ اللَّهُ قَائِمَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ فَإِذَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قَائِمَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ حَکَمَ فِیهِمَا بِحُکْمِ اللَّهِ لَا یُرِیدُ عَلَیْهِمَا بَیِّنَةً الزَّانِی الْمُحْصَنُ یَرْجُمُهُ وَ مَانِعُ الزَّکَاةِ یَضْرِبُ عُنُقَهُ‏ «2».
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۰۱ امیرحسین صفاریان
#حدیث
ٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا مِنْ رَجُلٍ أَدَّى الزَّکَاةَ «1» فَنَقَصَتْ مِنْ مَالِهِ وَ لَا مَنَعَهَا أَحَدٌ فَزَادَتْ فِی مَالِهِ.


۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۰۲ امیرحسین صفاریان
#حدیث
<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} --> َ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ‏ مَا مِنْ عَبْدٍ یَمْنَعُ دِرْهَماً فِی حَقِّهِ إِلَّا أَنْفَقَ اثْنَیْنِ فِی غَیْرِ حَقِّهِ وَ مَا رَجُلٌ یَمْنَعُ حَقّاً مِنْ مَالِهِ إِلَّا طَوَّقَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ حَیَّةً مِنْ نَارٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.


۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۰۲ امیرحسین صفاریان
#حدیث
ٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ مَنَعَ قِیرَاطاً مِنَ الزَّکَاةِ فَلْیَمُتْ إِنْ شَاءَ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرَانِیّاً.
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۰۷ امیرحسین صفاریان
#حدیث
 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِذَا مُنِعَتِ الزَّکَاةُ مَنَعَتِ الْأَرْضُ بَرَکَاتِهَا.
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۰۷ امیرحسین صفاریان
#حدیث
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَرَنَ الزَّکَاةَ بِالصَّلَاةِ فَقَالَ‏ أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ فَمَنْ أَقَامَ الصَّلَاةَ وَ لَمْ یُؤْتِ الزَّکَاةَ لَمْ یُقِمِ الصَّلَاةَ.
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۰۹ امیرحسین صفاریان
#پیشنهاد
اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که پرداخت زکات و یا دادن ربا در تکوین عالم اثر گذار است. نه تنها این دو بلکه همه واجبات و محرمات اینگونه اند. اگر الان خشکسالی و ... داریم به واسطه عدم عمل به دستورات الهی است.
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۱۱ امیرحسین صفاریان
#بیانات
کات که دارای جنبه‌های فردی است و گذشت و اعطای «ما یحب» را به انسان می‌آموزد که خود این یک تجربه و آزمون بسیار مهم است، امّا یک ترجمان اجتماعی دارد؛ زکات در استعمالات قرآنی، به معنی مطلق انفاقات است اعم از زکات مصطلحی است که در آیه‌ی شریفه‌ی «خُذ مِن اَموالِهِم صَدَقَةً»(۴) به آن اشاره شده است؛ زکات یعنی مطلق انفاقات مالی، [امّا] جنبه‌ی اجتماعی و ترجمان اجتماعی نظام‌ساز زکات این است که انسانی که در محیط اسلامی و جامعه‌ی اسلامی، برخوردار از مال دنیوی است، خود را متعهّد میداند، مدیون میداند، طلبکار نمیداند، خود را بدهکار جامعه‌ی اسلامی میداند؛ هم در مقابل فقرا و ضعفا، هم در مقابل سبیل‌الله؛ بنابراین زکات با این نگاه، یک حکم و شاخص نظام‌ساز است.
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۱۳ امیرحسین صفاریان
#بیانات
تشکیل‌ مجمعی‌ از صاحب‌نظران‌ برای‌ «اقامه‌ی‌نماز»، یکی‌ از شایسته‌ترین‌ و ضروری ترین‌ کارهایی‌ است‌ که‌ باید در جمهوری‌اسلامی‌ صورت‌ می‌گرفت‌. زیرا برپا داشتن‌ نماز، نخستین‌ ثمره‌ و نشانه‌ی‌ حکومت ‌صالحان‌ است‌. و در رتبه‌ی‌ بعد از آن‌ است‌ که‌ نوبت‌ به‌ «زکات‌» به‌ مثابه‌ی‌ تنظیم‌ مالی‌ جامعه‌ و ریشه‌کن‌ کردن‌ فقر، و نیز امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر یعنی‌ سوق‌ دادن‌ به‌ نیکی ها و باز داشتن‌ از بدیها می‌رسد. «الذین‌ ان‌مکناهم‌ فی‌ الارض‌ اقاموا الصلوه‌ و اتوا الزکوه‌ وامروا بالمعروف‌ و نهواعن‌المنکر...»
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۱۶ امیرحسین صفاریان
#نکته

زکات و نماز از مشترکات همه ادیان آسمانى است.

حضرت عیسى علیه السلام در گهواره به سخن آمد و گفت: «اوصانى بالصّلوة و الزّکاة» «1» خداوند مرا به نماز و زکات سفارش نموده است.

حضرت موسى علیه السلام خطاب به بنى‏اسرائیل فرمود: «اقیموا الصّلوة و آتوا الزّکاة» «2» نماز به پا دارید و زکات دهید.

قرآن درباره حضرت اسماعیل علیه السلام مى‏فرماید: «کان یأمر أهله بالصّلوة و الزّکاة» «3» او خانواده‏اش را به نماز و زکات فرمان مى‏داد.

درباره عموم پیامبران نیز آمده است:

«و جعلناهم ائمّة یَهدون بأمرنا و أوحینا الیهم فعل الخَیرات و اقام الصّلوة و ایتاء الزّکاة» «4» آنان به فرمان ما مردم را هدایت مى‏کردند و ما انجام کارهاى نیک و به پا داشتن نماز و پرداخت زکات را به آنان وحى کردیم.


۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۱۸ امیرحسین صفاریان
#حدیث
پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله به حضرت على علیه السلام فرمود: علامت و نشانه مؤمنان و شیعیان ما سه چیز است: نماز، روزه و زکات.

۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۲۰ امیرحسین صفاریان
#حدیث
 الأمالی للشیخ الطوسی‏ فِی وَصِیَّةِ الْبَاقِرِ ع لِجَابِرٍ الْجُعْفِیِّ الزَّکَاةُ تَزِیدُ فِی الرِّزْقِ.
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۲۱ امیرحسین صفاریان
#نکته

زکات در حقیقت ذخیره قیامت مى‏شود، بنابراین مال فانى را جاودانه‏

114 مى‏کند. کامیابى‏هاى احتمالى و موقت و پردردسر دنیا را مى‏توان از طریق پرداخت زکات به کامیابى‏هاى قطعى و دائمى و بى‏دردسر تبدیل نمود.

۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۲۲ امیرحسین صفاریان
#حدیث

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «فما جاع فقیرٌ الّا بما منع غنى و اللّه سبحانه و تعالى سائلهم عن ذلک‏

1
۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۴:۲۶ امیرحسین صفاریان
#پیشنهاد
به اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل اشاره شود و اینکه یکی از مصادیق عمل اعطاء زکات است و اینکه اگر مردم زکات مالشان را بپردازند بخشی از این مشکلات اقتصادی جاری مملکت حل خواهد شد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی