5-6 ویژگیهای منافقین (141 تا 144)




سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ الْغِنَاءُ یُورِثُ النِّفَاقَ وَ یُعْقِبُ الْفَقْرَ.
نکته: این نکته که غنا باعث نفاق میشود، بسیار در روایات تکرار شده است.
منافق، آرامش ندارد. چون پیوسته باید موضع جدید، تصمیم فورى و عجولانه بگیرد. «مُذَبْذَبِینَ بَیْنَ ذلِکَ»f
قرآن، کفّار را شیطانهاى منافقان «خَلَوْا إِلى شَیاطِینِهِمْ» «1» و برادران منافقان معرفى مىکند «الَّذِینَ نافَقُوا یَقُولُونَ لِإِخْوانِهِمُ الَّذِینَ کَفَرُوا» «2» تعبیرات قرآن در آیات 139 و 141 مبین کیفیّت رابطهى آنان با کفّار بود.
ابوترابى دست خالى چطور مدیر شد، رازش را کشف کردم. رازش را گوش بدهید. یک گروهى از صلیب سرخ وارد اردودگاه اسرا مىشوند در بغداد، مىآیند پهلوى ابوترابى در بغداد، مىگویند آیا در اینجا اسیرها را شکنجه هم مىکنند یا نه، کتکى هست یا نه؟ ابوترابى طفره مىرود جواب نمىدهد، هى اصرار مىکنند و مىگویند بابا حالا زندان زندان است، اسارت اسارت است، بازار بازار است، خیابان خیابان است، هى یک جورى طفره مىرود که نگوید. رئیس شکنجه گرها آنجا ایستاده، باز از صلیب سرخ که از اروپا آمده بودند یا از آمریکا، باز مىگوید بابا اینجا شکنجه هست یا نیست؟ ایشان جواب نمىدهد، بالاخره خسته مىشوند و ایشان طفره مىرود و آنها مىروند. وقتى اینها مىروند، رئیس شکنجه گرها مىآید پهلوى ابوترابى، مىگوید ابوترابى، من خودم رئیس شکنجه گرها هستم، خودم تو را شکنجه دادم، ابوترابى را میخ در کلهاش زدند، کوبیدند، ایشان در مدینه مىگفت مىآیم بیرون آفتاب مىزند مغزم چرک و خون مىآید بیرون. ابوترابى در اجلاس نماز گفت دو نفر را آوردند چنان زدند در چشمهایش، به بغل چشمهایش، که چشمش از کاسه افتاد روى موزاییک، مثل کله پاچه هست تکانش مىدهند مخش مىریزد بیرون، در حد مرگ شکنجه مىدهند، گفتند آخر ابوترابى، من شکنجه گر تو هستم، چرا گفتى شکنجه نیست؟ گفت خواستم بگویم یادِ این آیه افتادم، الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر، آیه قرآن است، «لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ» (نساء/ 141) یعنى خدا قرار نداده، «لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ» خدا قرار نداده «لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا»، سبیل یعنى راه، هرگز خدا اجازه نمىدهد که کفار بر مسلیمن راه داشته باشند، یعنى نباید کفار راه بر مؤمنین داشته باشند، یعنى نباید کفار بر مؤمنین حکومت کنند، نفوذ داشته باشند، جاى فشار داشته باشند، هرگز خدا اجازه نمىدهد که کافرین بر مؤمنین راه نفوذ داشته باشند. ابوترابى به این شکنجه گر گفت تو صدامى هستى و بعثى هستى و شکنجه گرى، اما مسلمانى، لا اله الا الله مىگویى و این صلیب سرخىها مسیحى هستند و کافر، من اگر اقرار مىکردم که در اینجا شکنجه هست، مسیحىها بر مسلمانها راه نفوذ پیدا مىکردند، این آیه جلویم را گرفت. «لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ» لا اقل همه قزوینىها باید این آیه را حفظ کنند، بخاطر اینکه رمز رهبرى یک قزوینى شد با دستِ خالى، «لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ» خدا اجازه نمىدهد که کفار نفوذ پیدا کنند. ما اگر در انتخابات کم شرکت کنیم، آمریکا شاد مىشود، مىگوید ببین، مردم ایران انقلابشان افت کرده. در نمازجمعه کم شرکت کنیم، هر کارى که دشمن شاد بشود نباید بکنیم. این رئیس شکنجه گرها خوب عرب بود، آیه را هم مىفهمید، گفت الله اکبر، قرآن چه دستوراتى را داده، این سید ابوترابى چقدر ایمان به قرآن دارد، قرآن چه فرمانهایى داده و این چقدر عاشق است، مىگوید سید من معذرت مىخواهم که تو را شکنجه کردم، حالا مىخواهم جبران کنم، چه کنم که جبران شکنجه باشم، مىگوید اگر مىخواهى جبران کنى، مرا ببر در باقى اردوگاهها، اردوگاههاى اسرا، با آنها حرف بزنم، گفت باشد، منتهى من گاهى هم ظاهراً تو را شکنجه مىدهم که دولت نفهمد، یعنى ظاهرش این است که من شکنجه گر هستم، اما راه باز مىکنم برو هرچه مىخواهى بگویى بگو، هیچى، این عامل نفوذ ابوترابى مىشود در دستگاه صدام و او را این طرف و آن طرف مىبرند و کلاس و چقدر بى سوادها آنجا باسواد شدند، عربى یاد گرفتند، قرآن حفظ کردند، انگلیسى یاد گرفتند، خطاطى، چى، چى، چى، چه کمالاتى، «لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى ...» چطور امامان ما اینقدر محبوب شدند،
برنامه درسهایى از قرآن سال 85، امامهادى(ع)، ص: 9
ابوترابى که اینقدر محبوب مىشود این است، این آیه قرآن است، عمل صالح است، مىگوید من اگر اقرار کنم که شکنجه مىشوم مسیحىها بر مسلمانها نفوذ پیدا مىکنند و من حاضرم شکنجه بشوم و نگویم که آنها نفوذ پیدا نکنند.شیخ فضل الله نورى هنگام پیشنهاد پناهندگى به سفارت انگلیس فرمود:" مگر یک مسلمان به یک بیگانه پناهنده مىشود."
«وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلًا» (نساء/ 141)، نباید مسلمانها زیر بار کفار بروند. «إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ» (توبه/ 52)، نه سازش نه ذلت، یا فتح یا شهادت
قَالَ: وَ النِّفَاقُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى الْهَوَى وَ الْهُوَیْنَا وَ الْحَفِیظَةِ وَ الطَّمَعِ «8» فَالْهَوَى عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى الْبَغْیِ وَ الْعُدْوَانِ وَ الشَّهْوَةِ وَ الطُّغْیَانِ- فَمَنْ
بَغَى کَثُرَتْ غَوَائِلُهُ وَ تُخُلِّیَ مِنْهُ وَ قُصِرَ عَلَیْهِ «1» وَ مَنِ اعْتَدَى لَمْ یُؤْمَنْ بَوَائِقُهُ وَ لَمْ یَسْلَمْ قَلْبُهُ وَ لَمْ یَمْلِکْ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَوَاتِ وَ مَنْ لَمْ یَعْذِلْ نَفْسَهُ فِی الشَّهَوَاتِ خَاضَ فِی الْخَبِیثَاتِ وَ مَنْ طَغَى ضَلَّ عَلَى عَمْدٍ «2» بِلَا حُجَّةٍ وَ الْهُوَیْنَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى الْغِرَّةِ وَ الْأَمَلِ وَ الْهَیْبَةِ وَ الْمُمَاطَلَةِ وَ ذَلِکَ بِأَنَّ الْهَیْبَةَ تَرُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ الْمُمَاطَلَةَ تُفَرِّطُ فِی الْعَمَلِ حَتَّى یَقْدَمَ عَلَیْهِ الْأَجَلُ وَ لَوْ لَا الْأَمَلُ عَلِمَ الْإِنْسَانُ حَسَبَ مَا هُوَ فِیهِ «3» وَ لَوْ عَلِمَ حَسَبَ مَا هُوَ فِیهِ مَاتَ خُفَاتاً مِنَ الْهَوْلِ وَ الْوَجَلِ وَ الْغِرَّةَ تَقْصُرُ بِالْمَرْءِ عَنِ الْعَمَلِ وَ الْحَفِیظَةُ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى الْکِبْرِ وَ الْفَخْرِ وَ الْحَمِیَّةِ «4» وَ الْعَصَبِیَّةِ فَمَنِ اسْتَکْبَرَ أَدْبَرَ عَنِ الْحَقِّ وَ مَنْ فَخَرَ فَجَرَ وَ مَنْ حَمِیَ أَصَرَّ عَلَى الذُّنُوبِ وَ مَنْ أَخَذَتْهُ الْعَصَبِیَّةُ جَارَ فَبِئْسَ الْأَمْرُ أَمْرٌ بَیْنَ إِدْبَارٍ وَ فُجُورٍ وَ إِصْرَارٍ وَ جَوْرٍ عَلَى الصِّرَاطِ وَ الطَّمَعُ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ الْفَرَحِ وَ الْمَرَحِ وَ اللَّجَاجَةِ وَ التَّکَاثُرِ فَالْفَرَحُ مَکْرُوهٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْمَرَحُ خُیَلَاءُ وَ اللَّجَاجَةُ بَلَاءٌ لِمَنِ اضْطَرَّتْهُ إِلَى حَمْلِ الْآثَامِ وَ التَّکَاثُرُ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ شُغُلٌ وَ اسْتِبْدَالُ الَّذِی هُوَ أَدْنى بِالَّذِی هُوَ خَیْرٌ- فَذَلِکَ النِّفَاقُ وَ دَعَائِمُهُ وَ شُعَبُهُ وَ اللَّهُ قَاهِرٌ فَوْقَ عِبادِهِ* تَعَالَى ذِکْرُهُ وَ جَلَّ وَجْهُهُ وَ أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ وَ انْبَسَطَتْ یَدَاهُ وَ وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ رَحْمَتُهُ وَ ظَهَرَ أَمْرُهُ وَ أَشْرَقَ
نُورُهُ وَ فَاضَتْ بَرَکَتُهُ وَ اسْتَضَاءَتْ حِکْمَتُهُ «1» وَ هَیْمَنَ کِتَابُهُ وَ فَلَجَتْ حُجَّتُهُ وَ خَلَصَ دِینُهُ وَ اسْتَظْهَرَ سُلْطَانُهُ وَ حَقَّتْ کَلِمَتُهُ وَ أَقْسَطَتْ مَوَازِینُهُ وَ بَلَّغَتْ رُسُلُهُ فَجَعَلَ السَّیِّئَةَ ذَنْباً وَ الذَّنْبَ فِتْنَةً وَ الْفِتْنَةَ دَنَساً وَ جَعَلَ الْحُسْنَى عُتْبَى «2» وَ الْعُتْبَى تَوْبَةً وَ التَّوْبَةَ طَهُوراً فَمَنْ تَابَ اهْتَدَى وَ مَنِ افْتُتِنَ غَوَى مَا لَمْ یَتُبْ إِلَى اللَّهِ وَ یَعْتَرِفْ بِذَنْبِهِ وَ لَا یَهْلِکُ عَلَى اللَّهِ إِلَّا هَالِکٌ اللَّهَ اللَّهَ فَمَا أَوْسَعَ مَا لَدَیْهِ مِنَ التَّوْبَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْبُشْرَى وَ الْحِلْمِ الْعَظِیمِ وَ مَا أَنْکَلَ مَا عِنْدَهُ مِنَ الْأَنْکَالِ وَ الْجَحِیمِ وَ الْبَطْشِ الشَّدِیدِ «3» فَمَنْ ظَفِرَ بِطَاعَتِهِ اجْتَلَبَ کَرَامَتَهُ وَ مَنْ دَخَلَ فِی مَعْصِیَتِهِ ذَاقَ وَبَالَ نَقِمَتِهِ وَ عَمَّا قَلِیلٍ لَیُصْبِحُنَّ نادِمِینَ.