نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

4-3 فرهنگ شهادت. (آل عمران 169)

دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۰۱ ب.ظ
3:169
۹۵/۰۳/۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
استاد ابوالقاسم

n4

نظرات  (۳۸)

۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۰۰ امیرحسین صفاریان
#بیانات
خرّمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه‌] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ بعکس، آبادانی به دنبال دارد، امّا سختی‌اش بیشتر است.

۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۴۱ امیرحسین صفاریان
#شعر
من سَری دارم و در پایِ تو خواهم بازید
خجل از ننگ بضاعت، که سزاوار تو نیست
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۴۴ امیرحسین صفاریان
#تمثیل
دستاورد شهدا
در چند جمله استعمار را معنی می کنم. وقتی می گوئیم فلان کشور مستعمره ی آمریکاست ممکن است به ذهن شما بیاید که، بیمارستانهایش خراب است، جاده ندارد، مردمش بی سوادند، فقر و بی سوادی کولاک می کند، نه، این استعمار، استعمار قدیم است. استعمار جدید این نیست، استعمار نو این است که بیمارستانش مرتب باشد، خیابانش نظیف باشد، وضع غذایی و تحصیل و همه ی اینها خوب باشد. حتی بی سواد هم توی آن نباشد، منتهی برای آمریکا، برای آن کشور استعمارگر باشد. پس استعمار یعنی جایی را به نفع خود آباد کردن، سربازش برای منافع آمریکا کشته بشود. بیمارستانش در جهت منافع آمریکا باشد و استعمار این است استعمار در نتیجه ی نهائیش دیده می شود. وقتی یک کشوری جزء اقمار آمریکا و مستعمره آمریکا می شود مثل گنجشکی است که کسی گرفته باشد. شما وقتی که مثلاً: گنجشکی را توی قفس می کنید، چه کارش می کنید؟ آبش می دهید، نانش می دهید، همه چیزش هم می دهید، قناری را که توی قفس می کنید، استعمار است، آب و دانه اش می دهید. دلتان می خواهد تخم بگذارد. دکتر هم بالای سرش می آورید. همه وسایل بهداشتی او را هم دلتان می خواهد آمده کنید. شرط استعمار کردن این است که مستعمره را خوب و پاکیزه نگهدارند. پس بعضی که می آیند می گویند آن وقتها صف نان نداشتیم، اما حالا صف نان داریم، آن وقتها چه مشکلاتی نداشتیم، حالا مثلاً مشکلات داریم،این مقداری کم اطلاعی است، آن موقع این مملکت ، دیگی بود که برای آمریکا بار گذاشته بودند. شما دیگتان را که می خواهید بار بگذارید، ادویه اش را اندازه می کنید، نمکش را اندازه می کنید، چون می خواهید بخوریدش، می خواهید خوشمزه اش کرده مصرفش کنید، این مملکت دیگی بود، که برای آمریکا می جوشید. می خواست بهترین گوشت توی آن باشد، و بهترین پلو تویش پخته بشود، چرا؟ چون می خواست این را بخورد. اما امروز این کشور دیگی است که برای آمریکا نمی جوشد شما خودتان این ضرب المثل را شنیده اید: «دیگی که برای ما نمی جوشد چه گوشت گوسفند در آن باید، چه گوشت سگ» آمریکا می گوید این مملکت حالا دیگر برای من نمی جوشد، حالا که نمی جوشد دلش می خواهد از جوشش بیندازد. دلش می خواهد بد غذا بشود. حالا می خواهد خرابش بکند. هر اندازه ای که الان اخلال می کند، آن وقت بنا بوده خدمت بکند. چون مال خودش بوده است. پس استقلال یعنی از چنگ آمریکا در آوردن اگر ما دست آموز آمریکا باشیم، آمریکا ممکن است همه وسایل ما را هم فراهم بکند. شیره ی ما را هم بکشد، اما سرو صورت بدهد. مثلاً: شما می روید مکه، می گوئید چه مملکتی! توی بازارش همه چیز است. و هیچ چیزی کوپنی نیست. هر اندازه پول ببری توی بازار، همان اندازه به تو جنس می دهند. نان فراوان، غذا فراوان، همه چیز فراوان. البته در طویله هم برای حیوان که می خواهند درست بکنند، همه چیزش فراوان است. آخورش را هم درست می کنند، چون می خواهند چاق و چله اش کنند، بعدش هم سرش را ببرند برای اینکه یک گوشت حسابی داشته باشد، پرورش می دهند. پس آن موقع اگر کشاورزی و صنعتمان و تجارتمان بهتر بود، اما بهترین برای ما نبود. بهترین برای آمریکا بود. چون ما آنوقت خوراک آمریکا بودیم. ببینید چقدر فرق است؟ آن موقع جوانهای ما را آمریکا به اصطبل می برد و به آخور می بست. مگر به آخور بستن چیست؟ به آخور بستن اسب یک جور است، به آخور بستن انسان هم یک جور. انسان وقتی هدفش دنیا باشد، هدفش یک ماشین لوکس داشتن و یک وضع زندگی مرتب و یک خانه ی خوب داشتن باشد و هیچ توجهی به آخرت هم نداشته باشد، این هم می شود یک طویله برای او. پس این شهدا حق بزرگی که به ما دارند این است که افساری که آمریکا بر ما بسته بود. و ما را سر آخور دنیا نگه داشته بود، آمدند باز کردند. امام باز کرد، اما به دست همین شهدا. شهداء افساراز دهان ما برداشتند اگر آنها شهید نشده بودند ما آگاه نمی شدیم. و الان هم با این شهیدهایی که این امت می دهد اهل عالم دارند یکی یکی آگاه و بیدار می شوند.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۴۵ امیرحسین صفاریان
#شعر
در جهان نتوان اگر مردانه زیست           
همچو مردان، جان سپردن زندگیست
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۴۶ امیرحسین صفاریان
#شعر
سر سعدی چو خواهد رفتن از دست
همان بهتر که در پای تو باشد

با توجه به این نکته معروف و مهم که اگر شهید نشویم میمیریم!
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۴۷ امیرحسین صفاریان
#تمثیل
اگر یک ماشین به گوسفند بزند و چوپان برسد. سرش را ببرد ناراحتی ندارد، چون قابل استفاده است اما اگر نرسید سرش را بِبُرد و مُرد، بدان آن گوسفند ناراحت می شود. آدمهایی که شهید می شوند، مثل گوسفند سر بریده هستند، حلال می شوند ناراحتی برای آدمهایی است که روی تخت بیمارستان می میرند، مثل گوسفندهایی که نرسیدند سرشان را بِبُرند.  
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۴۸ امیرحسین صفاریان
#شعر
ای خوشا با فرق خونین در لقای یار رفتن
سر جدا پیکر جدا در محفل دلدار رفتن
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۵۰ امیرحسین صفاریان
#تمثیل
شما در خانه هایتان گاهی گلدان گلی یا درختی دارید، بعضی وقتها گل یا برگ درختی را خودتان می چینید و گاهی می گذارید تا خودش بیفتد، گل یا برگی که شما می چینید سبز و با طراوت است و برگی که خودش می افتد زرد است. شهید یک برگ چیده شده است. مردم عادی که بطور طبیعی از بین می روند برگ خود افتاده اند. شهید مثل برگ چیده شده و گل چیده شده است. کسی که عادی می میرد مثل گلی است که خود پرپر شود. گلی را که پرپر شد جارو می کنید و می ریزید توی آشغالها، اما گلی را که خودتان می چینید توی گلدان می گذراید و عزیزش می دارید، شهید گل چیده شده قبل از پرپر شدن است، از این جهت او را جای خوبی قرار می دهند.

۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۵۲ امیرحسین صفاریان
#حدیث

ابوسفیان در پایان جنگ احد با صداى بلند فریاد مى‏زد: این هفتاد کشته ‏ى مسلمانان در احد، به عوض هفتاد کشته‏ى ما در جنگ بدر. ولى رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: کشته‏هاى ما در بهشت جاى دارند، ولى کشتگان شما در دوزخند.

۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۵۵ امیرحسین صفاریان
#حدیث
<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->

مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الطُّوسِیُّ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الصَّفَّارِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُنَبِّهِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عُلْوَانَ عَنْ عَمْرِو بْنِ خَالِدٍ عَنْ زَیْدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ ع عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ لِلشَّهِیدِ سَبْعُ خِصَالٍ مِنَ اللَّهِ أَوَّلَ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِهِ مَغْفُورٌ لَهُ کُلُّ ذَنْبٍ وَ الثَّانِیَةُ یَقَعُ رَأْسُهُ فِی حَجْرِ زَوْجَتَیْهِ مِنَ الْحُورِ الْعِینِ وَ تَمْسَحَانِ الْغُبَارَ عَنْ وَجْهِهِ وَ تَقُولَانِ مَرْحَباً بِکَ وَ یَقُولُ هُوَ مِثْلَ ذَلِکَ لَهُمَا وَ الثَّالِثَةُ یُکْسَى مِنْ کِسْوَةِ الْجَنَّةِ- وَ الرَّابِعَةُ تَبْتَدِرُهُ خَزَنَةُ الْجَنَّةِ بِکُلِّ رِیحٍ طَیِّبَةٍ أَیُّهُمْ یَأْخُذُهُ مَعَهُ وَ الْخَامِسَةُ أَنْ یُرَى مَنْزِلَهُ وَ السَّادِسَةُ یُقَالُ لِرُوحِهِ اسْرَحْ فِی الْجَنَّةِ حَیْثُ شِئْتَ وَ السَّابِعَةُ أَنْ یَنْظُرَ إِلَى وَجْهِ اللَّهِ وَ إِنَّهَا لَرَاحَةٌ لِکُلِّ نَبِیٍّ وَ شَهِیدٍ.


۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۵۶ امیرحسین صفاریان
#حدیث
عَنْهُ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ أَبِی هَمَّامٍ وَ عَنْ‏
مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدِ بْنِ غَزْوَانَ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ النَّبِیَّ ص قَالَ: فَوْقَ کُلِّ ذِی بِرٍّ بَرٌّ حَتَّى یُقْتَلَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ وَ فَوْقَ کُلِّ ذِی عُقُوقٍ عُقُوقٌ حَتَّى یَقْتُلَ أَحَدَ وَالِدَیْهِ فَإِذَا قَتَلَ أَحَدَ وَالِدَیْهِ فَلَیْسَ فَوْقَهُ عُقُوقٌ.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۵۷ امیرحسین صفاریان
#حدیث
فِی عِقَابِ الْأَعْمَالِ بِإِسْنَادٍ تَقَدَّمَ فِی عِیَادَةِ الْمَرِیضِ‏ «8»
عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ فِی حَدِیثٍ‏ وَ مَنْ خَرَجَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ مُجَاهِداً فَلَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ سَبْعُمِائَةِ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ یُمْحَى عَنْهُ سَبْعُمِائَةِ أَلْفِ سَیِّئَةٍ وَ یُرْفَعُ لَهُ سَبْعُمِائَةِ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ کَانَ فِی ضَمَانِ اللَّهِ بِأَیِّ حَتْفٍ مَاتَ کَانَ شَهِیداً وَ إِنْ رَجَعَ رَجَعَ مَغْفُوراً لَهُ مُسْتَجَاباً دُعَاؤُهُ.

۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۵۸ امیرحسین صفاریان
#حدیث
<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} -->


أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ فِی الْمَحَاسِنِ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ مُثَنًّى عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَیُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ قَالَ الصَّلَاةُ لِوَقْتِهَا وَ بِرُّ الْوَالِدَیْنِ وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.


۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۰۱ امیرحسین صفاریان
#حدیث

عَنْ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ إِنَ‏
عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ص کَانَ یَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَا مِنْ قَطْرَةٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ قَطْرَةِ دَمٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۰۱ امیرحسین صفاریان
#حدیث
وَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ رَفَعَهُ‏ أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع خَطَبَ یَوْمَ الْجَمَلِ إِلَى أَنْ قَالَ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ الْمَوْتَ لَا یَفُوتُهُ الْمُقِیمُ وَ لَا یُعْجِزُهُ الْهَارِبُ لَیْسَ عَنِ الْمَوْتِ مَحِیصٌ وَ مَنْ لَمْ یَمُتْ یُقْتَلْ وَ إِنَّ أَفْضَلَ الْمَوْتِ الْقَتْلُ وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَأَلْفُ ضَرْبَةٍ بِالسَّیْفِ أَهْوَنُ عَلَیَّ مِنْ مِیتَةٍ عَلَى فِرَاشٍ الْحَدِیثَ.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۰۳ امیرحسین صفاریان
#حدیث
وَ قَالَ ص: إِنَّ اللَّهَ یَدْفَعُ بِمَنْ یُجَاهِدُ عَمَّنْ لَا یُجَاهِد

۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۰۳ امیرحسین صفاریان
#حدیث
وَ رَأَى ص رَجُلًا یَدْعُو وَ یَقُولُ- اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا تُسْأَلُ‏ فَأَعْطِنِی أَفْضَلَ مَا تُعْطِی فَقَالَ ص‏
إِنِ اسْتُجِیبَ لَکَ أُهَرِیقَ دَمُکَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۰۵ امیرحسین صفاریان
#حدیث
ب، قرب الإسناد هَارُونُ عَنِ ابْنِ صَدَقَةَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ: ثَلَاثَةٌ یَشْفَعُونَ إِلَى اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَیُشَفِّعُهُمُ الْأَنْبِیَاءُ ثُمَّ الْعُلَمَاءُ ثُمَّ الشُّهَدَاءُ.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۰۸ امیرحسین صفاریان
#نکته
به این نکته اشاره شود که همه ائمه علیهم السلام که کاملترین انسانها بودند، شهید از دنیا رفتند. (ما منا اما مقتول او مسموم)
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۰۸ امیرحسین صفاریان
#حدیث
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: در قیامت لغزش‏هاى شهیدبه خودش نیز نشان داده نمى‏شود.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۱۰ امیرحسین صفاریان
#حدیث
لی، الأمالی للصدوق عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَشْرَفُ الْمَوْتِ قَتْلُ الشَّهَادَة
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۱۲ امیرحسین صفاریان
#حدیث
. 4- تنها شهید است که آرزو مى‏کند به دنیا بیاید و دوباره شهید شود.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۱۳ امیرحسین صفاریان
#نکته
 حضرت على علیه السلام با داشتن دهها فضیلت اختصاصى، تنها وقتى که در آستانه‏ى شهادت‏ قرار گرفت فرمود: «فزت و ربّ الکعبة» او اوّل کسى بود که ایمان آورد، جاى پیامبر صلى الله علیه و آله خوابید، برادر پیامبر شد، تنها خانه‏ى او به مسجد پیامبر درب داشت، پدر امامان و همسر زهرا علیها السلام بود. بت‏شکن بود، ضربت روز خندق او، از عبادت ثقلین افضل شد. امّا در هیچ یک از موارد مذکور نفرمود: «فزت»
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۱۴ امیرحسین صفاریان
#نکته
شهادت، باختن و از دست دادن نیست؛ بلکه یافتن و به دست آوردن است.
 «بَلْ أَحْیاءٌ ... یُرْزَقُونَ»
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۲۴ امیرحسین صفاریان
#بیانات
نباید بگذارید این اتّفاق بعد از این هم بیفتد؛ روزبه‌روز باید یاد شهدا و تکرار نام شهدا و نکته‌یابی و نکته‌سنجی زندگی شهدا در جامعه‌ی ما رواج پیدا کند. و اگر این شد، آن‌وقت مسئله‌ی شهادت که به معنای مجاهدت تمام‌عیار در راه خدا است، در جامعه ماندگار خواهد شد. و اگر این شد، برای این جامعه دیگر شکست وجود نخواهد داشت و شکست معنا نخواهد داشت؛ پیش خواهد رفت. عیناً مثل ماجرای حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام)؛ امروز ۱۳۰۰ سال یا بیشتر از شهادت حضرت اباعبدالله (علیه‌السّلام) میگذرد و روزبه‌روز این داستان برجسته‌تر و زنده‌تر شده. این داستان در بطن خود دارای یک مضامینی است که این مضامین برای حیات اسلامی جامعه ضروری است. اگر این مضامین گسترش پیدا نمیکرد، از اسلام و از قرآن و از حقایق معارف اسلامی هم امروز خبری نبود. اینجا هم همین‌جور است؛ نگذارید نام شهدا و یاد شهدا فراموش بشود یا در جامعه‌ی ما کهنه بشود؛ و البتّه با ابتکارات؛ این جلسات بزرگداشتی که آقایان به‌وجود می‌آورید - که خیلی باارزش است - صرفاً یک جلسه‌ی ترحیم باشکوه نیست؛ این جلسات، دارای مضامین ویژه‌ی خودش است؛ بایستی شهادت را معنا کند، شهید را معرّفی کند، فرهنگ شهادت را در جامعه ماندگار کند.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۲۶ امیرحسین صفاریان
#بیانات
ر مورد شهید خدای متعال میفرماید که اینها زنده‌اند: وَ لا تَقولوا لِمَن یقتَلُ فی سَبیلِ اللهِ اَموات.(۲) وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللهِ اَمواتًا بَل اَحیآءٌ عِندَ رَبِّهِم یرزَقون* فَرِحینَ بِمآ ءاتهُمُ اللهُ مِن فَضلِه.(۳) اینها آیات قرآن است؛ اینها صریحِ در یک معارفی است که از این معارف هیچ مسلمانی نمیتواند چشم بپوشد. هر کسی به اسلام و به قرآن اعتقاد دارد، این معارف بایستی جلوی چشمش باشد. این آیه‌ی شریفه قرآن میگوید اینها زنده‌اند؛ حیات اینها یک حیات واقعی است، یک حیات معنوی است و نزد خدای متعال مرزوقند؛ یعنی دائم تفضلّات الهی دارد به اینها میرسد؛ فَرِحینَ بِمآ ءاتهُمُ اللهُ مِن فَضلِه. آن طرف مرز زندگی و مرگ چه خبر است؟ انسانها از آن عالم و نشئه‌ی مجهول چه میدانند؟ در مورد شهدا میدانیم که اینها خرسندند، خوشحالند، مسرورند؛ فَرِحینَ بِمآ ءاتهُمُ اللهُ مِن فَضلِه. بعد از این بالاتر: وَ یستَبشرونَ بِالَّذینَ لَم یلحَقوا بِهِم؛(۴) یعنی با ما دارند حرف میزنند، خطاب میکنند به ما: اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَلا هُم یحزَنون.(۵) خیلی مهم است؛ این گوشی که بتواند ندای ملکوتی شهدا را بشنود، این گوش را باید در خودمان به‌وجود بیاوریم. آنها دارند به ما بشارت میدهند، مژده میدهند، خوف و حزن را نفی میکنند: اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَلا هُم یحزَنون.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۲۷ امیرحسین صفاریان
#بیانات
من عقیده‌ی راسخ دارم بر اینکه یکی از نیازهای اساسی کشور، زنده نگه داشتن نام شهدا است؛ این یک نیازی است که ما - چه آدمهای مقدّس‌مآب و متدینی باشیم؛ چه آدمهایی باشیم که خیلی هم مقدّس‌مآب نیستیم، امّا به سرنوشت این کشور و به سرنوشت این مردم علاقه‌مندیم - هرجور که فکر بکنید، بزرگداشت شهدا برای آینده‌ی این کشور، حیاتی و ضروری است.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۲۸ امیرحسین صفاریان
#بیانات
فرهنگ شهادت یعنی فرهنگ تلاش کردن با سرمایه‌گذاری از خود برای اهداف بلندمدّت مشترک بین همه‌ی مردم؛ که البتّه در مورد ما آن اهداف، مخصوص ملّت ایران هم نیست، برای دنیای اسلام بلکه برای جهان بشریت است. این فرهنگ در جامعه‌ای اگر جا افتاد، درست نقطه‌ی مقابل فرهنگ فردگرایی غربی امروز [است‌] که همه‌چیز را برای خود و با محاسبه‌ی شخصی می‌سنجند؛ برای همه‌چیز یک قیمت اسکناسی و پولی قائلند و آن، به دست آوردن آن پول است؛ این درست نقطه‌ی مقابل آن فرهنگ است؛ یعنی «وَ یؤثِرونَ عَلی‌ اَنفُسِهِم»؛(۷) اینها کسانی هستند که ایثار میکنند؛ فرهنگ ایثار، فرهنگ گذشت، فرهنگ مایه گذاشتن از خود برای سرنوشت جامعه و برای سرنوشت مردم. این فرهنگ اگر عمومی شد، این کشور و هر جامعه‌ای که این فرهنگ را داشته باشد، هرگز متوقّف نخواهد شد؛ به عقب بر نخواهد گشت و پیش خواهد رفت. این کار شما این فرهنگ را زنده میکند.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۵۱ امیرحسین صفاریان
#بیانات
شهادت، نعمت و هدیه‌ی خداست؛ این هدیه را آسان به کسی نمیدهند. چرا هدیه‌ی خداست؟ چون مرگِ ناگزیرِ همگانىِ همه‌ی انسان‌ها را به یک پدیده‌ی افتخارآمیزِ در دنیا و آخرت تبدیل میکند؛ این هدیه نیست؟ آیا ممکن است کسی از مرگ بگریزد؟ وقتی انسان به لحظه‌ی مرگ رسید، آیا فرق میکند که پشت سرِ خودش 90 سال را گذرانده باشد یا 20 سال؟ آیا بزرگترین دغدغه‌ی هر انسانی از مرگ به خاطر این نیست که از بعد از آغاز سفر مرگ بیخبر است و نمیداند چه بر سر او خواهد آمد؟ اینها را در کنار هم بگذارید و ببینید انسانی همین مرگ و همین حادثه‌ی قطعی و ناگزیر و همین آینده‌ی مبهم و نگرانیآور را تبدیل کند به یک حادثه‌ی پُرافتخار، به یک واقعه‌ی نامدارِ در دنیا و آخرت، به یک وسیله‌ی عزتِ پیش خدا و پیش کروبیانِ ملأ اعلی، به یک اطمینان و یک سکینه‌ی قلبی و یک آرامش؛ «و یستبشرون بالّذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الاّ خوف علیهم و لا هم یحزنون»؛ هیچ خوف و اندوهی برای آنها نیست. آیا این هدیه‌ی الهی نیست؟ این‌که آدم روغنِ ریخته‌ی جانِ خودش را نذر امامزاده کند و قبول شود، نعمت خدا نیست؟ این روغن که ریخته شده است، این عمر که از دست رفته است، این مرگ که ناگزیر است؛ آنگاه‌انسان باید همین مرگ ناگزیر را به خدا بفروشد، به قیمت بهشت و سعادت ابدی؛ «انّ اللَّه اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بأنّ لهم الجنّة یقاتلون فی سبیل اللَّه فیقتلون و یقتلون»؛ این، وعده‌ی الهی است. این جانِ رفتنی را - که انسان بناچار باید از دست بدهد - خدا از شما میخرد و در مقابلش به شما بهشت میدهد. این فقط مخصوص ما مسلمان‌ها نیست؛ در ادیان قبل از اسلام هم بوده؛ «وعدا علیه حقّا فیالتوراة والانجیل والقرآن»؛ این وعده را خدا در تورات و انجیل و قرآن هم داده است. پس شهادت یک هدیه‌ی الهی است.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۵۳ امیرحسین صفاریان
#بیانات
شهیدان ما این حق بزرگ را بر فرهنگ اسلامی و همه‌ی وابستگان و دلبستگان به آن در سراسر جهان دارا می‌باشند که یکی از سرفصلهای مهم ولی فراموش شده‌ی این فرهنگ را در دنیای مادی امروز زنده کرده‌اند و آن فداکاری و از خود گذشتگی برای آرمانهای بلند اسلامی و انسانی است.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۵۴ امیرحسین صفاریان
#بیانات
شهیدان ما در ظلمات مادیگری این دوران بار دیگر فرهنگ شهادت را که بالاترین سطح فداکاری برای آرمانهای بشری است زنده کردند و نور رستگاری را به انسانهای پاک‌طینت و حق‌طلب نشان دادند. اگر این درس بزرگ، بدرستی فرا گرفته شود، همه‌ی سلاحهای زر و زور از کار خواهد افتاد و ابزار سلطه‌گر جهانی برای سیطره بر اجتماعات بشری ناکارآمد خواهد گشت. سلام خدا و اولیائش بر ارواح مطهر شهیدان و بر معلم بزرگ شهادت یعنی امام راحل.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۰ امیرحسین صفاریان
#بیانات
بعضى میخواهند آن دوران]دفاع مقدس[ را، آن آدمها را تخطئه کنند براى اینکه میدانند که هر ذرّه‌اى و هر نقطه‌اى از این حوادث، براى ملّت ایران فراموش نشدنى است و تأثیرات بزرگِ سازنده‌اى دارد.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۰ امیرحسین صفاریان
#بیانات
خاطرات و واقعیات و درس‌های هشت‌ سال دفاع مقدس، یک فرهنگِ ساری و جاری و سرچشمه‌ای است که اگر به‌درستی درک و فهم شود، قطعاً به سود ملت ایران و آینده‌ی کشور خواهد بود.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۳ امیرحسین صفاریان
#بیانات

اگر انسان مسلمان، با روحیه‌ی شهادت‌طلبی در میدان بماند، هیچ قدرتی نمیتواند بر او فایق بشود؛ این روحیه را باید حفظ کرد.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۵ امیرحسین صفاریان
#بیانات
باور عمیق قلبی این بنده‌ی حقیر این است که ما امروز همه‌مان بر سر سفره‌ی شهدا نشسته‌ایم. بقای این انقلاب به خاطر خون شهیدان است؛ و این یکی از همین نکاتی است که این عزیزانی که اینجا صحبت کردند و شعر خواندند، بر آن تکیه کردند. بله، درست است؛ شهادت است که پای ماندگاری و پایداری و بقاء ارزشها را امضاء میکند. بزرگترین اجری که در این دنیا به شهید داده میشود، بقاء و استحکام آن حقیقتی است که شهید جان خود را برای آن حقیقت فدا کرده است. خدای متعال آن حقیقت را به برکت خون شهید حفظ میکند. سازوکار منطقی و عقلائىِ این هم معلوم است؛ وقتی یک جامعه‌ای از جان خود، از هستی خود، از راحتی خود، برای یک ارزشی، یک حقیقتی میگذرد، حقانیت خود را در دنیا به اثبات میرساند؛ و حقانیت است که میماند، حق است که باقی میماند؛ این سنت الهی است.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۷ امیرحسین صفاریان
#بیانات
اگر میگوییم راه شهدا را باید ادامه بدهیم، یعنی این احساس که اسلام و انقلاب اسلامی، به تلاش و مجاهدت و صبر ما نیازمند است. این احساس، همان احساسی است که شهدای عزیز ما را از خانه و کاشانه و آسایش و درس و کار و تلاشهای روزمره‌ی زندگی جدا کرد و به جبهه‌های نبرد کشانید. این خاطراتی که از این عزیزان منتشر میشود، این حوادث بسیار پُرشکوهی که امروز به قلم رزمندگان و بعضاً شهدای ما بر صفحه‌ی کاغذ نقش بسته و در اختیار همه است، برای ما درس است.
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۹ امیرحسین صفاریان
#نکته

شهید مطهرى در کتاب حماسه حسینى مى‏نویسد: سخاوتمند، هنرمند و عالم؛ مال، هنر و علم خود را که بخشى از وجود اوست جاودانه مى‏کند، امّا شهید، خودش را جاودانه مى‏کند. «6»

p
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۱۹ امیرحسین صفاریان
#پیشنهاد
به شهدای مدافع حرم در کنار شهدای انقلاب و دفاع مقدس اشاره ویژه گردد و اینکه ایشان هستند که الان فرهنگ شهادت را زنده نگه داشته اند.
همچنین اگر وقت بود، به بحث جهاد فرهنگی و اقتصادی (خرید کالای ایرانی و...) و .... نیز پرداخته شود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی