نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

نور در حرم نور

تفسیر قران در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها

کلمات کلیدی

آخرین نظرات

3:31
۹۵/۰۳/۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
استاد ابوالقاسم

n3

نظرات  (۲۷)


  برید بن معاویه عجلی گفته است: نزد امام باقر علیه السلام بودم که مردی وارد شد. او پیاده از خراسان آمده بود. دو پایش را نشان داد که پینه  بسته بود و گفت: بدانید که به  خدا قسم، فقط محبت شما اهل بیت، مرا از جایی که آمده ام به این جا کشانده است. امام باقر علیه السلام در جواب گفتند: به  خدا قسم، اگر سنگی ما را دوست بدارد، خداوند او را با ما محشور می گرداند و آیا دین، چیزی جز دوست داشتن است؟ خداوند می فرماید: «قُلْ اِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ» و گفت «یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ اِلَیْهِمْ»#6# [هر کس را که به سوی آنان کوچ کرده، دوست دارند] و آیا دین، چیزی جز محبت است؟#7#


 ربعی بن عبدالله گفته است که به امام صادق علیه السلام گفته شد: جانم فدای تو، ما به نام های شما و نام های اجداد شما نام  گذاری شده ایم. آیا نفعی برای ما دارد؟ جواب دادند: آری به خدا. آیا دین، چیزی محبّت است؟ خداوند فرموده است: «قُلْ اِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ»#8#.


6 - حشر/9
7 - تفسیر عیاشی، ج 1، ص 190، ح 27
8 - تفسیر عیاشی، ج 1، ص 191، ح 28
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۴۵ امیرحسین صفاریان
#تمثیل
در روزگار قدیم کسانی را که در جنگ ها اسیر می شدند به نام برده در بازار می فروختند . شخصی به بازار برده فروشان آمد تا برده ای خریداری کند . هر برده که هنری داشت گران تر بود . به سراغ برده ای رفت و دید قیمت آن بسیار گران است . سبب را پرسید ، گفتند : او تشنه شناس است و می فهمد چه کسی تشنه است .
خریدار علاقمند شد ، او را خرید و به منزل آورد و دوستانش را دعوت و غذایی تهیه کرد ولی سر سفره آب نگذاشت . مهمانان چند لقمه ای که خوردند ، یکی پس از دیگری تقاضای آب نمودند . برده تشنه شناس نگاهی به او می کرد و می گفت : دروغ می گوید ، او تشنه نیست . کم کم به تعداد تشنه ها اضافه شد و هر کدام فریاد آب سر دادند . اما برده می گفت : همه دروغ می گویند تا اینکه یک نفر از میان آنان برخاست تا آبی تهیه کند . برده گفت : این شخص راست می گوید ، زیرا از جایش بلند شد و فقط داد و فریاد نکرد .
آری ، کسی در ادعای خود صادق است که حرکت و اقدامی کند . کسانی که اهل عمل نیستند ، در واقع مؤمن نیستند و تنها ادعای ایمان دارند .
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۴۶ امیرحسین صفاریان
#شعر
حرف وعمل تو چون سلاح است وخشاب
هشدار که بی خشاب،شلیک مکن

۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۵۵ امیرحسین صفاریان
#شعر کار با سعى است نى با ادّعا
لیس للانسان الّا ما سعى‏


۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۵۶ امیرحسین صفاریان
#نکته

هر کس در عمل سست است، در حقیقت پایه‏ى محبّت او سست است.

«تُحِبُّونَ ... فَاتَّبِعُونِی»


۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۰۰ امیرحسین صفاریان
#داستان
 حاج آقا قرائتی:
بچه ‏ام کوچولو بود، از من بیسکویت خواست.
گفتم: امروز مى‏خرم.
وقتى به خانه برگشتم فراموش کرده بودم. بچه دوید جلو و پرسید: بابا بیسکویت کو؟ گفتم: یادم رفت.
بچه تازه به زبان آمده بود، گفت: بابا بَده، بابا بَده.
بچه را بغل کردم و گفتم: باباجان! دوستت دارم.
گفت: بیسکویت کو؟ دانستم که دوستى بدون عمل را بچه سه ساله هم قبول ندارد. چگونه ما مى‏گوئیم خدا و رسول و اهل بیت او را دوست داریم، ولى در عمل کوتاهى مى‏کنیم؟
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۰۲ امیرحسین صفاریان
#تمثیل
 ایمان و عمل صالح‏ مانند نخ و سوزن هستند و به شرطى کارآیى دارند که به هم متّصل باشند. با جدایى آنها از هم، چیزى دوخته نمى‏شود.
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۰۴ امیرحسین صفاریان
#نکته
مردم چهار گروه‏اند:
1- گروهى ایمان آورده و عمل صالح انجام مى‏دهند که اینان «مؤمنانند».
2- گروهى، نه ایمان آورده ونه کار شایسته انجام مى‏دهند که اینان «کافرانند».
3- گروهى ایمان دارند، ولى عمل صالح ندارند که اینان «فاسقانند».
4- گروهى ایمان ندارند، ولى اظهار ایمان مى‏کنند و در ظاهر کار نیک انجام مى‏دهند که اینان «منافقانند».

۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۰۶ امیرحسین صفاریان
#نکته
وَمَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا یُظْلَمُونَ نَقِیراً (نساء، 124)

ایمان، شرط قبولى اعمال است و خدمات انسان‏هاى بى‏ایمان، در همین دنیا جبران مى‏شود و ارزش اخروى ندارد. اما جزاى مؤمنِ نیکوکار بهشت است.
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۰۹ امیرحسین صفاریان
#نکته
پذیرش توبه مشروط به ایمان و عمل صالح: إِلا مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا یُظْلَمُونَ شَیْئاً مریم/ 60.

۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۱۰ امیرحسین صفاریان
#نکته
ان اولی الناس بابراهیم للذین اتبعوه‏ آل عمران، 68
 
از این آیه می توان برداشت کرد که سزاوار ترین مردم به پیامبرص همان کسی است که او را تبعیت میکند.
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۱۶ امیرحسین صفاریان
#نکته
اهل ایمان و عمل صالح اجر دائمی دارند. «إِلَّا الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ» (تین/ 6)
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۲۲ امیرحسین صفاریان
#نکته
وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ میثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتابٍ وَ حِکْمَةٍ ثُمَّ جاءَکُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى‏ ذلِکُمْ إِصْری قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَکُمْ مِنَ الشَّاهِدینَ (81 آل عمران)

ایمان کفایت نمى‏کند، حمایت لازم است. فقط نگفته: «لَتُؤْمِنُنَّ»، کنارِ «لَتُؤْمِنُنَّ» چى است؟ «لَتَنْصُرُنَّ». فقط من ایمان دارم، بله ایمان دارى، خوب نصرتت کو؟ هرکه ایمان دارد باید طرف را هم یارى هم کند. ما کوه هیمالیا را هم قبول داریم، کوه هیمالیا یکى از کوه‏هاى بزرگ دنیاست، خوب حالا که چى؟ قبول داشتن. پیغمبر اسلام، محمد بن عبدالله، خیلى خوب، که چى؟ تو چقدر گوش به حرفش مى‏دهى؟ ایمان به تنهایى کافى نیست، مثل اینکه مى‏گویند آقا براى على، روضه خوانى مى‏کند، عکس امام حسین و عکس ابوالفضل هم، حالا اگر عکس‏ها دروغ نباشد، مى‏زند، اما مثلا مى‏بینى که کارهایش به ابوالفضل شباهت ندارد. تو که عکسش را زدى ... روى کیف عروس قرآن مى‏گذارد ولى یکى از این کارهاى عروس و دامادى، طبق یکى از این آیه‏هاى قرآن نیست. بابا اینکه مى‏گویند مهر عروس، قرآن مجید و نمى‏دانم چند سکه طلا، یعنى سکه مالِ دنیایمان، راهمان هم راهِ قرآن باشد ولى عروس و داماد یک قرآن مى‏گذارند، ولى هیچ کارشان به قران نخورد که. «لَتُؤْمِنُنَّ» کافى نیست، «لَتُؤْمِنُنَّ»، «وَلَتَنْصُرُنَّهُ» ایمان و نصرت.

۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۲۴ امیرحسین صفاریان
#نکته
 همه دنبال سعادت مى‏گردند، همه مى‏خواهند خوشبخت شوند. منتهى سوراخ خوشبختى را قاتى کرده‏اند. یکى مى‏گوید خوشبختى از این در است، یکى مى‏گوید از این در است، از این در است، ... هر کسى یکى از این درها مى‏رود. قرآن مى‏گوید «وَالْعَصْرِ إِنَّ الآنسَانَ لَفِى خُسْرٍ» (عصر/ 1 و 2) همه مردم باختند، باختند، جز کسى که ایمان دارد. ایمان هم نباید یکجا باشد هان! روز به روز باید بیشتر شود. «وَ بَلِّغْ بِإِیمَانِى أَکْمَلَ الْإِیمَانِ، وَ اجْعَلْ یَقِینِى أَفْضَلَ الْیَقِینِ» (صحیفه‏سجادیه/ ص 92) یعنى دو روز نباید مثل هم باشد. ایمان رو به رشد، عمل صالح. نگفته عمل صالح. اگر مى‏گفت عمل صالح، یعنى یک کار خوب، اگر مى‏گفت صالحات، یعنى چند تا کار خوب‏ «الصَّالِحَاتِ» یعنى همه کارهاى خوب. این الف و لام در ادبیات عرب، هر وقت الف و لام روى کلمه جمع آمد، صالحات جمع صالح است. هر وقت کلمه جمعى الف و لام آمد یعنى کلش. «الصَّالِحَاتِ» یعنى همه صالحات. همه صالحات یعنى شامل همه چیز مى‏شود. نظافت هم عمل صالح است، نماز شب هم عمل صالح است، روزه، صدقه، انفاق، انقلاب، استقلال، کمک به مردم، ادب، اخلاق، همه جزو عمل صالح است. راه سعادت چیست؟ راه سعادت ایمان و عمل صالح است.
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۳۰ امیرحسین صفاریان
#نکته
ایمان و عمل صالح عامل محبوبیت نزد مردم

مى‏گوید مى‏خواهى دوستت داشته باشند؟ با لباس و کلاه و کفش و طلا نیست، با پُز نیست، اگر مى‏خواهى دوستت داشته باشند «آمَنُوا» الآن محبوب ترین فرد هستى کیست؟ پیغمبر است. دومین محبوب هستى‏ کیست؟ امیرالمؤمنین است، امام حسین است، امام زمان (ع) است، اگر مى‏خواهید ایمان داشته باشید، «آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» راهش این است، ما فکر مى‏کنیم در انتخابات اگر بیشتر پلو بدهیم، عکسمان را، پوسترمان را رنگى‏تر کنیم، اتفاقا وقتى خوب خرج کنیم مردم مى‏گویند ببینم این پولها از کجا مى‏آید؟ تا مى‏گویند از کجا مى‏آید دیگر به او رأى نمى‏دهند، چون عملش عمل صالح نبوده، اسراف بوده. خیلى از افرادى که در تبلیغات انتخاباتشان اسراف کارى مى‏کنند، فکر مى‏کند اگر خیلى ولخرجى کند رأى مى‏آورد، مردم بخاطر همین ولخرجى‏اش به او رأى نمى‏دهند. «عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»
خدا رحمت کند آیت الله خاتمى، امام جمعه یزد، پدرِ رئیس جمهور قبل. ایشان خبرگان آمد در تلویزیون، من در خانه پاى تلویزیون بودم، آمد و گفت من حوصله‏ام نمى‏رسد، به من گفتند وظیفه شرعى‏ات است، من هم پیرمرد هستم و حال ندارم، حالا وظیفه شرعى‏ام است، حالا خواستید رأى بدهید، نخواستید هم چه بهتر. اصلا از این چه بهترش خیلى من عشقم به ایشان زیاد شد، دادید دادید، ندادید هم چه بهتر. یعنى واقعاً دنبال پست نبود. «آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»
همشهرى شما ابوترابى، مى‏دانید چقدر محبوبیت دارد. قبرش در مشهد است، من گاهى که مى‏روم مى‏بینم اینهایى که هم دوره بودند، اسیر بودند، از سرِ قبرش ساعتها گاهى مى‏نشینند، به او عشق مى‏ورزند، خوب ابوترابى چى داشت؟ کاخ داشت، باغ داشت، پول داشت، یار داشت، «آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمْ الرَّحْمَانُ وُدًّا».
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۲۲ امیرحسین صفاریان
#بیانات
وعده الهی دیگر این است: «وعداللَّه الذین امنوا منکم و عملوا الصّالحات لیستخلفنّهم فیالارض کما استخلف الّذین من قبلهم» (۱۳). این هم یک وعده قطعی است. هر قومی، هر ملتی و هر جمعیتی که ایمان و عمل صالح داشته باشد، خلیفه خدا در زمین خواهد شد؛ یعنی قدرت را در زمین در دست خواهد گرفت. بروبرگرد ندارد. آنهایی که ایمان داشتند، اگر عمل صالح را با آن همراه کردند، همین اتّفاق افتاد؛ کمااین‌که در ایران اسلامی اتّفاق افتاد؛ کمااین‌که در هر دوره‌ای از دوره‌های تاریخ خود ما که چنین چیزی پیش آمد، اتّفاق افتاد؛ «لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم» (۱۴). اگر ایمان باشد، ولی عمل صالح نباشد، خلیفه خدا در زمین نخواهند شد. ایمان خشک و خالی و ایمان بی عمل، نتیجه‌ای ندارد؛ اما اگر ایمان با عمل همراه باشد، حتماً محقّق خواهد شد.
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۲۶ امیرحسین صفاریان
#نکته
ایمان مجرد و ایمانی که در اعضا و جوارح شعاعش مشهود نیست ارزشمند نیست. اول مومن به خدا ابلیس است. سالیانی متمادی خدا را بندگی میکرد اما در بزنگاه و آنجایی که ایمان به کار می آید، این ایمان به کار ابلیس نیامد و در همان دل ماند.
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۲۹ امیرحسین صفاریان
#نکته
اگر تنها تصدیق و پذیرش در صدق کلمه ایمان کافی بود، اول مومن به پیغمبر ابولهب یا ولید بن مغیره مخزومی بود.آن هوشمندان عرب خیلی خوب میفهمیدند که رسل خدا دروغ نمیگوید و خوب میفهمیدند که راست میگوید.
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۳۳ امیرحسین صفاریان
#نکته
اگر فقط تشخیص و ایمان قلبی و باور کافی بود، عمروعاص باید اول شیعه عالم باشد. عمروعاصی که ماجرای غدیر خم را یا به چشم دیده یا از کسانی که به چشم دیده اند شنیده. من و شما پس از چهارده قرن این ماجراها را در کتاب ها فقط میخوانیم. عمرو عاصی که در باره امام علی ع شعر میگوید. عمرو عاصی که در دم احتضار اظهار ندامت میکند و میگوید دینم را به دنیای معاویه فروختم، باعلی که میدانستم حق است جنگیدم. پس عمرو عاص به نظرم عمیق تر و علمی تر از شیعه قرن چهاردهم هجری به ولایت بلافصل امیرالمومنین ع پی برده بود. اما آیا او شیعه است؟ شما میگویید نه! چرا شیعه نیست؟ برای خاطر اینکه اعتقاد به امامت امیر المومنین ع تعهد هایی می آورد. اولین تعهدش بیعت نکردن با معاویه است.
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۳۷ امیرحسین صفاریان
#پیشنهاد
آنقدری روی عمل صحبت نشود که بی ارزشی دین به دست آید. بلکه هم بر دین داری و اعتقاد و هم بر عمل تاکید شود! این آیه (وَمَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا یُظْلَمُونَ نَقِیراً (نساء، 124)) که در نکات بالایی هم ذکر شد این مطلب را به وضوح میرساند.
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۳۷ امیرحسین صفاریان
#پیشنهاد
آنقدری روی عمل صحبت نشود که بی ارزشی دین به دست آید. بلکه هم بر دین داری و اعتقاد و هم بر عمل تاکید شود! این آیه (وَمَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا یُظْلَمُونَ نَقِیراً (نساء، 124)) که در نکات بالایی هم ذکر شد این مطلب را به وضوح میرساند.
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۴۳ امیرحسین صفاریان
#نکته
این خاصیت انسان است که اگر بین دو کار مخیرش کنی، هرکدام آسانتر است را انتخاب میکند. خاصیت آدم این است. برای اینکه هم سهل انگاری به جای مانده باشد و هم بهشت از دست نرفته باشد مجبوریم بنشینیم فرمول درست کنیم. قرمول هایی که نتیجه میدهد رفتن آدم بی کار تنبل را به بهشت. پای فرمول ها می ایستیم، گیر هم میدهیم، تا آخر هم نمیفهمیم، فقط وقتی به بهشت نرفتیم میفهمیم که فرمول ها غلط بود.
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۴۷ امیرحسین صفاریان
#حدیث
امام سجاد علیه السلام در جواب کسی که به ایشان شکایت کرد که چرا اینقدر عبادت میکنید در حالی که شما پسر پیغمبر هستید فرمودند:
<!-- p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-link:"Footnote Text Char"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; vertical-align:super;} span.FootnoteTextChar {mso-style-name:"Footnote Text Char"; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-unhide:no; mso-style-locked:yes; mso-style-link:"Footnote Text"; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Traditional Arabic","serif"; mso-ascii-font-family:"Traditional Arabic"; mso-hansi-font-family:"Traditional Arabic"; mso-bidi-font-family:Traditional Arabic; mso-bidi-language:AR-SA;} --> قَالَ هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ یَا طَاوُسُ دَعْ عَنِّی حَدِیثَ أَبِی وَ أُمِّی وَ جَدِّی خَلَقَ‏ اللَّهُ‏ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَه‏


۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۵۰ امیرحسین صفاریان
#نکته
دیگر بی دین تر از معاویه و بدتر از او کسی را سراغ دارید؟ یک روز دیدند که معاویه وصیت میکند به نزدیکانش که من که مردم یکی دو تا بسته کوچک هست، اینها را از آنجا بیاورید و بگذارید در کفن من. گفتند اینها چیست؟ گفت یک دانه اش قسمتی از لباس پیغمبر است. یک روز هم پیغمبر خدا سر و صورتش را اصلاح میکرد یا ناخن میگرفت، چند دانه از آن ذرات مو و ناخن دورافتاده پیغمبر را جمع کردم. اینها را در کفن من بگذارید تا خدا مرا ببخشد.
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۵۷ امیرحسین صفاریان
#نکته
إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا
 وَ هاجَرُوا
وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ
وَ الَّذینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ


تا اینجای آیه در مورد کسی است که هم ایمان دارد و هم عمل.

وَ الَّذینَ آمَنُوا

کسی که ایمان دارد و باور قلبی هم دارد
 وَ لَمْ یُهاجِرُوا

اما عمل نمیکند و پایبند به ایمانش نیست
ما لَکُمْ مِنْ وَلایَتِهِمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ

اینها جزء شما نیستند تاکی؟

حَتَّى یُهاجِرُوا

تاوقتی به تعهد ایمانی عمل کنند


وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ إِلاَّ عَلى‏ قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُمْ میثاقٌ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ (72 انفال)
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۹ امیرحسین صفاریان
#نکته
این عملی که زاییده ایمان است همیشگی و همگانی است. اینگونه نیست که تا جایی که به سودت هست اعمالش را انجام دهی و آنجایی که به سودت نیست رها کنی. در همه قضایا و مسائل، آدم مومن متعهد است نه آنجایی که صرفه اش ایجاب میکند. در کتاب کافی، روایت اول باب امر به معروف از امام باقر ع روایتی نقل شده است که اشاره به همنجور مردمی میکند. اینها کسانی هستند که به نماز و روزه که بی دردسر و کم مایه هست رو می آورند، به امر به معروف و نهی از منکر که پردردسر و به ظاهر پر ضرر است اقبالی ندارند. از جمله این افراد معاویه است. آنجایی که صرفه باشد دم از قرآن میزند. آنجایی که باید دل یک نفر از دوستان علی ع را به خود جلب کند دم از فضایل علی ع هم میزند و اشک تمساح هم میریزد. آنجایی هم که منفعتش باشد قرآن را به بالای نیزه می برد.
آیات زیر به مفاد بالا دلالت دارد:

وَ یَقُولُونَ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالرَّسُولِ وَ أَطَعْنَا ثُمَّ یَتَوَلىَ‏ فَرِیقٌ مِّنهُْم مِّن بَعْدِ ذَالِکَ  وَ مَا أُوْلَئکَ بِالْمُؤْمِنِینَ(47)
وَ إِذَا دُعُواْ إِلىَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِیَحْکُمَ بَیْنهَُمْ إِذَا فَرِیقٌ مِّنهُْم مُّعْرِضُونَ(48)
وَ إِن یَکُن لهَُّمُ الحَْقُّ یَأْتُواْ إِلَیْهِ مُذْعِنِینَ(49)
أَ فىِ قُلُوبهِِم مَّرَضٌ أَمِ ارْتَابُواْ أَمْ یخََافُونَ أَن یحَِیفَ اللَّهُ عَلَیهِْمْ وَ رَسُولُهُ  بَلْ أُوْلَئکَ هُمُ الظَّالِمُونَ(50)
إِنَّمَا کاَنَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِینَ إِذَا دُعُواْ إِلىَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِیَحْکمُ‏َ بَیْنَهُمْ أَن یَقُولُواْ سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا  وَ أُوْلَئکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(51)
وَ مَن یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یخَْشَ اللَّهَ وَ یَتَّقْهِ فَأُوْلَئکَ هُمُ الْفَائزُونَ(52)
۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۱۲ امیرحسین صفاریان
#پیشنهاد
این نکاتی که اخیرا ذکر شد از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن است که سخنان حضرت آقاست.
ایشون این مطالب را در دو فصل تحت عنوان (ایمان زاینده و همراه با تعهدات عملی) و  (ایمان و پایبندی به تعهدات) مطرح کرده اند.
یک پیشنهاد این است که عنوان بحث ما نیز یکی از این دو عنوان باشد.
پیشنهاد دیگر این است که اگر فرصت فرمودید این دو فصل را مطالعه بفرمایید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی